handdator

Visa fullständig version : Levervärden för höga pga proteinkonsumering


Richard85
2009-09-24, 15:44
Haft problem med magen ett bra tag. För ett tag sedan var jag och tog prover, inklusiver leverprov. Fick då svaret att jag låg på 0.9 och att man ska ligga runt 0.7 men att det inte vara farligt. Har gjort nya prover och nu fick jag svaret att jag ligger på 1.1..Detta säger dom beror på att jag dricker tilllskott och avrådde mig från att sluta omedelbart.

Hur seriöst ska jag ta detta och varför har ökat så snabbt? Konsumerar inte vidare mkt proteintillskott om man jämför med min kompiskrets exempelvis...Bör jag vara oroad?

harald_hårfager
2009-09-24, 15:46
Varför fan frågade du inte på sjukhuset om du behövde vara oroad? Är väl lika bra att göra som farbror doktorn råder dig. De lär väl inte ljuga när de säger att det inte är så farligt

Richard85
2009-09-24, 15:48
Jag frågade om jag bör vara oroad men han svarade bara att jag ska ta nya prover, det kan bero på en tidigare infektion etc men att jag INTE skulle vara orolig men sluta med tillskotten..

Så lugna dig med attityden

kidneyinlodz
2009-09-24, 15:51
Vilka leverprover var det då det finns ju en hel del.

Richard85
2009-09-24, 15:52
Nämnde bara att leverprovet visade högre värde än vad det ska göra och att det blivit mer nu än sist..

kidneyinlodz
2009-09-24, 15:56
problem med gallan?

Richard85
2009-09-24, 15:57
Nej...Bara haft lite problem med magen, smärta, dålig avföring..Gjort gastroskopi, ja allting, hittade inget..

Tolkia
2009-09-24, 16:29
Nämnde bara att leverprovet visade högre värde än vad det ska göra och att det blivit mer nu än sist..
En bra anledning att fråga läkaren vad han/hon tror är problemet kanske. Jag tror, som föregående skribenter, inte att de lär ljuga. Hursomhelst, om du har något leverproblem är det nog en god idé att dra ned på tillskottet för att inte påfresta den i onödan, oavsett om problemen beror på tillskottet eller inte. Har du ont i en fot ger du dig inte ut och springer på foten, om du förstår liknelsen. Om det känns asjobbigt att sluta med proteintillskott kanske du skall ta dig en funderare över varför det känns så jobbigt.

Richard85
2009-09-24, 17:26
Han trodde det berodde på en infektion i kroppen som kan ha gjort att värdet ökar. Men eftersom det var högt tidigare också ville han göra nya resultat..

Han riktade in sina tankar åt en infektion som sagt..Men inga andra värden tydde på det. Tidigare har min gamla läkare sagt att tillskott kan påverka levern i det långa loppet

johanar
2009-09-24, 19:47
Vad är det för tillskott du äter?

Och protein belastar väl i första hand njurarna, eller går det hårt åt levern också?

L-Sami
2009-09-24, 20:02
Hur skulle proteintillskott påverka levern? Det är som att säga att man ska dra ner på kött eller kyckling.

Richard85
2009-09-24, 20:28
Vad är det för tillskott du äter?

Och protein belastar väl i första hand njurarna, eller går det hårt åt levern också?

WNT och ON..

Ett snabbt och ett långsamt protein..

Jag säger bara vad läkaren sade till mig..

stybb
2009-09-25, 13:25
Jag studerar inom vården och har under de senaste 1,5 åren skrämts avhur otroligt lite sjuksköterskor, läkare och överläkare kan om "tillskott". De har oftast en bestämd åsikt om det och drar gärna alla tillskott över en kant. De brukar dock oftast ge med sig om man kommer med relevanta argument. Din läkare kanske inte har förståelse för vilka ingredienser som ingår i just ditt tillskott. Därför bör du ta upp detta till diskussion med honom/henne igen.

Bozar
2009-09-25, 16:57
Var det inte förhöjda ALAT och ASAT du hade? Dessa är förhöjda en ganska lång tid efter man druckit alkohol så har du varit och krökat och sedan tar blodprover så kommer det bli felvärden.

Richard85
2009-09-25, 20:40
Var det inte förhöjda ALAT och ASAT du hade? Dessa är förhöjda en ganska lång tid efter man druckit alkohol så har du varit och krökat och sedan tar blodprover så kommer det bli felvärden.

Tyvärr så dricker inte jag och har inte gjort på 5 års tid så den teorin kan vi utesluta..

mikaelj
2009-09-25, 21:30
Överkonsumtion av fruktos/socker?

(Non-alcoholic Fatty Liver Disease)

Tolkia
2009-09-25, 22:36
Hur skulle proteintillskott påverka levern? Det är som att säga att man ska dra ner på kött eller kyckling.
Det förekommer väl iofs att man gör det, d.v.s ordinerar proteinreducerad kost. Det är dock mer ovanligt än vanligt vid leversjukdomar, tror jag.

En poäng med att lägga bort kosttillskotten fram till nästa provtagning kan ju vara att om ts gör det, så vet han i alla fall att de inte påverkar det provresultatet (nej, jag vet inte om det är rimligt att tro att de gör det, men det verkar ju inte vara någon annan som vet det heller). Det kan ju vara en sådan enkel grej som gör att läkaren ber honom göra uppehåll också.

TomasB
2009-09-26, 19:48
Var det inte förhöjda ALAT och ASAT du hade? Dessa är förhöjda en ganska lång tid efter man druckit alkohol så har du varit och krökat och sedan tar blodprover så kommer det bli felvärden.



Det är CDT som blir förhöjt av alkohol. ALAT och ASAT kan förvisso bli förhöjda men det krävs en kontinuerlig konsumption för att det ska ske.

D.v.s att du dricker varje dag i princip, eller nästan varje dag.

Jag ligger på 2-300 gram protein om dagen varav 30-90 gram av de är från vassleshakes eller EAA. Och jag har inga förhöjda värden.

När jag drack som mest hade jag förhöjda värden på allt!

Richard85
2009-09-27, 16:04
Överkonsumtion av fruktos/socker?

(Non-alcoholic Fatty Liver Disease)

Det skulle det kunna vara. Dricker väldigt mkt juice...ägg, kan det påverka? Varit i kontakt med ON och dom säger att deras tillskott INTE har någon inverkan på levern..

Sverker
2009-09-27, 17:20
Tolka påpekandet om fruktos med lite salt. Tittar vi på de studier som är gjorda vid högt kaloriintag så ger MÄNGDEN kalorier leverskador;)

EMNO
2009-09-27, 19:04
Om det är ALAT som var förhöjt kan viktförändringar uppåt ger tillfälliga höjningar av värdet. Har även sett ALAT stiga av naturläkemedel och örttéer.