handdator

Visa fullständig version : Deff – hur ska jag räkna?


trollduva
2009-09-24, 23:39
Jag har läst deffguiden (många gånger) och även kollat runt en hel del i forumet. Men ändå blir jag förvirrad när jag väl ska sätta mig och räkna.

Enligt Harris&Benedict-ekvationen är mitt BEE: 1527 kcal
Och eftersom jag inte gör så mycket om dagar och är inomhus nästan hela tiden anser jag att 1.2 är en lämplig aktivitetsfaktor. Då blir mitt energibehov – 1832 kcal.

Nu till problemet.
Jag har för mig att jag har läst på forumet att i tabeller som anger kaloriförbrukning vid aktiviteter (tex: http://www.caloriesperhour.com/index_burn.php) som anger att jag förbrukar 10 kcal/min vid löpning även räknar med den mängd energi som jag förbrukat dom minuterarna även om jag bara stått still.
Alltså, låt säga att min kropp förbrukar 3 kcal/min i vila (påhittad siffra, har ingen aning om hur mycket det egentligen är) och att löpningen då egentligen bara förbrukar 7kcal/min men att hemsidan räknar med ”grundförbrukningen”. Är det så eller har jag drömt?

Och hur ska jag då räkna ut mitt dagliga energibehov? Blir det fel om jag först ger dagen en aktivitetsfaktor (1,2 eftersom jag mest är inomhus) och sedan lägger till träningen utöver det? Kommer jag att överskatta mitt energibehov? Blir det mer rätt om jag istället räknar med BEE:t och sedan lägger till träningen?

Tex: en dag inomhus och 30 minuters löpning. Vilket alternativ blir rätt?

A) 1832 + 300 = 2132
B) 1527 + 300 = 1827

Jag vet att många säkert kommer att tycka att jag har ”opti-noja” nu eftersom det bara skiljer 305 kcal beroende på hur jag räknar. Men 305 kcal blir en ganska stor skillnad om man vill ligga på -500 kcal/dag...
Dessutom stör det mig att jag inte vet vad som är ”rätt” så snälla hjälp mig så slipper jag grubbla mer :confused:

RebelYell
2009-09-24, 23:45
Kan ju börja med att säga att 1.2 knappast är din aktivitetsfaktor, såvida du inte sitter still på en stol hela dagen.

trollduva
2009-09-24, 23:48
Kan ju börja med att säga att 1.2 knappast är din aktivitetsfaktor, såvida du inte sitter still på en stol hela dagen.

Det är precis vad jag gör, förutom när jag tränar då.

mattilainen
2009-09-24, 23:51
1.2 är att du ligger i sängen utan att röra dig, kan man säga det så? men räkna du med 1.2 och sen lägger du till det du gör utöver att sitta still. Så om du gymmar, då kan du äta för 150 - 300 kcal extra. Springer du en mil och väger 100 kg så kan du äta ca 1000 kcal. Jag gör så att jag räknar ut vad jag har med 1.2 och sen plussar jag på de olika aktiviteterna jag gör.

RebelYell
2009-09-25, 00:08
Även om din aktivitetsfaktor är fel så kan mjag väl passa på att svara på din fråga. Det som vore 'mest' rätt är att ha med aktivitetsfaktorn i beräkningen, och sedan räkna på skillnaden mellan kcal-kostnaden för löpningen 7 kcal och viloförbrukningen, 3 kcal, det vill säga 4 kcal per minut extra förbränns vid löpning. Det vill säga 1832 + 120.