handdator

Visa fullständig version : 8500+ kcal!


Vanish
2009-09-24, 21:18
Jag satt och kollade nyhetsmorgon idag då Magnus Samuelsson var med. Han fick frågan angående hur mycket kcal han åt på den dag när han va som mest aktiv. Svaret va 8500 kcal. Nog för att jag vet att han är stor och måste såklart äta mycket. Men 8500, det är fan sjukt mycket mat!

Btw så ville jag mest skapa lite uppståndelse med tanke på denna tråden:

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=131481&highlight=8000+kcal

Han kanske hade Magnus Samuelsson Syndrome - MSS.

För att ändå ha nåt vettigt och något att diskutera så skulle jag vilja höra vad ni har uppnått i kcal-väg utan att äta "onyttigheter" (bedöm själva vad som räknas som detta, men jag räknar saker så som godis/glass/chips osv) och ren mat alltså!

RebelYell
2009-09-24, 21:22
Över 10,000 kcal på en dag utan några extrema onyttigheter. Start! och mjölk, mängder av vitt bröd med mycket smör och ost, osv... :-). Det är skitkul att frossa.

944RS
2009-09-24, 21:23
Visst är det mycket , men inte sjukt mycket.
Släng ihop en maffig lasagne och vips har du ett par tusen kcal som man "lätt" smäller i sig.
Skulle kunna rada upp massor med kcalrika måltider...

mikaelj
2009-09-24, 21:26
Hemligheten till att få i sig mycket energi är att så långt som möjligt nolla fettet och hålla nere proteinintaget, för att inte bli mätt.

Vilket lustigt nog är anti-tesen till lågkolhydrat: nolla kolhydrater så gott det går gör det svårt att få i sig för mycket. :-)

Vanish
2009-09-24, 21:31
Nu gissar jag ju bara men jag antar att han åt rätt så bra kost för att bygga muskler. Vore ju lite konstigt annars.

Men självklart sant som ni säger att det kanske inte är så svårt. Jag tyckte bara det va en ohygglig mängd med kcal. Spännande spännande. Man skulle vilja se bilder från hans måltider! Ska låna Mr.Google ett tag och se vad man kan hitta

jesse
2009-09-24, 21:38
Han vägde i väl runt 150 kg när han tävlade, jo större du är desto större energibehov har du. Om han sedan tränar hårt varje dag så är det inte så orimliga siffror. Han verkar dessutom krydda sina uttalanden lite så det finns kanske inte liten felmarginal där .

malfunction
2009-09-24, 21:41
Hemligheten till att få i sig mycket energi är att så långt som möjligt nolla fettet och hålla nere proteinintaget, för att inte bli mätt.

Låter konstigt. De flesta strongmen äter mkt fett och protein, även kolhydrater såklart.

Tomas W
2009-09-24, 21:42
Tror man fick se vad han käka i nån dvd han gav ut för en massa år sedan, se om du kan hitta den om du är intresserad.

Men eftersom det är Magnus vi pratar om kan du antagligen dela allt han säger på hälften ;-)

Vanish
2009-09-24, 21:43
http://www.youtube.com/watch?v=WyhnChpo1os&feature=related

Galet, upp till 20000 kcal på den dag! Över 10000+ för att hålla massa. Inte illa, inte illa! (inte Magnus nu alltså)

Edit: Men kanske är samma här, att man ska ta det med en nypa salt!

Pellegris
2009-09-24, 21:52
Låter konstigt. De flesta strongmen äter mkt fett och protein, även kolhydrater såklart.

Klart det blir en hel del fett när man ska äta 8500kcal. Tror mikaelj talar om E%.

ceejay
2009-09-24, 21:55
http://www.youtube.com/watch?v=WyhnChpo1os&feature=related

Galet, upp till 20000 kcal på den dag! Över 10000+ för att hålla massa. Inte illa, inte illa! (inte Magnus nu alltså)

Edit: Men kanske är samma här, att man ska ta det med en nypa salt!

undrar vad han gjorde för att behöva äta så mkt

Black Star Abyss
2009-09-24, 22:08
http://www.youtube.com/watch?v=WyhnChpo1os&feature=related

Galet, upp till 20000 kcal på den dag! Över 10000+ för att hålla massa. Inte illa, inte illa! (inte Magnus nu alltså)

Edit: Men kanske är samma här, att man ska ta det med en nypa salt!

Dog av hjärtattack, no shit... :D

Riktigt imponerande man!

nmanradnävna
2009-09-24, 22:12
Visst är det mycket , men inte sjukt mycket.
Släng ihop en maffig lasagne och vips har du ett par tusen kcal som man "lätt" smäller i sig.
Skulle kunna rada upp massor med kcalrika måltider...

Gör det gärna! Lasagne blir det nån gång i veckan nu bara för du sa det =)

Trance
2009-09-24, 22:17
Hemligheten till att få i sig mycket energi är att så långt som möjligt nolla fettet och hålla nere proteinintaget, för att inte bli mätt.

Vilket lustigt nog är anti-tesen till lågkolhydrat: nolla kolhydrater så gott det går gör det svårt att få i sig för mycket. :-)

Ganska svårt det med faktiskt. Bästa bör vara en blandning tycker jag. Tänk McDonalds. Att hålla nere proteinintaget och mycket flytande kolhydrater kan vara "bra" men tror inte på att nolla fett.

Commando1980
2009-09-24, 22:22
samuelsson drack (dricker?) ju en massa gainers för att lättare få i sig alla kalorier han behövde.

Eddie Vedder
2009-09-25, 04:49
Att hålla nere proteinintaget och mycket flytande kolhydrater kan vara "bra" men tror inte på att nolla fett.

+1

Väldigt hög E% fett kan nog kännas svårare än att t.ex. ha rejält mycket smör och ost på bröd, steka pannkakor i mycket smör och äta med vispgrädde, steka rostmackor och ha stekt ägg och smörfräst skinka på, göra potatismos mos på grädde och smör m.m.

Att blanda lättätna stärkelsekällor med mycket fett tror jag är det enklaste sättet att överäta. Och de exemplen jag nämner är dessutom bäldigt bra mat i mina ögon.

Scratch89
2009-09-25, 05:39
+1

Väldigt hög E% fett kan nog kännas svårare än att t.ex. ha rejält mycket smör och ost på bröd, steka pannkakor i mycket smör och äta med vispgrädde, steka rostmackor och ha stekt ägg och smörfräst skinka på, göra potatismos mos på grädde och smör m.m.

Att blanda lättätna stärkelsekällor med mycket fett tror jag är det enklaste sättet att överäta. Och de exemplen jag nämner är dessutom bäldigt bra mat i mina ögon.

Jäklar vad jag skulle må illa av allt smör. Men det är väl gott på vägen dit, antar jag. ;)

Mourten
2009-09-25, 06:21
Jag tycker de var så mkt kcal, tror åt mer i perioder.
8500 kcal/dag när man väger 150 kg och tränar rätt mkt. Låter lite.

z_bumbi
2009-09-25, 06:28
Hemligheten till att få i sig mycket energi är att så långt som möjligt nolla fettet och hålla nere proteinintaget, för att inte bli mätt.

Inte oväntat så har du fel. Igen. Dags att byta informationskanaler?

Om man ska äta mycket mat så ska man äta energitätt och då är fett en stor faktor, en elitidrottare som lyssnar på kostråden från SOK och som har en hög energiförbrukning äter därför ganska mycket fett och det både räknat i gram och energiprocent. Sen gäller det att skära ner på andelen fibrer och om det fortfarande går trögt dricka energin.

8500 kcal är inte heller så mycket energi räknat på kroppsvikten i det här fallet, stoppa in kroppsvikten i en kaloriberäkningar och se vad en joggingtur ger för värden. Att försöka få i sig 8500 kcal nästan enbart från kolhydrater är däremot en prestation och leder högst troligen till rejäla magbesvär.

bubbe
2009-09-25, 06:43
Jäklar vad jag skulle må illa av allt smör. Men det är väl gott på vägen dit, antar jag. ;)

+1

Själv testade jag färdiga plättar stekta i baconfett och smör (de blev mer friterade än stekta iofs) med vispgrädde och baconen till. Fick inte ner speciellt många plättar innan maten kändes upp till halsen. Fettet med plättarna blev mig övermäktig, baconen var dock lätt att sätta sig.

z_bumbi
2009-09-25, 07:18
+1

Själv testade jag färdiga plättar stekta i baconfett och smör (de blev mer friterade än stekta iofs) med vispgrädde och baconen till. Fick inte ner speciellt många plättar innan maten kändes upp till halsen. Fettet med plättarna blev mig övermäktig, baconen var dock lätt att sätta sig.

Bacon är alltid lätt att sätta i sig. :D

Precis som vid alla andra förändringar kan det vara lättare att göra små förändringar och nu ändrade du vad det verkar ganska mycket på en gång? Tänk helt enkelt på det som en träningsplanering med små progressiva ökningar
, 100 kcal mer per veckan blir en del över tid osv.

bubbe
2009-09-25, 07:21
Bacon är alltid lätt att sätta i sig. :D

Precis som vid alla andra förändringar kan det vara lättare att göra små förändringar och nu ändrade du vad det verkar ganska mycket på en gång? Tänk helt enkelt på det som en träningsplanering med små progressiva ökningar
, 100 kcal mer per veckan blir en del över tid osv.

Haha, ja det var liksom inte direkt med mening som måltiden blev sådär flottig. Bara ett infall under en segeltur när man var extra hungrig så baconen åkte med i bara farten.

Är nog lättare om man får vänja till sig först.

maRRtin
2009-09-25, 08:01
Jag håller med Trance, bumbi och Eddie.

Att skära ner på fettet är värdelöst om man ska få i sig mycket energi. Inte en chans att jag skulle få mig 8 500 kcal utan fett.

Sniggel
2009-09-25, 09:21
För att ändå ha nåt vettigt och något att diskutera så skulle jag vilja höra vad ni har uppnått i kcal-väg utan att äta "onyttigheter" (bedöm själva vad som räknas som detta, men jag räknar saker så som godis/glass/chips osv) och ren mat alltså!

Runt 5000 regelbundet dag för dag. Då vägde jag mellan 83-86 på 173 cm. Låter inte alls konstigt att Samuelsson skulle ha ätit 8500 om dagen som mest.
Jag åt ungefär så här:
kolhydrater 270g
protein 360g
fett 270g

shut teh face
2009-09-25, 09:25
Det är inte så svårt om man är ett svullo. Jag har influensan och åt igår bröd, bregott, ost till alla mål

460g cheddar ost
600g runt vitt bröd
massor med bregott

3600 kcal för ost + brödet, sen minst 1000 kcal för allt bregott. :)

mikaelj
2009-09-25, 09:39
Låter konstigt. De flesta strongmen äter mkt fett och protein, även kolhydrater såklart.

Ganska svårt det med faktiskt. Bästa bör vara en blandning tycker jag. Tänk McDonalds. Att hålla nere proteinintaget och mycket flytande kolhydrater kan vara "bra" men tror inte på att nolla fett.

Inte oväntat så har du fel. Igen. Dags att byta informationskanaler?

Jag utgick från scenariot överäta. Om du har ett faktiskt energibehov på 8500 kcal, så är det en annan sak.

Men det var inte riktigt vad trådstartaren frågade efter... z_bumbi, du kanske borde öva på din läsförståelse?

jwzrd
2009-09-25, 09:40
Jag utgick från scenariot överäta. Om du har ett faktiskt energibehov på 8500 kcal, så är det en annan sak. Men det var inte riktigt vad trådstartaren frågade efter...

Varför tycker du att det utgör en skillnad?

mikaelj
2009-09-25, 09:48
Sen gäller det att skära ner på andelen fibrer och om det fortfarande går trögt dricka energin.

Är det då frågan om energibalans eller överätning? Jag tycker att det där låter väldigt osunt.

Varför tycker du att det utgör en skillnad?

Definitioner:
äta i energibalans - du får i dig så mycket som kroppen drar runt.
överäta - kroppen har fått sitt behov, målet är att kunna äta (och behålla!) mer än så.

Från vilket följer:
Vid energibalans är du hungrig motsvarande energibalans, annars vore det inte energibalans. Annars går du ned i vikt, alltså får du i energin (trivialt).

När du överäter är du mätt kring eftermiddagsfikan, men forsätter äta. Äter du då mycket fet mat blir du gissningsvis ganska illamående och om det vill sig illa spyr/likn.. Innehåller maten däremot till större delen enkla sockerarter är det enda som händer att du blir trött/darrig/hur du nu reagerar på sockerchocker, men du kan ändå fortsätta äta.

Så resonerar jag. Har ni provat de två olika vägarna och kan peka på var era erfarenheter skiljer sig från mina vore det intressant.

Chrilli
2009-09-25, 09:53
Känns som ett bekvämt problem att få in kosten på 8500, hade som matälskare njutit. Men samtidigt tror jag att kostnadseffektivt och inte bli helt dosig i kroppen så är det ju inte 8500 kcal i kött man trycker i sig utan mycket flytande och lätt ätet som många nämner bröd m.m.

Jag hade gjort en krämig soppa med grädde, vin, feta fiskar (brukar vara lättare än kött och få i sig), lite knapprigt fett och självklart lite lime aioli och gott bröd till med lite vitlöksmör på kanske. Då ramlar man iväg snabbt på många 1000 kcal.

jwzrd
2009-09-25, 09:57
Är det då frågan om energibalans eller överätning? Jag tycker att det där låter väldigt osunt.



Definitioner:
äta i energibalans - du får i dig så mycket som kroppen drar runt.
överäta - kroppen har fått sitt behov, målet är att kunna äta (och behålla!) mer än så.

Från vilket följer:
Vid energibalans är du hungrig motsvarande energibalans, annars vore det inte energibalans. Annars går du ned i vikt, alltså får du i energin (trivialt).

När du överäter är du mätt kring eftermiddagsfikan, men forsätter äta. Äter du då mycket fet mat blir du gissningsvis ganska illamående och om det vill sig illa spyr/likn.. Innehåller maten däremot till större delen enkla sockerarter är det enda som händer att du blir trött/darrig/hur du nu reagerar på sockerchocker, men du kan ändå fortsätta äta.

Så resonerar jag. Har ni provat de två olika vägarna och kan peka på var era erfarenheter skiljer sig från mina vore det intressant.

Min erfarenhet är att sockerbombning slår ut min aptit i ett par timmar trots att jag känner mig "tom". Om jag istället äter något med en mer normal mängd kolhydrater så kan jag äta bra mycket mer energi per efterföljande måltider. Men nu är inte direkt hörsägen / anekdoter särskilt intressant. Du bör istället förklara och belägga det du påstår.

Det naturliga är att energitätare mat ger ett högre totalintag.

King Grub
2009-09-25, 09:59
Vid energibalans är du hungrig motsvarande energibalans, annars vore det inte energibalans.

Många långdistansare jag känner, som orienterare, får verkligen tvinga i sig mat för att få tillräckligt med energi, och då handlar det dessutom om mycket lättätet "skräp" och flytande energi, men det är ändå jobbigt att äta så mycket dom behöver. Skulle dom äta efter hungern, skulle dom varken orka träna eller behålla kroppsvikten.

En högenergiförbrukares hunger är inte alls alltid direkt motsvarande hans faktiska energibehov.

z_bumbi
2009-09-25, 10:13
Jag utgick från scenariot överäta. Om du har ett faktiskt energibehov på 8500 kcal, så är det en annan sak.

Exakt hur är det en annan sak?

Men det var inte riktigt vad trådstartaren frågade efter... z_bumbi, du kanske borde öva på din läsförståelse?

Jag satt och kollade nyhetsmorgon idag då Magnus Samuelsson var med. Han fick frågan angående hur mycket kcal han åt på den dag när han va som mest aktiv. Svaret va 8500 kcal. Nog för att jag vet att han är stor och måste såklart äta mycket. Men 8500, det är fan sjukt mycket mat!

Btw så ville jag mest skapa lite uppståndelse med tanke på denna tråden:

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=131481&highlight=8000+kcal

Han kanske hade Magnus Samuelsson Syndrome - MSS.

För att ändå ha nåt vettigt och något att diskutera så skulle jag vilja höra vad ni har uppnått i kcal-väg utan att äta "onyttigheter" (bedöm själva vad som räknas som detta, men jag räknar saker så som godis/glass/chips osv) och ren mat alltså!

Det som efterfrågas är hur mycket kalorier man har ätit utan att äta "onyttigheter". Så ingen av oss håller oss till ämnet. Däremot förstår jag inte riktigt vad det har med det jag skrev att göra. Har du lust att förklara?

jwzrd
2009-09-25, 10:15
Många långdistansare jag känner, som orienterare, får verkligen tvinga i sig mat för att få tillräckligt med energi, och då handlar det dessutom om mycket lättätet "skräp" och flytande energi, men det är ändå jobbigt att äta så mycket dom behöver. Skulle dom äta efter hungern, skulle dom varken orka träna eller behålla kroppsvikten.

En högenergiförbrukares hunger är inte alls alltid direkt motsvarande hans faktiska energibehov.

+1

Detta är något jag känner av. Äter jag efter hunger så tappar jag i vikt. Inte för att jag tonårsstruntar i att äta utan för att mängden per måltid blir mindre.

mikaelj
2009-09-25, 10:24
Min erfarenhet är att sockerbombning slår ut min aptit i ett par timmar trots att jag känner mig "tom". Om jag istället äter något med en mer normal mängd kolhydrater så kan jag äta bra mycket mer energi per efterföljande måltider. Men nu är inte direkt hörsägen / anekdoter särskilt intressant. Du bör istället förklara och belägga det du påstår.

OK, några studier som pekar på hur hungern påverkas har jag inte på lager, utan det är anekdoter. Med enkla sockerarter menar jag bröd, potatis, pasta.

En högenergiförbrukares hunger är inte alls alltid direkt motsvarande hans faktiska energibehov.

Åhå.

Det som efterfrågas är hur mycket kalorier man har ätit utan att äta "onyttigheter". Så ingen av oss håller oss till ämnet.

Kanske inte du, men jag svarade på frågan: mycket kolhydrater, lite fett, hyfsat lite protein. Förtydligande: kring 6Mcal utan att anstränga mig.

Däremot förstår jag inte riktigt vad det har med det jag skrev att göra. Har du lust att förklara?

Vilket har med vad att göra? Jag vet inte vad du syftar på längre.

Wino
2009-09-25, 10:28
Michael Phelps intag är också ganska imponerande :)

http://www.youtube.com/watch?v=QXRvXtcSu14

Trance
2009-09-25, 10:34
Är det då frågan om energibalans eller överätning? Jag tycker att det där låter väldigt osunt.



Definitioner:
äta i energibalans - du får i dig så mycket som kroppen drar runt.
överäta - kroppen har fått sitt behov, målet är att kunna äta (och behålla!) mer än så.

Från vilket följer:
Vid energibalans är du hungrig motsvarande energibalans, annars vore det inte energibalans. Annars går du ned i vikt, alltså får du i energin (trivialt).

När du överäter är du mätt kring eftermiddagsfikan, men forsätter äta. Äter du då mycket fet mat blir du gissningsvis ganska illamående och om det vill sig illa spyr/likn.. Innehåller maten däremot till större delen enkla sockerarter är det enda som händer att du blir trött/darrig/hur du nu reagerar på sockerchocker, men du kan ändå fortsätta äta.

Så resonerar jag. Har ni provat de två olika vägarna och kan peka på var era erfarenheter skiljer sig från mina vore det intressant.

Äter man bara enkla sockerarter blir man rätt illamående också. Jag mår verkligen kasst om jag sätter i mig en påse lösgodis, vilket dumt nog gör att jag inte orkar äta någon riktigt mat. Så om jag käkar godis så går jag ner i vikt, fast jag tror inte det är så vanligt vilket jag hör på folks reaktioner på det.

Men jämför t.ex. några paket pommes+dip med att trycka snabbmakaroner. Är det verkligen lättare att få i sig mycket kcal med hjälp av makaronerna (eller vad man nu väljer för källa, makaroner är en av de lättare för mig).

mikaelj
2009-09-25, 10:38
Äter man bara enkla sockerarter blir man rätt illamående också. Jag mår verkligen kasst om jag sätter i mig en påse lösgodis, vilket dumt nog gör att jag inte orkar äta någon riktigt mat. Så om jag käkar godis så går jag ner i vikt, fast jag tror inte det är så vanligt vilket jag hör på folks reaktioner på det.

Godis, japp.

Men jämför t.ex. några paket pommes+dip med att trycka snabbmakaroner. Är det verkligen lättare att få i sig mycket kcal med hjälp av makaronerna (eller vad man nu väljer för källa, makaroner är en av de lättare för mig).

Jo, det var bröd/pasta/gnocci jag syftade på med enkla sockerarter. Och jag menar samma sak som du: makaroner slinker ned i betydligt större mängd än pommes+dip.

King Grub
2009-09-25, 10:39
Jo, det var bröd/pasta/gnocci jag syftade på med enkla sockerarter.

Men det är ju stärkelse, en polysackarid.

mikaelj
2009-09-25, 10:42
Jo, fel sagt av mig.

z_bumbi
2009-09-25, 10:46
Vilket har med vad att göra? Jag vet inte vad du syftar på längre.

Nej men du påstår att jag behöver öva på läsförståelsen vilket jag alltså undrar vad det har med det jag bemöter att göra.

mikaelj
2009-09-25, 10:54
Nej men du påstår att jag behöver öva på läsförståelsen vilket jag alltså undrar vad det har med det jag bemöter att göra.

Du klagade på att jag inte höll mig till ämnet med vad jag skrivit, vilket jag gjorde. Se mitt första inlägg.

Mourten
2009-09-25, 10:59
Jag äter kring 5000 kcal nu/dag på mina 94 kg. Rätt mkt fett, jävligt mkt protein och lite kolisar. Inte direkt jobbigt.

z_bumbi
2009-09-25, 11:05
Hemligheten till att få i sig mycket energi är att så långt som möjligt nolla fettet och hålla nere proteinintaget, för att inte bli mätt.

Vilket lustigt nog är anti-tesen till lågkolhydrat: nolla kolhydrater så gott det går gör det svårt att få i sig för mycket. :-)

Inte oväntat så har du fel. Igen. Dags att byta informationskanaler?

Om man ska äta mycket mat så ska man äta energitätt och då är fett en stor faktor, en elitidrottare som lyssnar på kostråden från SOK och som har en hög energiförbrukning äter därför ganska mycket fett och det både räknat i gram och energiprocent. Sen gäller det att skära ner på andelen fibrer och om det fortfarande går trögt dricka energin.

8500 kcal är inte heller så mycket energi räknat på kroppsvikten i det här fallet, stoppa in kroppsvikten i en kaloriberäkningar och se vad en joggingtur ger för värden. Att försöka få i sig 8500 kcal nästan enbart från kolhydrater är däremot en prestation och leder högst troligen till rejäla magbesvär.

Du klagade på att jag inte höll mig till ämnet med vad jag skrivit, vilket jag gjorde. Se mitt första inlägg.

Jag sa att du har fel inte att du inte håller dig till ämnet. Läsförståelse var det va?

stridis
2009-09-25, 11:42
4500Kcal har jag nog fått i mig. Då har det blivit stekt potatis m olja el matfett och många mål samt efterrätter (chokladpudding m vispgrädde är mums) förståss.

Skall man äta mycket så är det buffétävling (el dito m julbord) som gäller (sedan är väl inte buffémat extremt energität men men), kan ju inte vara den som viker ner sig.

Trance
2009-09-25, 12:12
Jo, det var bröd/pasta/gnocci jag syftade på med enkla sockerarter. Och jag menar samma sak som du: makaroner slinker ned i betydligt större mängd än pommes+dip.

Ok, då håller jag nog inte med. Skall jag ha i mig 3500 kcal så är inte ett kilo okokta makaroner mitt första val. Men det är ju väldigt personligt antar jag.

Tolkia
2009-09-25, 12:21
Vid energibalans är du hungrig motsvarande energibalans, annars vore det inte energibalans.
Det där var då ett skolexempel på skitprat.

Allvarligt talat tycker jag att du borde satsa på att skaffa dig något slags grundläggande förståelse för hur kroppen funkar, istället för att lägga så mycket energi på att försöka presentera allt som om du hämtat det ur någon bok i reglerteknik.

+1 på bumbi, jwzrd, Trance och Grub.

mikaelj
2009-09-25, 12:24
Allvarligt talat tycker jag att du borde satsa på att skaffa dig något slags grundläggande förståelse för hur kroppen funkar, istället för att lägga så mycket energi på att försöka presentera allt som om du hämtat det ur någon bok i reglerteknik.

Nu sade du ungefär ingenting. Har du något konkret förslag på material som är tillämpbart för vad vi pratar om just nu?

Eddie Vedder
2009-09-25, 14:31
4500Kcal har jag nog fått i mig. Då har det blivit stekt potatis m olja el matfett och många mål samt efterrätter (chokladpudding m vispgrädde är mums) förståss.


Det där är typexemplet på n E-kost.:D

Sniggel
2009-09-25, 14:57
Jag äter kring 5000 kcal nu/dag på mina 94 kg. Rätt mkt fett, jävligt mkt protein och lite kolisar. Inte direkt jobbigt.

Tycker också det är enklast att äta ungefär så när man ska äta mycket. Gott att äta, slinker lätt ner, inga problem med magen. Inte onödigt lite kolhydrater dock, i runda slängar 200-300 trivs jag på, istället för att ligga runt 600, vara seg och få stopp i magen hela tiden.

Sniggel
2009-09-25, 14:59
Det där är typexemplet på n E-kost.:D

:confused:

Förklara?

stridis
2009-09-25, 15:25
Det där är typexemplet på n E-kost.:D

Dude, jag behövde energi då jag var inne i en intensiv träningsperiod då. Inte konstigt att jag tar till sådana knep då, med min magra aptit. Inga berikningar eller flytande sängfösare dock.

Citerar mig själv:
A-kost dvs allmän kost för sjuka som man serverar på sjukhus har ju fördelningen:
protein 15-20 E%
fett 35-40 E%
kh 40-50 E%

För att undvika undernäring hos patienter finns ju
E-kost:
protein ~20 E%
fett 40-50 E%
kh 25-45 E%

Där matens volym är mindre och därmed lättare att få i sig för dessa patienter.

TehSaxo
2009-09-25, 16:16
samuelsson drack (dricker?) ju en massa gainers för att lättare få i sig alla kalorier han behövde.

Lär ju inte vara dyrt heller med all den reklamen han gör för ************* på TV. =P
Men en pizza hade väl inte vart fel om man kan käka 8500 kcal om dagen. O.o