handdator

Visa fullständig version : Taskigt blodflöde?


Ynve
2009-09-23, 12:16
Hej!

Jag har tränat styrketräning i ca 3-4 år. Inte speciellt seriöst men hyfsat regelbundet och efter principen tungt bygger volym (oftast max 6 reps och gärna till failure)! Jag är absolut inte stor men jag har definitivt lagt på mig några kilo muskler under dessa år.

Nu till mitt problem. Förra året började jag löpträna för att förbränna fett. Då jag inte löptränat sedan tonåren (är 37 idag) så gick det naturligtvis väldigt tungt i början men tempot har sakteliga ökat och nu gör jag i alla fall milen under 50 min. I våras fick jag problem med att jag blev väldigt trött i bröst, axlar och biceps när jag sprang (detta alltså utöver den tunga känslan). Jag kunde ta det hyfsat lugnt och inte alls vara speciellt flåsig eller trött i benen men bli helt stum i musklerna ovan.

Under sommaren har jag inte styrketränat alls och löpningen har gått som en dans. Förra veckan började jag styrketräna igen och när jag var ute i helgen så kände jag mig så märkligt trött i överkroppen efter 7km. Då kom jag på att jag hade börjat styrketräna igen och att det var precis så här det känts under hela förra hösten och denna våren.

Kan det vara så att jag har tränat för tungt och därigenom byggt på mig ny muskelmassa men med för dålig tillväxt av blodådror? Kan det vara taskig stretching som gör att jag inte får fram tillräckligt med blod? Kan jag göra något åt saken?

Alla tips och berättelser från folk med liknande upplevelser emottages tacksamt!

Prost
2009-09-23, 16:12
Jag minns att jag förrförra sommaren tänkte börja löpträna igen men när jag joggade en gång helt lugnt bara ca 3km så hade jag tappat massa styrka i bänkpressen direkt. Sen joggade jag inte mer. ;-( Jag tränade inte ens samma dag och fyllde på med kolhydrater så jag vet inte varför jag tappade en massa styrka av det men det gjorde jag iaf.

Jag minns iaf att när jag joggat innan dess också så har jag brukat få mjölksyra i axlar och triceps med mera. Ska nog testa att jogga nångång i framtiden och börja ännu lugnare och se om kroppen anpassar sig på något sätt kanske eller nåt. Vore kul att jogga faktiskt men inte roligt om man tappar all styrka samtidigt. :-(

Ynve
2009-09-23, 18:52
Skönt att höra att det ändå finns fler som upplevt problematiken, även om det antagligen inte var så kul för dig! :(

Th0rn
2009-09-24, 00:33
Jag började löpträna för några månader sen och då hade jag inte sprungit över huvud taget på en 4-5 år. Kände precis som du de första 3 veckorna utmattning i axlarna och bröstet..
Sen provade jag att verkligen slappna av i axlarna och sänka dem aktivt och det hjälpte faktiskt lite, men problemet kvarstod ändå några veckor.. Då började jag stretcha mer efter träningspassen, framförallt bröstet. Nu är det som bortblåst - riktigt skönt.

Antar att man spänner sig för mycket eftersom man inte löptränat på så pass länge, men att det försvinner med tiden.. Hoppas du får rätt på det!


EDIT: Såg nu att du hade löptränat i ett år. Då kan jag bara misstänka stretching.