handdator

Visa fullständig version : Kosttillskott för massiv muskelökning


apis
2009-09-24, 17:24
Jag är en kille på 17 år har tränat hårt på gymmet nu i 6 månader, under dom här 6 månaderna så har jag kört med protein-pulver. Dricker en drink efter varge träning.
Nu hade jag tänkt börja köra hådare som upptackt till mönstring. Vill börja träna så mycket som möjligt och tror att 5 gånger i veckan borde vara lagom (efter som jag inte har styrketränat så länge). jag vill få ut max ut av min träning och undrarvad ni rekomenderar för kosttilskott? Jag vet att de är viktigt att äta riktig mat också men hoppas att nå bra form av kosttillskott skulle skynda på de hela :) så vad tycker ni det är lämpligt att börja köra med för sort tillskott och ut av vilket märke.
Skulle också gärna uppskatta lite hjälp med när de är som bäst att drivka eventuela drinkar och likande:D

tack på förhand:D

Ola Wallengren
2009-09-24, 19:06
Om du bara har tränat i 6 månader skulle inte jag rekommendera att du tränar 5 dagar per vecka. Hel- eller halvkroppspass med 2-3 dagar mellan du tränar samma muskel igen är nog det bästa upplägget vid den träningserfarenheten.
Prioriterinsordningen bör se ut ungefär så här.

1. Vettig träning
2. Bra mat med variation och lagom mängd
3. Protein (ev. pulver) före och/eller efter träning
4. Kreatin

Om du lyckas bra eller utmärkt med punkt 1 och 2 så kan du lägga till 3 och 4 för att möjligtvis öka dina resultat med kanske 10% till. Den "massiva muskelökningen" står alltså 1 och till viss del 2 för.

Om du vill veta mer så kan jag rekommendera boken Styrketräning för idrott, motion och rehabilitering av Roland Thomeé m.fl.

apis
2009-09-24, 20:06
Om du bara har tränat i 6 månader skulle inte jag rekommendera att du tränar 5 dagar per vecka. Hel- eller halvkroppspass med 2-3 dagar mellan du tränar samma muskel igen är nog det bästa upplägget vid den träningserfarenheten.
Prioriterinsordningen bör se ut ungefär så här.

1. Vettig träning
2. Bra mat med variation och lagom mängd
3. Protein (ev. pulver) före och/eller efter träning
4. Kreatin

Om du lyckas bra eller utmärkt med punkt 1 och 2 så kan du lägga till 3 och 4 för att möjligtvis öka dina resultat med kanske 10% till. Den "massiva muskelökningen" står alltså 1 och till viss del 2 för.

Om du vill veta mer så kan jag rekommendera boken Styrketräning för idrott, motion och rehabilitering av Roland Thomeé m.fl.

Okej:D tack för hjälpen har gymmat i cirka 2år men nu i 6 måndar börjar kört seriöst ändrar de något eller är de över underkropp som gäller?:)

Ola Wallengren
2009-09-24, 20:57
Lite svårt att svara på eftersom jag inte vet vilka resultat du fått av din tidigare träning eller den "seriösa" träningen, men hel eller halvkroppspass räcker rätt långt. Själv har jag tränat i 20år och kör ungefär så men inte lika ofta, kanske inte säger så mycket iofs.

apis
2009-09-24, 21:10
Lite svårt att svara på eftersom jag inte vet vilka resultat du fått av din tidigare träning eller den "seriösa" träningen, men hel eller halvkroppspass räcker rätt långt. Själv har jag tränat i 20år och kör ungefär så men inte lika ofta, kanske inte säger så mycket iofs.

Okej men när jag börjde köra " seriöst" så körde jag över- och nederkropp varannan gång cirka 3 gånger i veckan. Men efter 3 måndader så gick ja upp på att att köra 4-5 gånger i veckan dett funka bra tycker jag men tänkte att de kan va bra att diskutera lite med nån med mer erfrenhet:) Trivs jäkligt bra på gymmet så de var framst därför jag kör 4-5 gånger veckan men ska kanske gå ner på över och undrerkropp igen, om du säger så:)

så här ser de ut som jag har kört dom senaste 3-4 månderna ut iaf
pass1: bröst,axlar

pass2: rygg

pass3: ben

pass4:aramar

pass5: (om jag orkar) kondition

Black Star Abyss
2009-09-24, 21:57
EAA och kreatin.

Kauppi
2009-09-24, 22:58
Kör på duravol, eaa och gainer.

Matte87
2009-09-25, 00:56
Definitivt Kreatin och protein pulver som du redan kör med.

Vet att det finns blandade åsikter om gainer, men direkt efter passet tycker jag det funkar riktigt bra att ta en, har märkt av bra resultat av det faktiskt.

Cerberus
2009-09-25, 01:16
Massiv muskelökning ger inga naturliga tillskott iaf(inte på kort sikt iaf).

Salus
2009-09-25, 01:19
I följande ordning skulle jag inhandla mina tillskott (notera att jag äter mycket och nyttig vanlig mat):

1) EAA
2) Whey protein
3) Koffein
4) Kreatin
5) Omega 3
6) Vitamintillskott
7) Någon NO produkt
8) ZMA

Frillan
2009-09-25, 05:51
Lär dig lite mer om hur du skall äta, och framförallt när, etc.

Aminosyror är mer än tillräckligt, dessutom får du vad du betalar för.

apis
2009-09-25, 07:57
EAA och kreatin.

EAA vad är de?:em: vilka märken är det som är bra nått specielt du kan rekomendera?:)

Vanish
2009-09-25, 09:10
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=127561


http://www.kolozzeum.com/product_info.php?cPath=21&products_id=168

jwzrd
2009-09-25, 09:16
Ola har givit det absolut bästa svaret. Givet att det verkligen är så att du vill maximera din muskeltillväxt, så är det bästa sättet det Ola säger. Ju snabbare du och andra accepterar och inser att det faktiskt är så, desto kortare blir transportsträckan mellan nybörjarökningarna och det senare kvalitetsbyggeriet när man lärt sig träna sig själv.

al3xander
2009-09-29, 18:55
Mycket bra mat och protepulver och kreatin kör jag på och det fungerar bra!!

varför säger alla att man bör köra mycket enklare pass som hel/halv kroppspass om man tränat ca ½ år till 1 år?!?! Jag kör 3 splitt, tränar styrka 5-6 dagar i veckan och jag har hållt på i 8 månader nu, det fungerar skit bra för mig!!

apis
2009-09-30, 21:20
Mycket bra mat och protepulver och kreatin kör jag på och det fungerar bra!!

varför säger alla att man bör köra mycket enklare pass som hel/halv kroppspass om man tränat ca ½ år till 1 år?!?! Jag kör 3 splitt, tränar styrka 5-6 dagar i veckan och jag har hållt på i 8 månader nu, det fungerar skit bra för mig!!

Okej:D

Ola Wallengren
2009-10-01, 06:54
varför säger alla att man bör köra mycket enklare pass som hel/halv kroppspass om man tränat ca ½ år till 1 år?!?! Jag kör 3 splitt, tränar styrka 5-6 dagar i veckan och jag har hållt på i 8 månader nu, det fungerar skit bra för mig!!

Jag antar att om du "bara" tränat i 8 mån så har du ju inte mycket att jämföra med så du vet definitivt inte hur bra eller dåligt det hade gått med ett annat upplägg. För det andra så gör i stirt sett alla som inte tränar på ett fukllständit värdelöst sätt väldigt bra ökningar den första tiden, och jag räknar 8 mån som första tiden. För det tredje så anser nog de flesta att det är ett effektivare sätt att träna på om man kan få samma resultat genom att träna 3 ggr/v istället för 6ggr/v. Många nybörjare tycker det är så fantastiskt roligt att träna så att träning 5-6ggr/v inte är en uppoffring och att träningen är lika mycket en social grej, känner igen mig själv i det, men i längden kan man fråga sig om det är det bästa.

al3xander
2009-10-01, 15:11
Okej, det va ett bra svar! :D trodde ni skulle börja snacka om att man kommer få massa skador eller liknande bara för att kroppen inte skulle klara av det än!! Men det ligger nog ganska mycket i det du säger! :P

apis
2009-10-03, 09:10
Mycket bra mat och protepulver och kreatin kör jag på och det fungerar bra!!

varför säger alla att man bör köra mycket enklare pass som hel/halv kroppspass om man tränat ca ½ år till 1 år?!?! Jag kör 3 splitt, tränar styrka 5-6 dagar i veckan och jag har hållt på i 8 månader nu, det fungerar skit bra för mig!!

Okej:D

Ola Wallengren
2009-10-03, 10:10
Okej, det va ett bra svar! :D trodde ni skulle börja snacka om att man kommer få massa skador eller liknande bara för att kroppen inte skulle klara av det än!! Men det ligger nog ganska mycket i det du säger! :P

Risken för överansträning och överträning är ju så klart större om man tränar ofta och mycket men så länge du inte har några symtom så går det ju naturligtvis men du bör vara vaksam. Att släpa sig till träningen och träna med krämpor är inte hardcore eller nödvändigt det är oftast bara dumt.