handdator

Visa fullständig version : ångest?14y.o


aiyu
2009-09-23, 23:42
Tja Jag är en 14 årig pojke men jag fyller 15 i år De senaste dagarna har jag blivit väldigt..."anoreixa"-lik saken är att jag är överviktig o har dålig Kondition fast det var bara nu jag börjar vantrivas med min kropp annars har jag varit VÄLDIGT nöjd med den fast nu känner jag för en "make-over" Dock är jag väldigt lat och jag är inte ett dug "målmedveten"

Men iaf jag vill "Bli smal" nu, Det låter kanske lite konstigt o dåligt förklarat men så är det..Jag vill "Bli smal" Dock vet jag inte varför ville bara kändes läge :Virro Som sagt jag är bara 14 Kan inte gå med på gym(vill inte) och jag vill inte köpa några utrustningar Men jag vill få mag muskler lr åtminstånde bättre kondition så frågan är om jag kan göra något i min vanliga liv stil , -glömde säga också att jag på sätt o vis bantar en "oseriös" bantning och jag försöker promenera o cyckla varje gång det finns andra "Lata" alternativ-

Fråga(Finally) : Finns det något som gör att jag kan Snabba på det hära ? utan att behöva göra något Speciellt? typ som att äta mindre (än vad jag redan gör) Lr lixsom Göra någon övning? typ någolunda ggr om dagen?

Ps. Jag har rättså mycke fritid och jag väger runt 88kg och jag är ca 172-3 Cm OCH jag vill helst att ni håller er till ämnet(Mig) o helst seriösa svar Bara svar som kan göra mig någon nytta tack :cool:

Ps. Titteln "Ångest" Menas att jag börjar ångra min "tidigare livstil" Så Help me someone. Juste lite enklare för er så vill jag ungefär konvertera 10 lite överdriv 15-20 Kg till nånting (muskler) Jag vet att det är överdrivet fast jag varken litar lr tror på Beräkningar när det gäller "mänskliga värden" och" JA! " Jag är galen :hbang:

Matte87
2009-09-23, 23:52
För att tappa vikt är det bara att göra av med mer en du stoppar i dig, så ät lite mindre och gå/spring/cykla mycket.

utan någon form av styrketräning så kommer du inte kunna lägga på dig några muskler, så detta är enbart för att tappa vikten.

En idé kan vara att försöka skippa godis/läsk och annat onyttigt, och försöka lägga in regelbundna mål med en lagom mängd mat, sen så tar du och kör mycket motion/kondition på det.

mattilainen
2009-09-24, 00:16
Denna guiden tar upp det mesta, läs den tillräckligt många gånger för att förstå lite iaf. Tar ett tag.
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881

Annars är det att gör av med mer energi än du stoppar i dig, alltså äta mindre eller göra av med mer. Konvertera fett till muskler går inte, fettceller kan aldrig bli muskelceller. Det är en myt. Gå ner i vikt utan gym kommer troligtvis kosta dig muskler.

Några övningar för att göra så du går ner i vikt finns inte direkt, många övningar gör inte av med speciellt mycket energi och då är det lättare att helt enkelt äta lite mindre. Träna som normala 14 åringar och gör situps, armhävningar, knäböj och alla andra övningar du kan komma på. Detta för att inte förlora lika mycket muskler och lyckas få lite muskler när du går ner. Finns ingen genväg för att gå ner i vikt och istället för att säga att du nu bantar en oseriös bantning så kanske du ska välja att antingen banta eller inte, antingen gör man det och klarar det eller så kommer det alltid bli att man gör saker halvklara och ger upp.

Så ta tag i dig själv och vill du gå ner i vikt, gör det. Börja inte något och sedan inte avsluta det. Om du går ner några kilon och sen stannar där, det är inte att misslyckas utan låt det ta den tid det tar.

Th0rn
2009-09-24, 00:46
Du verkar väldigt stressad med att "bli smal nu", men sådana saker tar tid, precis som Mattilainen säger. Undvik de största bovarna som godis, läsk, chips och ät skolmat & husmanskost (mammas mat). Om du samtidigt ser till att röra på dig lite mer, gå en 45 minuters promenad efter skolan, cykla en sväng eller ta några joggingturer i veckan så kommer det lösa sig med tiden. Du ska inte ha för bråttom med viktnedgång, då kommer du tappa muskelmassa och du kommer inte alls bli nöjd med din kropp. När jag var i din ålder så gjorde jag mycket armhävningar & situps och det byggde en bra grund för mig!

Lycka till.

aiyu
2009-09-24, 01:02
Woohoo Som jag försökte säga i början "Jag kanske säger fel nu"- Lr något sånt Tack för tipsen var Typ det jag var efter. Tack så mycke för svaren Trodde aldrig jag skulle få några svar på den här tiden :D Förresten kom på 2 till frågor under "Nattens gång"

1.Kan man/Jag platta till brösten på nåt sätt med träning? Förstår att man inte kan punk förbränna men alltså -jag har svårt att göra mig tydlig

2. Kan man få några gissningar på ca. Hur mycket jag kan gå ner Jag tänker mig svar som " Hur många kg på Så många perioder,månader,dagar och år " det här vill jag bara veta för "skojs" skull

mattilainen
2009-09-24, 01:19
1. som du säger kan du inte punkförbränna fett och har du ett problemområde, låt oss säga bröstet och det är där mycket av din fettinlagring sitter så kommer det troligtvis vara svårast att få bort just där. Först dit, sist bort.

2. Läser du deffguiden och förstår den så ser du att om du behöver låt oss säga 2500 kcal per dag för att stå kvar på din vikt nu så drar du av 500 kcal varje dag, det blir en viktnedgång på 0.5 kg per vecka. Vill du gå ner 20 kg tar detta 40 veckor. Du kan självklart gå ned 1 kg per vecka och 1.5 kg per vecka, du kommer troligtvis förlora mer fettfri massa än om du går ner långsammare. Muskler slinker med om man ligger på för stort kaloriunderskott och inte får i sig tillräckligt protein. Eftersom du har en övervikt kan du ligga på större kaloriunderskott än folk med mindre fett utan att förlora muskler. Sikta på 1 kg veckan eller kanske 1.5 kg veckan de första veckorna för att sedan ändra och lägga sig stadigare och gå ner långsammare för att undvika muskelförlust.

Det tar som sagt ett tag och sikta på 10 veckor och se vad du går ner, ta ett uppehåll och klara av att stå still i vikt och fortsätt sedan nedåt eller gå hela vägen direkt. Beror på hur du är som person.

Fler frågor och eller om jag inte svarat som du menade du ville ha svar på så fråga.

aiyu
2009-09-24, 01:20
ps. Dubbel-post men vet ej hur man ändrar en till fråga som jag tycker är lite rolig på sitt sätt

3. om man har Bristningar på magen och om man sedan lyckats skaffa magrutor . Försvinner bristningarna helt ?

mattilainen
2009-09-24, 01:22
bristningar försvinner aldrig helt utan syns mindre och mindre under åren. Bristningar stramar aldrig åt sig och det är lättare att råka ut för lös hud. Tar olika lång tid för bristningar att inte synas men jag har haft mina i x antal år nu. Börjar blekna men tar säkerligen 5 - 10 år innan de syns mycket mindre skulle jag tro.

Självklart kan du få magrutor även att du har bristningar men själva bristningen är och kommer förbli en bristning i huden.

aiyu
2009-09-24, 01:28
ok

och säkert en galen tanke men jag undrar om man kan "Restet;a" Kroppen för jag tänker mig att om man skulle ha underskott av fett Rasar ju oxså musklerna fast vad händer om man får "slut" på muskler? det låter inte vettigt men jag fantiserar om att om man rasar vikten och musklerna är inte enklare att åter upp bygga de?

ehehe som du märker är jag ingen höjdare på sånt hära så jag förstår inte ricktigt helt allt. Typ muskler byggs de från ingenting lr något?

mattilainen
2009-09-24, 01:32
Muskler behöver protein för att byggas upp. Du måste nog komma ner på ohyggligt farligt låga fetthalter för att kroppen inte ska ha "några" muskler kvar. Frågan är varför du skulle vilja göra så. Muskelminne finns det något som heter men det vågar jag inte skriva om då jag inte har en aning om det är sant eller falskt.

Ät normalt men mindre och skippa allt onyttigt, enkelt men sant. Detta kommer du garanterat gå ned tills du blir nöjd. Tänk på att du är 14 och inte slutar växa på ett antal år så ät bra och du kommer snart växa in i din vikt. Bara att surfa runt här inne i diet trådarna så kommer du lära dig om hur muskler byggs och fett försvinner. En fettcell kan aldrig bli en muskelcell. Muskler behöver protein.

aiyu
2009-09-24, 01:37
ok :D väldigt tröstande men saken är att jag blev chockad av skol sköterskan tydligen är jag en "Tidig blommare" så jag har tyyp växt klart nästan typ fattar max 5cm så.

Ska jag vara ärlig vet jag inte varför jag plöstsligt fått viljan att göra så men jag bara vill eller åtminstånde "veta mer om proccesen" Men Hejsvejs nu måste jag sova studie dag imorn men ändå, tydligen har sömn oxså med vikt-minskning/Muskel skapande också eller?

och jag har tagit reda på att om tex en ungdom behöver 9 timmar sömn i snitt för att Vara HELT utvilad alltså i början fast sedan har man bestämt sig för att sova 8 timmar just denna dag efter natten man sovde 9 timmar är man då tvungen att sova 10 timmar den 3;dje dagen? läste detta på wikipedia eller något minns inte ricktigt att om man blev skyldig kroppen sömn fick man nästan bara en chans att betala tillbacka annars går man i back och kommer aldrig vara utvilad HELT i resten av livet? xD det låter liiiittteeee suspect fast liiiittteeee "sant"

mattilainen
2009-09-24, 01:42
Kroppen behöver sömn, hela kroppen. Sen kan man inte svara på hur mycket sömn varje enskild person behöver då det är väldigt individuellt. Som ungdom behöver man mycket sömn i vilket fall. Jag blir utvilad på 6 - 8 timmar och ibland behöver jag 12 timmar, beror helt på hur jag mår, hur min kropp mår, hur jag känner mig och liknande. Tror mycket av livet spelar stor roll här. När jag gick i 7:an till 9:an sov jag kanske 4 - 5 timmar per dag i snitt, jag lever än ;) Det kan inte vara så att om du sover 1 timma för lite ena natten så måste du ta in det nästa natt, det skulle vara väldigt konstigt. Kom bara ihåg att sömnen är väldigt viktig för att kroppen ska må bra.

martikainen
2009-09-24, 06:11
Jättebra att ni tipsar honom hur man ska göra.
Men jag tycker inte att det är aktuellt att ge ut såna tips till en 14årig kille.

Aiyu: Din kropp växer fortfarande och du kommer förändras ständigt i ett par tre år till, mitt råd till dig är att skynda extremt långsamt. Du bör absolut inte ligga på kaloriunderskott då din kropp behöver all energi den kan få för att utvecklas till den man det är tänkt att du ska bli.

De tipsen du borde ta åt dig är att sluta med onyttigheterna(om du nu stoppar i dig sådant) Kör den gamla goda klassikern med fredagsmys eller lördagsgodis. Håll dig undan från chips, läskedrycker, pizza, godis och liknande under veckorna och lyxa till det lite på helgerna.

capture
2009-09-24, 06:22
Om du råkar sova för lite ena natten så kommer kroppen själv fixa till underskottet nästa natt genom att sova djupare om du sover som en normalnatt. Dock kan man inte köra på att sova lite alla vardagar och hoppas på att ta igen det på helgen.

Blomstrande
2009-09-24, 09:16
Jättebra att ni tipsar honom hur man ska göra.
Men jag tycker inte att det är aktuellt att ge ut såna tips till en 14årig kille.

Aiyu: Din kropp växer fortfarande och du kommer förändras ständigt i ett par tre år till, mitt råd till dig är att skynda extremt långsamt. Du bör absolut inte ligga på kaloriunderskott då din kropp behöver all energi den kan få för att utvecklas till den man det är tänkt att du ska bli.
De tipsen du borde ta åt dig är att sluta med onyttigheterna(om du nu stoppar i dig sådant) Kör den gamla goda klassikern med fredagsmys eller lördagsgodis. Håll dig undan från chips, läskedrycker, pizza, godis och liknande under veckorna och lyxa till det lite på helgerna.

+1!

Speciellt det i fet stil.

mattilainen
2009-09-24, 10:27
Jättebra att ni tipsar honom hur man ska göra.
Men jag tycker inte att det är aktuellt att ge ut såna tips till en 14årig kille.

Aiyu: Din kropp växer fortfarande och du kommer förändras ständigt i ett par tre år till, mitt råd till dig är att skynda extremt långsamt. Du bör absolut inte ligga på kaloriunderskott då din kropp behöver all energi den kan få för att utvecklas till den man det är tänkt att du ska bli.

De tipsen du borde ta åt dig är att sluta med onyttigheterna(om du nu stoppar i dig sådant) Kör den gamla goda klassikern med fredagsmys eller lördagsgodis. Håll dig undan från chips, läskedrycker, pizza, godis och liknande under veckorna och lyxa till det lite på helgerna.

Om man inte trivs med sig själv som 14 åring och vill göra något åt det så tycker jag absolut man ska göra det. Sen skulle jag själv inte brytt mig om speciellt mycket vad som händer med kroppen om det är så att jag inte trivdes med mig själv. Varför inte vara nöjd med sig själv i ungdomen, det är då mycket av livet händer som är väldigt roligt. Visst kanske det inte är bra för kroppen att gå ner i vikt när man är i puberteten men som sagt, trivs man inte så gör något åt det.

Förresten, vad är det som händer med kroppen som blir permanent om man ligger på kaloriunderskott som 14 åring? Läs rätt, frågar för jag vill veta, inte för att peaka dig.

mattilainen
2009-09-24, 10:28
Om du råkar sova för lite ena natten så kommer kroppen själv fixa till underskottet nästa natt genom att sova djupare om du sover som en normalnatt. Dock kan man inte köra på att sova lite alla vardagar och hoppas på att ta igen det på helgen.

Det där stämmer nog absolut inte in.

martikainen
2009-09-24, 11:22
Visst kanske det inte är bra för kroppen att gå ner i vikt när man är i puberteten men som sagt.


Förresten, vad är det som händer med kroppen som blir permanent om man ligger på kaloriunderskott som 14 åring? Läs rätt, frågar för jag vill veta, inte för att peaka dig.

Du sa det själv, det är inte bra. Kroppen behöver energi för att växa, vad som händer exakt och vad som påverkas är jag inte kunnig nog att berätta om, men jag vet att flera kunniga här på brädan rekommenderar att man inte ligger på underskott under tiden man växer.

Sök och du bör finna en hel del trådar som behandlar ämnet redan, frågan är uppe rätt ofta.

stridis
2009-09-24, 12:21
Att gå ned i vikt tar sitt tag. Sedan om du är 14år så kan det vara så att du har din växtspurt kvar (edit: eller inte), och då kommer du ju växa ikapp din vikt något så att säga.

Jag tycker du skall ha som mål att 1)se över dina matvanor (livsmedelsval som folk har gått in på att skära ned på godis och så, se till att de är regelbundna) 2) vara viktstabil dvs inte gå upp i vikt alt att gå ned långsamt
3) ha ett prestationsmål såsom motionera mera, eller ifall du är ambititös springa milen på x minuter eller vad som helst.

Det skall vara mål som du kan nå/vidmakthålla och lämna utrymme för att dra i en högre växel.

stridis
2009-09-24, 12:27
Nu är det ju så att han har bmi på 29.4 ca och om vi säger att han växer 5 cm så är han fortfarande överviktig bmi~27 så att gå ned i vikt på ett hälsosamt sätt vore ju inte felaktigt.

martikainen
2009-09-24, 12:30
Nu är det ju så att han har bmi på 29.4 ca och om vi säger att han växer 5 cm så är han fortfarande överviktig bmi~27 så att gå ned i vikt på ett hälsosamt sätt vore ju inte felaktigt.

Det fettet han redan har på kroppen kan han ej omsätta i näring/energi för att kroppen skall få växa (om jag förstått rätt). Mao så kommer hans kropp ej utvecklas som den ska om han inte tillsätter mer näring/energi.

Jag hoppas någon med rätt utbildning kan kika in här och bekräfta/dementera det som sagts, det brukar oftast komma in lite sånt framåt kvällen.

stridis
2009-09-24, 12:39
Jag förespråkar inte att han skall svälta sig, ganska långt därifrån (om du läser min post ser du var tonvikten ligger), men det finns även negativa effekter av att han är överviktig.

Lajne
2009-09-24, 14:14
Det fettet han redan har på kroppen kan han ej omsätta i näring/energi för att kroppen skall få växa (om jag förstått rätt). Mao så kommer hans kropp ej utvecklas som den ska om han inte tillsätter mer näring/energi.

Jag hoppas någon med rätt utbildning kan kika in här och bekräfta/dementera det som sagts, det brukar oftast komma in lite sånt framåt kvällen.
För att citera den gode K. Grub, "Man behöver inte bulka för att bli vuxen". Naturligtvis kommer en långvarig regelrätt svält att ha extremt adversiva effekter på någon som fortfarande utvecklas, men en sansad viktnedgång över vad som trots allt blir en ganska begränsad period i hans liv till en hälsosammare kropp lär sannolikt ha mycket liten (om ens någon) inverkan. Det ska dessutom ställas mot värdet av att tidigt vänja sig vid en rörligare livsstil med sundare matvanor, och de positiva hälsoeffekter det kan föra med sig; något som i sin tur givetvis ska ställas mot risken att i en formbar ålder lägga grunden till att gå in i en överdriven hets kring mat och träning och i förlängningen kanske ortorexi/anorexi. Den sista grejen, snarare än risken för att han inte skulle utvecklas ordentligt, är vad som skulle vara det som skulle avhålla mig mest från att rekommendera trådskaparen en bantning.

Vad man sedan drar för slutsats av det här är upp till var och en; personligen anser jag att han antagligen kommer försöka göra något åt sin situation oavsett kolos hjälp och då föredrar jag nog om han använder sig av grubs deffguide istället för aftonhorans 7-dagars banandiet ;)

stolpskott
2009-09-24, 14:54
Mitt tips till dig är att dra ner lite på maten, och gå ut och motionera. Ifall du ligger framför tv:n och slötittar på program som inte intresserar dig kan du gå ut och ta promenad, man blir piggare och man behöver inte springa för att göra av med kalorier, att gå funkar utmärkt så en timmes promenad om dagen är bra som en mjukstart(även om jag rekommenderar löpning då det drar ner antalet timmar man lägger på motion per vecka avsevärt). Jag själv har väldigt svårt att låta bli godis och chips och annan skit, men ett tips är att fylla en kruka med osaltade solrosfrön som du tar av när du är godissugen. Lågt kalorivärde, men suget släpper. Förövrigt håller jag med martikainen, liksom jag är du för ung för att deffa järnet, men det innebär inte att du inte ska motioner eller dra ner på det du äter (det är inte vad jag tror att martikainen menade men jag vill klargöra för trådskaparen).

Mourten
2009-09-24, 15:56
Varför kan du inte styrketräna?
Jag tog med brorsan till gymmet när han var 14, å han styrketränade på å har nu egen journal här etc som 15 åring, AntonM kan du söka på för å hitta den, få lite inspiration.
Att börja styrketräna tidigt är inte farligt.

pwnyou
2009-09-24, 17:06
Men jag tycker inte att det är aktuellt att ge ut såna tips till en 14årig kille.Jag håller inte med alls. Jag kunde mycket om kaloriunderskott/överskott när jag bara var 14 år, och idag kan jag gå upp eller ner i vikt hur lätt jag vill, och det enda som stoppar mig är att det inte är bra att göra det för fort, helt enkelt.

aiyu, du borde läsa runt på kolozzeum och lära dig så mycket som möjligt. Jag lovar att du kommer att tjäna på det i framtiden.

Börja först och främst med "deffguiden" här på forumet skriven av King Grub.

pwnyou
2009-09-24, 17:07
Varför kan du inte styrketräna?
Jag tog med brorsan till gymmet när han var 14, å han styrketränade på å har nu egen journal här etc som 15 åring, AntonM kan du söka på för å hitta den, få lite inspiration.
Att börja styrketräna tidigt är inte farligt.
+9999999 Jag önskar att jag började med styrketräning så tidigt som möjligt.

timson
2009-09-24, 19:42
+9999999 Jag önskar att jag började med styrketräning så tidigt som möjligt.

Lika många plus på det.

lukashynam
2009-09-24, 19:47
jag styrketränar och jag är 14år. inget negativt har hänt med min hälsa. Bara positiva saker. som t.e.x att jag fortfarande växer, mår bättre och känner mig piggare!

aiyu
2009-09-24, 20:42
ok tack så mycket för alla råd och jag har en sista fråga innan jag ska ändra min dagliga livstil,

ändringen är inte värst stor, Gå,promenera,vandra runt hela staden,området skogen etc etc varje dag tills jag blir hungrig då Går jag hem o äter

Och jag förstår att man inte kan på skynda det hela jätte snabbt därför undra jag om det fanns "riktiga" råd jag kunde följa under min långsamma Viktminskning och jag är förberedd om att det kommer ta tid och jag accepterar det helt o håller :D iaf nu till frågan

Jag har.....Grått hår lr en massa grå hårstrån på mitt huvud Har läst nånstans att det har med att min kropp har brist på "Pigment"-ämnen
jag undrar om det här går bort om jag blir hälsosam alltså nu pratar vi om 2-x? år alltså och Är det normalt att man tappar 2 kg om dagen? (JAg har nämligen gjort det fast det går upp igen efter en dag).

och sista frågan heeelt nu xD Jag undrar vad ni menar att man "tappar 1 kg Under en hel vecka" alltså 1 kg som är lite svårare o gå upp eller bara ett Garanterat 1 kg? lr hur är det?

Black Star Abyss
2009-09-24, 22:10
Du borde börja styrketräna och äta vettigt. Du kommer tacka dig själv om 4 år (och 60 för den delen!!!). Jag LOVAR! :)

Vanish
2009-09-24, 22:30
Drick en liter vatten och vips, du väger 1kg mer! Väg dig när du vaknar efter du bajjat. Vips du väger 1 kg mindre!

Det dom menar är att det tar ca 7500kcal att förbränna ett kg fett. Ligger du på ett underskott av 500kcal om dagen innebär detta att det kommer ta ~ca en vecka att gå ner ett halvt kilo. (ni får gärna rätta mig om jag har fel angående detta).

Att väga sig på morgonen är att rekommendera då du inte ätit. Eller att du har samma förutsättningar, men det brukar vara svårt när man äter olika dag till dag.

aiyu
2009-09-24, 22:40
Drick en liter vatten och vips, du väger 1kg mer! Väg dig när du vaknar efter du bajjat. Vips du väger 1 kg mindre!



Jo jag märkte det såg nästa fråga är Om jag ändrar mitt mat intag o dricker vatten iställlet kommer jag gå ner i vikt snabbare då eller?

Och med det tänker jag mig inte att fasta lr svälta bara äta mindre o dricka mera . Det här känns tekniskt sätt som en "tarm-sköljning" Så jag kommer i idén inte må "så mycket " Bättre eller hur?.

Och om jag liksom rensar min magsäck kommer det väl inte synas? och mina Tarmar som har expanderat av att jag är överviktig Kommer de Krympa "svälla ihop " lr hur man ska säga?.

Jag fick reda på att en annan kille i min ålder , Han är tydligen för "lat" för att äta istället dricker han massor med vatten och han verkar må bra av det .

Det här är min slutsats eftersom i högstadiet tar man oftast "bip/pip"-test då det är i snitt att man ska orka till 6, Jag orkar bara knappt till 4 men den här killen orkar till 8. Kan jag använda samma sak eller fungerar det bara om man redan har en "Bra" grund? :Virro

Vanish
2009-09-24, 22:51
I högstadiet överdriver man en del.

1½ L vatten om dagen, satsa på det i första hand. Jag själv har tillräckligt svårt att nå bara det.

Sen är det som dom andra säger, ät lite mindre, träna lite mer. Gå/spring/hoppa/börja i fotboll osv. Sen hänvisar jag också till deffguiden. Energi ut ska vara högre än energi in = viktnergång.

Bip-test i all ära men tycker det mest handlar om inställning (iofs, vad gör inte det ;)). Även vi sprang detta och jag + klasskompisen sprang (han hade betydligt bättre kondition än mig, åt bättre och va mer vältränad än mig). Han gick av på 12 och jag gick av på 16. Kan tilläggas att jag va helt spyfärdig och orkade inte ta ett ända löpsteg till efteråt, men vann gjorde jag!

Jag själv är just nu på andra vecka i min första riktiga deff efter lite påläsning, mycket rådfrågning och väldigt mycket hjälp. Det är jobbigt, det är nytt, det är ovant. Men man lär sig och man måste VILJA.

Det mesta har väl redan kommit upp i tråden. Lycka till!

Ferato
2009-09-25, 00:15
En Offtopic fråga, det finns ju en Deff guide, finns det ingen liknande bulk guide?

Scratch89
2009-09-25, 05:29
En Offtopic fråga, det finns ju en Deff guide, finns det ingen liknande bulk guide?

See food, eat food.

Mourten
2009-09-25, 06:36
See food, eat food.

Så enkelt, så gott :thumbup:

mattilainen
2009-09-25, 10:51
En Offtopic fråga, det finns ju en Deff guide, finns det ingen liknande bulk guide?

http://traningslara.se/blogg/konkreta-tips-for-dig-som-vill-upp-i-vikt/

jontet
2009-09-25, 11:12
En Offtopic fråga, det finns ju en Deff guide, finns det ingen liknande bulk guide?

finns på traningslara.se men scratch sammanfattade det rätt bra