handdator

Visa fullständig version : Underarmssmärta


dantheman
2003-09-01, 15:35
Får alltid smärta i underarmarna sekunderna efter jag släppt stången vid rak skivstångscurl för biceps. Någon som vet vad det är? Benhinneinflammation eller bara klena underarmar?

Snafu
2003-09-01, 15:42
Jag har samma slags smärta vid underarmen efter de flesta bicepsövningarna men värst är rak stångcurl. Smärtan strålar vid mitten av Ulna (nedre underarmsbenet?). Undrar samma sak, är det benhinneinflammation? och i så fall, är det bara vila som gäller eller funkar massage/linement osv?

Castro
2003-09-01, 15:43
Många inklusive mig själv har eller har haft ditt problem och av den anledningen finns det massvis med trådar som berör just detta och dem finner du enklast genom sökmetoden.

:thumbup:

Beklagar även din smärta, det är inte kul, men för mig försvann det efter ungefär ett halvår. Jag gjorde inget särskilt för att bli kvitt det utan tränade bara på som vanligt.

Pressarn
2003-09-01, 16:03
Jag har haft samma problem länge nu, har läst alla trådar och ingen har hjälpt något speciellt. Ska till en idrottsläkare snart p.g.a. detta.
Har ni något vettigt tips så säg det här, handledsstöd är knappast någon bra lösning eftersom det bara skjuter upp problemet och kanske gör det ännu större om man slutar med det.
Fast vid 1rm är handleddstöd kanske något att ha?

ugly_kid
2003-09-01, 16:30
för mig försvann det helt när jag började stretcha underarmarna.

shirunai
2003-09-01, 17:19
varför köra 1rm på rakskivstångscurl ?

Pressarn
2003-09-02, 19:29
Originally posted by shirunai
varför köra 1rm på rakskivstångscurl ?
Jag sa inget om rak skivstångscurl, jag menade bänkpress. Det känns en del i senorna efteråt, vet inte om det är skadligt dock.

Pressarn
2003-09-02, 19:30
Originally posted by ugly_kid
för mig försvann det helt när jag började stretcha underarmarna.
Huuuur??? :confused:
Gärna länk med bilder och instruktioner om ni har.

Karl_alfred
2003-09-02, 19:41
är det i muskelfästet mellan biceps och underarmar du har ont (armvecket) och precis runt det området? Det hade jag problem med föut när jag körde stång curl sen böt jag till att köra scottcurl ett tag som tar extra mycket på detta område vips var problemet borta på båda övningarna.

z_bumbi
2003-09-02, 20:00
Pressarn: Sänk vikten och börja om med bänken (och kanske andra pressövningar). Börja träna underarmar och grepp samt stretcha. ( http://www.exrx.net/Lists/ExList/ForeArmWt.html

Om det fortfarande gör ont när du långsamt har jobbat dig upp till den nivån du är nu i bänken så kan nog handledslindor vara bra.
Gör det bara ont när du du kör 1rm så är det ju iofs bara att inte maxa.

Pressarn
2003-09-02, 20:06
Originally posted by z_bumbi
Pressarn: Sänk vikten och börja om med bänken (och kanske andra pressövningar). Börja träna underarmar och grepp samt stretcha. ( http://www.exrx.net/Lists/ExList/ForeArmWt.html

Om det fortfarande gör ont när du långsamt har jobbat dig upp till den nivån du är nu i bänken så kan nog handledslindor vara bra.
Gör det bara ont när du du kör 1rm så är det ju iofs bara att inte maxa.
Det är inte bänkpressen jag har problem med, visst det känns som om senorna stretchas men inte mer än så. Är det normalt?
Grepp tränar jag ordentligt, underarmarna är det inget fel på även om jag aldrig tränar dom, får helt enkelt ont överallt i handlederna av övningarna, ska försöka mig på det igen nästa träning.
1rm eller tungt, saksamma. Känns vid tung belastning.
Åter igen, instruktioner om hur man stretchar underarmarna?

z_bumbi
2003-09-02, 21:08
Pressarn: Kör du 1 rm på skivstångscurl ? btw så kan du ju kolla länken ovan...

Pressarn
2003-09-02, 22:13
Originally posted by z_bumbi
Pressarn: Kör du 1 rm på skivstångscurl ? btw så kan du ju kolla länken ovan...
Nej självklart att jag inte gör det... (meningslöst?)
Ojj, såg inte att det stod om stretching, tack tack :D

Snafu
2003-09-19, 11:00
så har smärtan i underarmen försvunnit helt. Jag har varit förkyld i två veckor och inte tränat alls, och nu ingen smärta alls, fantastiskt. Har väl tappat 30% styrka och 2kg kroppsvikt oxo,bläh.

JAM
2003-09-19, 11:42
Originally posted by dantheman
Får alltid smärta i underarmarna sekunderna efter jag släppt stången vid rak skivstångscurl för biceps. Någon som vet vad det är? Benhinneinflammation eller bara klena underarmar?

Känner igen mig. Det är dock ganska sällan det händer, jag ser inget mönster... Är inget problem för mig, men irriterande de få gånger det smärtar.

Kallingen
2003-09-19, 23:24
Själv får jag en smärtande puls i handleden efter att jag släppt stången i en preachercurl, men de går över efter 2-3sek.

Gissar på klena handleder, börjat träna dom numera.

Benhinneinflammation tror jag ej på eftersom det skulle kännas i övriga övningar också som du andvänder handleder i, vilket är ganska många. :)

Snafu
2003-09-23, 22:59
Originally posted by Snafu
så har smärtan i underarmen försvunnit helt. Jag har varit förkyld i två veckor och inte tränat alls, och nu ingen smärta alls, fantastiskt. Har väl tappat 30% styrka och 2kg kroppsvikt oxo,bläh.

Trodde jag ja. Jag har kört två stycken rygg&bicepspass kombinerat, med cirka 5 dagar vila mellan passen och kört ovanligt lätt. Men nu är smärtan tillbaka trots att jag inte kände ett dugg smärta innan jag började träna igen i torsdags efter 2 veckors förkylningsuppehåll. Fan vad surt. Bläh. Stretching verkar inte funka än iaf, men det är väl bara att fortsätta och hoppas.

/end gnäll

Pont
2003-09-24, 12:09
Verkar vara många som har det här problemet, inkl mej själv. Rak stångcurl får jag riktigt ont av. Curl med Z-stång som jag har sett tips på funkar lite bättre, ibland känner jag inget men ibland gör det ont. Tråkigt det här vill ju köra stångcurl. Jaja får väl prova stretcha ordentligt.

Snafu: har oxå blivit av med smärtan i perioder, men den kommer alltid tillbaka.

dantheman
2003-09-24, 12:49
Jag har skippat den raka skivstången samt ez-stången vid bicepspasset och kör därmed endast hantelcurls i olika varianter. Underarmssmärtan har nu försvunnit helt.