handdator

Visa fullständig version : Gastrisk bypass, diabetes, proteinpulver och purémat


Carl_X
2009-09-23, 14:11
För ett tag sen gjorde min mamma en gastrisk bypass. Under ett par veckor ska hon äta flytande föda och puré. Eftersom hon har diabetes så bör hon hålla sig till långsamma kolhydrater. Jag behöver tips på vad hon kan äta i puréform som smakar OK och har så lågt GI-värde som möjligt. Jag har fått uppfattningen om att livsmedels GI-värde blir ganska högt om det mosas och blir puré.

Hon dricker även proteindrinkar som mellanmål. Vilket är bäst i hennes fall eftersom hon har diabetes? Vassle eller kasein?

Frillan
2009-09-23, 14:15
MAXGAIN tror jag kunde vart något.

Tolkia
2009-09-23, 15:02
Jag tycker inte att ni (du?) skall fixera er vid hur GI förändras om man mosar maten; frågan om långsamma/snabba kolhydrater kan begränsas till att det inte är bra om hon lever på typ saft, kräm och sötad yoghurt. Hon torde kunna äta det mesta som hon kunde äta innan (jämför vad man ger åt personer som inte är så bra på att tugga, t.ex. inom åldringsvården, det är mosad vanlig mat), även om vissa saker inte kommer att se så roliga ut i puréform. Ett tips är att purea sakerna var för sig, så att det inte blir bara en gråbrun gegga (undvik att blanda ärtor i saker som skall pureas, finns inget som får mat att se ut som spya som ärtor). Potatismos; kokta, puréade grönsaker; puréad köttfärssås etc. Grönsakssoppor etc. kan göras ganska tjocka och sedan finfördelas med mixerstav, t.ex. morotssoppa med en klick yoghurt/creme fraiche.

Magen blir gladare om man tuggar maten lite även om den är mosad.

Ang. tipset om Maxgain ovan tror jag väl personligen inte att gainer är det första man rekommenderar en diabetiker som gjort magsäcksoperation.

z_bumbi
2009-09-23, 15:39
Vad har dietisten sagt är bra att äta? Det är ju inte direkt någon höjdare att styra upp en egen diet när det är ett jobb för en dietist.