handdator

Visa fullständig version : Tjock mage...


ENLI
2009-09-23, 17:35
Jag tränar styrka och kondition 3 ggr i veckan. Jag är smal i övriga kroppen och ser att benen börjar bli mer och mer vältränade, men jag har ett problem: MAGEN! *gah!*

Om jag går upp i vikt så lägger sig allt runt magen, det är det första stället det lägger sig. Jag har på mammas sida ärvt magfettgenen... haha... :P
Jag är smal i övrigt och väger 57 kg är 1,60 lång/kort.
Det jag undrar över är hur jag blir av med fläsket runt magen?
Jag äter mycket nyttig mat och inget godis/chips eller liknande.
Jag brukar träna 20 minuter kondition och sen ytterligare 30 minuter styrka.
Läste någonstans att där fettet lägger sig först brukar det också försvinna först? Stämmer inget vidare bra på mig!

När det gäller maten så kan jag slarva en hel del, ibland äter jag tre måltider (för det mesta 2) och ibland till och med bara en måltid.

Kom med förslag ni kunniga, bra tips och råd!
Beror fläsket runt magen och att det inte försvinner på att jag inte äter tre mål om dagen? Eller gör jag något annat fel?
Anledningen till att jag slarvar med att äta är att jag lider av depression och har helt enkelt inte orken att laga någon mat. Äh nu vart det här väldigt personligt och långt! Jag är ny här så jag vet inte ens om jag skrivit i rätt tråd! :em:

Onigiri
2009-09-23, 18:22
Ät lite mindre än du brukar, träna 10 min längre kondition, 20 min längre styrketräning. Repetera vecka ut och vecka in tills magen ser ut som du vill.

lanzal
2009-09-23, 18:31
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881

Börja läs den, fett lagrar sig på olika ställen från person till person.

Th0rn
2009-09-24, 00:38
Läste någonstans att där fettet lägger sig först brukar det också försvinna först? Stämmer inget vidare bra på mig!


Skulle snarare säga att där fettet lägger sig först, försvinner det sist


Och att du ibland äter en måltid om dagen är inte så värst bra för dina muskler. Kroppen ställer in sig på svält och käkar muskler + sparar fett!

Symphony Flex
2009-09-24, 00:45
Skulle snarare säga att där fettet lägger sig först, försvinner det sist


Och att du ibland äter en måltid om dagen är inte så värst bra för dina muskler. Kroppen ställer in sig på svält och käkar muskler + sparar fett!

FEL FEL FEL.
köp inte det där obefogade skitsnacket.
IF for the win!

Fredrik_S
2009-09-24, 00:54
Jag tränar styrka och kondition 3 ggr i veckan. Jag är smal i övriga kroppen och ser att benen börjar bli mer och mer vältränade, men jag har ett problem: MAGEN! *gah!*

Om jag går upp i vikt så lägger sig allt runt magen, det är det första stället det lägger sig. Jag har på mammas sida ärvt magfettgenen... haha... :P
Jag är smal i övrigt och väger 57 kg är 1,60 lång/kort.
Det jag undrar över är hur jag blir av med fläsket runt magen?
Jag äter mycket nyttig mat och inget godis/chips eller liknande.
Jag brukar träna 20 minuter kondition och sen ytterligare 30 minuter styrka.
Läste någonstans att där fettet lägger sig först brukar det också försvinna först? Stämmer inget vidare bra på mig!

När det gäller maten så kan jag slarva en hel del, ibland äter jag tre måltider (för det mesta 2) och ibland till och med bara en måltid.

Kom med förslag ni kunniga, bra tips och råd!
Beror fläsket runt magen och att det inte försvinner på att jag inte äter tre mål om dagen? Eller gör jag något annat fel?
Anledningen till att jag slarvar med att äta är att jag lider av depression och har helt enkelt inte orken att laga någon mat. Äh nu vart det här väldigt personligt och långt! Jag är ny här så jag vet inte ens om jag skrivit i rätt tråd! :em:

Det är tyvärr så att fettet gärna har en tendens att försvinna sist från områden man vill bli av med det först. Tex kan man bli väldigt mager över ansikte armar och axlar trots att det till synes knappt händer något vid mage lår och rumpa. Hur fettet lagras och plockas bort är gentiskt styrt och det kräver tålamod om man vill få bort fett från problemområden.

Jag ser inga problem med att äta så få gånger som 2 per dag. Allt mellan 2 och 6 tror jag de flesta mår bra av. Det är absolut inte en avgörande faktor med måltidsfrekvensen. Det spelar alltså ingen roll om du äter 2 stora eller 4 hälften så stora måltider. Ät det antal som du själv trivs med och orkar laga.

spoonchest
2009-09-24, 05:50
FEL FEL FEL.
köp inte det där obefogade skitsnacket.
IF for the win!
ThOrn gör tre st uttalanden i sitt inlägg.
Skulle du kunna vara lite mer precis i vad du menar är obefogat skitsnack?

Skulle iof kunna vara för tråden om TS kunde ange både kön och ålder.

Pjotor
2009-09-24, 07:13
Det spelar alltså ingen roll om du äter 2 stora eller 4 hälften så stora måltider. Ät det antal som du själv trivs med och orkar laga.

Det beror på hur mycket och vad man äter.

Färre stora måltider per dygn ökar sannolikheten för att de tillfälliga överskott som bildas lagras i kroppen. Det gäller speciellt om det är snabb energi i form av socker och korta kolhydrater. Om du bara vill äta ett par gånger per dygn bör du äta mat som tar tid att brytas ner.

Langster
2009-09-24, 07:42
Det beror på hur mycket och vad man äter.

Färre stora måltider per dygn ökar sannolikheten för att de tillfälliga överskott som bildas lagras i kroppen. Det gäller speciellt om det är snabb energi i form av socker och korta kolhydrater. Om du bara vill äta ett par gånger per dygn bör du äta mat som tar tid att brytas ner.

Källa på det?

Morty
2009-09-24, 08:12
Läsvärt kan vara "The Stubborn Fat Solution" av Lyle McDonald. Ibland lite avancerad men man förstår iaf hur han menar.

ENLI
2009-09-24, 08:31
Oj så många svar! Vad kul!

Kön: kvinna
Ålder: 27

Har alltid varit smal och joggat mycket på mina yngre dar. Fick dock en knäskada och kan inte jogga längre. Och magen har förstås också varit platt och vältränad men på senare år har det blivit allt svårare med att ha en fortsatt platt mage. Och jag har fått kämpa mer för att hålla den i trim. Nu ser den dock ut som en jävla degklump och sidfläsket vägrar att försvinna, samt att magen har börjat hänga över byxkanten. Usch vad hemskt att jag skriver om detta, det är liksom min stora hemlighet. Känner mig inte så läcker när jag skriver om det här, tur att man kan vara anonym på nätet. :P

Det är som om jag har hängmage fast jag inte har varit gravid, det är som huden är slapp? Och det blir tre bilringar när jag sitter och böjer mig fram.
Skäms över att jag har låtit det gå så långt! Helt sjukt vad kroppen kan dega ihop! Kan man verkligen få ordning på magen igen? Eller är jag ett hopplöst fall? Hur ofta tycker ni att jag borde träna? Räcker tre gånger i veckan? Och hur lång tid tar det tills man ser resultat? Jag är nog alltför otålig och vill se snabbt resultat.

Tränas magen även när man gör andra övningar?

Pjotor
2009-09-24, 08:55
Källa på det?

Högt blodsocker stimulerar utsöndringen av insulin. En hög insulinnivå i blodet stimulerar fettsyntesen.

Jag har ingen bra källa tillgänglig, men det ingår i baskurser inom åtminstone medicin och näringslära. Sök på nätet efter orden fettsyntes och insulin, alternativt "lipid synthesis" och insulin.

Varning: de flesta träffar är från vetenskapliga artiklar och kan vara svårtillgängliga om du inte har någon tidigare bakgrund inom näringslära, biokemi, fysiologi eller dylikt.

Fredrik_S
2009-09-24, 09:02
Det beror på hur mycket och vad man äter.

Färre stora måltider per dygn ökar sannolikheten för att de tillfälliga överskott som bildas lagras i kroppen. Det gäller speciellt om det är snabb energi i form av socker och korta kolhydrater. Om du bara vill äta ett par gånger per dygn bör du äta mat som tar tid att brytas ner.

Och i slutändan är det ändå energi in minus energi ut som avgör.
Håller man sig till samma nyttiga mat så kvittar det om du fördelar den på 2 eller 6 måltider.
Men äter du två stora måltider med bara socker jämfört med 6 små måltider med nyttiga livsmedel så är det klart det blir skillnad.

forslund
2009-09-24, 09:04
Det är som om jag har hängmage fast jag inte har varit gravid, det är som huden är slapp? Och det blir tre bilringar när jag sitter och böjer mig fram.
Skäms över att jag har låtit det gå så långt! Helt sjukt vad kroppen kan dega ihop! Kan man verkligen få ordning på magen igen? Eller är jag ett hopplöst fall? Hur ofta tycker ni att jag borde träna? Räcker tre gånger i veckan? Och hur lång tid tar det tills man ser resultat? Jag är nog alltför otålig och vill se snabbt resultat.

Tränas magen även när man gör andra övningar?

Ja, du kan få ordning på magen. Nej, du är inget hopplöst fall.
Träna så ofta som du är bekväm med, 3 gånger låter som en superbra start.

Hur lång tid det tar beror ju självklart hur mycket vikt du behöver bli av med, men att det går på två veckor är inget du kan räkna med.

Hade du tänkt att sluta träna efter du nått ditt mål? Hur länge tror du att ditt resultat håller i sig, isåfall? Tänk långsiktigt.

spoonchest
2009-09-24, 09:04
Jag tycker deffguiden ger en bra förståelse för hur man ska göra om man vill bli av med fett.

http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881

Pjotor
2009-09-24, 09:05
1) Kan man verkligen få ordning på magen igen?
2) Eller är jag ett hopplöst fall?
3) Hur ofta tycker ni att jag borde träna? Räcker tre gånger i veckan?
4) Och hur lång tid tar det tills man ser resultat? Jag är nog alltför otålig och vill se snabbt resultat.
5) Tränas magen även när man gör andra övningar?

1. Ja.
2. Nej.
3. Ja.
4. Räkna med några veckor, men det är extremt individuellt. Kvinnor har vanligen lättare för att lägga på sig fett och svårare att bli av med det. Å andra sidan är fettinlagring hos män vanligen farligare för hälsan.
5. Ja. Alla övningar där du står eller sitter utan stöd och lyfter eller drar i tunga saker aktiverar magmusklerna.

Min rekommendation är att kombinera vardagsmotion – 30-60 minuter rask promenad eller cykling – med en kost med stort inslag av grönsaker. Du blir bara av med vikt genom att förbruka mer än du stoppar in.

Förutom att grönsaker vanligen innehåller mindre energi per viktenhet, så blir det inte lika lätt snabba toppar i ditt blodsocker. Lägre blodsocker minskar frisättningen av insulin, vilket i sin tur ökar benägenheten för kroppen att förbränna fett.

Naturligtvis kan du kombinera vardagsmotionen med styrketräning, gymping eller dylikt om du tycker det är skönt, men för ren fettförbränning är det inte nödvändigt. Lycka till!

Fredrik_S
2009-09-24, 09:09
Tränas magen även när man gör andra övningar?

Alltså för att bli av med fettet kring magen så är det inte magövningar som är lösningen. Det är ett lägre mat intag än tidigare eller en högre aktivitets nivå eller en kombination av båda.
Situps och magträning gör inget annat än stärker magmusklerna och hjälper inte ett smack att få bort fett från magen.

ENLI
2009-09-24, 09:24
Ja, du kan få ordning på magen. Nej, du är inget hopplöst fall.
Träna så ofta som du är bekväm med, 3 gånger låter som en superbra start.

Hur lång tid det tar beror ju självklart hur mycket vikt du behöver bli av med, men att det går på två veckor är inget du kan räkna med.

Hade du tänkt att sluta träna efter du nått ditt mål? Hur länge tror du att ditt resultat håller i sig, isåfall? Tänk långsiktigt.


Nej jag har inga planer på att sluta träna. Anledningen till att jag inte tränat har varit att jag har varit deprimerad.

ENLI
2009-09-24, 09:35
Tack ni alla för alla era råd! Jag tar till mig allt! Blir nästan sugen på att lägga upp en före bild och sen en efterbild om en månad eller två. (Om jag vågar?) Måste nog fundera på det en stund :)

Planen är att träna tre gånger i veckan, en kombination av motionsträning (20 minuter) och styrketräning (40 minuter) Eller ska kombinera styrketräning och konditionsträning eller ska man variera, en dag kondition en annan dag styrka..?

När det gäller kosten så är den enda boven jag kan se är nog brödätandet, annars äter jag/ vi liknande stenålderskost och medelhavskost utan potatis/ris/pasta eller mjölkprodukter.

Än en gång, TACK alla ni!

ENLI
2009-09-24, 09:39
och hur var det nu, om man bara äter två mål om dagen, innebär det att jag lurar min kropp och får den att tro att den ska svälta varpå den samlar på fett vid sämre tider?

forslund
2009-09-24, 10:00
Den uppdelningen låter som en superbra start. Tillsammans med att du kontrollerar vad du äter är chansen stor att du lyckas med tiden.

Nej, äta två gånger per dag kommer inte ställa in din kropp på svält.

Symphony Flex
2009-09-24, 10:11
ThOrn gör tre st uttalanden i sitt inlägg.
Skulle du kunna vara lite mer precis i vad du menar är obefogat skitsnack?

Skulle iof kunna vara för tråden om TS kunde ange både kön och ålder.

helt rätt av dig. jag var lite oprecis. jag syftade på uttallandet om antalet måltider per dag och hur kroppen därför ställs på svält med förskräckliga följder.

Symphony Flex
2009-09-24, 10:15
Alltså för att bli av med fettet kring magen så är det inte magövningar som är lösningen. Det är ett lägre mat intag än tidigare eller en högre aktivitets nivå eller en kombination av båda.
Situps och magträning gör inget annat än stärker magmusklerna och hjälper inte ett smack att få bort fett från magen.

ska man vara riktigt noga så har man väl iof uppmätt en viss ökad förbränning av bukfläsk vid magträning. eg. ökning av fettförbränning vid det område som tränas. denna ökning var dock försvinnande liten. (ber om ursäkt för att jag inte har bra referenser i mitt uttallande här)

så du jar självfallet rätt i stort. magrutor handlar om bantning.
återigen... mätbar/märkbar = skillnad.

ENLI
2009-09-24, 10:30
Den uppdelningen låter som en superbra start. Tillsammans med att du kontrollerar vad du äter är chansen stor att du lyckas med tiden.

Nej, äta två gånger per dag kommer inte ställa in din kropp på svält.

Tack snälla du! :thumbup:

mattilainen
2009-09-24, 10:36
helt rätt av dig. jag var lite oprecis. jag syftade på uttallandet om antalet måltider per dag och hur kroppen därför ställs på svält med förskräckliga följder.
Kroppenställs aldrig på svält och det är bara en myt.


ska man vara riktigt noga så har man väl iof uppmätt en viss ökad förbränning av bukfläsk vid magträning. eg. ökning av fettförbränning vid det område som tränas. denna ökning var dock försvinnande liten.
Den punktförbränningen var så absolut lite som du säger så visst går det teorietiskt men i praktiken..

mikaelj
2009-09-24, 11:00
När det gäller kosten så är den enda boven jag kan se är nog brödätandet, annars äter jag/ vi liknande stenålderskost och medelhavskost utan potatis/ris/pasta eller mjölkprodukter.

Bröd är en bra mycket sämre kolhydratkälla än både potatis, ris och pasta.

Mättar extremt dåligt, särskilt om du äter smörgåsar som folk vanligtvis gör, dvs tjock skiva "grovbröd" (bah, sockerkulör) och fettsnålt pålägg. Om pålägget på brödet är lika tjockt som brödskivan är det förstås bättre.

ENLI
2009-09-24, 11:08
Bröd är en bra mycket sämre kolhydratkälla än både potatis, ris och pasta.

Mättar extremt dåligt, särskilt om du äter smörgåsar som folk vanligtvis gör, dvs tjock skiva "grovbröd" (bah, sockerkulör) och fettsnålt pålägg. Om pålägget på brödet är lika tjockt som brödskivan är det förstås bättre.

alltså jag äter aldrig smörgåsar, har mer bröd till maten.

ENLI
2009-09-24, 11:10
Då brukar det vara hrmmabakt surdegsbtöd. Inget socker i brödet.

johanar
2009-09-24, 11:35
Kanske dela upp träningen så det blir 50 minuter kondition 2 gånger i veckan och styrka 50 minuter en gång? Eller kondition 1 gång och styrka 2, beroende på vad du tycker är roligast.

Sen kan man väl få föreslå att du inte ska fokusera allt för mycket på en platt flick-mage. Det är ju inte onaturligt att en vuxen kvinna får lite rundare mage och höfter, även om man skulle kunna tro det baserat på reklampelare och det man ser på tv :)

ENLI
2009-09-24, 11:55
Njae en flicka vill jag då inte se ut som, men jag vill ändå inte ha fläsk som hänger över byxkanten! Usch nu låter jag enorm. Men jag är rätt nöjd med min vikt, kan tänka mig att max gå ner två kg

när det gäller att kombinera, jag tycker kondition är lika kul som styrka, men är inte kondition mer fettförbrännande (?) än styrka?

Yeahvlen
2009-09-24, 12:01
Njae en flicka vill jag då inte se ut som, men jag vill ändå inte ha fläsk som hänger över byxkanten! Usch nu låter jag enorm. Men jag är rätt nöjd med min vikt, kan tänka mig att max gå ner två kg

när det gäller att kombinera, jag tycker kondition är lika kul som styrka, men är inte kondition mer fettförbrännande (?) än styrka?

Spelar i princip ingen roll, vad som är "fettförbrännande". Det är balansen mellan fettförbränning och fettinlagring som spelar roll. Det åstadkommer man inte på löpbandet i 40 minuter.

Vad det gör, i praktiken, grovt förenklat, är att det ökar "energi ut", så det kan bli enklare, möjligtvis, att åstadkomma ett energiunderskott.

Men en kombination utav både styrke- och konditionsträning är att rekommendera.

Martinl_80
2009-09-24, 12:05
Njae en flicka vill jag då inte se ut som, men jag vill ändå inte ha fläsk som hänger över byxkanten! Usch nu låter jag enorm. Men jag är rätt nöjd med min vikt, kan tänka mig att max gå ner två kg

när det gäller att kombinera, jag tycker kondition är lika kul som styrka, men är inte kondition mer fettförbrännande (?) än styrka?


Muskler förbrukar mer energi även i vila. Mer muskelmassa är på så sätt inte så dumt då det betyder att du förbrukar mer energi jämt.

Är det inte så att konditionsträning som är mer ansträngande än snabb promenad inte bränner så mycket fett mest kolhydrater(glykogen)??

I slutändan är det energibalansen som styr så mer muskler är alltid bra :D

ENLI
2009-09-24, 12:05
Spelar i princip ingen roll, vad som är "fettförbrännande". Det är balansen mellan fettförbränning och fettinlagring som spelar roll. Det åstadkommer man inte på löpbandet i 40 minuter.

Vad det gör, i praktiken, grovt förenklat, är att det ökar "energi ut", så det kan bli enklare, möjligtvis, att åstadkomma ett energiunderskott.

Men en kombination utav både styrke- och konditionsträning är att rekommendera.

Tackar, nu vart jag klokare! :cool:

ENLI
2009-09-24, 12:17
Muskler förbrukar mer energi även i vila. Mer muskelmassa är på så sätt inte så dumt då det betyder att du förbrukar mer energi jämt.

Är det inte så att konditionsträning som är mer ansträngande än snabb promenad inte bränner så mycket fett mest kolhydrater(glykogen)??

I slutändan är det energibalansen som styr så mer muskler är alltid bra :D

okey så då blir det som jag tänkt från början, jag tänker kombinera kondition med styrka, jag kör kondition först och sen styrka

Ja nu är jag verkligen på G efter alla kloka råd jag fått av er! :bpump:

Yeahvlen
2009-09-24, 12:17
Muskler förbrukar mer energi även i vila. Mer muskelmassa är på så sätt inte så dumt då det betyder att du förbrukar mer energi jämt.

Är det inte så att konditionsträning som är mer ansträngande än snabb promenad inte bränner så mycket fett mest kolhydrater(glykogen)??

I slutändan är det energibalansen som styr så mer muskler är alltid bra :D

Jag tror, ju intensivare en aktivitet är och desto längre, ju mer fett omsätts.

johanar
2009-09-24, 12:17
Njae en flicka vill jag då inte se ut som, men jag vill ändå inte ha fläsk som hänger över byxkanten! Usch nu låter jag enorm. Men jag är rätt nöjd med min vikt, kan tänka mig att max gå ner två kg

när det gäller att kombinera, jag tycker kondition är lika kul som styrka, men är inte kondition mer fettförbrännande (?) än styrka?

Låter bra! Om magen hänger över kanten så beror det nog mycket på att byxorna är för tighta i midjan :P Kanske lite psykologiskt jobbigt att byta byxstorlek men det finns gott om folk som ser onödigt tjocka ut pga att de försöker ha "samma storlek som de alltid haft".

Som yeahvlen skriver så förbrukar båda energi. Finns en del intressanta artiklar på Eddie Vedders blog (http://traningslara.se/blogg/category/ga-ner-i-vikt/traning-vid-viktnedgang/). Själv tänkte jag mest på att jag tycker det är högre prioritet på att få lite muskler än att försöka banta bort allt fett (extremfall ej inräknade:)). Fast det är ju såklart en smakfråga

ENLI
2009-09-24, 12:21
Låter bra! Om magen hänger över kanten så beror det nog mycket på att byxorna är för tighta i midjan :P Kanske lite psykologiskt jobbigt att byta byxstorlek men det finns gott om folk som ser onödigt tjocka ut pga att de försöker ha "samma storlek som de alltid haft".

Som yeahvlen skriver så förbrukar båda energi. Finns en del intressanta artiklar på Eddie Vedders blog (http://traningslara.se/blogg/category/ga-ner-i-vikt/traning-vid-viktnedgang/). Själv tänkte jag mest på att jag tycker det är högre prioritet på att få lite muskler än att försöka banta bort allt fett (extremfall ej inräknade:)). Fast det är ju såklart en smakfråga


Hahaha njae men då blir ju byxorna för stora! Alltså de blir stora runt rumpa, lår då kommer jag ju tappa byxan! Och nej jag går inte i fjortisbyxor som är för små. ;) Magen hänger inte så mycket över byxkanten som du verkar tro. Men den lär nog göra det om jag fortsätter låta det gå längre. :hbang:

ENLI
2009-09-24, 12:26
En sak till.. jag är ju inte ute efter att banta utan bli av med fettet runt magen, jag är nöjd med min vikt, kan tänkas gå ner max två kg, men det är inget som jag tänker sikta på.

Yeahvlen
2009-09-24, 12:33
En sak till.. jag är ju inte ute efter att banta utan bli av med fettet runt magen, jag är nöjd med min vikt, kan tänkas gå ner max två kg, men det är inget som jag tänker sikta på.

Då ska jag göra dig ledsen. Men det är lättare sagt än gjort att stå still på vågen och förlora fett, samtidigt som man ökar i muskelmassa.

Ett råd är att bestämma sig för vad man vill göra, bli av med fettet, eller bygga på med lite extra muskler. Men då får man även överväga, troligtvis, en ökad fettinlagring.

ENLI
2009-09-24, 12:41
Då ska jag göra dig ledsen. Men det är lättare sagt än gjort att stå still på vågen och förlora fett, samtidigt som man ökar i muskelmassa.

Ett råd är att bestämma sig för vad man vill göra, bli av med fettet, eller bygga på med lite extra muskler. Men då får man även överväga, troligtvis, en ökad fettinlagring.

men vaddå jag blir väl av med fett om jag tränar och ökar i muskelmassa istället? Mitt mål är ju inte att gå ner i vikt utan att trimma magen.

Yeahvlen
2009-09-24, 12:53
men vaddå jag blir väl av med fett om jag tränar och ökar i muskelmassa istället? Mitt mål är ju inte att gå ner i vikt utan att trimma magen.

Ja, teoretiskt sett blir du det. Ifall du lyckas reglera en högre proteinsyntes än proteinnedbrytning, dvs ifall proteinbalansen är positiv. Vilket är dess svårare under ett energiunderskott.

Att åstadkomma en viktnedgång kombinerad med samtidiga ökad mäng muskelmassa brukar kräva en del kunskap. Det är inget jag hade rekommenderat. I slutändan känns det nog mest som om det inte har hänt någonting. Jag har testat, och det kändes mest som om det inte hände någonting.

ENLI
2009-09-24, 13:41
Ja, teoretiskt sett blir du det. Ifall du lyckas reglera en högre proteinsyntes än proteinnedbrytning, dvs ifall proteinbalansen är positiv. Vilket är dess svårare under ett energiunderskott.

Att åstadkomma en viktnedgång kombinerad med samtidiga ökad mäng muskelmassa brukar kräva en del kunskap. Det är inget jag hade rekommenderat. I slutändan känns det nog mest som om det inte har hänt någonting. Jag har testat, och det kändes mest som om det inte hände någonting.

Okey jag tror jag fattar vad du menar. Målet är som sagt inte att gå ner i vikt utan att få pli på fläsket! haha
Så om jag får välja på att bygga upp muskler och gå upp i vikt (alltså i musklemassa) Eller att gå ner i vikt och bli av med fett, så väljer jag det första alternativet.

Men måste inte man bli av med fläsket först för att musklerna ska synas? Typ som att fettet ligger som ett lager ÖVER musklerna och döljer dem...Efter att ha blivit av med fettet så går man upp i vikt, men i muskelmassa... *svammel svammel* :D

Commando1980
2009-09-24, 13:50
kör en minideff där du går ner ett par kg genom att dra ner på maten och röra på dig mer (skapar ett kalorieunderskott). styrketräna samtidigt.

ENLI
2009-09-24, 14:01
kör en minideff där du går ner ett par kg genom att dra ner på maten och röra på dig mer (skapar ett kalorieunderskott). styrketräna samtidigt.

hur länge?

Langster
2009-09-24, 14:15
Okey jag tror jag fattar vad du menar. Målet är som sagt inte att gå ner i vikt utan att få pli på fläsket! haha
Så om jag får välja på att bygga upp muskler och gå upp i vikt (alltså i musklemassa) Eller att gå ner i vikt och bli av med fett, så väljer jag det första alternativet.

Men måste inte man bli av med fläsket först för att musklerna ska synas? Typ som att fettet ligger som ett lager ÖVER musklerna och döljer dem...Efter att ha blivit av med fettet så går man upp i vikt, men i muskelmassa... *svammel svammel* :D

Fundera inte så mycket.
Om du inte bryr dig om vad vågen visar och istället kollar i spegeln (vilket är klokt) är det ju bara att äta bra och träna på tills du är nöjd.

Men, det är bra mycket lättare att gå ned i vikt eller att gå upp i vikt än att göra båda sakerna samtidigt så att säga. Jag skulle rekommendera att du först koncentrerar dig på att gå ned tills du tycker att magen slutat hänga för mycket, genom att helt enkelt äta mindre. Bry dig inte om att det kallas bantning eller deffa eller vad som helst. Ned i vikt måste du om du ska bli av med fläsket, ska du enbart TRÄNA dig i form kommer du att få hålla på i flera år innan du blir nöjd... och mycket annat kan hända på den tiden.
Jag gissar på att du får hålla ordentlig koll på maten i minst 2-3 månader och gå ned ca 5 kilo innan du blir nöjd. Ordentlig koll betyder att du ska räkna kalorier.
Efter det kan du långsamt börja äta lite mer och koncentrera dig på att bygga muskler.

Träningen kan se likadan ut oavsett vilket mål du har, det är i mycket större grad kosten som avgör resultatet än träningen.

Men att styrketräna och konditionsträna i samma pass är inte optimalt. Styrketräna 2 ggr i veckan och konditionsträna 2 ggr i veckan istället.

spoonchest
2009-09-24, 14:18
Det är helt upp till dig själv. Men kör tills du blir nöjd med hur magen ser ut. Hur lång tid det kommer att ta beror ju på hur mycket du förbränner osv.
För som jag har fattat det vill du bli av med fett(?)

spoonchest
2009-09-24, 14:20
Plusett på Langster.

ENLI
2009-09-24, 14:22
Fundera inte så mycket.
Om du inte bryr dig om vad vågen visar och istället kollar i spegeln (vilket är klokt) är det ju bara att äta bra och träna på tills du är nöjd.

Men, det är bra mycket lättare att gå ned i vikt eller att gå upp i vikt än att göra båda sakerna samtidigt så att säga. Jag skulle rekommendera att du först koncentrerar dig på att gå ned tills du tycker att magen slutat hänga för mycket, genom att helt enkelt äta mindre. Bry dig inte om att det kallas bantning eller deffa eller vad som helst. Ned i vikt måste du om du ska bli av med fläsket, ska du enbart TRÄNA dig i form kommer du att få hålla på i flera år innan du blir nöjd... och mycket annat kan hända på den tiden.
Jag gissar på att du får hålla ordentlig koll på maten i minst 2-3 månader och gå ned ca 5 kilo innan du blir nöjd. Ordentlig koll betyder att du ska räkna kalorier.
Efter det kan du långsamt börja äta lite mer och koncentrera dig på att bygga muskler.

Träningen kan se likadan ut oavsett vilket mål du har, det är i mycket större grad kosten som avgör resultatet än träningen.

Men att styrketräna och konditionsträna i samma pass är inte optimalt. Styrketräna 2 ggr i veckan och konditionsträna 2 ggr i veckan istället.

Å tack för alla dina kloka råd! Men 5 kg känns så mycket att gå ner, 52 kg vägde jag när jag typ gick i gymnasiet... hehe

ENLI
2009-09-24, 14:26
Det är helt upp till dig själv. Men kör tills du blir nöjd med hur magen ser ut. Hur lång tid det kommer att ta beror ju på hur mycket du förbränner osv.
För som jag har fattat det vill du bli av med fett(?)

Jag vill bli av med fettet runt magen så jag får en platt mage igen. Det sjuka är väl att jag har ju märkt att mina ben har blivit vältränade, när jag spänner benet så kan jag se mina lårmuskler (ovansida lår) men ser ingen skillnad alls på magen. hmm.. jag får nog kanske ta ett måttband och mäta magen, jag kanske inte ser skillnad men det kanske har blivit skillnad. När det gäller benmusklerna tog det 3-4 veckor att träna upp alltså bygga muskler.
Så jag borde väl ha en ganska bra förbränning? Jag har alltid kunnat äta hur mycekt jag ville och alltid varit smal och nu plötsligt (de senaste två åren) har maget blivit pizzadeg! hehe

mikaelj
2009-09-24, 14:29
Så jag borde väl ha en ganska bra förbränning? Jag har alltid kunnat äta hur mycekt jag ville och alltid varit smal och nu plötsligt (de senaste två åren) har maget blivit pizzadeg! hehe

Smala brukar ha det problemet...

Du säger att du äter nyttigt. Kan du lista vad du äter under en dag eller två? Behöver inte vara på grammet, men ungefärliga portionsstorlekar.

ENLI
2009-09-24, 14:38
Morgon:
fruktsallad med turkisk yoghurt och valnötter
Lunch:
äpple
middag:
Köttfärsbiffar, bulgur, fetaostsallad, hemmagjord pesto eller en klick turkisk yoghurt med lite vitlök i

Frukost:
gröt med frukt i, äpple/banan
Lunch
Någon frukt
Middag
blomkåls och broccoli paj med sallad till

brukar även äta mellanmål ibland, men oftast inte, om jag äter mellanmål brukar det också vara en frukt eller två (äpple) Eller någon morot eller två

ENLI
2009-09-24, 14:40
på kvällen brukar jag dricka en kopp te (utan socker eller honung)
brukar då bli kamomillte eller pepparmynt te.
eller kanske äta lite nätmelon eller liknande

burtan
2009-09-24, 14:40
men vaddå jag blir väl av med fett om jag tränar och ökar i muskelmassa istället? Mitt mål är ju inte att gå ner i vikt utan att trimma magen.

Träning i sig gör inte att du går ner i vikt, det är energiunderskottet du skapar under träning som gör att vikten sjunker (om du nu skapar ett energiunderskott).

Att ta bort fett på magen som väger, säg 2kg utan att gå ner i vikt låter som en omöjlighet för mig. Man kan inte (eller det är väldigt svårt) gå ner i fettmassa och upp i muskelmassa inom en kort tidsperiod.

ENLI
2009-09-24, 14:42
brukar i princip alltid äta fruksallad till frukost, ibland blir det vanlig sallad lite bröd till (kalkon som pålägg, men inget smör) ibland blir det gröt ingen sylt i utan har frukt till istället eller torkad russin
luncharna brukar inte vara så stora
middagarna brukar för det mesta bestå av kött och grönt eller bulgur till ibland.

ENLI
2009-09-24, 14:44
vad menas med energiutskott? alltså när jag tränar så brukar jag köra stenhårt, så jag gör inte olika övningar halvdant om man säger så! jag ser till att svettas och bli andfådd under träningen.

mikaelj
2009-09-24, 14:46
Morgon:
fruktsallad med turkisk yoghurt och valnötter
Lunch:
äpple
middag:
Köttfärsbiffar, bulgur, fetaostsallad, hemmagjord pesto eller en klick turkisk yoghurt med lite vitlök i

Frukost:
gröt med frukt i, äpple/banan
Lunch
Någon frukt
Middag
blomkåls och broccoli paj med sallad till

brukar även äta mellanmål ibland, men oftast inte, om jag äter mellanmål brukar det också vara en frukt eller två (äpple) Eller någon morot eller två

Klassiska misstaget att förväxla "fettsnålt och bara frukt" med "nyttigt"... Det brukar resultera i just "smalfet". (bulgur är förresten också spannmål (vete))

Nåväl! Alla kan vi göra misstag.

Försök få till en protein- och fettkälla till varje måltid. Särskilt att få i sig protein är viktigt för dina muskler; fett för att hålla dig mätt. En bra riktlinje är att äta ungefär samma sorts mat till både lunch och middag -- ett äpple är inte en godkänd lunch. Själv tror jag på lågkolhydratkost, se LCHF-FAQ (http://tinyurl.com/lchf-faq) i min signatur.

För konkreta matförslag kan du titta i "Vad har du ätit idag"-tråden: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=110768 - borde ge dig lite inspiration. Hoppa över omnibus inlägg bara. ;-)

burtan
2009-09-24, 14:48
Att du tycker att benen ser bättre ut beror nog på att du har fått mer muskler. fettet har alltså procentuellt blivit mindre på benen.

Exempel: Jag har 10kg muskler och 10 kg fett på överkroppen när jag börjar träna. Jag lägger mig på ett energiöverskott som gör att jag lägger på mig 5kg muskler och 4kg fett, då har ju fett% sjunkit och musklerna syns mer. (Väldigt förenklat men ändå...)

ENLI
2009-09-24, 14:48
alltså bulgur är inget som jag äter ofta, kanske en- två gånger i månaden.
anledningen till att jag äter frukt till lunch är väl att jag har ibland inte orken att laga lunch på grund av min depression, så det med lunchen håller jag helt och hållet med dig om, det kanske är för lite! Ska genast kika på länken du skickade.

burtan
2009-09-24, 14:51
vad menas med energiutskott? alltså när jag tränar så brukar jag köra stenhårt, så jag gör inte olika övningar halvdant om man säger så! jag ser till att svettas och bli andfådd under träningen.

Energiöverskott betyder att du under en given tidsperiod äter mer energi än du gör av med.

ENLI
2009-09-24, 14:51
bulgur är det enda som jag äter som är "onyttigt" potatis, pasta, ris äter jag aldrig. Det brukar alltid vara sallad till kött eller paj någon enstaka gång.
Ska man alltså även ha pasta/ris eller potatis i maten för att inte bli smalfet? jag är så kass på kolhydrater och sånt! hehe!

ENLI
2009-09-24, 14:52
Energiöverskott betyder att du under en given tidsperiod äter mer energi än du gör av med.

nämn någon mat som man äter då? Är det då fetare/ onyttig mat? eller vaddå? :confused:

mikaelj
2009-09-24, 14:52
alltså bulgur är inget som jag äter ofta, kanske en- två gånger i månaden.
anledningen till att jag äter frukt till lunch är väl att jag har ibland inte orken att laga lunch på grund av min depression, så det med lunchen håller jag helt och hållet med dig om, det kanske är för lite! Ska genast kika på länken du skickade.

Skaffa ett proteinpulver och blanda med (turkisk) yoghurt, så får du åtminstone i dig lite protein till lunch. Eller en brödbit med en tjock skiva ost, en burk makrill i tomatsås. Någonting, vadsomhelst mer än bara ett äpple. En bra måltid behöver inte tillagas, men skall innehålla det din kropp behöver.

nämn någon mat som man äter då? Är det då fetare/ onyttig mat? eller vaddå? :confused:

Problemet är att många äter för lite, av fel saker, när de i själva verket borde äta mer av rätt saker. Fettskrämdhet, särskilt hos tjejer verkar det som, leder ofta också till proteinbrist. Fett är inte onyttigt... (LCHF-FAQ: Kan man verkligen gå ner i vikt genom att äta fett? (http://kolhydrater.ifokus.se/Articles/Read.aspx?ArticleId=e64e72c3-2187-4266-9bd1-83f5734c4b48#question_1))

Å andra sidan är det nog dumt att snöa in sig på att undvika något helt, eftersom du inte verkar ha särskilt bra koll på vad du borde äta. Skaffa en kokbok och se vad som är vanlig mat. Eller som jag tidigare skrev, "Vad har du ätit idag"-tråden.

Äter du något proteinrikt direkt innan och/eller efter träningen? En annan viktig komponent.

burtan
2009-09-24, 14:53
Jag tycker att du ska koncentrera dig på hur mycket du äter i stället för vad du äter.

burtan
2009-09-24, 14:56
nämn någon mat som man äter då? Är det då fetare/ onyttig mat? eller vaddå? :confused:

Alltså du kan ju äta dig till ett energiöverskott med "nyttig" mat. Det beror ju på hur mycket du äter.
Du kan äta dig fet på tex frukt om du äter tillräckligt mycket.

ENLI
2009-09-24, 14:57
Makrill brukar jag äta till lunch då och då... så jag äter inte så dålig lunch varje dag, men ofta. hehe
äter även omega 3 piller
Jag äter alltid en banan/ äpple direkt efter träning om jag tränar efter middag
men om jag tränar förmiddag brukar jag då äta en rejälare lunch blir annars yr av hunger efter träning

ENLI
2009-09-24, 14:59
Alltså jag äter ju ganska mycket för att vara så liten, när jag väl äter. Så när jag äter frukost och gör gröt, brukar jag alltid göra två portioner, blir aldrig mätt på en portion
likaså när jag äter frukost, ibland även middag. Så jag äter faktiskt ganska mycket. Jag är ingen sån som petar på två grönsaker med besticken och smuttar på dem. hehe

burtan
2009-09-24, 15:00
Makrill brukar jag äta till lunch då och då... så jag äter inte så dålig lunch varje dag, men ofta. hehe
äter även omega 3 piller
Jag äter alltid en banan/ äpple direkt efter träning om jag tränar efter middag
men om jag tränar förmiddag brukar jag då äta en rejälare lunch blir annars yr av hunger efter träning

Du bör alltid äta något mer rejält efter träning.

ENLI
2009-09-24, 15:03
kan det vara misstaget jag gör? Alltså att det beror på det för att min mage inte blir mindre och är fortfarande fet trots ihärdig träning? Att jag äter för lite?

ENLI
2009-09-24, 15:05
och för dåligt?

mikaelj
2009-09-24, 15:07
kan det vara misstaget jag gör? Alltså att det beror på det för att min mage inte blir mindre och är fortfarande fet trots ihärdig träning? Att jag äter för lite?

Inlägg #62.

Använd "ändra"-knappen istället för att skriva flera inlägg efter varandra.
Använd även "citera" så man ser vilket inlägg du svarar på.

ENLI
2009-09-24, 15:08
okey sorry, ska försöka tänka på det! :D

Langster
2009-09-24, 15:34
Å tack för alla dina kloka råd! Men 5 kg känns så mycket att gå ner, 52 kg vägde jag när jag typ gick i gymnasiet... hehe

Varför känns en vikt för mycket eller för lite om det nu bara är utseendet du egentligen bryr dig om?
52 kg är inte för lite för dig. Jag gissar på att du behöver gå ner så pass mycket innan din mage blir "platt".
Det är ju mycket möjligt att fler av dina kilon var muskler när du gick i gymnasiet, och då var det DÄRFÖR du hade en plattare mage då, inte för att du just vägde 52 kg då.
Man kan ha platt mage och väga 100 kg också. Man kan även vara smällfet när man väger 100 kg med valkar som hänger ner till knäna.

Oftast behöver man gå ned mer än man tror för att uppnå det visuella resultat man är ute efter. Och som sagt bry dig inte om hur mycket du väger, bry dig om hur spegelbilden förändras och använd vågen som en måttstock på att du faktiskt är på väg åt rätt håll.

ENLI
2009-09-24, 16:01
Varför känns en vikt för mycket eller för lite om det nu bara är utseendet du egentligen bryr dig om?
52 kg är inte för lite för dig. Jag gissar på att du behöver gå ner så pass mycket innan din mage blir "platt".
Det är ju mycket möjligt att fler av dina kilon var muskler när du gick i gymnasiet, och då var det DÄRFÖR du hade en plattare mage då, inte för att du just vägde 52 kg då.
Man kan ha platt mage och väga 100 kg också. Man kan även vara smällfet när man väger 100 kg med valkar som hänger ner till knäna.

Oftast behöver man gå ned mer än man tror för att uppnå det visuella resultat man är ute efter. Och som sagt bry dig inte om hur mycket du väger, bry dig om hur spegelbilden förändras och använd vågen som en måttstock på att du faktiskt är på väg åt rätt håll.

har vägt 55 kg och haft en platt snygg mage förr, därför tyckte jag att 52 var för lite. Men det kanske inte är det ändå. Är tyvärr inte så kunnig i det här! När det gäller utseende, det är ju inte bara utseendet som är viktigt för mig, att träna är ju också bra för hälsan såklart! Och du kan ha rätt angående muskler när jag vägde 52, jag joggade 4 ggr i veckan på den tiden. Körde dock enbart konditionsträning då. Men samtidigt så tycker jag inte att jag såg hälsosamt smal ut då jag vägde 52 utan fick jämt anmärkningar av min omgivning att jag var för smal med mera...

Än en gång, tack före alla era kloka råd! Har lärt mig mycket idag!
Ska iväg och träna strax!

/E

Martinl_80
2009-09-24, 16:02
Bara för att poängtera så tycker jag din kost är helt åt skogen!

Fruktsallad är efterrätt och ett äpple tar man till mellanmål eller när man är sugen på nått.

Du måste äta mat! Långsamma kolhydrater, protein och fett.

Commando1980
2009-09-24, 16:07
hur länge?

hur ska jag veta det? tills du gått ner ett par kg?

ENLI
2009-09-24, 16:09
Jo jag verkar tydligen vara helt ute och cyklar. Men jag har ingen näringsbrist av något slag. Lämnade blodprov bara för ett par veckor sedan, alla värden såg bra ut. Det enda var att jag hade lite järnbrist, men det var inte något märkvärdigt sa herr doktor.
Jag ska se över mina kostvanor, för det kanske är det som är det stora problemet i när det gäller att magen är stor.

ENLI
2009-09-24, 16:10
hur ska jag veta det? tills du gått ner ett par kg?

ingen aning, trodde bara det fanns någon regel kring det, att man typ ska göra det i ett par veckor för att ska få bra resultat...?

burtan
2009-09-24, 16:40
ingen aning, trodde bara det fanns någon regel kring det, att man typ ska göra det i ett par veckor för att ska få bra resultat...?

Ju mindre du äter ju snabbare blir din viktnedgång.
Den snabbaste viktnedgången uppnår man om man inte äter alls, men det är ju inte att rekommendera!!!

Om du äter lika mycket energi (kcal) som du gör av med/dygn så kommer vikten inte att ändras. Om du vill gå upp i vikt så får du antingen äta mer eller göra av med mindre energi, eller en kombination av båda. Om du vill gå ner i vikt så får du antingen äta mindre eller göra av med mer energi, eller en kombination av båda.

Om du vet att vikten inte har ändrat sig nämnvärt den senaste tiden så har du legat på kaloribalans dvs du har gjort av med lika mycket energi som du har stoppat i dig. Det du då ska göra är att röra på dig lite mer eller äta lite mindre, eller en kombination av båda, då kommer vikten att sjunka.

Symphony Flex
2009-09-24, 19:17
Kroppenställs aldrig på svält och det är bara en myt.


Den punktförbränningen var så absolut lite som du säger så visst går det teorietiskt men i praktiken..



vi är liksom inne på samma spår du och jag