handdator

Visa fullständig version : Ländryggsskada (muskel), läketid?


Mr.Cosybear
2009-09-25, 20:13
Hallå! Vänder mig nu till kolozzeum för att få lite info kring min skada i ländryggen/svanskotan området.

Har varit hos en naprapat som sagt att det inte rör sig om något diskproblem utan istället en överbelastning av muskel/muskler i ländryggen/svanskotan/rumpan området, vilket jag antar berott på min för snabba ökning i marklyft och knäböj (har märkt nu att min rumpa/ländrygg? viker in när jag går för djupt). Kan tillägga att jag alltid hållt ryggen rak i övrigt.

Naprapaten började med att placera elektroder på ryggen som fick musklerna att spännas en bra stund, därefter blev det en ryggtöjning? där jag fick lägga mig på sidan och ryggraden drogs ut så det knäckte. Efter detta försvann smärtan helt och hållet, vilket jag tyckte var fantastiskt och naprapaten sa att smärtan bör vara borta helt och hållet efter ett par dagar. Började sedan köra väldigt lätta knäböj/marklyft (bara stång till en början, vilket var en rekomendation av naprapaten) och fick väldigt lätta känningar, men har fått veta att det inte gör något om det gör ont sålänge man kör väldigt lätta vikter. Så jag gav det en tid och tänkte att smärtan skulle försvinna men så blev inte fallet. Så idag sitter jag fortfarande med en smärta där nere trots att det gått snart två månader sedan naprapatbesöket.

Smärtans uppkomst: Om jag exempelvis har en träningsfri vecka, försvinner smärtan och kan luta mig fram och sitta som vanligt utan några som helst känningar. Löpning verkar också bota smärtan. Annat är det efter träning där ländryggen får jobba lite (mark, knäböj, rodd) då kan jag ha känningar resten av dagen och dagen efter när jag böjer mig fram, sitter osv.

Kan ju tillägga att smärtan inte är av sådan art att jag inte kan utföra en övning utan jag tror att jag kan lassa på ganska mycket trots smärtan och genomföra den.

Nu till frågorna:
Vad tror ni problemet kan vara? Kan det vara det naprapaten säger?
Bör jag fortsätta belasta ländryggen med lätta roddar/mark/knäböj trots känningar? Ska jag köra med bälte?
Hur lång tid ska det (på ett ungefär) ta att rehabilitera en sådan skada?
Har ni några andra rekomendationer?

Martin Löwgren
2009-09-26, 11:10
Hallå! Vänder mig nu till kolozzeum för att få lite info kring min skada i ländryggen/svanskotan området.

Har varit hos en naprapat som sagt att det inte rör sig om något diskproblem utan istället en överbelastning av muskel/muskler i ländryggen/svanskotan/rumpan området, vilket jag antar berott på min för snabba ökning i marklyft och knäböj (har märkt nu att min rumpa/ländrygg? viker in när jag går för djupt). Kan tillägga att jag alltid hållt ryggen rak i övrigt.

Naprapaten började med att placera elektroder på ryggen som fick musklerna att spännas en bra stund, därefter blev det en ryggtöjning? där jag fick lägga mig på sidan och ryggraden drogs ut så det knäckte. Efter detta försvann smärtan helt och hållet, vilket jag tyckte var fantastiskt och naprapaten sa att smärtan bör vara borta helt och hållet efter ett par dagar. Började sedan köra väldigt lätta knäböj/marklyft (bara stång till en början, vilket var en rekomendation av naprapaten) och fick väldigt lätta känningar, men har fått veta att det inte gör något om det gör ont sålänge man kör väldigt lätta vikter. Så jag gav det en tid och tänkte att smärtan skulle försvinna men så blev inte fallet. Så idag sitter jag fortfarande med en smärta där nere trots att det gått snart två månader sedan naprapatbesöket.

Smärtans uppkomst: Om jag exempelvis har en träningsfri vecka, försvinner smärtan och kan luta mig fram och sitta som vanligt utan några som helst känningar. Löpning verkar också bota smärtan. Annat är det efter träning där ländryggen får jobba lite (mark, knäböj, rodd) då kan jag ha känningar resten av dagen och dagen efter när jag böjer mig fram, sitter osv.

Kan ju tillägga att smärtan inte är av sådan art att jag inte kan utföra en övning utan jag tror att jag kan lassa på ganska mycket trots smärtan och genomföra den.

Nu till frågorna:
Vad tror ni problemet kan vara? Kan det vara det naprapaten säger?
Bör jag fortsätta belasta ländryggen med lätta roddar/mark/knäböj trots känningar? Ska jag köra med bälte?
Hur lång tid ska det (på ett ungefär) ta att rehabilitera en sådan skada?
Har ni några andra rekomendationer?
Går man på din sjukdomshistoria och hur smärtan uppstår låter det inte om som en muskelrelaterad skada utan om en ren och skär diskproblematik i ländryggen.

Mvh

Mr.Cosybear
2009-09-26, 16:10
Går man på din sjukdomshistoria och hur smärtan uppstår låter det inte om som en muskelrelaterad skada utan om en ren och skär diskproblematik i ländryggen.

Mvh

Bör jag söka mig till en naprapat igen eller skall jag uppsöka en kiropraktor tycker du? Kanske inte är någon skillnad?

Mr.Cosybear
2009-09-26, 17:05
Glömde fråga om det låter som buktande disk-problem eller om det låter som fullskaligt diskbråck utifrån de smärtsymptom jag gett? Eller kan det vara endera? Är medveten om den dåliga möjligheten till diagnostisering över internet men kan vara skönt att få höra gissningar ibland ändå så man har lite underlag till naprapaten då vid det senaste besöket uteslöts diskproblemet ganska snabbt i min mening utan att riktigt veta vad hon egentligen gjorde för att utesluta det.

Martin Löwgren
2009-09-26, 17:21
Bör jag söka mig till en naprapat igen eller skall jag uppsöka en kiropraktor tycker du? Kanske inte är någon skillnad?

Nej du kan fortsätta hos din sjukgymnast (om han är OMI/OMT ubildad vilket jag förutsätter) annars kan Naprapat vara en god ide.

Mr.Cosybear
2009-09-29, 13:03
Har nu varit hos en naprapat igen för undersökning och fick då diagnosen att de två kotorna längst ner var låsta / orörliga(?) och därför upplever smärta. Detta konstaterade han genom att pressa längst med ryggraden. Han uteslöt även diskproblematik direkt pga att jag inte har någon smärta/domningar i ben eller andra ställen. Så lösningen enligt honom är nu att göra ett par återbesök för att behandlas med knäckning och muskel"massage" med någon strömapparat och därefter bör smärtan försvinna helt.

Det jag främst tänkte på är att han väldigt snabbt utesluter diskproblem, andra naprapaten nu som gör det. Är det verkligen en nödvändig symptom att vid diskproblem uppleva smärta längs med ben/fot/rumpa?

Låter denna diagnostisering vettig?

Martin Löwgren
2009-09-29, 16:00
Har nu varit hos en naprapat igen för undersökning och fick då diagnosen att de två kotorna längst ner var låsta / orörliga(?) och därför upplever smärta. Detta konstaterade han genom att pressa längst med ryggraden. Han uteslöt även diskproblematik direkt pga att jag inte har någon smärta/domningar i ben eller andra ställen. Så lösningen enligt honom är nu att göra ett par återbesök för att behandlas med knäckning och muskel"massage" med någon strömapparat och därefter bör smärtan försvinna helt.

Det jag främst tänkte på är att han väldigt snabbt utesluter diskproblem, andra naprapaten nu som gör det. Är det verkligen en nödvändig symptom att vid diskproblem uppleva smärta längs med ben/fot/rumpa?

Låter denna diagnostisering vettig?Absolut INTE.

Angående diagnosen så vet nog din Naprapat mer om ditt status och din rygg än vad vi vet så det är svårt att utala sig. Att bara ha två "låsta kotor" som skulle vara källan till allt och lätt kunna lösas genom lite knäckande låter väldigt förenklat och är nog inte hela sanningen.

Du har antagligen fått besvären från något och de är de intressanta att utreda och behandla så man undviker återfall.

Jabal
2009-10-02, 19:26
Detta låter väldigt likt det problem jag har. Jag kan också träna på ganska bra och smärtan försvinner oftast under träningen men om jag kör någon övning där ryggen involveras så blir det ännu värre i ländryggen dagen efter. Min naprapat uteslöt också diskproblem eftersom jag inte har domningar i benen och han har "justerat" ryggraden flertalet gånger och kört nålar med ström på och tyvärr blev det inge bättre för mig. Tvärtom har det snarare blivit sämre eftersom jag nu känner värken i stort sett hela tiden mot tidigare bara då jag satt stilla längre stunder... kanske inte någon glädjekalkyl direkt

Martin Löwgren
2009-10-05, 16:41
Detta låter väldigt likt det problem jag har. Jag kan också träna på ganska bra och smärtan försvinner oftast under träningen men om jag kör någon övning där ryggen involveras så blir det ännu värre i ländryggen dagen efter. Min naprapat uteslöt också diskproblem eftersom jag inte har domningar i benen och han har "justerat" ryggraden flertalet gånger och kört nålar med ström på och tyvärr blev det inge bättre för mig. Tvärtom har det snarare blivit sämre eftersom jag nu känner värken i stort sett hela tiden mot tidigare bara då jag satt stilla längre stunder... kanske inte någon glädjekalkyl direktMan kan absolut inte utesluta en diskproblematik genom detta.