handdator

Visa fullständig version : Gynekomasti igen...


just me
2009-09-22, 21:50
Hej... Skriver här för att jag behöver råd o tips... Jag är nu 32 år o lider av gynekomasti som jag har faft sen jag var ca 10 år, alltså mina bröst började växa tidigare än många tjejer i klassen t.o.m. Jag kan erkänna att jag inte är så jättesmal. Är ca 175cm lång o väger nu ca 91 kg.

Har inte förens nu i våras vågat söka för det hos vårdcentralen. Men det är ju inte lätt att bli tagen på allvar har jag märkt... När jag första gången ringde för att få en tid så blev man nervärderad med en gång. I telefonen så säger hon så här, "Men lilla du, varför söker du för det? Det är väl bara gulligt" Det får man i en telefonlur när hon inte ens sett mej... *grr* Läkaren var iaf lite bättre när man kom dit. Fick ett hyfsat bemötande. Fick sen ta lite olika blodprov för att se vad som ligger bakom det... Det konstaterades att jag hade låga värden på köldköteln, men dessa var ok vid ett andra prov som togs efter någon månad.

Fick sen komma till kirurgen, Läkaren kommer in o säger du väger för mycket gå ner till max 80 kg annars opererar vi inte... Sen fick jag komma tillbaka till läkaren på vårdcentralen o han tyckte att det var ett dåligt bemötande jag hade fått...

Har sen varit hos en dietist o en livsstilscoach. Båda har konstaterat att jag äter för lite för att kunna gå ner i vikt. Men det är inte speciellt lätt att börja äta mer... Jag har alltid ätit väldigt lite... Matdagboken jag skrev innan jag träffade dietisten konstaterade att jag låg runt 800 kcal per dag... Jag är sällan hungrig o har svårt att äta regelbundet pga att jag jobbar skift.

Behöver nu tips på hur jag ska gå ner ca 10 kg så fort som det går... Har inte råd att gå till en plastikkirurg. Alla kommer väl säga att jag ska börja träna o gå på gym men det är inget alternativ då jag inte pallar med att visa mej ute överhuvudtaget... Kan tänka mej gym men inte förens jag fått min operation...

Inte lätt när man varit mobbad hela livet... Som det är just nu så känns livet helt menigslöst...

//just me.

TehSaxo
2009-09-22, 22:10
Promenera med tjocktröja / jacka på. :)

BengtZz
2009-09-22, 22:13
Hej just me!

Låter väldigt tragiskt för dig. >.< Enda sättet att bli av med en stor typ av gynekomasti är som sagt att operera bort den. Mest troligen är det din höga fettvikt som orsakar bröstvävnadsutveckling i första hand.

Mer fettvikt leder till en sämre androgen/östrogen-ratio i kroppen då mer testosteron konverterar via aromatase till estradiol. Om du inte vill drabbas av gynekomasti igen är det bästa att verkligen se till att du går ner i fettvikt och börjar styrketräna, för din egen hälsa och ditt eget välmående!!!

Bry dig inte så mycket om vad andra på gymmet tycker om dig, självklart kan det vara svårt men du gör det för dig själv och ingen annan. Har du tillräckligt stark vilja så går det mesta att genomföra. Allt du behöver är lite knuffar i rätt riktning och ett jävlar arnamma.

Här kan du läsa lite mer om gynekomasti, väldigt matnyttig läsning. Bläddra speciellt ner till bilden, så får du en bra grafisk översikt på hur det förhåller sig allmänt.
http://www.endotext.org/male/male14/maleframe14.htm

Jag är helt övertygad om att det kommer gå bra för dig. Nu fick du ju i alla fall lite informatiom om några utav dina delfrågor.

Lycka till! :)

Mvh

just me
2009-09-22, 22:16
Det gör jag.... Ute o går ca 3 ggr i vecka iaf... brukar vara ute mellan 1 till 1,5 timmar beroende på runda... har gjort det i över 1 år men ingen skillnad... på jobbet var vi med i en stegtävling o jag tror jag snittade ca 15 500 steg. hade som mest nästan 37 000 steg en dag... Men även att man gick mycket då så tappade jag inte ett kilo... :(

just me
2009-09-22, 22:24
Hej just me!

Bry dig inte så mycket om vad andra på gymmet tycker om dig, självklart kan det vara svårt men du gör det för dig själv och ingen annan. Har du tillräckligt stark vilja så går det mesta att genomföra. Allt du behöver är lite knuffar i rätt riktning och ett jävlar arnamma.

Lycka till! :)

Mvh

Visst skulle jag vilja kunna gå o träna på ett gym... Men med tanke på att jag knappt vågar visa mej ute med mycket kläder på mej så är ju inte ett gym något altenativ... :(

Sen man dessutom nu blir mobbad av vården så kan jag ju säga att jag inte mår speciellt bra psykiskt. Livet känns helt menigslöst... :(

Fredrik_S
2009-09-22, 22:31
Har du några svackor i din kost, har du tillfällen där du äter något du inte borde äta.
Finns det godis chips glass läsk eller andra produkter som du äter när du jobbar skift som du inte tog med när du skrev i dagboken?

Om du äter så lite som 800 kcal per dag så skulle du nämligen rasa i vikt även om du hade världens sämsta förbränning. Det är fysiskt omöjligt att du inte går ner i vikt om du äter så lite varje dag.

just me
2009-09-22, 22:37
Har du några svackor i din kost, har du tillfällen där du äter något du inte borde äta.
Finns det godis chips glass läsk eller andra produkter som du äter när du jobbar skift som du inte tog med när du skrev i dagboken?

Om du äter så lite som 800 kcal per dag så skulle du nämligen rasa i vikt även om du hade världens sämsta förbränning. Det är fysiskt omöjligt att du inte går ner i vikt om du äter så lite varje dag.

Nä, jag åt inget mer än det jag skrev upp i matdagboken... men vikten består...

Äter väldigt sällan godis eller chips. Chips minns jag inte ens när jag åt sist...

Godis händer ibland men det är väldigt sällan... Nu har jag inte ätit det på ca en månad...

mattilainen
2009-09-22, 22:42
Tänker exakt som Fredrik.

Det är säkerligen något du stoppar i dig som gör så att du tror att du äter mindre än du gör, äter du 800 kcal per dag ett längre tag så rasar du som sagt i vikt. Antagligen trycker du i dig något som gör så du hamnar på +- 0 i slutändan under längre tid.

Tänk efter noga och för att göra det så lätt som möjligt kan du väldigt enkelt gå ner 10 kg på under 10 veckor om du inte bryr dig om att förlora muskler och liknande. En promenad bränner ofta inte speciellt mycket och ofta tror folk att efter en promenad kan dom ju faktiskt äta den där pizzan för dom har varit ute och förbränt så mycket. Så är det inte, om man inte går många timmar. Så jag säger igen, titta över vad det faktiskt är du stoppar i dig och att man äter för lite för att gå ner i vikt är bara bullshit.

Länkar även till den bästa deffguiden som finns.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881

just me
2009-09-22, 23:08
Idag har jag ätit en tallrik (ca 3 dl) yoghurt med ca 1 dl musli. Var vid ca 10 på förmiddagen. Ikväll (kl 21:30) tog jag en påse med nudlar. Har druckit ca 5 dl med Kiviks pärondryck under dagen... Har borstat tänderna 2 ggr så lite tandkärm har jag oxå stoppat in i munnen men det spotar man ju ut igen...

isato
2009-09-22, 23:40
Eftersom gynekomastin tynger dig mycket kanske det är värt att lägga pengarna själv för att må bättre?

just me
2009-09-22, 23:48
Tyvärr har jag inte dom pengarna men får väl gå till banken o fixa ett lån.

Langster
2009-09-23, 06:31
Det går inte att äta för lite för att gå ner i vikt, det är en omöjlig ekvation.
Däremot kanske du äter för lite för att gå ned i vikt på ett hälsosamt sätt.

Om det nu är så att du bara äter 800 kcal om dagen och inte går ned i vikt plus att du har gyno, så borde du gå till en läkare och se till att få en ordentlig hälsoundersökning, för det där låter som grava hormonrubbningar.

Yeahvlen
2009-09-23, 08:32
Det finns terrängspår, "hemmagym" och kroppsövningar. Det är inte endast löparbandet och gym med maskiner och hantlar som kan hjälpa till vid en viktnedgång.

Att äta "för lite" för att gå ned i vikt är nästintill en omöjlighet, såvida man inte har grovt nedsatt ämnesomsättning via hormonrubbningar och enzympåverkan. Säg, att du äter 1000 kcal / dag, och inte går ned ett enda gram på tre veckor, då bör man nog uppsöka läkarhjälp.

Sund kost och motion, regelbundet, kan säkerligen hjälpa en bit på vägen. Att först lägga på sig lite muskler för att sedan "deffa" bort överflödigt fett kan nog göra att din gynekomasti kan framstå som "lindrigare".

just me
2009-09-23, 09:43
Jag har faktiskt gått ner en kilo nu märkte jag. 89.8 kg o första gången under 90kg på väldigt länge...

Jag har ju tagit en massa prover för att kolla upp hormonbalansen i kroppen, Läkarna säger att det var normalt om man nu kan lita på dom... *grr* Dom sa inte vad mina värden låg på o vad som är normalt....

Lägger upp ett par bilder så ni ser hur kraftig gynekomasti jag har. dålig mobilkamera men det får ni stå ut med... Folk som klagar normalt ser ju platta ut o dom klagar ordentligt o får sina operationer.

Finns inte en chans att jag går till ett gym...

//just me

Grahn
2009-09-23, 09:53
Ser ju ut att vara en ordentlig gyno, de kan ju dock itne bara operera bort körtlarna där utan det är massor av fettvävnad som måste förbrännas eller avlägsnas.

Yeahvlen
2009-09-23, 10:04
Nu vill jag inte lägga salt i såren, efter jag såg bilden, men det finns en hel del överflödigt fett vad jag kan se. Jag kan hålla med vissa om att gå ned 10 kilo för att få bort just fettet. Som ovanstående talare skriver, så blir får du inte en drömplanka till bröst för att de operarar bort bröstkörtelvävnad. Det finns fortfarande fett kvar.

Jag skrev det tidigare, man behöver inte gå till ett gym för att styrke- eller konditionsträna.

RebelYell
2009-09-23, 10:09
Jag hade kört en VLCD-diet. Tio kilo i vikt kan du nog lätt "gå ned" på drygt en månad. Det finns förresten inte en chans i helvetet att du äter 800 kcal per dag.

Förresten, sluta upp med all självömkan. Det kanske låter hårt men att sitta och gråta över hur jävla synd det är om en kommer inte att leda någonstans. Talar av egen erfarenhet.

King Grub
2009-09-23, 10:12
Måste också säga att dina bröst inte ser ut som dom gör enbart pga gynekomasti. Ganska långt därifrån. Det mest synliga är inte bröstkörtlar, utan helt vanligt fett. Du har säkert ofördelaktig fettinlagring i just det området, men den saken är inte permanent oöverkomlig. 10 kilo bort så ser det säkert mycket bättre ut bara pga det, och då kan man också lättare bedöma ev operationen.

Frillan
2009-09-23, 10:19
Jag hade kört en VLCD-diet. Tio kilo i vikt kan du nog lätt "gå ned" på drygt en månad. Det finns förresten inte en chans i helvetet att du äter 800 kcal per dag.

Förresten, sluta upp med all självömkan. Det kanske låter hårt men att sitta och gråta över hur jävla synd det är om en kommer inte att leda någonstans. Talar av egen erfarenhet.

Varför ska han köra VLCD diet? Jag har aldrig sett något syfte i det.

Ändra dina matvanor och se det som en total förändring i livet. Matvanorna ska du trivas och leva med.

RebelYell
2009-09-23, 10:23
Varför ska han köra VLCD diet? Jag har aldrig sett något syfte i det.

Ändra dina matvanor och se det som en total förändring i livet. Matvanorna ska du trivas och leva med.

Personen i fråga vill gå ner tio kilo "så fort som det går", och verkar inte ha några direkta ambitioner att bibehålla så mycket muskelmassa som möjligt. Nästa gång kanske du kan läsa originalinlägget innan du kommenterar?

Yeahvlen
2009-09-23, 10:27
Personen i fråga vill gå ner tio kilo "så fort som det går", och verkar inte ha några direkta ambitioner att bibehålla så mycket muskelmassa som möjligt. Nästa gång kanske du kan läsa originalinlägget innan du kommenterar?

Hans ambitioner, ifall du läser mellan raderna och dömer på bilden, är att få bort brösten. Det vill säga mestadels fett.

RebelYell
2009-09-23, 10:29
Hans ambitioner, ifall du läser mellan raderna och dömer på bilden, är att få bort brösten. Det vill säga mestadels fett.

Mestadels fett? Snacka inte skit. Det där är ett solklart fall av ganska grov gynekomasti. Detta är ju även bekräftat av en läkare, som har gått med på att genomföra en operation om trådpostaren går ned i vikt.

Mental
2009-09-23, 10:38
Mestadels fett? Snacka inte skit. Det där är ett solklart fall av ganska grov gynekomasti. Detta är ju även bekräftat av en läkare, som har gått med på att genomföra en operation om trådpostaren går ned i vikt.

Jo, det är mästadels fett, inte sagt då att det INTE är gyno med i bilden, men de där är allt för mjuka för att vara en merpart körtelvävnad. En ordentlig avfettning behövs för att få koll på läget!

För övrigt, cred att du lägger ut bilderna för bedömning, långt från alla som vågar det!

Frillan
2009-09-23, 10:45
Personen i fråga vill gå ner tio kilo "så fort som det går", och verkar inte ha några direkta ambitioner att bibehålla så mycket muskelmassa som möjligt. Nästa gång kanske du kan läsa originalinlägget innan du kommenterar?

Det har jag gjort. Står dock fast vid att man inte bör uppmana folk till köra VLCD.

Grahn
2009-09-23, 10:53
Mestadels fett? Snacka inte skit. Det där är ett solklart fall av ganska grov gynekomasti. Detta är ju även bekräftat av en läkare, som har gått med på att genomföra en operation om trådpostaren går ned i vikt.

Alltså även på kvinnor är bröst till största del fett.....solklart fall av gyno och att bröst består av mestadels fett är ingen motsägelse i sig.

Hoppas verkligen TS fått sina hormonvärden grundligt undersökta i samband med annan utredning.

Yeahvlen
2009-09-23, 11:00
Mestadels fett? Snacka inte skit. Det där är ett solklart fall av ganska grov gynekomasti. Detta är ju även bekräftat av en läkare, som har gått med på att genomföra en operation om trådpostaren går ned i vikt.

Snackar aldrig skit. Men det ligger en hel del fettvävnad i de brösten, och det hade sett betydligt bättre ut ifall personen i fråga var 10 kilo lättare. En VLC-diet hade jag sällan rekommenderat, annat än till gravt överviktiga personer och under kortare perioder.

Nu handlar det nog snarare om att lägga om och och börja tycka om en helt annan livsstil. VLCD är ingen livsstil.

just me
2009-09-23, 11:28
Jo, jag har inte påstått att jag är smal... Det har jag inte skrivit någonstans tror jag? Jag har vägt ca 105kg som mest. Men då var ju magen lite större än vad den är nu... Nu har ju en del av magen försvunnit men brösten har ju inte minskat i omfång vilket gör att det ser värre ut o det har gjort att man mår ännu sämre... :(

Grahn
2009-09-23, 11:35
Jo, jag har inte påstått att jag är smal... Det har jag inte skrivit någonstans tror jag? Jag har vägt ca 105kg som mest. Men då var ju magen lite större än vad den är nu... Nu har ju en del av magen försvunnit men brösten har ju inte minskat i omfång vilket gör att det ser värre ut o det har gjort att man mår ännu sämre... :(

Tyvärr så försvinner nog fettet SIST ifrån dina största problemområden, världen är orättvis men det är inte så mkt man kan göra åt det annat än att spela med och vara bitter.

Det finns nog fettsugning som alternativ, vet inte hur de gör med gyno och sådant öht. Men rekomendationen att gå ner i vikt är nog riktig.

Förutsatt att din hormonstatus inte är uppåt väggarna så finns det mycket hjälp att få här med att gå ned i vikt. Jag anar att du behöver ta tag i ditt liv rent allmänt, sömnvanor som kostvanor.

just me
2009-09-23, 12:10
Tyvärr så försvinner nog fettet SIST ifrån dina största problemområden, världen är orättvis men det är inte så mkt man kan göra åt det annat än att spela med och vara bitter.

Det finns nog fettsugning som alternativ, vet inte hur de gör med gyno och sådant öht. Men rekomendationen att gå ner i vikt är nog riktig.



Jo, både murphys lag o moment 22 i det hela... :furious:

Att jag vill gå ner i vikt är väl klart...

Lite svårt att få en jämn dygnsrytm/äta på bestämda tider för mej som jobbar skift hela tiden... Nu ska jag börja jobba fm o det finns inget värre... Jag är en nattmänniska o har alltid varit det... Det är inte lätt att ändra på det heller...

Grahn
2009-09-23, 12:17
Nej jag säger inte att det är lätt, tvärt emot det kräver en hel del vilja. Men belöningen är inte bara viktminskning utan i förlängningen förbättrat humör, välbefinnande, fysisk förmåga och allt annat trevligt som kommer på köpet.

Jag skulle i dina skor börja med att försöka styra upp sömnen, och börja lägga om kosten lite.

kidneyinlodz
2009-09-23, 12:24
Varför inte boka tid hos en plastikkirurg och hör vad de säger? Tror nog de har kompetensen att ta bort både körtlar och fett på samma gång.

jontet
2009-09-23, 12:24
Har sen varit hos en dietist o en livsstilscoach. Båda har konstaterat att jag äter för lite för att kunna gå ner i vikt. Men det är inte speciellt lätt att börja äta mer... Jag har alltid ätit väldigt lite... Matdagboken jag skrev innan jag träffade dietisten konstaterade att jag låg runt 800 kcal per dag... Jag är sällan hungrig o har svårt att äta regelbundet pga att jag jobbar skift.

Var tipset från dietisten att halva ditt kaloriintag skulle komma från läsk? Man tycker att en dietist, vars yrke går ut på att ge folk med sjukdomstillstånd och dylikt kostråd borde givit bättre råd än att kosten skall bestå av läsk och nudlar?
En viktnedgång kommer med all sannolikhet ta bort en hel del fett från bröstpartiet förr eller senare och om det är en kirurgs bestämda åsikt att detta krävs för att kunna genomföra en framgångsrik operation så är det nog också så.
Att folk helt har snurrat in på gymträning är fånigt. Det finns massor med andra motionsformer som fungerar minst lika bra och bättre för att bränna kalorier. Både cykling och löpning(som ett exempel kostar det i göteborg där jag bor 10kr att hyra en cykel 10 timmar) går utmärkt att göra med en tjocktröja på så att det inte syns.

jontet
2009-09-23, 12:27
Varför inte boka tid hos en plastikkirurg och hör vad de säger? Tror nog de har kompetensen att ta bort både körtlar och fett på samma gång.

Men hallå vakna lite va? Han har redan varit hos en kirurg och fått en bedömning samt skrivit att han ej har pengar till en operation i privat regi. Dessutom skrev han att kirurgens bedömning var att en framgångsrik operation i dagsläget inte var möjlig.

Yeahvlen
2009-09-23, 12:34
Jo, både murphys lag o moment 22 i det hela... :furious:

Att jag vill gå ner i vikt är väl klart...

Lite svårt att få en jämn dygnsrytm/äta på bestämda tider för mej som jobbar skift hela tiden... Nu ska jag börja jobba fm o det finns inget värre... Jag är en nattmänniska o har alltid varit det... Det är inte lätt att ändra på det heller...

Glöm fettsugning, operationer och annat trams. Ett tag iaf.

Det verkar som du helt tappat fotfästet; att du inte vill, att du inte kan... Var är viljan och motivationen? Du kan om du bara vill. Så enkelt är det. Ingenting är enkelt här i livet, och vill man nå fram till ett visst mål får man börja någonstanns. Sätt upp delmål, börja med att hitta viljan och psyket till att göra något åt problemet. Att skriva ledsna rader här kommer inte hjälpa dig.

Nu låter jag hård och taskig, men sanningen är sådan.

Jag tror det helt enkelt handlar om att börja med en helt ny livsstil som involverar mer träning och sundare kost. Man ska, eller bör, lära sig leva med någon form utav träning inlagt var och varannan dag. Och när man väl fått rullning på hjulet så är det inte så "jobbigt" och svårt längre.

Sätt ett delmål på 85 kilo och börja promenera 30 minuter varje dag och ät 3 stabila väl sammansatta måltider som mättar. Räkna kalorier, om du orkar, och se till att hamna på energiunderskott. När du nått 85 kilo kanske du inte ser "resultat", men häng inte läpp för det, sätt nästa mål 80 kilo och jämför med bilder från 90 kilo. Nästa delmål 75 kg, osv. Tills du är nöjd. Finns belägg för gynekomasti fortfarande kvar, då, givetvis, kan du gå till läkaren med gott samvete och säga: "jag har verkligen försökt", och då lovar jag att de kommer göra något åt det.

Och fokusera nu inte enbart på vad vågen visar. Det är fettvikt du vill förlora, inte muskelmassa. Annars kan man betraktas som "ännu fetare".

Fettsugning känns halvt bortkastade pengar just nu, när du ändå verkar ha din fettdepå vid just brösten, så kommer förmodligen en överätning resultera i att mycket fettvävnad lagras in vid just brösten framöver.


Mycket mer finns inte att göra.

stridis
2009-09-23, 12:39
Har inte förens nu i våras vågat söka för det hos vårdcentralen. Men det är ju inte lätt att bli tagen på allvar har jag märkt...
Fick sen komma till kirurgen, Läkaren kommer in o säger du väger för mycket gå ner till max 80 kg annars opererar vi inte... Sen fick jag komma tillbaka till läkaren på vårdcentralen o han tyckte att det var ett dåligt bemötande jag hade fått...

Har sen varit hos en dietist o en livsstilscoach. Båda har konstaterat att jag äter för lite för att kunna gå ner i vikt. Men det är inte speciellt lätt att börja äta mer... Jag har alltid ätit väldigt lite... Matdagboken jag skrev innan jag träffade dietisten konstaterade att jag låg runt 800 kcal per dag... Jag är sällan hungrig o har svårt att äta regelbundet pga att jag jobbar skift.

Behöver nu tips på hur jag ska gå ner ca 10 kg så fort som det går... Har inte råd att gå till en plastikkirurg.


Först av allt:Strongt av dig att börja ta i tu med ett sådant problem som av många upplevs som ganska skämmigt, när det väl gått en tid så är det svårt att komma in i en förändringsvillig fas.

Har dietisten verkligen uttalat sig så klumpigt, eller är det din tolkning av det denne sagt? Dietisten har säkerligen gjort bedömningen att du skall äta mer än 800Kcal/dag men därifrån är det långt till det du säger.

Vad tror du att du kan ändra själv? Några frågor? Eller skall vi bara rada upp några allmänna råd till dig?

stridis
2009-09-23, 12:45
Här kan du läsa lite mer om gynekomasti, väldigt matnyttig läsning. Bläddra speciellt ner till bilden, så får du en bra grafisk översikt på hur det förhåller sig allmänt.
http://www.endotext.org/male/male14/maleframe14.htm


Nice länk. Du har dina stunder.

jontet
2009-09-23, 12:51
Glöm fettsugning

+1 på inlägget i allmänhet samt citatet i synnerhet. Nu är det visserligen ingen risk att man får en fettsugning gjord av vården för att man väger 90 pannor som man och har ett bmi runt 25 men om vi leker med tanken att det ändå händer, är lyckan då gjord? Låt säga en väntetid till sugningen på ett par veckor i vanlig manèr. Ett par veckors sjukskrivning för den största delen av läkningen att hända. Blåmärken sannolikt ett par månader. I vissa fall stygn med medföljande ärrbildning. Svullnad kan ta upp till sex månader att gå tillbaka.
Tänk vad man hade kunnat åstadkomma på all denna tid med kost och motion istället. Operationer och smärta gör nog inga underverk på den mentala hälsan precis men alternativet kan mycket väl ha den effekten.

Leffe2000
2009-09-23, 13:01
Fettsugning känns halvt bortkastade pengar just nu, när du ändå verkar ha din fettdepå vid just brösten, så kommer förmodligen en överätning resultera i att mycket fettvävnad lagras in vid just brösten framöver.

Tar man bort fettcellerna, som man ju gör vid en fettsugning, är den risken inte direkt överhängande.

Det är nog svårt att, som många här gjort, uttala sig kring förhållandet körtelvävnad/fett enbart utifrån dessa bilder. Brösten hade säkerligen fått ett mindre "runt" utseende om trådskaparen legat på lägre fettprocent, men det är ju inte osannolikt att det är rejält med körtelvävnad invävt i fettvävnaden.

Håller dock med dom övriga här angående en viktnedgång - operationsresultatet blir troligtvis mycket bättre om du tappar några kilo fett. När magen börjar platta till sig är det dessutom lättare att uttala sig om ditt problem. Har du då fortfarande kraftig inlagring av fett i brösten så kan en kombination av fettsugning och körtelborttagning vara värd att överväga.

kidneyinlodz
2009-09-23, 13:04
Men hallå vakna lite va? Han har redan varit hos en kirurg och fått en bedömning samt skrivit att han ej har pengar till en operation i privat regi. Dessutom skrev han att kirurgens bedömning var att en framgångsrik operation i dagsläget inte var möjlig.

Han skrev att kirurgen bara sagt gå ner till 80kg, inget mer.
Dessutom sa han i ngt inlägg längre ner att han fick fixa ett lån isf.
jag är tveksam till att de där brösten kommer se normala ut även om han gå ner, och ska man ändå genomgå en operation vilket förmodligen blir nödvändigt för att han ska bli nöjd så kan man lika gärna ta bort fettet också.

Leffe2000
2009-09-23, 13:05
+1 på inlägget i allmänhet samt citatet i synnerhet. Nu är det visserligen ingen risk att man får en fettsugning gjord av vården för att man väger 90 pannor som man och har ett bmi runt 25 men om vi leker med tanken att det ändå händer, är lyckan då gjord? Låt säga en väntetid till sugningen på ett par veckor i vanlig manèr. Ett par veckors sjukskrivning för den största delen av läkningen att hända. Blåmärken sannolikt ett par månader. I vissa fall stygn med medföljande ärrbildning. Svullnad kan ta upp till sex månader att gå tillbaka.
Tänk vad man hade kunnat åstadkomma på all denna tid med kost och motion istället. Operationer och smärta gör nog inga underverk på den mentala hälsan precis men alternativet kan mycket väl ha den effekten.

Fettsugning skall undvikas så långt det går. Ärrvävnad och andra komplikationer är inte roliga (och det är inte direkt ovanligt... tyvärr). Återhämtningen från en sådan operation är dessutom lång, precis som du skriver. I vissa fall är dock en kombination av fettsugning och körtelborttagning det bästa alternativet, men det avgör kirurgen.

kidneyinlodz
2009-09-23, 13:18
En tanke bara. Men hur har du det med hårväxt tex? du har ju inget hår på bröstet? hur är skäggväxten? sexdrift?
testades din testosteronnivå?

Yeahvlen
2009-09-23, 13:19
Tar man bort fettcellerna, som man ju gör vid en fettsugning, är den risken inte direkt överhängande.

Det är nog svårt att, som många här gjort, uttala sig kring förhållandet körtelvävnad/fett enbart utifrån dessa bilder. Brösten hade säkerligen fått ett mindre "runt" utseende om trådskaparen legat på lägre fettprocent, men det är ju inte osannolikt att det är rejält med körtelvävnad invävt i fettvävnaden.

Håller dock med dom övriga här angående en viktnedgång - operationsresultatet blir troligtvis mycket bättre om du tappar några kilo fett. När magen börjar platta till sig är det dessutom lättare att uttala sig om ditt problem. Har du då fortfarande kraftig inlagring av fett i brösten så kan en kombination av fettsugning och körtelborttagning vara värd att överväga.


Precis som jag skriver. Ändra om en livsstil är steg nummer ett, och inget annat. När man gjort det och allt börjar rulla i takt med att vågen traskar nedåt, sakta men säkert, kan man börja fundera på operation. Ifall gynekomasti fortfarande föreligger såpass kraftigt att personen i fråga fortfarande mår dåligt utav det. Fast han gjort "ett försök" att gå ned till, säg, 75 eller 80 kilo.

kidneyinlodz
2009-09-23, 13:25
Precis som jag skriver. Ändra om en livsstil är steg nummer ett, och inget annat. När man gjort det och allt börjar rulla i takt med att vågen traskar nedåt, sakta men säkert, kan man börja fundera på operation. Ifall gynekomasti fortfarande föreligger såpass kraftigt att personen i fråga fortfarande mår dåligt utav det. Fast han gjort "ett försök" att gå ned till, säg, 75 eller 80 kilo.

hans bröst växte ju när han var 10 år. på den tiden var det ganska få barn som var så feta att de hade bröst. jag kallar inte det normalt att de växer på en 10åring. Något hormonfel kan man ju misstänka.

Leffe2000
2009-09-23, 13:36
hans bröst växte ju när han var 10 år. på den tiden var det ganska få barn som var så feta att de hade bröst. jag kallar inte det normalt att de växer på en 10åring. Något hormonfel kan man ju misstänka.

Jag var också 10 år när det började hända saker (verkligen inte fet). I början av puberteten är det inte helt ovanligt att hormonanstormningen skapar en obalans som med tiden går över. Som jag förstod det hade dock trådskaparen normala hormonvärden i dagsläget?

Frågan är om den överdrivna fettinlagringen i brösten, som vissa av oss drabbats av i olika utsträckning, har att göra med denna initiala hormonrubbning eller om det är något som är skilt från processen där körtelvävnaden börjar växa.

kidneyinlodz
2009-09-23, 13:40
Jag var också 10 år när det började hända saker (verkligen inte fet). I början av puberteten är det inte helt ovanligt att hormonanstormningen skapar en obalans som med tiden går över. Som jag förstod det hade dock trådskaparen normala hormonvärden i dagsläget?

Frågan är om den överdrivna fettinlagringen i brösten, som vissa av oss drabbats av i olika utsträckning, har att göra med denna initiala hormonrubbning eller om det är något som är skilt från processen där körtelvävnaden börjar växa.

Jo det är klart det händer saker vid puberteten. men nu är ju snubben 32år och har större bröst än många kvinnor.

jontet
2009-09-23, 13:51
Dessutom sa han i ngt inlägg längre ner att han fick fixa ett lån isf.
jag är tveksam till att de där brösten kommer se normala ut även om han gå ner, och ska man ändå genomgå en operation vilket förmodligen blir nödvändigt för att han ska bli nöjd så kan man lika gärna ta bort fettet också.

Ta lån till troliga ockerräntor för kosmetiska operationer och tipset att slå på stort om man ändå skall till operation? Dina tips är nog de i särklass sämsta jag läst på detta forumet.

Leffe2000
2009-09-23, 13:51
Jo det är klart det händer saker vid puberteten. men nu är ju snubben 32år och har större bröst än många kvinnor.

Visst har han påtaglig bröstuveckling, men som sagt, det behöver inte betyda att han idag har problem med hormonnivåerna (även om det var störningar under uppväxten).

En tanke bara. Men hur har du det med hårväxt tex? du har ju inget hår på bröstet? hur är skäggväxten? sexdrift?
testades din testosteronnivå?

Sexdrift, hårväxt osv beror på mer än bara ett enskilt hormon (testosteron). Exempelvis kan höga nivåer av prolaktin trycka ner sexdriften och skapa vissa av de besvär som kan förknippas med gynekomasti. Jag håller med om att det vore intressant att höra vilka hormoner som testades.

kidneyinlodz
2009-09-23, 13:54
Visst har han påtaglig bröstuveckling, men som sagt, det behöver inte betyda att han idag har problem med hormonnivåerna (även om det var störningar under uppväxten).



Sexdrift, hårväxt osv beror på mer än bara ett enskilt hormon (testosteron). Exempelvis kan höga nivåer av prolaktin trycka ner sexdriften och skapa vissa av de besvär som kan förknippas med gynekomasti. Jag håller med om att det vore intressant att höra vilka hormoner som testades.

Har själv behandling mot för hög halt av PRL, och just mina symtom började med ömmande bröst och påföljande gynekomasti. Men min läkare kontrollerar regelbundet i princip alla hormoner. Vet vi hade en diskussion om testosteron och SHBG.

kidneyinlodz
2009-09-23, 13:56
Ta lån till troliga ockerräntor för kosmetiska operationer och tipset att slå på stort om man ändå skall till operation? Dina tips är nog de i särklass sämsta jag läst på detta forumet.

Han kanske kan låna av föräldrar också utan "otroliga ockerräntor". och ja, ska man operera bort körtlarna så tar man väl givetvis bort fettvävnad också om den är såhär framträdande.

Leffe2000
2009-09-23, 14:02
Har själv behandling mot för hög halt av PRL, och just mina symtom började med ömmande bröst och påföljande gynekomasti. Men min läkare kontrollerar regelbundet i princip alla hormoner. Vet vi hade en diskussion om testosteron och SHBG.

Ajdå. Min PRL-nivå var precis över gränsvärdet då jag lämnade mitt första hormonprov. Jag hade på den tiden en extrem rädsla för nålar, och prolaktin är ju även ett hormon som utsöndras vid akut stress. Vid andra tillfället var jag lugn och fick ett normalt värde. Nu är det ju off-topic men vet man varför dina värden är förhöjda? Hypofys-strul? Gick gynekomastin tillbaka efter påbörjad behandling?

Han kanske kan låna av föräldrar också utan "otroliga ockerräntor". och ja, ska man operera bort körtlarna så tar man väl givetvis bort fettvävnad också om den är såhär framträdande.

Jag håller med. Ska man genomföra ett ingrepp som ändå "bara" är av kosmetisk art ska man göra allt som krävs för att det ska bli så bra som möjligt. Tror de flesta kirurger skulle hålla med om det då även dom vill ha ett så bra resultat som möjligt.

just me
2009-09-23, 14:03
Jag tackar alla som läser denna tråden o skriver vad ni tycker... Särskillt med tanke på att det finns så många trådar om detta i forumet...

Kan säga som så här... Jag har alltid varit "liten i maten"... Min dagmamma klagade på det när jag var runt 5-7 år. När jag var runt 9-10 år så klagade mina lärare på att jag åt så lite... Då var jag smal... Då blev jag kallad till sjuksyrran på skolan, var där tillsammans med mamma. Då rekomenderade hon nåt som jag tror hette järnkraft eller nåt i den stilen... Det gjorde att jag blev hungrig o började äta mer o jag började bli kraftigare/tjockare... Så inom ca 1 år efter det så började ju brösten växa oxå... Sen dess så har jag haft gynekomasti.

Dietisten har bara sagt att jag måste börja äta mer... Jag har bara varit där en gång o vi hann inte prata så mycket... Det hon rekomenderade var att jag skulle fortsätta äta som vanligt + börja med måltidsersättning typ nutrilett som "mellanmål" Hon sa inget om vad som jag skulle äta förutom att jag skulle upp mot 2000 kcal per dag.

Nu tror säkert många att jag bara äter skräpmat typ McD o Pizza men det gör jag inte... Jag gillar inget som är "kletigt" Skulle aldrig få i mej potatissallad, hamburgerdressing, sås osv. Har aldrig gillat smör/magarin på smörgåsar... Gillar däremot ost på mackorna men det fick jag inte äta för livsstilscoachen. Så dom få mackor jag äter så har jag börjat med skinka nu ist...

Har ju gjort alla prov som dom gör för att kolla upp hormonbalansen o läkarna säger att det är normalt... Men jag är skeptisk till sjukvården så jag vet inte om jag kan lita på den... Dom sa aldrig vad mina värden låg på o vad som är normalt... Har inte så mycket hårväxt på kroppen o var sen med könshår. Inte så mycket till skäggväxt heller, rakar mej ca 1 gång i veckan men kulle klara mej längre innan det var nödvändigt... Sexdriften är det däremot inga problem med ... Tänker nästan för mycket på sex...

Nu ska jag gå ut o gå i ca 1,5 timmar med en talbok i Ipoden...

kidneyinlodz
2009-09-23, 14:08
Ajdå. Min PRL-nivå var precis över gränsvärdet då jag lämnade mitt första hormonprov. Jag hade på den tiden en extrem rädsla för nålar, och prolaktin är ju även ett hormon som utsöndras vid akut stress. Vid andra tillfället var jag lugn och fick ett normalt värde. Nu är det ju off-topic men vet man varför dina värden är förhöjda? Hypofys-strul? Gick gynekomastin tillbaka efter påbörjad behandling?

jag är inte så rädd för nålar (med tanke på mitt yrke vore det inte bra) :) mina prover var bara runt dubbla normala värdet, dvs inte extremt höga. Dock tillräckligt för gyno att komma. I mitt fall är det nog ärftligt, har röntgat skallen en del ggr utan att hypofysen är förstorad. har även en hel del andra hormoner som är konstiga, bla GH, TSH ibland. Testot har även varit väldigt lågt. har medicinerat ganska många år mot PRl-stegringen med minimal dos av pravidel. Men nu har tydligen värdena börjat stiga igen trots behandling så vem vet vad som händer nu.

morc
2009-09-23, 14:20
Har ju gjort alla prov som dom gör för att kolla upp hormonbalansen o läkarna säger att det är normalt... Men jag är skeptisk till sjukvården så jag vet inte om jag kan lita på den... Dom sa aldrig vad mina värden låg på o vad som är normalt...

Du måste ju kunna ringa och begära att få reda på dina provsvar om du vill det, det är inga hemligheter från dig.

Langster
2009-09-23, 15:00
I ditt läge skulle jag helt klart gå till närmsta privata plastikkirurg och bara be honom ta bort eländet.
Ja, du får ta ett lån, det gör i princip alla som plastikopererar sig, hur tror ni alla 20-åriga tjejer har råd med 50 000 och uppåt för nya bröst?

Och det är inte lönt att lyssna på alla som babblar om att det bara är att träna och äta rätt... Det är jävligt lätt för oss som har tränat och ätit rätt hela livet och INTE har fysiska defekter att säga sånt. Saker som inte kommit av sig själv hela livet är dock inte lätt att ta tag i när man är 30 och det gäller alla.

När du väl trivs med dig själv fysiskt kanske det är lättare att träna och äta bättre...

Grahn
2009-09-23, 15:37
Det borde ju iaf gå att få en prisuppgift av en privat kirurg innan du bestämmer dig.

BengtZz
2009-09-23, 18:40
Nu vill jag inte lägga salt i såren, efter jag såg bilden, men det finns en hel del överflödigt fett vad jag kan se.
Som ovanstående talare skriver, så blir får du inte en drömplanka till bröst för att de operarar bort bröstkörtelvävnad. Det finns fortfarande fett kvar.
Vill bara påpeka att skapandet av gynekomasti också skapar ogynsamm fettinlagring kring området där bröstvävnad utvecklades.

Själva bröstkörteln eller det som skapar bröstkörteln gör att det blir ofördelaktig fettinlagring i det området.

padman
2009-09-23, 19:22
Jag har faktiskt gått ner en kilo nu märkte jag. 89.8 kg o första gången under 90kg på väldigt länge...

Jag har ju tagit en massa prover för att kolla upp hormonbalansen i kroppen, Läkarna säger att det var normalt om man nu kan lita på dom... *grr* Dom sa inte vad mina värden låg på o vad som är normalt....

Lägger upp ett par bilder så ni ser hur kraftig gynekomasti jag har. dålig mobilkamera men det får ni stå ut med... Folk som klagar normalt ser ju platta ut o dom klagar ordentligt o får sina operationer.

Finns inte en chans att jag går till ett gym...

//just me

Det där ser faktiskt ut som pseudo-gyno, det kanske kan gå att träna bort det som du först går ner några kilon.
tips: träna inre bröst(smal bänkpress) för att få det mindre synligt.
Jag har också haft gyno(knölar i brösten) när jag var i 14-15 års åldern fast det går gått bort.

Leffe2000
2009-09-23, 20:13
Det där ser faktiskt ut som pseudo-gyno, det kanske kan gå att träna bort det som du först går ner några kilon.
tips: träna inre bröst(smal bänkpress) för att få det mindre synligt.
Jag har också haft gyno(knölar i brösten) när jag var i 14-15 års åldern fast det går gått bort.

Inre bröst..? Bröstmuskulaturen är väl indelad i en övre och en undre del? (Sen tar väl smalbänk mycket på triceps.)

Att träna upp brösten när man han gynekomasti är inte riktigt att rekommendera då det kan förvärra situationen genom att skjuta ut körtel- och fettvävnad. Själv har jag lätt för att bygga axlar (nästan "för lätt" jämfört med övriga kroppen), men det var ju något som kunde utnyttjas genom att på så sätt få bort blicken från brösten. Dock inte en hållbar strategi i längden.

just me
2009-09-23, 22:12
Ska ringa en klinik imorgon hade jag tänkt... Så får vi se vad dom säger om det o sen vad priset hamnar på... Känns som att det är det lättaste... Sen skulle jag kunna tänka mej att visa mej på ett gym för att tappa resten av min övervikt... Eller iaf några kilon...

spange
2009-09-23, 22:46
du har gått ner från 105 sa du? då försvann magen, du vet ju hur man gör för att gå ner i vikt:) försök en gång till, går du ner mer ska du se att fettet på brösten släpper också!
kommer bli betydligt roligare och mer motiverande för varje tappat kilo!

Yes
2009-09-23, 23:37
Jag tycker det är mycket märkligt att du kan väga så mycket om du äter så lie som du påstår. 800kcal per dag är liksom lite för småtjejer. Om det stämmer måste det rimligtvis finnas någon bakomliggande orsak till din övervikt och kanske även gynecomasti. Vad du verkar behöva mest av allt just nu är alltså inte en plastikkirurg utan tid med en endokrinolog. Bråka med vårdcentralen tills de fixar det.

Även om du, efter grundlig utredning, får reda på att de inte kan hitta något fel så är det en mycket dum idé att operera nu. Det är inte 10Kg du borde gå ned, utan minst 20Kg. De kanske går med på ett operera dig efter 10Kg men det betyder inte att det kommer bli bra.

Gyno-operationer är i princip hyffsat enkla i det att det inte är ett särskilt komplicerat ingrepp. Vanligtvis går man in vid bröstvårtan eller tre små snitt runt bröstet, klipper bort körtelvävnad och suger ut överflödigt fett. Det finns dock några svårigheter; dels får man inte ta bort för mycket körtelvävnad får då kommer bröstet bukta inåt, sen vill man såklart inte ta bort för lite heller, och till sist vill man få brösten jämna och lika stora.

Allt det försvåras ju mer fett man har. På en person som är i bra form kan man tydligt se och känna var bröstmuskeln sitter och vad som är fett och körtelvävnad. Med mycket fett kommer kirurgen i princip få arbeta i blindo och gå på känsla. Därför kommer också alla seriösa kirurger rekomendera att du går ned i vikt. Det är den bistra sanningen.

Tänk också på att du kanske vill ha brösten i proportion till resten av kroppen. Att det samlas fett vid brösten när man är överviktig är helt normalt. Skulle du få helt platt bröst på din nuvarande vikt kommer det också se konstigt ut. Det blir en lite komplicerad avvägning om det ska opereras.

Om du opererar nu är det också troligt att du kommer behöva i varje fall två operationer. Det är osannolikt att en första operation skulle bli så bra att du blir nöjd med resultatet, och då får de gå in och fixa till det efteråt. Bara den tiden kan bli 6 månader till ett år innan det är klart, och då har det sannolikt kostat mer också. Anledningen till det är att efter en operation måste man ge det tid att läka och dra ihop sig ordentligt innan man kan utvärdera slutresultatet.

Jag kan mycket väl förstå om du vill fixa det hela nu på en gång men i det långa loppet är det en klart dålig idé. Det kommer ändå ta tid innan du blir nöjd, hela processen kommer bli svårare och det kommer sannolikt kosta dig mer pengar.

Jag har för övrigt själv vägt uppåt 95Kg på 175cm och haft gyno. Min var inte lika kraftig men på den vikten fanns det en del att ta i, om man säger så. Vid 60Kg fanns det visserligen kvar lite, men då var det inte så farligt längre. Även om jag tillslut ändå opererade mig så kan jag säga att träning och viktnedgång gjorde STOR skillnad. Det kommer det göra för dig med. Du har en hel del fett vid brösten och även om det kommer vara satans envist kommer det minska om du går ner i vikt.

Blir du av med fett och tränar upp musklerna är chanserna goda att du får ett mycket bra resultat av en operation senare.

Försök strunta i vad andra tycker och leta upp ett gym, gå ned i vikt och spara pengar till en operation under tiden.

mattilainen
2009-09-24, 01:28
Det där ser faktiskt ut som pseudo-gyno, det kanske kan gå att träna bort det som du först går ner några kilon.
tips: träna inre bröst(smal bänkpress) för att få det mindre synligt.
Jag har också haft gyno(knölar i brösten) när jag var i 14-15 års åldern fast det går gått bort.

haha, inre bröst med smal bänkpress var något nytt faktiskt. Gyna är väl inte samma som knölar i bröstet direkt, knölar i bröstet har väl nästan varje 14 åring som kommit in i puberteten.. Gyno går inte att träna bort?

Yeahvlen
2009-09-24, 10:03
Vill bara påpeka att skapandet av gynekomasti också skapar ogynsamm fettinlagring kring området där bröstvävnad utvecklades.

Själva bröstkörteln eller det som skapar bröstkörteln gör att det blir ofördelaktig fettinlagring i det området.

Det är fortfarande en övervikt, där ett operationsresultat hade sett betydligt bättre ut med en X antal kilo lättare kropp.

Yeahvlen
2009-09-24, 10:42
haha, inre bröst med smal bänkpress var något nytt faktiskt. Gyna är väl inte samma som knölar i bröstet direkt, knölar i bröstet har väl nästan varje 14 åring som kommit in i puberteten.. Gyno går inte att träna bort?

Nu vet jag inte den fysiologiskt korrekta processen i hurvida gynekomasti försvinner eller inte. Men jag har fått uppfattningen att det kan växa och tränas bort till en viss del i vissa fall.

Leffe2000
2009-09-24, 21:45
Nu vet jag inte den fysiologiskt korrekta processen i hurvida gynekomasti försvinner eller inte. Men jag har fått uppfattningen att det kan växa och tränas bort till en viss del i vissa fall.

Växer bort gör det ju på en stor andel av alla tonåringar som får en lindrig variant, så det kan ju helt klart inträffa. Gynekomasti innebär egentligen att man som kille har "kvinnolika bröst". Om detta till en stor del beror på ofördelaktig fettinlagring kan situationen givetvis förbättras genom träning med fokus på att tappa fett. Körtelvävnad kan aldrig tränas bort.

mattilainen
2009-09-25, 19:17
som leffe säger så kan körtelvävnad, gyno inte tränas bort.

Yeahvlen
2009-09-25, 19:30
Notera skrivet till viss del. Med mindre fettmängd vid bröstpartiet kommer även gynekomastibilden att framstå som mindre, troligtvis.

Det fungerade på mig när jag var yngre. Nu syns det inte för fem öre.
Och jag tror jag är ett extremfall, vad gäller gynekomasti och träning.

Yeahvlen
2009-09-26, 12:34
Det ska stå att jag inte är ett extremfall, i ovanstående inlägg.

BengtZz
2009-09-26, 17:45
Det är fortfarande en övervikt, där ett operationsresultat hade sett betydligt bättre ut med en X antal kilo lättare kropp.
Självklart. Mitt påstående gäller fortfarande.

just me
2009-09-27, 18:52
Idag visade vågen 89,1 kg innan bastun o efter 89,3 kg. Frågan är hur mycket man vågar lita på vågen... Drack inget i bastun. Men iaf verkar det som att jag har börjat att vara på väg ner lite iaf... onsdags så vägde jag 89,1 kg, fredag 90,7 o ikväll 89,1.

Har hänt lite mer sista dagarna men det har jag inte skrivit här... Har en jobbarkompis som går på ett gym som tydligen har en viktminskningsprogram. Jag har ju sagt till han att jag vill gå ner i vikt men han vet ju inte varför... I onsdags kväll så ringde dom från det gymmet o "tjatade" om att jag skulle dit o kolla o få info om programmet... Så jag ska dit o kolla imorgon iaf... Lär väl bli som Chandler i Friends. Betala till ett gym jag inte utnyttjar...

Har även ringt en plastikkirurg o fått en tid där... Men det var mycket kö där oxå Fick tid i dec. Vill dit o prata o få lite mer inblick i allt... Sjukvården har ju aldrig tid. Där får man ju max 5 minuter att prata med en läkare...

// just me

Grahn
2009-09-28, 08:46
Varför går du in för allt med inställningen att det kommer gå åt h-vete?
Klart du kommer att utnyttja ditt gym medlemskap, givetvis kommer du att bli starkare, gladare och friskare på alla sätt!

just me
2009-09-29, 17:54
Nu händer det faktiskt lite... Idag visade vågen 87,7 kg innan bastun o 87,6 kg efter... Vilket gör att jag tappat drygt 2 kilo på 6 dagar... Imorgon börjar jag på ett viktminskningsprogram på ett gym... Ska vara nere på max 80 kg vid nyår iaf...

Frillan
2009-09-29, 19:04
7KG till nyår tycker jag låter som en rimlig och bra viktminskning. Bra att du tar det långsiktigt!

just me
2009-10-06, 18:34
Har nu kommit igång lite i viktminskningsprogrammet jag har börjat, har varit 2 träffar hittills. Var på det första coach-mötet idag vilket som var mycket jobbigt att berätta allt... Men jag tror att hon förstod hur jag känner det iaf...

Har vägt mej i bastun igen, 85,3 kg nu. Om 2 veckor ska jag till dietisten o nu har jag gett mej fan i att jag inte ska väga mycket mer än 80 kg när jag kommer dit... Det som är jobbigt nu är ju att man märker att lår o mage minskar. Men det märks inget överhuvudtaget på bösten... :(

Snart tappar jag byxorna så man får väl skaffa bälte snart... det är väl iaf ett bra bevis att det händer något iaf...

TehSaxo
2009-10-06, 20:43
Grattis till viktminskningen! Fortsätt så :)

Grahn
2009-10-07, 08:12
Tyvärr är det så att du tappar på dina problemområden sist så man kan behöva gå ner lite lägre i vikt för att komma åt dem.

tsp
2009-10-10, 17:39
Vilken taskig inställning du verkar ha. Försök vara lite mer positiv samt ge dig fan på att gå ner så kommer du se resultat. Och tro oss när vi säger dig att brösten faktiskt kommer att se bättre ut när du gått ner en del i vikt, för det mesta är faktiskt fett, det ser man på bilderna. 80kg är dock antagligen på tok för hög vikt, satsa snarare på 70kg så kommer du se rejäl skillnad!

just me
2009-10-10, 19:02
Vilken taskig inställning du verkar ha. Försök vara lite mer positiv samt ge dig fan på att gå ner så kommer du se resultat. Och tro oss när vi säger dig att brösten faktiskt kommer att se bättre ut när du gått ner en del i vikt, för det mesta är faktiskt fett, det ser man på bilderna. 80kg är dock antagligen på tok för hög vikt, satsa snarare på 70kg så kommer du se rejäl skillnad!

Jo, kan inte påstå att jag har specillt bra självförtroende men det är inte lätt att skaffa det sådär på en gång... men igår visade vågen 84,2 kilo o på 2 veckor har jag tappat ca 6 kilo.

just me
2009-10-17, 22:55
Mellan måndag o torsdag stod jag still i vikt för att till fredagen gå upp 0,5 kg. Hur kommer det sig att man går upp när man kör måltidsersättning o inte äter riktig mat. Dessutom så har jag tränat på gymmet söndag, måndag, onsdag o fredag.

Någon som har erfarenhet av att ha ätit/druckit måltidsersättning lite längre tid? Hur beter sig magen när man börjar med fast föda igen? Hade tänkt att köra måltidsersättning okt ut men med tanke på att jag ska på semester i början på nov så vill man ju inte behöva sitta på toa under hela semestern...

chrilledude
2009-10-18, 01:04
Tror du har problem med sköldkörteln, som min mamma. Jag menar, du måste väl gå ner om du äter 800 KCAL per dag ;S? När man har problem med sköldkörteln som går man väl upp hela tiden typ även om man inte äter nånting.

Läste inte riktigt igenom tråden men lycka till :).

just me
2009-10-18, 04:50
Jo, jag har ju haft låga värden på sköldkörteln på första provet jag tog i feb/mars någongång... Sen tog jag om provet i maj o då var det ok... Tog ett 3:e prov nu i fredags men det svaret är det väl bara att vänta in nu då... Är det vanligt att TSH (heter det så?) hoppar upp o ner?

Vinter
2009-10-18, 06:22
Mellan måndag o torsdag stod jag still i vikt för att till fredagen gå upp 0,5 kg. Hur kommer det sig att man går upp när man kör måltidsersättning o inte äter riktig mat. Dessutom så har jag tränat på gymmet söndag, måndag, onsdag o fredag.

Någon som har erfarenhet av att ha ätit/druckit måltidsersättning lite längre tid? Hur beter sig magen när man börjar med fast föda igen? Hade tänkt att köra måltidsersättning okt ut men med tanke på att jag ska på semester i början på nov så vill man ju inte behöva sitta på toa under hela semestern...

Det kan ju tänkas att du lagt på dig lite muskler om du tränat regelbundet nu en tid. Tips, glöm vågen, släng skiten. Använd istället måttband, det visar tydligare om du förlorar fett där du ska och visar även om du ökar i de områden som du tränar.

just me
2009-10-18, 06:33
Det kan ju tänkas att du lagt på dig lite muskler om du tränat regelbundet nu en tid. Tips, glöm vågen, släng skiten. Använd istället måttband, det visar tydligare om du förlorar fett där du ska och visar även om du ökar i de områden som du tränar.

Nja, att jag byggt så mycket muskler på den lilla träning jag gjort tror inte ens jag på... Sen att jag ska kasta vågen funkar ju inte då det är sjukvården som sagt att jag ska väga 80 innan jag får operation. om det är fett eller muskler jag tappar skiter jag i... bara vikten hamnar på 80 kg...

Vinter
2009-10-18, 07:08
Välj då istället en specifik dag varje vecka då du väger dig och skippa väga dig andra dagar. Då slipper du ångest och funderingar dagligen om vågen råkar visa något mer än du hade hoppats på.

just me
2009-10-29, 10:47
Väger nu 81 kg o har ringt till sjukvården o nu är det bara att vänta på en tid...

Hoppas att dom hittar en tid snabbt till mej...

RebelYell
2009-10-29, 11:00
Väger nu 81 kg o har ringt till sjukvården o nu är det bara att vänta på en tid...

Hoppas att dom hittar en tid snabbt till mej...

Ring ofta och tjata om du inte får någon tid. Du har inget att förlora.

just me
2009-10-29, 11:04
Ring ofta och tjata om du inte får någon tid. Du har inget att förlora.

Jag ska ringa på måndag igen tänkte jag... För det var fel person jag fick tag i idag. Hon var ledig resten av veckan tidligen... Så jag pratade med en sköterska som skulle lägga en lapp... litar inte mycket på det så kommer ringa på måndag för att få prata med rätt person...

just me
2009-12-02, 11:56
Idag har det hänt mycket... Varit hos kirurgen o diskuterat... För en gång skull en bra läkare man fick träffa. Diskuterade lite om operationen, finns risk för att det blir 2 operationer, första för att ta bort körtel o fett. Sen får vi vänta o se om huden drar ihop sig annars blir det att lägga sig på operationsbordet igen för att ta bort en massa hud... Det vill jag helst inte för jag vill ju inte ha några stor ärr... *gah!* Någon som har behövt att ta bort hud vid en sådan här operation som kan säga hur det blir?

Jag ligger nu dessutom på 80 kg i vikt så det är bara att vänta på en tid...

Sen har jag pratat med en annan läkare idag oxå. Så nu blir det till att börja äta levaxin oxå...

Nu känner man sig helt utmattad med tanke på allt som hänt o att man har jobbat nu inatt... blir det till att sova tills man ska till jobbet igen inatt...

Morty
2009-12-02, 19:36
Fan vad härligt det var att läsa igenom tråden och inse att du lyckats!

Fortsätt gå ner i vikt fram till operationen, tycker jag. Om du är väldigt missnöjd med kroppssammansättning (såg att du tyckte att ben minskade bland annat) så är det en bra idé att styrketräna ordentligt. Vet itne om du redan gör det på viktminskningsprogrammet iofs.

just me
2009-12-02, 20:03
Fan vad härligt det var att läsa igenom tråden och inse att du lyckats!

Fortsätt gå ner i vikt fram till operationen, tycker jag. Om du är väldigt missnöjd med kroppssammansättning (såg att du tyckte att ben minskade bland annat) så är det en bra idé att styrketräna ordentligt. Vet itne om du redan gör det på viktminskningsprogrammet iofs.

Tack... Just nu känns det bra mycket bättre iaf...

Har tyvärr inte tränat på ett bra tag nu (lång semester i utlandet) men tänkte gå till gymmet imorgon igen

Yes
2009-12-03, 08:24
Idag har det hänt mycket... Varit hos kirurgen o diskuterat... För en gång skull en bra läkare man fick träffa. Diskuterade lite om operationen, finns risk för att det blir 2 operationer, första för att ta bort körtel o fett. Sen får vi vänta o se om huden drar ihop sig annars blir det att lägga sig på operationsbordet igen för att ta bort en massa hud... Det vill jag helst inte för jag vill ju inte ha några stor ärr... *gah!* Någon som har behövt att ta bort hud vid en sådan här operation som kan säga hur det blir?

Nope, och jag tror det enda realistiska svar du kan få är genom att konsultera flera olika kirurger(speciellt om du gör operationen privat). Hur ärren blir beror på hur mycket som behöver tas bort.

Huden har annars en jäkla förmåga att dra ihop sig. I väldigt många fall har folk lös hud helt enkelt för att de fortfarande är feta. Det är bara att googla och kolla bilder på diverse klinikers hemsidor. Jag har hittils aldrig sett något exempel på en person med låg fettprocent som har riktigt hängig hud, om vi inte talar om personer som tidigare varit extremt feta. De flesta är tjockisar som numera bara är knubbiga. Grejen är bara att kirurgerna ofta gör sina bedömningar utifrån vad som kan förväntas av den genomstnittliga personen, vad gäller diet och träning(plus att de brukar tjäna pengar på att operera). Sen kan det förstås vara rätt skönt att få problemet fixat nu istället för att lägga ned ytterligare en massa tid och energi på träning och diet.

Det finns såklart begränsningar för vad huden klarar att dra ihop sig också, jag menar bara att den förmågan lär vara betydligt bättre än de flesta räknar med. Därför är det smart att ta sig i så bra form man orkar innan man gör något ingrepp. Om inte annat så kan det i slutändan påverka hur stora ärren blir.

just me
2009-12-23, 11:21
Hej igen i julstöket...

Ringde till sjukvården idag igen... Ingen operation inplanerad än... Blir inget i varken jan el feb sa dom... Men nu satte jag mej o kollade på internet om vårdgarantin... den 29 jan så har jag haft rätt vikt i 90 dagar o då borde vårdgarantin falla ut? Hur fungerar den? Ska man vara en "pain in the ass" o "skrika" som fan eller strunta i att härja med dom? Vad skulle ni göra?

Vad innebär vårdgarantin? Jag kan bli plaserad på vilket sjukhus som helst i swe eller? Eller kan jag få en tid på en plastik-kirurg?

Jag behöver ett bollplank igen... Hjälp mej...

God Jul alla här på Kolo.

mikkeborås
2009-12-23, 21:45
prata med citykirugen i göteborg. de gör enbart operationer via sjukhus och dem har tiden efter 11 januari enligt mailet jag fick av dem

just me
2009-12-29, 03:14
Har äntligen fått ett datum då operationen ska bli av... Riktigt skönt måste jag säga... Om ca 3 veckor är det dax...

Sen kan jag meddela att jag vägde 77,2 kilo på måndagens morgon... Man har tappat ganska många kg nu ju...

TehSaxo
2009-12-29, 03:54
Har äntligen fått ett datum då operationen ska bli av... Riktigt skönt måste jag säga... Om ca 3 veckor är det dax...

Sen kan jag meddela att jag vägde 77,2 kilo på måndagens morgon... Man har tappat ganska många kg nu ju...

Grattis! Skitbra jobbat med viktnedgången också, hoppas operationen går bra . :thumbup:

just me
2010-01-20, 10:44
Fan va nervös man börjar att bli nu....*gah!* Tycker att man inte borde vara det med tanke på hur länge man har önskat att bli opererad... Nästan att man önskar att det är mycket att göra på jobbet ikväll så man får annat att tänka på... Imorgon är det dax...

Ligger ganska stilla i vikt nu, pendlar lite mellan 76,5 till 78 kg nu o efter operationen ska jag göra ett nytt ryck o gå ner mellan 7-10 kg till hade jag tänkt...

En liten fråga bara... Varför får man bara en massa kommentarer att man har förvunnit nu? När man säger att man ska ner mer i vikt så säger alla att "nä, det ska du inte..." Jag har ju fortfarande en hel del fett på mej så visst borde det väl vara ok att gå ner till till mellan 65-70 kg när man är 175 cm lång?

just me
2010-01-23, 12:20
Nu är allt klart... Trodde inte att man skulle vara så öm som jag är nu... Men det blir nog bra tillslut... Det verkar som att en del när dom gjort en sådan här operation har fått en gördel att ha på sig? Det fick inte jag... Vad gör den? Gör det att man inte har så ont när man rör sig eller har det med slutresultatet att göra oxå?

Zippo
2010-01-23, 13:38
Nu är allt klart... Trodde inte att man skulle vara så öm som jag är nu... Men det blir nog bra tillslut... Det verkar som att en del när dom gjort en sådan här operation har fått en gördel att ha på sig? Det fick inte jag... Vad gör den? Gör det att man inte har så ont när man rör sig eller har det med slutresultatet att göra oxå?

Den är nog till för att ge press på brösten och dessutom skydda bröst området från dina kläder eller någon slags impact.

Men före/efter bilder lägger du upp va? Efter svullnaden förstås.

Leffe2000
2010-01-23, 13:56
Nu är allt klart... Trodde inte att man skulle vara så öm som jag är nu... Men det blir nog bra tillslut... Det verkar som att en del när dom gjort en sådan här operation har fått en gördel att ha på sig? Det fick inte jag... Vad gör den? Gör det att man inte har så ont när man rör sig eller har det med slutresultatet att göra oxå?

Det låter märkligt att du inte fick en gördel. Ja, den kan troligtvis påverka slutresultatet då den trycker ihop och dämpar svullnaden. Extra viktigt är det tydligen de första dagarna... Med det inte sagt att ditt resultat inte kommer att bli bra.

Yes
2010-01-23, 14:06
Gördel är främst mot svullnad och ömhet. Jag hade min en vecka tills de tog bort stygnen, och kirurgen tyckte det var onödigt att jag haft den så länge.

Har iof hört lite olika bud om det där. Vissa verkar tycka det kan påverka resultatet, men det kan ju inte gärna vara avgörande om man får olika svar beroende på vilken kirurg man frågar.

just me
2010-01-23, 14:18
Den är nog till för att ge press på brösten och dessutom skydda bröst området från dina kläder eller någon slags impact.

Men före/efter bilder lägger du upp va? Efter svullnaden förstås.

Jo, bilder kommer... Men jag kan redan nu säga att jag troligen inte kommer att vara nöjd... Man känner ju vart det är dom varit o tagit bort bröstkörtel o fett. Men dom har inte gjort det jämt över brösten. På sidorna har dom inte tagit något alls... :( Så där finns ju hur mycket som helst kvar... :(

Men man får väl hoppas att det försvinner när jag kör ett ryck o går ner 10 kg till... Men jag är tveksam...

Blir VLCD för att tappa 10 kg till. Ska vänta 1 eller 2 innan jag kör igång med det bara...

just me
2010-01-23, 14:24
ett par bilder nu... Tycker att dom tagit för lite måste jag säga... tråkigt om man behöver göra en operation till...

Yes
2010-01-23, 14:45
Det där ser ut att vara ordentligt svullet så man ska inte vara för snabb att dra några slutsatser. Håller iof med om att det ser ut som de kunde tagit bort mer, men det är ändå bara vänta och se hur det utvecklar sig.

Om jag var i ditt läge hade jag först pratat med kirurgen och frågat om hans syn på det. Sen hade jag skapat en tråd om det här:
http://www.gynecomastia.org/smf/

Det forumet har flera duktiga kirurger som brukar kunna svara på frågor.

just me
2010-01-23, 14:51
Det där ser ut att vara ordentligt svullet så man ska inte vara för snabb att dra några slutsatser. Håller iof med om att det ser ut som de kunde tagit bort mer, men det är ändå bara vänta och se hur det utvecklar sig.

Om jag var i ditt läge hade jag först pratat med kirurgen och frågat om hans syn på det. Sen hade jag skapat en tråd om det här:
http://www.gynecomastia.org/smf/

Det forumet har flera duktiga kirurger som brukar kunna svara på frågor.

Tackar för den länken... :)

Visst är det svullet... O väldigt ömt så man gör bara små rörelser med armar o överkropp...

stridis
2010-01-23, 15:03
En liten fråga bara... Varför får man bara en massa kommentarer att man har förvunnit nu? När man säger att man ska ner mer i vikt så säger alla att "nä, det ska du inte..." Jag har ju fortfarande en hel del fett på mej så visst borde det väl vara ok att gå ner till till mellan 65-70 kg när man är 175 cm lång?

Tycker gott att du kan gå ned till 70kg för du har en del fett kvar, sedan är det bra och du kommer bara se tanig ut ifall du går ner mer. Klart de kan oroa sig ifall de tror att du kommer bli fartblind inför viktnedgången.

svennebanan
2010-01-23, 15:04
ett par bilder nu... Tycker att dom tagit för lite måste jag säga... tråkigt om man behöver göra en operation till...

Har du betalt för det där?

Utan att låta otrevlig eller negativ så vet jag inte vad som ingår, men jag antar att en fettsugning inte ingår. Kan det vara så att bara den förstorade körteln avlägsnas? Du har trots allt en hel del underhudsfett kvar. Jag tror du kommer se klara förbättringar om du tappar fler kilon.

just me
2010-01-23, 15:11
Har du betalt för det där?

Utan att låta otrevlig eller negativ så vet jag inte vad som ingår, men jag antar att en fettsugning inte ingår. Kan det vara så att bara den förstorade körteln avlägsnas? Du har trots allt en hel del underhudsfett kvar. Jag tror du kommer se klara förbättringar om du tappar fler kilon.

Allt har ju gått via landstinget så betalat har man väl gjort i många år via skattsedlen...

Yes
2010-01-23, 15:24
Tackar för den länken... :)

Visst är det svullet... O väldigt ömt så man gör bara små rörelser med armar o överkropp...
Varsego! Berätta gärna vad du får för svar här sen. :)

Är det så att du bara kan göra små rörelser för att det är så ömt gissar jag att området är rejält misshandlat just nu, och det kan säkert påverka en hel del. Alla blåmärken är ju tecken på blödningar, så området borde vara riktigt svullet.

Det kommer iaf bli betydligt bättre när svullnaden lägger sig. Men hör med kirurgen om hur det är med svullnaden och det behöver göras något åt den.

Har du betalt för det där?

Utan att låta otrevlig eller negativ så vet jag inte vad som ingår, men jag antar att en fettsugning inte ingår. Kan det vara så att bara den förstorade körteln avlägsnas? Du har trots allt en hel del underhudsfett kvar. Jag tror du kommer se klara förbättringar om du tappar fler kilon.
Med tanke på utgångsläget borde kirurgen omedelbart få sparken om han inte också gjort en fettsugning.

svennebanan
2010-01-23, 15:27
Allt har ju gått via landstinget så betalat har man väl gjort i många år via skattsedlen...

Ja alltså jag ser absolut inget negativt i att du "fått" ingreppet. Men eftersom du fått ingreppet tycker inte jag att det är så konstigt att dom bara gör vad dom måste. Jag hoppas i alla fall att du tillslut kommer bli nöjd.

svennebanan
2010-01-23, 15:32
Med tanke på utgångsläget borde kirurgen omedelbart få sparken om han inte också gjort en fettsugning.

Varför? Jag kan inget om denna "åkomma", men är ökad fettvävnad ett symptom, eller är det bara förstorad bröstkörtel? Är ökad fettvävnad inget symptom så ser jag inte varför detta skulle avlägsnas när man opererar för något helt annat. Kan man inte göra något åt fettvävnaden själv?

Mvh

chrilledude
2010-01-23, 15:39
Vänta tills svullnaden är över, och lägg upp nya bilder :)

Yes
2010-01-23, 15:48
Varför? Jag kan inget om denna "åkomma", men är ökad fettvävnad ett symptom, eller är det bara förstorad bröstkörtel? Är ökad fettvävnad inget symptom så ser jag inte varför detta skulle avlägsnas när man opererar för något helt annat. Kan man inte göra något åt fettvävnaden själv?

Mvh
Ökad fettvävnad är ett symptom(iaf i det här fallet). Det är förstås något man KAN påverka själv, men det sitter ändå där som en onormalt stor fettansamling. Att döma av före-bilderna skulle han mycket väl kunna ha säckiga bröst om han så gick ned till 5% BF.

Tar man bara bort körtelvävnaden här blir det garanterat, som allra bäst, halvtaskigt och ojämnt OM han håller sig i jättebra form. Det blir liksom ett helt tokigt sätt att tänka och det skulle inte lösa problemet han kom dit för.

Fettsugningen är också den enklaste delen av processen. Är han redan nedsövd och man klippt och skurit kan man lika gärna se till att göra ett bra jobb och avsluta med att ta bort överflödigt fett. Alla seriösa kirurger skulle göra det om det behövs.

svennebanan
2010-01-23, 15:59
Ökad fettvävnad är ett symptom(iaf i det här fallet). Det är förstås något man KAN påverka själv, men det sitter ändå där som en onormalt stor fettansamling. Att döma av före-bilderna skulle han mycket väl kunna ha säckiga bröst om han så gick ned till 5% BF.

Tar man bara bort körtelvävnaden här blir det garanterat, som allra bäst, halvtaskigt och ojämnt OM han håller sig i jättebra form. Det blir liksom ett helt tokigt sätt att tänka och det skulle inte lösa problemet han kom dit för.

Fettsugningen är också den enklaste delen av processen. Är han redan nedsövd och man klippt och skurit kan man lika gärna se till att göra ett bra jobb och avsluta med att ta bort överflödigt fett. Alla seriösa kirurger skulle göra det om det behövs.

Jag förstår och anser att en fettsugning i så fall var det ända rätta! Kör hårt ts!

just me
2010-02-19, 18:10
Lite blider tagna nu efter 4 veckor efter operationen... Nu har ju den mesta svulnaden lagt sig... Men jag är ju inte nöjd med operationen... Vad tycker ni?

Visst ser det lite bättre ut när jag har en t-shirt på mej men jag skulle fortfarande inte visa mej med bar överkropp...

svennebanan
2010-02-19, 18:47
Vill du ha ärliga åsikter så kan hålla med om att operationen inte gjorde särskilt mycket nytta. Vad du skall göra åt det vet jag inte.

Edit: Nu när jag kollar tillbaka på första sidan är ju en klar skillnad.

just me
2010-02-19, 20:05
Skillnad ja.... Men det är ju långt från bra... :( När man har sett "före-efter" bilder innan så har det ju sett väldigt bra ut på efterbilderna... Jag har ju fortfarande "tjej-brösten" kvar. Jag tycker att dom tagit bort för lite på sidorna...

svennebanan
2010-02-19, 20:09
Jag vet inte hur bra en operation till skulle kunna bli. Vad är realistiskt liksom? Jag hoppas att du förstår att det troligtvis inte går att operera sig ner i fitnessform.

Doctor Snuggles
2010-02-19, 20:12
Men är det fett eller körtlar du har kvar? De kanske tog bort körtlarna och tyckte att fettborttagning räknas som en skönhetsoperation? :D
Det finns också fettförbränningskrämer med yohimbe som används för att hjälpa bränna envist fett (fast läkemedelsklassat i sverige) och andra som har antiaromatos-egenskaper.

Flykt
2010-02-19, 20:13
Det där är ju enorm skillnad mot första bilderna! Nu ser du nästan ut som "vilken annan som helst med lite för mycket fett" :)

svennebanan
2010-02-19, 20:25
Egentligen ser det helt normalt ut får jag nog ändå säga. Man blir helt klart skadad av att hänga här.

Kravmaga
2010-02-19, 21:01
Det där är ju enorm skillnad mot första bilderna! Nu ser du nästan ut som "vilken annan som helst med lite för mycket fett" :)

Håller med, det där ser inte onormalt ut utan snarare helt normalt ut. Som redan nämnts kommer man inte bli stenhård efter en operation, det kräver fortfarande en mycket låg fettprocent. Dock kan jag förstå om du tycker att dom ändå kunde tagit bort mer fett, men se det positiva i det, körtlarna kan du inte deffa bort, men det kan du med fettet :)!

just me
2010-02-20, 08:02
Då ställer jag denna frågan, I denna tråden är det en annan som fått en operation o där tog dom knappt bort någon körtel alls utan bara fettsugning.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=126869

Varför får han fettsugning via landstinget o inte jag då? Borde inte han "bara" bantat bort det fettet om det är så enkelt som ni säger? Jag har ju lika stora bröst nu efter min operation som han hade innan....

Om ni läser hela min tråd här så ser ni ju att några har sagt att fettet som samlar sig runt brösten på en kille som har gynekomasti är väldigt svår att banta bort... Blir det lätt för mej att banta bort det fettet nu bara för att körteln är borta?

Denna salva/kräm som ni pratar om för att ta bort fett som punktbantning, hur bra funkar den då? Jag trode inte att det gick att punktbanta. Ska ringa till vårdcentralen till veckan för att skaffa sådan salva...

Ha en bra dag i snövädret...

svennebanan
2010-02-20, 08:52
Jag förstår om det kan kännas illa, men ni hade inte samma utgångsläge. Det har aldrig någon. Jag hoppas du förstår, min vän, att plastikkirurgi inte är som att reparera en dator eller bil heller. Byta avgasrör kan man göra på hur många bilar som helst med samma resultat. Individuella förutsättningar spelar här stor roll. Även kirurgens skicklighet.

Salva som punktförbränner är bara bullshit, i vilken post har du läst det?

Min högst amatörmässiga bedömning är att kirurgen ville att bröstens fettprocent inte skulle avvika så mycket från restenen av buken utan att det skull se jämt ut. Det Tycker jag faktiskt det gör utan att ha sett hela din kropp.



Något du kan göra nu är väl att försöka få en åsikt från en oberoende källa. Risken är ju att dom, oavsett ditt egentliga resultat, försöker dra in dig på en ny operation som du själv bekostar.

Mvh

just me
2010-02-20, 15:51
Jag förstår om det kan kännas illa, men ni hade inte samma utgångsläge. Det har aldrig någon. Jag hoppas du förstår, min vän, att plastikkirurgi inte är som att reparera en dator eller bil heller. Byta avgasrör kan man göra på hur många bilar som helst med samma resultat. Individuella förutsättningar spelar här stor roll. Även kirurgens skicklighet.

Salva som punktförbränner är bara bullshit, i vilken post har du läst det?

Min högst amatörmässiga bedömning är att kirurgen ville att bröstens fettprocent inte skulle avvika så mycket från restenen av buken utan att det skull se jämt ut. Det Tycker jag faktiskt det gör utan att ha sett hela din kropp.



Något du kan göra nu är väl att försöka få en åsikt från en oberoende källa. Risken är ju att dom, oavsett ditt egentliga resultat, försöker dra in dig på en ny operation som du själv bekostar.

Mvh

Men det är ju så att jag har ju alltid haft lite fett på nedre delen av börstkorgen... Det sa tom kirurgen när jag träffade han ca 1 månad innan op. Jag har alltid haft mycket fett på brösten o smal på nedre bröstkorg för att sen ha mycket fett runt magen... Nu efter op så har jag ju fortfarande mycket timglas-kropp. Så det är ju så att det ser ju långt ifrån jämt ut... :(

Doctor Snuggles skriver på sida 8 i min tråd. Inlägg 118 om sådan salva... Funkar sådana salvor eller?

Fåv väl börja köra hårdbantning ner till 60 kg eller nåt o hoppas att det försvinner annars... Börjar VLCD på måndag igen...

Doctor Snuggles
2010-02-20, 16:03
Då ställer jag denna frågan, I denna tråden är det en annan som fått en operation o där tog dom knappt bort någon körtel alls utan bara fettsugning.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=126869

Varför får han fettsugning via landstinget o inte jag då? Borde inte han "bara" bantat bort det fettet om det är så enkelt som ni säger? Jag har ju lika stora bröst nu efter min operation som han hade innan....

Om ni läser hela min tråd här så ser ni ju att några har sagt att fettet som samlar sig runt brösten på en kille som har gynekomasti är väldigt svår att banta bort... Blir det lätt för mej att banta bort det fettet nu bara för att körteln är borta?

Denna salva/kräm som ni pratar om för att ta bort fett som punktbantning, hur bra funkar den då? Jag trode inte att det gick att punktbanta. Ska ringa till vårdcentralen till veckan för att skaffa sådan salva...

Ha en bra dag i snövädret...

Det är väl skilda uppfattningar om krämernas verkan, även om det finns rätt mycket anekdotiskt stöd och visst vetenskapligt också. Den skall agera på fettreceptorer lokalt och öka deras aktivitet; envist fett skall tydligen ha dåligt med receptorer. Poängen är dock att den antagligen inte fungerar förrän fettnivåerna ligger rätt lågt, d.v.s. då bara det envisa fettet finns kvar. Du har en bra bit dit fortfarande. Tror dock inte det finns ngn svensk variant av det, eller ngn som säljs i sverige genom vården.
Gör lite research, börja att googla "yohimbine chest fat topical"

svennebanan
2010-02-20, 16:09
Salvor för att bränna fett låter för bra för att vara sant. Låter det för bra är det oftast det. Även om det skulle ha en marginell effekt(vilket jag inte har en aning om, men betvivlar) så lär det inte fräta upp ditt fett. Jag hade sett över kost och motionsvanor istället.

Jag vet inte hur mycket du borde gå ner men lycka till med ditt nya liv i alla fall.

svennebanan
2010-02-20, 16:11
Det är väl skilda uppfattningar om krämernas verkan, även om det finns rätt mycket anekdotiskt stöd och visst vetenskapligt också. Den skall agera på fettreceptorer lokalt och öka deras aktivitet; envist fett skall tydligen ha dåligt med receptorer. Poängen är dock att den antagligen inte fungerar förrän fettnivåerna ligger rätt lågt, d.v.s. då bara det envisa fettet finns kvar. Du har en bra bit dit fortfarande. Tror dock inte det finns ngn svensk variant av det, eller ngn som säljs i sverige genom vården.
Gör lite research, börja att googla "yohimbine chest fat topical"

Risken är ju mycket stor att han kommer in på någon försäljares "forskning"(reklamkampanj).

Doctor Snuggles
2010-02-20, 17:46
Salvor för att bränna fett låter för bra för att vara sant. Låter det för bra är det oftast det. Även om det skulle ha en marginell effekt(vilket jag inte har en aning om, men betvivlar) så lär det inte fräta upp ditt fett. Jag hade sett över kost och motionsvanor istället.

Jag vet inte hur mycket du borde gå ner men lycka till med ditt nya liv i alla fall.

Risken är ju mycket stor att han kommer in på någon försäljares "forskning"(reklamkampanj).

I teorin så finns det stöd för att det faktiskt fungerar, och det finns en hel del anekdotiska uppgifter på olika träningsforum som stödjer det. Man måste fortfarande bränna fett genom vanliga medel (d.v.s. krämen bränner inte fett ÅT dig), men poängen med krämerna är att det sk envisa fettet bränns lättare, och inte nödvändigtvis sist genom att just fettreceptorer påverkas. Alla har hormonellt betingade områden som de har svårare att tappa fett ifrån.
Googla "science of topical fat loss".
Med research så menar jag förstås att man också kritiskt ser över det man läser, och inte bara blint tror på undermåliga studier utförda av en tillverkare eller annan. Jag vet dock att det fortfarande är relativt ostuderat, och mycket är teori, men som sagt så finns det en hel del folk som har märkt betydliga skillnader, iaf när de redan legat på en låg bf-nivå.

shadowfire
2010-02-20, 18:07
Tycker det är rejäl skillnad efter operationen och resten kan du troligtvis komma åt genom allmän fettreducering. Tycker din nuvarande bringa ser BRA mycket bättre ut än flera av Robinsondeltagarna nu i senaste omgången t.ex. Vet inte om du jämför dig själv med Brad Pitt eller något, för vill du se ut så, då är det bara att ta tag i träningen o kosten på allvar.

Men nog fan ligger du hästlängder bättre till än Robinson-Anders t.ex. som såg ut såhär i tvrutan inför en miljon tittare:

http://go2.wordpress.com/?id=725X1342&site=johanww.wordpress.com&url=http%3A%2F%2Fjohanww.files.wordpress.com%2F201 0%2F01%2Fl_2048_1536_b8d16aa6-2ef9-49ff-a5d0-c497753cc2ab.jpeg

Motoranimal
2010-02-20, 19:04
Opereras på tisdag :) Sjukt nervös nu

just me
2010-02-21, 07:34
Opereras på tisdag :) Sjukt nervös nu

Önskar dej lycka till... :) Men lägg upp en tråd här med före o efterbilder...

just me
2010-02-21, 08:07
Jag förstår om det kan kännas illa, men ni hade inte samma utgångsläge. Det har aldrig någon. Jag hoppas du förstår, min vän, att plastikkirurgi inte är som att reparera en dator eller bil heller. Byta avgasrör kan man göra på hur många bilar som helst med samma resultat. Individuella förutsättningar spelar här stor roll. Även kirurgens skicklighet.

Min högst amatörmässiga bedömning är att kirurgen ville att bröstens fettprocent inte skulle avvika så mycket från restenen av buken utan att det skull se jämt ut. Det Tycker jag faktiskt det gör utan att ha sett hela din kropp.

Något du kan göra nu är väl att försöka få en åsikt från en oberoende källa. Risken är ju att dom, oavsett ditt egentliga resultat, försöker dra in dig på en ny operation som du själv bekostar.

Mvh

Nä att man kan fixa en "dröm-kropp" via kirurgi är ju inte vad jag sagt... Men jag tycker att dom kunde gjort ett bättre jobb... Känns som dom tagit mycket körtel o kanske fett oxå precis under bröstvårtan men skitit i att ta något runt om... Lyfter jag armarna uppåt så får jag ju stora djupa gropar på/under bröstvårtorna. Det syns på bilden på förra sidan... Men det syns lite dåligt på bilden då det är svårt att fota det själv med en taskig mobilkamera...

Läkarna borde ju veta att fettet runt brösten på killar med gynekomasti är väldigt svår att banta bort... När jag gick ner från 95 till 78 kg så tappade jag ju en del fett på lår o runt mage men knappt inget runt brösten... Men jag får göra ett försök till att köra VLCD ner till 60-65 kg. Men jag tvivlar till att det kommer att se så mycket bättre ut även om jag går ner så mycket...

Från i början på mars kommer jag börja på gymmet igen... Kan inte gå det innan då mitt gymkort ligger "on hold" feb ut pga att jag inte får träna efter op.

Får väl kolla upp det med en plastik-kirurg. Får väl ta skatteåterbäringen till en op, skulle ju igentligen gått till en resa men... :(

Motoranimal
2010-02-24, 06:58
Önskar dej lycka till... :) Men lägg upp en tråd här med före o efterbilder...

Tack, bilderna kommer.

Har skitsvårt att sova nu eftersom jag måste ligga på ryggen för att det inte ska göra ont, gick upp klockan 5 idag*gah!*. Annars har jag inte börjat få ont på riktigt än även om det snart är ett dygn sen jag opererades, lite konstigt. Ser nu fram emot att handla kläder men vet inte om man bör göra det när man fortfarande har gördeln på sig? Tänker att den kanske ger en en annorlunda kroppsform än man egentligen har

mikkeborås
2010-02-27, 09:29
Jag opererade mig för 2 veckor sedan ungefär.
De gjorde ett bröst åt gången så vi får se slutresultatet senare.
De tog ur ungefär en tennisboll ifrån mig. blandat med fettceller och körtel
Läkaren tyckte det va stort!

har nu läkt OK känner att blodet har koagulerat och ligger och väntar på att tas upp av kroppen.

jag hade en sportBH i ca 10 dagar dygnet runt sedan ibland körde jag med linda (väldigt hårt!!)

jag skulle ligga på mage så mycket som jag kunde, jag hade ingen direkt dundersmärta.. första natten va lite jobbig men resten va inga problem!

Lycka till grabbar!

Motoranimal
2010-02-28, 08:39
jag skulle ligga på mage så mycket som jag kunde, jag hade ingen direkt dundersmärta.. första natten va lite jobbig men resten va inga problem!

De sa ingetting till mig om att ligga på mage? Jag fick en gördel(?) att ha spänt över brösten och sen ovanpå den har jag en väst.

Fellan
2010-02-28, 10:41
Nä att man kan fixa en "dröm-kropp" via kirurgi är ju inte vad jag sagt... Men jag tycker att dom kunde gjort ett bättre jobb... Känns som dom tagit mycket körtel o kanske fett oxå precis under bröstvårtan men skitit i att ta något runt om... Lyfter jag armarna uppåt så får jag ju stora djupa gropar på/under bröstvårtorna.
...



Grattis till att du har blivit opererad! Jag tycker det är stor skillnad jämfört med den ursprungliga bilden.

Är du missnöjd med kirurgens jobb så föreslår jag att du tar kontakt med sjukvården och ber att få sitta ner med kirurgen och diskutera resultatet, med stöd av operationsberättelsen bör kirurgen kunna förklarar varför han/hon gjorde si eller så.

Jag är i en liknande situation som du var i tidigare då jag behöver dieta för att operation ska bli aktuellt.
Det bästa som har hänt mig är helt klart http://www.underworks.com/996.html
Det är helt enkelt väldigt tajta linnen och undertröjor som håller in eventuell körtel och fettvävnad vilket gör att man kan gå med tajta tröjor och skjortor utan att gynocomastin syns överhuvudtaget. Underworks är billiga, har bra kvalitet och skickar snabbt. För att få en bild av hur bra sådana undertröjor fungerar så har jag läst mig till på internet att kvinnor med t om D-kupa som vill klä ut sig till män(av okända anledningar) lyckas dölja i stort sett hela behaget. Om problemet delvis handlar om att man absolut inte vill att någon annan ska se att man har gyno är det en utmärkt lösning medan man dietar/väntar på op.

Får väl kolla upp det med en plastik-kirurg. Får väl ta skatteåterbäringen till en op, skulle ju igentligen gått till en resa men... :(

Om en sista operation i privatregi skulle göra att du slipper ha det problemet som du har haft i över 20 år tycker jag det är skulle vara värt mer än tio resor...


Lycka till i fortsättningen

Fellan
2010-02-28, 10:46
De sa ingetting till mig om att ligga på mage? Jag fick en gördel(?) att ha spänt över brösten och sen ovanpå den har jag en väst.

Oroa dig inte över det, följ kirurgens instruktioner ang eftervård. Om du är osäker på vilka instruktioner kirurgen gav, ring och dubbelkolla.

Gördel och väst låter normalt.

Olika kliniker och kirurger har väldigt olika operationsteknik och eftervårdsrutiner. Resultatet behöver inte bli annorlunda eller sämre.

mikkeborås
2010-02-28, 19:34
Som föregående talare säger så har alla kirurger olika sätt och olika metoder.
I natt så försvann väldigt mycket av min svullnad faktiskt. liten topp kvar precis under bröstvårtan men nu sitter bröstvårtan där den skall och man börjar se formen!!
kommer ta bilder när det har lagt sig helt.

Varför jag skulle ligga på mage var pga jag skulle ha ett hårt tryck mot bröstet.

Sedan valde de Swegmarks sport BH istället för gördel pga enligt dem så satt gördeln inte så bra och skavde ganska mycket.

Kontakta din kirurg och prata igenom hur du känner.

just me
2010-03-02, 22:34
Var igår o tränade första gången efteroperationen o det funkade rätt bra kändes det som... Men man märkte av att det var ett tag sen man tränade sist... Tänkte att jag skulle börja köra 3 ggr i veckan nu till en början iaf... Försöka att bränna lite fett till...

Motoranimal
2010-03-03, 15:04
Var igår o tränade första gången efteroperationen o det funkade rätt bra kändes det som... Men man märkte av att det var ett tag sen man tränade sist... Tänkte att jag skulle börja köra 3 ggr i veckan nu till en början iaf... Försöka att bränna lite fett till...

Saknar gymmet också, men för tillfället får jag mardrömmar om vad bänkpress eller t.ex. dips skulle göra med ens sår :em:

Wiberg
2010-03-20, 11:31
Hur har det gått nu då? Har svullnaden lagt sig?

just me
2010-03-20, 21:30
Hur har det gått nu då? Har svullnaden lagt sig?

Jodå, svullnaden har lagt sig men det känns fortfarande lite konstigt när man känner över brösten... Ungefär som när foten sover o man känner på den... Men man får väl hoppas på att det försvinner oxå...

TehSaxo
2010-03-20, 21:43
Vikt / Längd på dig just nu? :D

just me
2010-03-20, 22:29
Vikt / Längd på dig just nu? :D

Tyvärr har jag inte växt nåt på längden... Blir troligen inte länge nu.... :( Är 175 cm lång o väger 77-78 kg nu... Men nu har jag slarvat mycket på sista tiden... :( Sen har det inte blivit så mycket gym för jag är förkyld... Tränade när jag trodde jag blivit tillräckligt frisk men det fick bakslag o dunderförkylningen kom tillbaka... :(

TehSaxo
2010-03-20, 23:31
fyfan vad bra, du vägde ju liksom 90+ när du började! :)

just me
2010-03-21, 03:10
fyfan vad bra, du vägde ju liksom 90+ när du började! :)

Jag vägde för 3 år sen ca 105 kg. Hade ingen våg då men vägde mej någon gång hemma hos mamma då... Sen tog det slut med exet (valborg 2007) o jag tappade matlust o gick ner till ca 95 kg. Sen låg jag kvar där tills jag började med VLHC med Xtravaganza i höstas... Känner att det är mycket mer fett som borde "plockas bort" men för mycket slarv har gjort att jag stått still i vikt nu sista månaderna... Borde ta tag i mitt liv men när man väl börjar få till det ganska bra så kommer nästa käftsmäll.... :(

Vet ju inte hur mycket Levaxin:et har gjort men jag går på den lägsta dosen som man kan få...

just me
2010-05-18, 19:40
Nu har det snart gått 4 månader efter op men mina bröst är fortfarande känsliga... Det är som när en fot sover ungefär... Förmodar att ni förstår hur jag menar... Dessutom å är dom ömma, när man varit på krogen o dansat så får man ju alltid lite knuffar o det gör jävligt ont fortfarande...

Ni andra som har op er för samma sak, hur länge hade ni dom symtomen som jag beskriver... Börjar bli trött på att vara öm hela tiden... :(

Yes
2010-05-18, 20:11
Jag kunde träna bröst 2 veckor efteråt eller nåt sånt...

Hur har det gått med svullnaden? Har den lagt sig? Ser det bättre ut nu?

Salus
2010-05-18, 22:20
Nu har det snart gått 4 månader efter op men mina bröst är fortfarande känsliga... Det är som när en fot sover ungefär... Förmodar att ni förstår hur jag menar... Dessutom å är dom ömma, när man varit på krogen o dansat så får man ju alltid lite knuffar o det gör jävligt ont fortfarande...

Ni andra som har op er för samma sak, hur länge hade ni dom symtomen som jag beskriver... Börjar bli trött på att vara öm hela tiden... :(

prata med din läkare

just me
2010-05-19, 06:01
Jag kunde träna bröst 2 veckor efteråt eller nåt sånt...

Hur har det gått med svullnaden? Har den lagt sig? Ser det bättre ut nu?

Jag väntade ju runt 5 veckor innan jag började träna igen... Men sen blev jag väldigt förkyld o "glömde" bort gymmet i ca 2 månader... Nu har jag kört ganska mycket i 2 veckor...

Kan inte påstå att det är svullet... Det är snarare så att där dom tog bort körtel så är det en krater. Det är i o runt själva kratern som det gör mest ont... Jag tycker inte att det ser så bra ut men det får väl andra avgöra... Får se om jag kan ta ett par nya bilder senare o lägga upp...

just me
2010-05-19, 06:02
prata med din läkare

Ska ringa idag hade jag tänkt... Om jag kan hålla mej vaken efter nattskiftet... Lär väl ta lång tid som vanligt innan man får träffa läkaren...

Att jag frågade om hur länge andra hade haft ont o haft sitickningar som en sovande fot var för att få en uppfattning om det är ovanligt länge som jag har symtomen...

Langster
2010-05-19, 09:17
Alltså att det är känsligt, stickande kanske du får leva med...

Jag skar upp handleden (olycka, skulle öppna en glasdörr - inte självmordsförsök ;)) i högstadiet och området runt ärret och en bit upp på handen t.o.m är fortfarande känsligare än på andra armen, sådär en 15 år senare. Området var totalt utan känsel i säkert 2 år och det stack i handen under den tiden.

När jag var 21 opererade jag bort blindtarmen, området runt ärret har en annan känslighet / brist på känslighet än övriga magen, nu 10 år senare.

just me
2010-06-09, 15:11
Här kommer ett par bilder tagna ca 4 månader efter op.

Jag tycker inte att resultatet är perfekt. På en bild har jag ritat in lite hur själva groparna går. Svårt att kunna ta bra bilder på groparna själv...

Att brösten "sover" får jag tydligen vänja mej vid...

rbs
2010-06-09, 16:13
Nu kan du träna/äta dig i form. Det kommer se bättre ut då. Har själv gjort samma operation

mikkeborås
2010-06-11, 09:35
De ser ut som mina ungefär!

Enligt min läkare så skulle de ´kunna ta upp till 6 månader innan den där inbuktningen försvinner. kroppen skall ju bygga upp ny vävnad. det är ju ganska mycket de har tagit bort. de blir ett tomrum liksom.
är du öm i bröstvårtorna ännu?
Jag är känslig satan! jag gjorde operationen i februari-april

Donner
2010-06-11, 09:44
Är det 100% att inbuktningen försvinner? Lider själv av gyno och funderar på att operera när jag har pengarna till det. Men är rädd för att det blir värre än vad det är nu.

mikkeborås
2010-06-11, 10:36
Är det 100% att inbuktningen försvinner? Lider själv av gyno och funderar på att operera när jag har pengarna till det. Men är rädd för att det blir värre än vad det är nu.

Har du gyno så behöver du inte betala!
prata med t ex citykirurgen i GBG kostar 900 kr sedan går högkostnadsskyddet in.

eftersom mina 6 månader inte har gått än så kan jag ju inte lova. jag kan fota ikväll och lägga ut. mitt ena har blivit bra! det andra behöver lite längre tid men ser bättre och bättre ut.

Donner
2010-06-11, 14:02
Har du gyno så behöver du inte betala!
prata med t ex citykirurgen i GBG kostar 900 kr sedan går högkostnadsskyddet in.

eftersom mina 6 månader inte har gått än så kan jag ju inte lova. jag kan fota ikväll och lägga ut. mitt ena har blivit bra! det andra behöver lite längre tid men ser bättre och bättre ut.

Har varit på vårdcentralen men dom avfärdade mig ganska direkt. Menade på att jag inte alls hade det fast jag är 110% på att det är så. Bor i malmö så jobbigt att ta sig till gbg. Får väl ta kontakt med något större än vårdcentralen i malmö.

mikkeborås
2010-06-11, 14:47
Har varit på vårdcentralen men dom avfärdade mig ganska direkt. Menade på att jag inte alls hade det fast jag är 110% på att det är så. Bor i malmö så jobbigt att ta sig till gbg. Får väl ta kontakt med något större än vårdcentralen i malmö.

Jag blev också nekad och halvt förnedrad på vårdcentralen.
men du kan ju se de så här.
Åka till gbg med tåget kostar inte många kr.
du kommer ju billigare undan än att betala 25-30 lakan i malmö :)

just me
2010-06-11, 19:43
De ser ut som mina ungefär!

Enligt min läkare så skulle de ´kunna ta upp till 6 månader innan den där inbuktningen försvinner. kroppen skall ju bygga upp ny vävnad. det är ju ganska mycket de har tagit bort. de blir ett tomrum liksom.
är du öm i bröstvårtorna ännu?
Jag är känslig satan! jag gjorde operationen i februari-april

Jag op mej i slutet av jan o jag kan ju säga att bröstvårtorna är mycket känsliga... Har riktigt hårda knölar under bröstvårtorna

Sen har jag ju det här med att nerverna runt i bröstet som är skadade så att det känns som hela bröstet sover...

Zippo
2010-06-13, 14:01
Hur mycket kostar det om man har pubertets gyno och är över 20 år gammal?

tsp
2010-06-13, 14:12
Jag rekommenderar alla som har lite "puffy nipples" att göra sig av med fettvikten innan man börjar fundera på operation. Det gör så enormt stor skillnad verkligen.

just me
2010-06-14, 13:45
Nu kan du träna/äta dig i form. Det kommer se bättre ut då. Har själv gjort samma operation

Har nu lite fråga om diet o träning. Om jag nu vill gå ner i BF o öka muskler kan man göra det under deff. alltså att jag käkar typ ägg, protein-pulver, tonfisk o sallad typ? Hur mycket protein behöver jag för att lägga på mej muskler? Kan man bygga muskler när man ligger på kcal-underskott?

CroCop
2010-07-09, 00:19
Mickeborås: Hur går det med bilderna du skulle lägga upp? Väldigt intressant att se före/efterbilder

Vargen
2010-09-18, 17:31
Tjena Just Me!

Jag tycker det ser skitbra ut jämfört med tidigare, grattis. Såg att i början av tråden så klaga en del på att det bara skulle ha varit fett? Vilka stollar, sådana pattar har inte en man utan bröstkörtlar, oavsett fettnivå.

just me
2010-09-22, 15:52
Jag får väl göra en uppdatering här igen.... Var länge sen nu...

Först vill jag tacka för dom trevliga komentarerna som jag fått här...

Jag har nu köpt lite nya kläder o har gått från W 36 till W 32 i Jeans-storlek. Köpt T-shirt o andra tröjor o har gått från att köra L el Xl till S och M storlekar. ( jag pratar om USA-storlekar det stämmer väl inte mot storlekarna i swe) Ska försöka att ladda upp någon bild med nya kläder o någon där jag har gamla kläder...

Det enda är att även att jag nu ser att man har så pass mycket mindre storlekar så ser jag mej själv inte som smalare... Skulle nog behöva någon som peppade mej till bättre självförtroende...

Viktmässigt ligger jag på 77 kg nu. Stått still i 3 veckor på min semester... Inte varit på gymmet en enda gång o semestern gick till snabbmatens land (USA)

bb X
2010-09-22, 15:56
Kämpa på!

Mental
2010-09-22, 16:50
Jag får väl göra en uppdatering här igen.... Var länge sen nu...

Först vill jag tacka för dom trevliga komentarerna som jag fått här...

Jag har nu köpt lite nya kläder o har gått från W 36 till W 32 i Jeans-storlek. Köpt T-shirt o andra tröjor o har gått från att köra L el Xl till S och M storlekar. ( jag pratar om USA-storlekar det stämmer väl inte mot storlekarna i swe) Ska försöka att ladda upp någon bild med nya kläder o någon där jag har gamla kläder...

Det enda är att även att jag nu ser att man har så pass mycket mindre storlekar så ser jag mej själv inte som smalare... Skulle nog behöva någon som peppade mej till bättre självförtroende...

Viktmässigt ligger jag på 77 kg nu. Stått still i 3 veckor på min semester... Inte varit på gymmet en enda gång o semestern gick till snabbmatens land (USA)

Träffa någon släkting eller gammal klasskompis som inte sett ditt nya smala jag och njut av deras förvåning. Fattade själv inte först varför det tog sån tid innan folk hälsade, de kände inte igen mig :D

Annars brukar bilder, gärna sommarbilder med rätt lite kläder ge en WTF upplevelse :)

Men alltså, 77kg är inte stort, hur långt ned ska du?

Wiberg
2010-09-30, 21:43
Jag får väl göra en uppdatering här igen.... Var länge sen nu...

Först vill jag tacka för dom trevliga komentarerna som jag fått här...

Jag har nu köpt lite nya kläder o har gått från W 36 till W 32 i Jeans-storlek. Köpt T-shirt o andra tröjor o har gått från att köra L el Xl till S och M storlekar. ( jag pratar om USA-storlekar det stämmer väl inte mot storlekarna i swe) Ska försöka att ladda upp någon bild med nya kläder o någon där jag har gamla kläder...

Det enda är att även att jag nu ser att man har så pass mycket mindre storlekar så ser jag mej själv inte som smalare... Skulle nog behöva någon som peppade mej till bättre självförtroende...

Viktmässigt ligger jag på 77 kg nu. Stått still i 3 veckor på min semester... Inte varit på gymmet en enda gång o semestern gick till snabbmatens land (USA)Härligt! Lägg gärna upp en bild eller två! :thumbup:

Hur gick det med själva svullnaden? Hur lång tid tog det för den att lägga sig? Gärna en bild på den också om du vill. :)

Rahf
2010-09-30, 22:01
Härligt! Lägg gärna upp en bild eller två! :thumbup:

Hur gick det med själva svullnaden? Hur lång tid tog det för den att lägga sig? Gärna en bild på den också om du vill. :)

Den största svullnaden lägger sig efter en månad. Därefter går det nästan linjärt nedåt i någon månad till. Enda begränsningen är att ligga på mage och ytterlägen för bröstkorgens hud.

Jag talar utifrån egen erfarenhet här ;). Dock så har jag bara gjort det på en sida p.g.a. tumör.

just me
2010-10-06, 19:05
Träffa någon släkting eller gammal klasskompis som inte sett ditt nya smala jag och njut av deras förvåning. Fattade själv inte först varför det tog sån tid innan folk hälsade, de kände inte igen mig :D

Annars brukar bilder, gärna sommarbilder med rätt lite kläder ge en WTF upplevelse :)

Men alltså, 77kg är inte stort, hur långt ned ska du?

Jo, har träffat släktingar som inte hade sett mej på 1 år o 20 kg mindre o dom sa att jag hade försvunnit... Även träffat ett par gamla barndomskompisar på krogen för någon månad. Hade inte träffat dom på minst ett par år o dom tycket att det var en stor skillnad...

Jag skulle vilja ner till 70 kg iaf... Har "lovehandels" som jag skulle vilja bli av med...

just me
2010-10-06, 19:12
Härligt! Lägg gärna upp en bild eller två! :thumbup:

Hur gick det med själva svullnaden? Hur lång tid tog det för den att lägga sig? Gärna en bild på den också om du vill. :)

Svullnaden gick ner på ca 2 månader... Har ju lagt ut bilder redan här som visar hur svullnaden gått ner efterhand...

Ska se om jag kan fixa några bilder på mej när jag har lite nya kläder på mej. Har dåligt med bilder på mej som är några år...

just me
2010-10-14, 19:25
Har idag bokat tid för att träffa en PT på gymmet. Får se om det verkar vara nåt för mej... Men skulle nog behöva någon som "sparkar" lite på mej...

Detta är ju inget man kunde tänka sig för ett år sen när man inte ens ville/vågade gå till gymmet...

bb X
2010-10-14, 20:04
Hur går det egentligen? Kul att du äntligen vågar ta dig till gymmet och så men hur ser det ut med statsen, vikten framförallt då. :)

Yes
2010-10-14, 21:12
Har idag bokat tid för att träffa en PT på gymmet. Får se om det verkar vara nåt för mej... Men skulle nog behöva någon som "sparkar" lite på mej...

Detta är ju inget man kunde tänka sig för ett år sen när man inte ens ville/vågade gå till gymmet...
Jag kan sparka lite på dig(på ett hyggligt vis förstås, jag är inte elak):

Med vettig, målinriktad, träning och kost kan du med tiden radikalt förbättra din kropp och på köpet få ett mycket bättre självförtroende.

Det tycker jag du är värd.

Om du lär dig älska styrketräning(det är viktigt att man tycker om det, och det går faktiskt att lära sig det) kommer det betala sig mer än du kan ana.

just me
2011-07-18, 18:49
En liten uppdatering o en liten fråga här...

Efter en personligt jobbig höst/vinter med dödsfall i familjen så blev det väldigt lite träning då o sen är det svårt att komma igång igen... :( Sen började jag under våren o gick ett par ggr på gymmet men fick en bihåleinflammation vilket gjorde att man fick lägga ner träningen igen... :( Så har gått upp till ca 83 kg nu... :( Men nu har jag börjat komma igång lite igen... Tränat ca 3 veckor nu o varit på gymmet 2-3 ggr i veckan iaf... Bättre in ingen träning iaf...

Var en auktion i vintras i en tidning där man kunde bjuda på en PT (en 4 veckors träningsprogram med en PT) på det gymmet jag går på så jag tänkte att det kan ju vara bra att bjuda på iaf, kan få det lite billigare osv... Är ju smålänning... ;) Nu till frågan... Har ju inte kunnat ta tag i det hela än tyvärr o närmsta 2 månaderna så finns inte tiden att lägga ner så mycket tid på träningen... :( Som tidigast skulle jag nog kunna börja med det i okt men frågan är om det blir ogjort arbete med tanke på att jag i nov åker på en 5 veckors semester... Är det bättre att vänta med PT-programmet tills man är hemma efter semestern o kan träna på lite ordentligt efter man har kört med PT:n?

Lillpajken94
2012-09-26, 22:29
Hej, fick precis tid för en operation :-) Finns det något bra sätt jag kan förbereda mig på?

Om det finns en större mängd fettvävnad, tar de även bort de?

MVH

Rahf
2012-09-26, 23:12
Hej, fick precis tid för en operation :-) Finns det något bra sätt jag kan förbereda mig på?

Om det finns en större mängd fettvävnad, tar de även bort de?

MVH

Det fetstilta måste du diskutera med din kirurg.

Förbered dig på att inte kunna röra armarna alltför mycket under första veckan. Du kommer inte heller kunna ligga på mage när du sover. Ha även tålamod när det gäller fysisk aktivitet, lyssna på kroppen.

Lillpajken94
2012-09-28, 15:57
Det fetstilta måste du diskutera med din kirurg.

Förbered dig på att inte kunna röra armarna alltför mycket under första veckan. Du kommer inte heller kunna ligga på mage när du sover. Ha även tålamod när det gäller fysisk aktivitet, lyssna på kroppen.

Tack för svar :-) Blir jobbigt o sova framöver då..