handdator

Visa fullständig version : Diskussion ang att träna två dagar per vecka.


Ventor
2009-09-24, 20:12
Hej,

Jag undrar vad ni på forumet anser om att styrketräna två styrketräningspass per vecka med fokus på god muskelutveckling. Vad anser ni att det finns för fördelar respektive nackdelar? Är det hållbart att träna enligt ovan i flera år?

Själv har jag inte styrketränat tillräckligt länge för att kunna svara på dessa frågor varav jag ställer frågan till er. Det skulle vara väldigt kul om vi kunde föra detta på diskussionsunderlag.

Bästa hälsningar
Ventor

quality
2009-09-24, 20:20
Hej,

Jag undrar vad ni på forumet anser om att styrketräna två styrketräningspass per vecka med fokus på god muskelutveckling. Vad anser ni att det finns för fördelar respektive nackdelar? Är det hållbart att träna enligt ovan i flera år?

Själv har jag inte styrketränat tillräckligt länge för att kunna svara på dessa frågor varav jag ställer frågan till er. Det skulle vara väldigt kul om vi kunde föra detta på diskussionsunderlag.

Bästa hälsningar
Ventor

Om du på dessa två pass i veckan kör helkropp så tror jag det är hållbart. Total träningsmängd är självklart av intresse också. Det kan bli ganska långa och tunga pass.

Ventor
2009-09-24, 20:26
Om du på dessa två pass i veckan kör helkropp så tror jag det är hållbart. Total träningsmängd är självklart av intresse också. Det kan bli ganska långa och tunga pass.

Skulle du anse att en uppdelning (split) inte skulle vara hållbar?

Ventor

Dexterity
2009-09-24, 20:44
Möjligen överkropp/underkropp alt. push/pull men faktorer som intensitet och totalvolym per pass är också av stor/större betydelse tror jag.

Man rekommenderar dock att köra igenom varje muskelgrupp 2 ggr/vecka men som ovan påpekat spelar säkerligen andra faktorer in också.

Varför ska du endast styrketräna 2 ggr/vecka?

quality
2009-09-24, 21:06
Skulle du anse att en uppdelning (split) inte skulle vara hållbar?

Ventor

Jag tror inte en split som innebär att kroppen endast tränas en gång i veckan är hållbart med tanke på ditt mål, "fokus på god muskelutveckling".

Ventor
2009-09-24, 21:40
Möjligen överkropp/underkropp alt. push/pull men faktorer som intensitet och totalvolym per pass är också av stor/större betydelse tror jag.

Man rekommenderar dock att köra igenom varje muskelgrupp 2 ggr/vecka men som ovan påpekat spelar säkerligen andra faktorer in också.

Varför ska du endast styrketräna 2 ggr/vecka?

Vem rekommenderar att träna igenom varje muskelgrupp två gånger per vecka?

Jag tränar redan två gånger i veckan.

Ventor

Ventor
2009-09-24, 21:43
Jag tror inte en split som innebär att kroppen endast tränas en gång i veckan är hållbart med tanke på ditt mål, "fokus på god muskelutveckling".

Med god muskelutveckling menar jag generellt likvärdiga resultat som om jag skulle träna 3 gånger per vecka. Det blev en aning diffust där, mitt fel.

Ventor

Dexterity
2009-09-24, 22:02
Med god muskelutveckling menar jag generellt likvärdiga resultat som om jag skulle träna 3 gånger per vecka. Det blev en aning diffust där, mitt fel.

Ventor

Möjligen, om du istället ökar ex. volymen per pass.

z_bumbi
2009-09-25, 06:48
Det går att få en bra utveckling på ett tvådelat (50%) program två gånger i veckan men i de flesta fallen går det troligen att få en bättre utveckling om man kör större del (behöver inte vara 100%) av kroppen varje pass med samma antal träningstillfällen.

Om man förenklat tittar på "ben"-träning så gör 10 set ben per pass att man kan använda mer vikt totalt än om man kör 20 set på ett pass. Om man kör 20 set så blir återhämtningstiden betydligt längre och det krävs troligen tiden fram tills nästa pass för att återhämta sig så det blir inte att musklerna återhämtar sig lika snabbt som efter 10 set för att sen sjunka i prestationsförmåga vilket ibland hävdas. Det kan däremot vara så att återhämtningstiden förlängs ytterligare vilket talar emot att träna två gånger i veckan.
Kollar man däremot på rörelsebaseradträning t ex att köra 10 set böj och 10 set mark så blir det ganska självklart för de flesta att man tjänar på att dela upp det då man efter 10 set av sådana övningar inte riktigt presterar lika bra på de efterföljande 10 seten. Kör man då 10 set per pass och två pass i veckan så är får man mer vikt/kortare återhämtning och mer ork att köra övningarna tekniskt korrekt.

Sen kommer man till faktorn att man trivs, gillar man att köra uppdelat och dessutom gör framsteg så finns det ingen större anledning att byta.

pragmatist
2009-09-25, 08:22
Om man tycker helkroppspass är jobbiga så kan man köra någon sorts "hybrid" där större muskelgrupper tränas två gånger per vecka (en gång tungt och en gång högre reps) medan mindre muskelgrupper tränas en gång per vecka. Alternativt kör man en mer traditionell tvåsplit men (roterande) lägger in lite extra prioriteringsset för vissa muskelgrupper från den andra "halvan", t.ex. kör man några extra set armar på underkroppsdagen. Det finns många varianter.

Sniggel
2009-09-25, 09:10
Tänkte lägga till en till variant:

2 pass i veckan

Pass A
Push

Pass B
Helkropp

Pass C
Pull

Så kör man en veckan AB, nästa vecka, CB, nästa vecka AB osv...
Blir att man tränar igenom kroppen 1½gång per vecka och uppläggen kan skilja sig åt mellan helkroppspassen och push/pull-passen. T ex basövningar tungt o få reps, lång vila mellan set på helkropp och på push/pull-passen kör man inslag av isolationsövningar och kanske lite högre reps och kortare vila (om man vill).

Damien Thorne
2009-09-25, 22:54
Tänkte lägga till en till variant:

2 pass i veckan

Pass A
Push

Pass B
Helkropp

Pass C
Pull

Så kör man en veckan AB, nästa vecka, CB, nästa vecka AB osv...
Blir att man tränar igenom kroppen 1½gång per vecka och uppläggen kan skilja sig åt mellan helkroppspassen och push/pull-passen. T ex basövningar tungt o få reps, lång vila mellan set på helkropp och på push/pull-passen kör man inslag av isolationsövningar och kanske lite högre reps och kortare vila (om man vill).

Det där tycker jag låter bra :thumbup:

Så skulle jag ha kört.

Gabriel174
2009-09-25, 23:43
Lånar tråden en sekund:

Hur länge borde jag köra två dagar i veckan? Jag kör hela kroppen varje pass, två dagar i veckan.

När ska jag börja köra olika delar av kroppen på olika dagar?

Ursäkta om jag beskrev det lite luddigt.

Ventor
2009-09-27, 12:34
Tack till alla som har svarat i tråden. Jag tyckte att många svarade vettigt och informativt om min frågeställning.

Ventor