handdator

Visa fullständig version : Kostråd


Pking
2009-09-25, 10:25
Om ni fick utforma en lista med kostråd, hur skulle den se ut? Vilka kostråd skulle ni ge till folk som undrar hur/vad de ska äta för att uppnå optimal hälsa? De får vara så specifika/generella som ni vill, men max runt 5 råd för att hålla det lagom kortfattat.

Anton Fräs
2009-09-25, 12:57
http://www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Kostrad/

Pking
2009-09-25, 13:10
http://www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Kostrad/
Klistrar in SLVs kostråd i tråden så folk slipper öppna ny länk:

* Ät mycket frukt och grönt, gärna 500 gram om dagen. Det motsvarar till exempel tre frukter och två rejäla nävar grönsaker.

* Ät bröd till varje måltid, gärna fullkornsbröd.

* Välj gärna nyckelhålsmärkta livsmedel.

* Ät fisk ofta, gärna tre gånger i veckan.

* Använd gärna flytande margarin eller olja i matlagningen.

z_bumbi
2009-09-25, 13:36
1 Träna eller gör något fysiskt minst 60 minuter varje dag, gärna ute i naturen.

2 Träna ansträngande styrketräning tre gånger i veckan.

3 Läs livsmedelsverkets fem tips.

malfunction
2009-09-25, 14:36
Riktigt intressant och svårt ämne måste jag säga.
Förutom diverse råd om motion kan jag nog egentligen bara med säkerhet ställa mig bakom:
Ät mkt grönsaker
Undvik raffinerade produkter (socker, vitt mjöl, charkprodukter etc. Kan inte riktigt komma på ett jättebra namn som sammanfattar så raffinerade får duga).

Pking
2009-09-25, 16:50
1 Träna eller gör något fysiskt minst 60 minuter varje dag, gärna ute i naturen.

2 Träna ansträngande styrketräning tre gånger i veckan.

3 Läs livsmedelsverkets fem tips.

1 och 2 är inga kostråd.

Fredrik_S
2009-09-25, 19:42
Riktigt intressant och svårt ämne måste jag säga.
Förutom diverse råd om motion kan jag nog egentligen bara med säkerhet ställa mig bakom:
Ät mkt grönsaker
Undvik raffinerade produkter (socker, vitt mjöl, charkprodukter etc. Kan inte riktigt komma på ett jättebra namn som sammanfattar så raffinerade får duga).

Socker och chark är jag med på men
Vitt mjöl? Det är ytters marginell skillnad på näringsinnehållet i vitt mjöl jämfört med fulllkornsmjöl. Och helt enorm skillnad i näringsinnehåll på socker och vitt mjöl.

Fredrik_S
2009-09-25, 19:50
Om ni fick utforma en lista med kostråd, hur skulle den se ut? Vilka kostråd skulle ni ge till folk som undrar hur/vad de ska äta för att uppnå optimal hälsa? De får vara så specifika/generella som ni vill, men max runt 5 råd för att hålla det lagom kortfattat.

Till en person som inte har som intresse att väga mäta eller ägna större tanke än "jag är hungrig dags å käka". (95% av alla typ)

Så skulle jag säga.

Ät dig lagom mätt på vanlig husmanskost, dvs bröd/potatis/pasta/ris/spannmål tillsammans med kött/fisk/fågel tillsammans med grönsaker.

Ta inte extrema mängder feta såser till maten.

Ät mellan 3 och 6 gånger per dag. Måltider+eventuella mellanmål om man vill.

Ät godis,chips,läst,glass,bakelser etc högt en gång i veckan och helst inte tills du ligger totalt utslagen i fosterställning på badrumsgolvet.

machine gun
2009-09-25, 20:21
SLV's lista fast jag rekommenderar ingen att äta bröd till varje måltid. Däremot att välja fullkornsbröd, gärna surdegsbakat framför ljust bröd. Ett bra bröd innehåller mer kostfiber än socker per 100 g.

RebelYell
2009-09-25, 21:23
SLV's lista fast jag rekommenderar ingen att äta bröd till varje måltid. Däremot att välja fullkornsbröd, gärna surdegsbakat framför ljust bröd. Ett bra bröd innehåller mer kostfiber än socker per 100 g.

Varför?

Anton Fräs
2009-09-25, 22:02
Mer mättnad och en rad hälsofördelar :)

malfunction
2009-09-25, 23:33
[QUO
TE=Fredrik_S;3893769]Socker och chark är jag med på men
Vitt mjöl? Det är ytters marginell skillnad på näringsinnehållet i vitt mjöl jämfört med fulllkornsmjöl. Och helt enorm skillnad i näringsinnehåll på socker och vitt mjöl.[/QUOTE]

Marginell skillnad mellan fullkorn och vitt mjöl låter som en stark överdrift i mina öron. Mängden mineraler och vitaminer är väldigt mkt högre i fullkornsmjöl jämfört med vitt mjöl. Även fibermängden är mkt högre i fullkornsprodukter och de flesta får i sig för lite kostfiber.

http://www.nutritiondata.com/facts/cereal-grains-and-pasta/5744/2
http://www.nutritiondata.com/facts/cereal-grains-and-pasta/5821/2

Om du jämför de två länkarna så se till att ha samma "serving size".

Eddie Vedder
2009-09-26, 05:33
Varför?

Ett bröd som är bakat på surdeg ger långsammare blodsockerstegring men framför allt innaktiveras fytinsyran som hämmar mineralabsrobtion.

Fytinsyra som finns i alla fullkornsprodukter och i baljväxter har negativ inverkan på upptaget av flera mineraler. Men i syrade och fermenterade produkter inaktiveras den som sagt och näringen blir mer tillgänglig.

Pking
2009-09-26, 13:49
Här är mina egna kostråd som jag försöker följa själv.
- Ät frukost, lunch och middag.
- Ät näringsrik mat. Ät i huvudsak färska och ekologiska produkter. Undvik snabbmat.
- Ät grönsaker till varje måltid.
- Håll en jämn blodsockernivå under dagen genom att undvika äta mat som innehåller snabba kolhydrater och socker.
- Var uppmärksam och undvik äta mat som du är allergisk eller överkänslig mot.

Eddie Vedder
2009-09-26, 15:08
Här är mina egna kostråd som jag försöker följa själv.
- Ät frukost, lunch och middag.
- Ät näringsrik mat. Ät i huvudsak färska och ekologiska produkter. Undvik snabbmat.
- Ät grönsaker till varje måltid.
- Håll en jämn blodsockernivå under dagen genom att undvika äta mat som innehåller snabba kolhydrater och socker.
- Var uppmärksam och undvik äta mat som du är allergisk eller överkänslig mot.

De låtrer utmärkta tycker jag.:thumbup: Kan du ge exempel på fettkällor i din kost och livsmedel som förekommer frekvent?

Pking
2009-09-26, 15:57
De låtrer utmärkta tycker jag.:thumbup: Kan du ge exempel på fettkällor i din kost och livsmedel som förekommer frekvent?

Fettkällor är smör, olivolja, kokosfett, jordnötssmör, ost, ägg, leverpastej, fiskolja (tillskott). Andra livsmedel som förekommer frekvent är fullkornsrågbröd, köttfärs, kycklingfilé, spagetti, frysta grönsaker.

Rickard
2009-09-26, 23:28
Postade precis detta på body och kom att tänka på den här tråden.

Pavlos hundar, googla det.

Jag gissar på att många avnjuter maten framför dator/TV och sedan när man ätit klart så sitter man kvar där. Och när man då byggt upp en vana kring detta så är det nog många som direkt blir "hungriga" när dom tittar på TV, browsar body.

Så mitt tips är, ät vid köksbordet eller på något annat skilj ätandet från övriga aktiviteter och byt miljö direkt efter ätandet.

Eddie Vedder
2009-09-27, 06:57
Fettkällor är smör, olivolja, kokosfett, jordnötssmör, ost, ägg, leverpastej, fiskolja (tillskott). Andra livsmedel som förekommer frekvent är fullkornsrågbröd, köttfärs, kycklingfilé, spagetti, frysta grönsaker.

Ja du behöver ju knappast några råd, du verkar ha järnkoll. Det där kan man göra sjukt mycket god och nyttig mat på.:thumbup:

Pking
2009-09-27, 13:06
Ja du behöver ju knappast några råd, du verkar ha järnkoll. Det där kan man göra sjukt mycket god och nyttig mat på.:thumbup:

Tack :).


Postade precis detta på body och kom att tänka på den här tråden.

Pavlos hundar, googla det.

Jag gissar på att många avnjuter maten framför dator/TV och sedan när man ätit klart så sitter man kvar där. Och när man då byggt upp en vana kring detta så är det nog många som direkt blir "hungriga" när dom tittar på TV, browsar body.

Så mitt tips är, ät vid köksbordet eller på något annat skilj ätandet från övriga aktiviteter och byt miljö direkt efter ätandet.


Äter själv vid TV/dator många gånger vilket också har den effekten att jag häver i mig maten, utan att istället slappna av och njuta. Tror det finns många andra psykologiska aspekter vad gäller att hålla bra mathållning. Vet själv att jag försökte följa vissa matråd som gjorde att jag var tvungen att tänka på mat hela tiden - lätt att man överäter då.

Chrilli
2009-09-27, 13:41
Känner igen det ovan, att man får en vana att vill äta något till filmen, matchen eller liknande på TV på kvällen.
För äta lite lugnare kan man äta med pinnar eller pasta med sked :)

Jag försöker göra en portion och bor man själv så är det jädra trist och äta i köket och då slänger jag mig i maten snabbare. Äter jag framför TVn tar jag hellre lite tid på mig och njuter.

Fredrik_S
2009-09-27, 16:13
Tack :).



Äter själv vid TV/dator många gånger vilket också har den effekten att jag häver i mig maten, utan att istället slappna av och njuta. Tror det finns många andra psykologiska aspekter vad gäller att hålla bra mathållning. Vet själv att jag försökte följa vissa matråd som gjorde att jag var tvungen att tänka på mat hela tiden - lätt att man överäter då.

Det är precis tvärtom.
Sitter man vid ett köksbord vill man häva i sig maten så man kan komma till datorn/TV:n snabbare.
Har man redan datorn eller TV:n där man äter så kan man ta det lugnt och fint..