handdator

Visa fullständig version : Vänster Axel...


zillan
2009-09-23, 21:00
Tjenare. Jag vet inte om någon annan har liknande problem eller om det finns någon tråd som besvarar detta men om det är så, så får ni ursäkta min lathet.

Jag har problem med vänster axel när jag t.ex. kör bänkpress, lutande bänk, liggande tricepspress, armhävningar. Det "klickar" till när jag tar ner stången och får inte upp den igen eftersom axlen låser sig och jag måste rätta till den hela tiden. Det gör inte ont men det är en obehaglig kittlande känsla.

Jag har spelat amerikansk fotboll i 5 år tidigare och det har ju medfört en del skador (mild whiplash känner fortfarande att det gör ont i nacken ibland även om det var ja, 4 år sen snart.) men dom flesta skadorna har jag blivit av med. men den här axel skadan vill inte försvinna. Folk som jag snackat med (polare och folk på gymet osv.) säger att jag ska försöka träna upp min axel. Vilka övningar är bra då?

Jag har testat olika salver och så men det hjälper inte så mycket och innan varje säsong blev alla i laget kallade till en doktor för att bli kollade. Han sa att det kändes spänt men mer än så sa han inte.

Trapper Buzz
2009-09-23, 21:05
Välkommen i Klubben.
Just exakt din åkomma har inte jag, men en relaterad.
Du kommer få kvalificerade råd.

Martin Löwgren
2009-09-23, 21:39
Tjenare. Jag vet inte om någon annan har liknande problem eller om det finns någon tråd som besvarar detta men om det är så, så får ni ursäkta min lathet.

Jag har problem med vänster axel när jag t.ex. kör bänkpress, lutande bänk, liggande tricepspress, armhävningar. Det "klickar" till när jag tar ner stången och får inte upp den igen eftersom axlen låser sig och jag måste rätta till den hela tiden. Det gör inte ont men det är en obehaglig kittlande känsla.

Jag har spelat amerikansk fotboll i 5 år tidigare och det har ju medfört en del skador (mild whiplash känner fortfarande att det gör ont i nacken ibland även om det var ja, 4 år sen snart.) men dom flesta skadorna har jag blivit av med. men den här axel skadan vill inte försvinna. Folk som jag snackat med (polare och folk på gymet osv.) säger att jag ska försöka träna upp min axel. Vilka övningar är bra då?

Jag har testat olika salver och så men det hjälper inte så mycket och innan varje säsong blev alla i laget kallade till en doktor för att bli kollade. Han sa att det kändes spänt men mer än så sa han inte.Din diagnos är med tanke på din anamnes med största sannolikhet traumatiskt orsakad multidirektionell axel instabilitet (googla).

zillan
2009-09-24, 09:26
Din diagnos är med tanke på din anamnes med största sannolikhet traumatiskt orsakad multidirektionell axel instabilitet (googla).

Ajdå. Om det nu är så du säger, vad kan man göra åt det? Jag googlade och fann att operation eller träning skulle hjälpa. Vilka övningar syftas på när dem skriver träning?.

Martin Löwgren
2009-09-24, 11:15
Ajdå. Om det nu är så du säger, vad kan man göra åt det? Jag googlade och fann att operation eller träning skulle hjälpa. Vilka övningar syftas på när dem skriver träning?.

Just denna diagnos är den som kräver längst rehab av alla axelskador (upp till ett halvår) då den anses väldigt allvarlig (inte farlig, men allvarlig)

Om det blir operation eller rehab bestämmer du tillsammans med din ortoped. Du kommer behöva köra rehab även efter operation så det gäller att komma fram till rätt beslut och de styrs mkt av vilka krav du har på din axel.

Jag skulle boka tid hos ortoped omgående.

Mvh

Ant
2009-11-07, 14:26
Just denna diagnos är den som kräver längst rehab av alla axelskador (upp till ett halvår) då den anses väldigt allvarlig (inte farlig, men allvarlig)

Om det blir operation eller rehab bestämmer du tillsammans med din ortoped. Du kommer behöva köra rehab även efter operation så det gäller att komma fram till rätt beslut och de styrs mkt av vilka krav du har på din axel.

Jag skulle boka tid hos ortoped omgående.

Mvh

Hur lång rehabtid behöver man vid operation? Kommer rörligheten tillbaka efter operation eller kommer den vara fortsatt begränsad?

Mvh

Martin Löwgren
2009-11-08, 15:14
Hur lång rehabtid behöver man vid operation? Kommer rörligheten tillbaka efter operation eller kommer den vara fortsatt begränsad?

Mvh

6-12månader.

Hur effekten exakt blir efter operation ska du ta med din operation (om det nu ens är den diagnos du har, jag har som sagt inte undersökt dig utan utifrån vad du beskrivit gett en internetdiagnos)

Ant
2009-11-08, 17:48
6-12månader.

Hur effekten exakt blir efter operation ska du ta med din operation (om det nu ens är den diagnos du har, jag har som sagt inte undersökt dig utan utifrån vad du beskrivit gett en internetdiagnos)

Jag har fått tid för en axeloperation eftersom min axel gått ur led ett flertal gånger (både framåt, bakåt och uppåt) och är fortsatt insatabil med begränsad rörlighet. Det enda läkaren sa var att jag ska få en titthålsoperation och att jag kommer få tid hos sjukgymnast både innan och efter. Ca 3veckor med mitella sa han. Ska jag räkna med att inte kunna köra full styrketräning på ca 1år tror du?

Mvh

Tobbe-b
2009-11-08, 18:13
Jag har fått tid för en axeloperation eftersom min axel gått ur led ett flertal gånger (både framåt, bakåt och uppåt) och är fortsatt insatabil med begränsad rörlighet. Det enda läkaren sa var att jag ska få en titthålsoperation och att jag kommer få tid hos sjukgymnast både innan och efter. Ca 3veckor med mitella sa han. Ska jag räkna med att inte kunna köra full styrketräning på ca 1år tror du?

Mvh

Hejsan!
Idag är det drygt fem månader sedan jag gjorde en bankartoperation. Angående rehab är det a och o att "träna sunt" efter operationen. Se till att gå till en sjukgymnast som är duktig på just axlar. Efter en operation tar det tid att träna upp rörlighet och styrka (givetvis inviduellt ang hur lång tid det tar) så skynda långsamt. Gör de övningar som din sjukgymnast ger dig!

Det finns fortfarande övningar som jag inte får göra samt att jag inte får träna med full belastning på endel övningar jag gör.

Om ett halvår är det ett årsedan jag opererades och om jag då kan köra full styrketräning får tiden utvisa!

Jag hoppas att det går bra för dig!

Vänligen

Ant
2009-11-08, 18:22
Hejsan!
Idag är det drygt fem månader sedan jag gjorde en bankartoperation. Angående rehab är det a och o att "träna sunt" efter operationen. Se till att gå till en sjukgymnast som är duktig på just axlar. Efter en operation tar det tid att träna upp rörlighet och styrka (givetvis inviduellt ang hur lång tid det tar) så skynda långsamt. Gör de övningar som din sjukgymnast ger dig!

Det finns fortfarande övningar som jag inte får göra samt att jag inte får träna med full belastning på endel övningar jag gör.

Om ett halvår är det ett årsedan jag opererades och om jag då kan köra full styrketräning får tiden utvisa!

Jag hoppas att det går bra för dig!

Vänligen


Tack för ditt inlägg. Jag är osäker på om det är en sådan operation jag ska göra. Om jag förstått det rätt så avgör de först när de påbörjat operationen vad de ska göra?

Var du sjukskriven länge? Jag har inget fysiskt jobb och det är vänsterarmen detta gäller (är högerhänt) så jag hoppas vara tillbaka på banan någon dag efter, tror du det är för optimistiskt? Behövde du knapra mycket värktabletter efteråt?

Mvh

Tobbe-b
2009-11-08, 18:44
Tack för ditt inlägg. Jag är osäker på om det är en sådan operation jag ska göra. Om jag förstått det rätt så avgör de först när de påbörjat operationen vad de ska göra?

Jo det har du kanske rätt i att de inte vet 100% vad som faktiskt väntar dem när de "går in i axeln". För min del syntes ingen skada på MR röntgen men axeln visade sig vara "riktigt ful". Ledbanden hade skrumpnat samt att jag tyvärr börjat få en artrosutveckling. För optimalt resultat borde jag enl dr opererats för några årsedan. Men han "hoppades" att det kommer bli bra.

Var du sjukskriven länge? Jag har inget fysiskt jobb och det är vänsterarmen detta gäller (är högerhänt) så jag hoppas vara tillbaka på banan någon dag efter, tror du det är för optimistiskt? Behövde du knapra mycket värktabletter efteråt?

Jag har varit sjukskriven i drygt fem månader men då har jag ett mycket tungt fysiskt jobb. Är det typ dataarbete du har kan du säkert börja arbeta efter ngn vecka. Dock enbart med den oopererade armen, då den andra måste få läka ifred. Ang värk och värktabletter kommer du garanterat att få knapra en del. Jag fick utskrivet tradolan och panodil. Slutade med tradolanen efter fyra dagar då jag mådde dåligt på dem. Kombinerade därefter NSAID och paracetamol med ganska god effekt några veckor.

När är det dags för dig? Vilket sjukhus?

Mvh

Vänligen

Tobbe-b
2009-11-08, 18:52
Tack för ditt inlägg. Jag är osäker på om det är en sådan operation jag ska göra. Om jag förstått det rätt så avgör de först när de påbörjat operationen vad de ska göra?

Var du sjukskriven länge? Jag har inget fysiskt jobb och det är vänsterarmen detta gäller (är högerhänt) så jag hoppas vara tillbaka på banan någon dag efter, tror du det är för optimistiskt? Behövde du knapra mycket värktabletter efteråt?

Mvh

Hej!

Du har nog rätt i att de inte kan avgöra till 100% hur operationen ska utföras innan de "går in i axeln". I mitt eget fall syntes inga synliga skador på MR kameran. Men axeln visade sig vara riktigt ful. Ledband som skrumpnat samt en början till artros. Borde enligt dr opererats för längesedan för optimalt resultat. Men jag hoppas verkligen att slutresultatet blir bra. Dr sa att han "hoppades" att det skulle bli det, lät dock lite osäker.

Jag har ett mycket fysiskt arbete och har varit sjukskriven i fem månader. Känns jätteskönt att äntligen fått börja arbeta igen. Har du typ dator arbete kan du säkert börja arbeta efter ngn vecka. Dock inte använda den opererade axeln då den måste läka.

Det blev endel värktabletter de första tre-fyra veckorna efter operationen. Började med Tradolan och paracetamol. Fick dock sluta med tradolanen då jag mådde dåligt av dem. Kombinerade istället paracetamol och NSAID med hyffsat god effekt.

När är det dags för dig? Vilket sjukhus?

Ant
2009-11-09, 10:00
Jag ska göra den på mölndals sjukhus inom 4 mån. Tack för din information, jag ser fram emot operationen men samtidigt känns det segt med 6-12mån rehab. Har du fortsatt köra den styrka som går eller vilar du du helt? När jag bröt handen körde jag andra sidan + benen men då rörde det sig om 2mån ca....

Tobbe-b
2009-11-10, 09:47
Hej hej! Jag opererades också på Mölndal. Allting gick jättesmidigt där på op dagen. Det är så skönt när den väl är gjord.

Tänk vad skönt när man ngn gång framöver kan börja lita på sin axel, att den sitter där den sitter. Än har jag ju egentligen inte sätt resultatet av operationen då jag inte "utsatt" den för något.

Än en gång hoppas jag allt går bra för dig!

Ant
2009-11-10, 18:21
Hej hej! Jag opererades också på Mölndal. Allting gick jättesmidigt där på op dagen. Det är så skönt när den väl är gjord.

Tänk vad skönt när man ngn gång framöver kan börja lita på sin axel, att den sitter där den sitter. Än har jag ju egentligen inte sätt resultatet av operationen då jag inte "utsatt" den för något.

Än en gång hoppas jag allt går bra för dig!

Tack detsamma! :) Vilken sjukgymnast går du till? Kan du rekommendera din?

MVH

Tobbe-b
2009-11-10, 20:57
Hej!

Jag går på sportrehab på Stampgatan. Det är ett jättebra ställe för rehab. Tror att de nästan enbart tar emot nyopererade patienter, kolla där.

Det är dock ett mycket populärt ställe så jag ringde och tjatade ganska länge innan de hade en tid till mig. Så hör av dig till dem ganska snart efter op för tid.

Jag går hos en som heter Agneta. Hon är så duktig. Kan verkligen bara säga gott om henne. Hon vet vad hon gör!

Ant
2009-11-11, 10:19
Tack jag ska kolla upp det. Läkaren jag pratade med nämnde att jag skulle gå på sjukgymnastik ngn gång innan operation, gjorde du det?

Hur ofta går du och vad kostar det? Tränar du enbart sjukgymnastik eller tränar du på vanligt gym också?

Mvh

Tobbe-b
2009-11-11, 16:40
Hej!

Man träffar sjukgymnast innan för att få information om operationen. Du får en kallelse och får själv välja datum att gå dit. När jag var där var vi tre som fick informationen samtidigt. Man får även se och öva på sitt träningsprogram som man ska göra efter op. Det är lätt rörelseträning för armbågsled, fingrar osv. Sen får du även prova ut ditt axellås som du ska bo i efter operationen.

Du samlar ganska snart på dig ett frikort efter op. För att få frikort måste du spara dina kvitton (högkostnadsskydd) som du får i samband med läk/ssk/sjgbesök. När du har kvitton för 900 får du frikort. Frikort gäller alltså även sjukgymnastikbesök.

Jag har tränat 2 gånger i veckan hos min sjukgymnast, fram till dess att jag började arbeta. Nu träffas vi en gång varannan vecka. Tränar själv efter program nu. Det blir svårt att få ihop tider nu där bägge kan.

Är det något annat du undrar över så fråga bara!