handdator

Visa fullständig version : Äta för lite - Icke gå ner i vikt?


Kensha
2009-09-22, 22:58
Hej!

Jag har försökt att söka men utan vidare resultat. Jag har länge funderat på en sak som jag skulle vilja ha svar på.

Låt säga, att en person väger omkring 85 kilo, är 1,85 lång och styrketränar tre till fyra dagar i veckan, samt springer 5-10km varje dag hela veckan ut. Och är med andra ord fysiskt aktiv (Jag refererar till mig själv p.ga fantasi-brist)

Denna person äter omkring 80g protein, <70 kolhydrater och omkring 1000kcal varje dag, vilket är på tok för lite.

Är det då möjligt att kroppen vid såna här situationer väljer att inte bränna fettmassa vilket leder till att man inte går ner i vikt även ifall man ligger på ett extremt underskott?

Med andra ord, kan undernäring leda till att man icke går ner i vikt?

mattilainen
2009-09-22, 23:01
Nej, du kommer garanterat gå ner i vikt.

Säkerligen en hel del muskler som slinker med också.

mikaelj
2009-09-23, 06:35
Viktnedgång är ibland fördröjd med någon vecka (vätskeansamling?). Vissa upplever att små energiunderskott inte ger någon viktminskning eftersom de blir slöare och förbrukar mindre energi.

Men på totalt 1000 kcal/dag kommer vikten gå ned. Även om det tyvärr blir en hel del muskler. Utan att veta något om personens kön, vikt och ålder är det bättre att fela på den säkra sidan och öka mängden protein markant.

Viktnedgången kanske går långsammare om man inte blir av med muskler, men...

Kensha
2009-09-23, 07:33
Tack för svaren! Då var det precis vad jag trodde. :)

Kischen
2009-09-23, 08:26
Är det då möjligt att kroppen vid såna här situationer väljer att inte bränna fettmassa vilket leder till att man inte går ner i vikt även ifall man ligger på ett extremt underskott?

Med andra ord, kan undernäring leda till att man icke går ner i vikt?

Det kostar x energi för kroppen att fungera, tillför du inte det/har det lagrat så kan inte kroppen fungera, den kan inte skapa energi utav ingenting*

*Energiprincipen

Kensha
2009-09-23, 16:25
Det kostar x energi för kroppen att fungera, tillför du inte det/har det lagrat så kan inte kroppen fungera, den kan inte skapa energi utav ingenting*

*Energiprincipen


Det känner jag till, däremot. Vad händer när kroppen icke får dessa kalorier som den kräver för att kunna funktionera? Vad händer i kroppen och vad för slags påföljder samt effekter skulle det ha?

King Grub
2009-09-23, 17:08
Då bryts kroppsvävnad ner för energi. Det är i svältsituationer först och främst kroppsfett som används som energi, medan muskelnedbrytningen minskar.

Kensha
2009-09-23, 17:37
Då bryts kroppsvävnad ner för energi. Det är i svältsituationer först och främst kroppsfett som används som energi, medan muskelnedbrytningen minskar.

Då har jag fått mina frågor besvarade, tänka sig. :D

Tack så hemskt mycket!

happy75smile
2009-09-24, 09:26
Hej!

Jag har försökt att söka men utan vidare resultat. Jag har länge funderat på en sak som jag skulle vilja ha svar på.

Låt säga, att en person väger omkring 85 kilo, är 1,85 lång och styrketränar tre till fyra dagar i veckan, samt springer 5-10km varje dag hela veckan ut. Och är med andra ord fysiskt aktiv (Jag refererar till mig själv p.ga fantasi-brist)

Denna person äter omkring 80g protein, <70 kolhydrater och omkring 1000kcal varje dag, vilket är på tok för lite.

Är det då möjligt att kroppen vid såna här situationer väljer att inte bränna fettmassa vilket leder till att man inte går ner i vikt även ifall man ligger på ett extremt underskott?

Med andra ord, kan undernäring leda till att man icke går ner i vikt?


Stirra dig inte på vågen!
Det är omfången som räknas också. Dina fett har försvunnit och de dina muskler blivit starkare därav har din kroppsvikt vara samma men dina mått måste ha gått ned. Det måste du har märkt.