handdator

Visa fullständig version : 3-4 dagar träning i veckan


wege
2009-09-25, 14:25
Suttit och kollat igenom en hel del trådar samt försökt söka efter mina svar i möjligaste mån men jag behöver liiite hjälp.

Jag har tränat i 5 veckor nu och jag har enbart kört maskiner. Men jag har läst lite här på forumet och det verkar som de flesta rekommenderar att man ska köra fria vikter om man vill öka i muskelmassa. Jag ska ta och testa fria vikter bland biffarna imorgon :hbang:

Min fundering är annars hur ofta kan och bör jag träna samma muskler? Som jag har tränat nu kan jag träna armar samt mage 2 dagar i rad ibland till och med 3, men det kanske inte är så smart? Angående mage har jag hört att man kan träna den varje dag, med tanke på att du ändå tränar den (ofrivilligt) dagligen vad du än gör. Stämmer detta?

Mitt schema just nu: 2-3 dagar. Biceps, triceps, mage 3 olika övningar för varje muskelgrupp. 3*10 repetioner. Axlar samt rygg på köpet på några utav dessa övningar. Annars lägger jag till rygg/axelövningar så jag kör 3 övningar utav dessa delarna också.
En dag kör jag nedre kropp + mage.

Schematips på ett 4 dagarspass?

22år
70kg naket
190cm
Mål: Öka i muskelmassa: Hela övre kroppen. Rygg, armar, axlar, underarmar etc

Ledsen om mitt inlägg liknar en massa andra nykomlingars.
Tacksam för svar. *flex*

Pjotor
2009-09-25, 14:41
Träningsfrekvensen beror på hur hårt du tränar. Tränar du för att bli starkare eller grövre så är tumregeln att träna samma muskelgrupp var tredje till var fjärde dag. Observera att många muskelgrupper är stabiliserande och används i många andra övningar, vilket kan förlänga vilotiden.

Magen kan du träna ofta. Jag kör dock ingen separat övning, utan klämmer in en maxreps crunches då och då. Jag tränar många sammansatta övningar och tycker inte jag behöver specialträna magen mer än så.

Schematips finns här (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=87454) (se rubriken "Tredagarsprogram"). Den fjärde dagen är konditionsträning.

wege
2009-09-25, 17:07
Kanske får nöja mig med att träna 3 dagar och följa nämnt schema då...

Så vad händer om jag tränar armar 3 gånger i veckan? Musklerna hinner inte vila upp sig helt och hållet för att sedan kunna prestera maximalt, och där igenom orka mera. Vilket leder till mer muskler. Eller?

lanzal
2009-09-25, 17:17
Pjotor, bara en fråga. Varför kan man träna magen oftare än andra muskler? Jag trodde den fungerade som alla andra att den behövde vila precis som alla andra muskler

Pjotor
2009-09-25, 17:28
Pjotor, bara en fråga. Varför kan man träna magen oftare än andra muskler? Jag trodde den fungerade som alla andra att den behövde vila precis som alla andra muskler

Jag talar enbart av egen erfarenhet. Det borde jag ha skrivit. Trots tunga träningspass med mycket situps och BJJ-träning har jag aldrig känt mig sliten i magmusklerna. Bara gammal hederlig träningsvärk.

Det är antagligen en annan sak om man tränar för att öka muskelstyrkan.

Hlevin
2009-09-25, 18:21
Jag talar enbart av egen erfarenhet. Det borde jag ha skrivit. Trots tunga träningspass med mycket situps och BJJ-träning har jag aldrig känt mig sliten i magmusklerna. Bara gammal hederlig träningsvärk.

Det är antagligen en annan sak om man tränar för att öka muskelstyrkan.

Samma här, känner att magen går att träna betydligt mer utan att den blir övertränad:)

Vanish
2009-09-25, 19:57
Samma här, känner att magen går att träna betydligt mer utan att den blir övertränad:)

Har ni prövat träna andra muskler så mycket och vet att det bara är magen?

sweaberg
2009-09-25, 20:09
armar, mage
bröst, axlar
ben
rygg

timson
2009-09-25, 20:50
Aldrig förstått det här med att träna magen oftare än andra muskler. Magmusklerna är väl som vilken annan muskel som helst.
Även fast man inte känner sig sliten i kroppen kan muskeln behöva vila ändå.

wege
2009-09-26, 08:20
Jag har inte riktigt fått svar på frågan VAD som händer om jag tränar samma muskel för ofta..?