handdator

Visa fullständig version : Första deff


J-R
2003-09-01, 13:44
Behöver hjälp att lägga upp en deff.

Jag väger ca 81kg med en fettprocent på 10-11%. Rutorna syns men inte riktigt väldefinerade.

Vill bli hård och få bort de sista millimetrarna fett.

Tränar styrketräning ca 5 dar/vecka och konditionsträning 1-2 dar/veckan. (tränar 5-6 dar i veckan totalt)

Problemet är att jag kommer aldrig att orka räkna kalorier genom att väga maten eller dyl. Finns inte tid till det, verken på jobbet eller hemma.

Får jag svaret att då kan jag glömma det så får jag acceptera det.:(

Vill gärna få några riktlinjer på vad jag ska äta och hur jag ska tänka :D

z_bumbi
2003-09-01, 14:07
Ät mindre, man brukar ha en viss känsla för hur mycket man äter varje dag om man hållit på ett tag med träningen.

Rör dig mer. Lite mer varje dag ger mycket tillslut.

Välja andra typer av livsmedel. Äter du lite mindre skräp och ersätter en viss del av kolhydraterna med grönsaker så kommer du automatiskt att få i i dig mindre kalorier.

Ha inte bråttom.

King Grub
2003-09-01, 16:13
Sedan kan du utöka konditionsträningen med, säg 2 dagar till per vecka, om du vill se lite snabbare resultat utan att späka dig för mycket.

J-R
2003-09-02, 09:58
Tack för svaren!

Ska utöka cardioträningen med ett par gånger i veckan och äta lite mindre carbs och försöka få i mig lite mer protein istället

Angående cardioträningen, ligger det nåt i att det är lågintensiv träning som gäller när det är fettförbränning man är ute efter?

Är lite Paulun förstörd.. :(

King Grub
2003-09-02, 11:14
Originally posted by J-R
Tack för svaren!

Ska utöka cardioträningen med ett par gånger i veckan och äta lite mindre carbs och försöka få i mig lite mer protein istället

Angående cardioträningen, ligger det nåt i att det är lågintensiv träning som gäller när det är fettförbränning man är ute efter?

Är lite Paulun förstörd.. :(

Förbränningen under själva aktiviteten är större om du håller en lågintensiv nivå, men kör du t ex intensiva intervaller får du en efterförbränning av fett, även om du använder kolhydrater under själva passet. Plus att du får kondis på köpet och sparar tid. Jag är helt övertygad om att högintensiv cardio är bäst.

J-R
2003-09-02, 11:36
Ska testa att köra lite intensivare intervallpass och se om det ger någon effekt. :D

Vad tror ni om att köra cardio efter styrkepassen? :confused:

Eftersom jag tränar (nästan) varje dag så blir det svårt att utöka cardiopassen utan att dra ner på styrketräningen.

En fundering är hur bra det är att dra ner på kolhydraterna nästan helt och öka på proteinintaget?

Tex:
75% protein
15% fett
10% kolhydrater

Nils
2003-09-02, 11:41
Originally posted by King Grub


Förbränningen under själva aktiviteten är större om du håller en lågintensiv nivå, men kör du t ex intensiva intervaller får du en efterförbränning av fett, även om du använder kolhydrater under själva passet. Plus att du får kondis på köpet och sparar tid. Jag är helt övertygad om att högintensiv cardio är bäst.
Menar du då också att om man bara kan träna sent på kvällen så kan trots allt lågintensivt vara ett bra val då sömnen snabbt knäcker efterbränning?
Nils

King Grub
2003-09-02, 11:41
Vad tror ni om att köra cardio efter styrkepassen? :confused:

Det fungerar alldeles utmärkt, så länge det inte är några marathonpass det är frågan om. Efter benpassen är det nog heller inte så genomtänkt att lägga cardion, eftersom du inte kommer att ha mycket glykogen kvar i lårmusklerna. Men efter överkroppspass funkar det finfint.

En fundering är hur bra det är att dra ner på kolhydraterna nästan helt och öka på proteinintaget?

En synnerligen dålig idé, om du tänker satsa på cardio. Då behöver du massor av kolhydrater. Ju mer kolhydrater du förbrukar under en begränsad tid, desto större och längre blir efterförbränningen av fett.

Dessutom är det allt annat än hälsosamt med ett så stort proteinintag, plus att det allra mesta av det oxideras till kolhydrater i alla fall. Och 15% fett är för lågt.

King Grub
2003-09-02, 11:45
Originally posted by Nils

Menar du då också att om man bara kan träna sent på kvällen så kan trots allt lågintensivt vara ett bra val då sömnen snabbt knäcker efterbränning?
Nils

I teorin, ja, men på kvällen kommer insulinnivåerna att vara betydligt högre än på morgonen, så en mycket större del av den förbrukade energin lär komma från kolhydrater i alla fall. Och om du inte somnar omedelbart du kommer hem så har du nog en timme eller så med förhöjd förbränning, och den timmen + energin som förbrukades under passet lär ändå bli ungefär likvärdig som en längre lågintensiv runda.

J-R
2003-09-02, 14:05
Okej, så här kommer jag att göra :D

Öka på cardioträningen och fortsätta med ett lagom högt kolhydratintag.

Köra högintensiva intervallpass

Lägga mig på ett (litet) negativt kaloriintag

Köra extra cradiopassen efter styrketräningen

Fortsätta som vanligt med styrketräningen. :D

Tack för all info!

King Grub
2003-09-02, 14:58
Originally posted by J-R
Okej, så här kommer jag att göra :D

Öka på cardioträningen och fortsätta med ett lagom högt kolhydratintag.

Köra högintensiva intervallpass

Lägga mig på ett (litet) negativt kaloriintag

Köra extra cradiopassen efter styrketräningen

Fortsätta som vanligt med styrketräningen. :D

Tack för all info!

Sounds like a plan! :thumbup: