handdator

Visa fullständig version : impingement?


bigtraps
2009-09-22, 18:23
Någon här som genomgått en impingementoperation?. Vet att det kanske är fel underforum att posta i. Tror jag har lättare att få svar här.

Börje H
2009-09-22, 18:38
Någon här som genomgått en impingementoperation?. Vet att det kanske är fel underforum att posta i. Tror jag har lättare att få svar här.

Nja, men jag har rehabiliterat ett ganska stort antal patienter postoperativt. Är du på G att opereras?

bigtraps
2009-09-22, 18:51
Har dragits med den här skadan sedan 1989! Men det var först förra året som jag fick en riktig utredning. Borde ha tagit tag i detta för många år sedan.
Har hört att det är mellan 3 och 4 mån rehab innan man är fullt arbetsförd, kan det stämma?

Börje H
2009-09-22, 19:06
Har dragits med den här skadan sedan 1989! Men det var först förra året som jag fick en riktig utredning. Borde ha tagit tag i detta för många år sedan.
Har hört att det är mellan 3 och 4 mån rehab innan man är fullt arbetsförd, kan det stämma?

I visa fall stämmer det. Dock inte alltid. Jag skulle nog säga att de flesta patienter jag träffat vara återställda tidigare än så. Ju längre man dragits med besvären desto längre är det vanligtvis innan man kommer tillbaka. Patienter som opereras just för subacromiellt impingement har ju däremot, precis som du, inte haft en frisk axel på väldigt lång tid och är därför glad för all förbättring som fås.

Utfallet beror dels på hur väl fungerande muskulatur man har innan operationen och dessutom hur stort ingrepp som krävs. Behöver man bara gå in och plocka ut subacromiella bursan så kan man vänta sig lite kortare rehab. Blir det dock att skrapa och fräsa upp under acromion så kan det rackla lite mer. Man pratar om primärt och sekundärt impingement beroende på vad trängseln beror på. Finns det nån RTG tagen?

bigtraps
2009-09-22, 19:48
Har fått ett par olika röntgen. Det finns en komplett utredning hos ortopeden. Det fanns pålagringar på bentaket som man skulle skrapa bort + ta bort bursan

Martin Löwgren
2009-09-22, 22:47
Har fått ett par olika röntgen. Det finns en komplett utredning hos ortopeden. Det fanns pålagringar på bentaket som man skulle skrapa bort + ta bort bursanRäkna med 8-12veckor postoperativt.

Man ska dock alltid prova en riktig konservativ behandling innan man tar till operativ.

Det är rätt tråkig rehab oavsett. Jag råder dig att lyssna på vad din ortoped vill göra och sedan göra det.

bigtraps
2009-09-23, 05:53
Har provat rehabträning under lång tid, även kortison.

Börje H
2009-09-23, 06:42
Utdrag från våra vårdprogram

Postoperativ rehabilitering atroskopisk sbacromiell dekompression

Fas I A (vecka 0-2)
Målsättning: Motverka stelhet. Medvetandegöra korrekt hållning.
Restriktioner: Arbete i och ovan axelnivå.
Träning: Aktiv avlastad och aktiv rörelseträning.

Fas I B (vecka 3-6)
Målsättning: God kontroll på skulderbladet. Full aktiv rörlighet med rätt rörelsemönster.
Restriktioner: Arbete i och ovan axelnivå.
Träning: Inbaning rätt rörelsemönster, träning av skulderbladsmuskulatur, dynamisk cuffträning

Fas II A (vecka 7-9)
Målsättning: Ökad muskelstyrka. Förbättrad koordination.
Restriktioner: Arbete i och ovan axelnivå.
Träning: Dynamisk cuffträning, ökad belastning skulderbladsmuskulatur, töjning av kontrakta strukturer (vid behov).

Fas II B (vecka 10-12)
Målsättning: Ökad muskeluthållighet.
Restriktioner: Arbete i och ovan axelnivå.
Träning: Successivt ökad belastning cuff och skulderbladsmuskulatur.

Fas III (vecka >12)
Målsättning: Normaliserad muskelstyrka och uthållighet efter patientens behov.
Restriktioner: Undvika träning eller aktivitet som ger upphov till värk.

Som alltid är vårdprogram riktlinjer och individuella skillnader uppkommer naturligtvis. de första 5-6 veckorna ser dock ofta identiska ut.

Martin Löwgren
2009-09-23, 10:17
Har provat rehabträning under lång tid, även kortison.

Då har du endast ett val kvar - operation.

Mvh

bigtraps
2009-09-23, 18:45
Stort tack för era råd

Salami
2015-03-06, 21:08
Bumpar denna tråd då jag själv tror jag har något liknande. Om man vill ha en bra komplett genomkoll om så är fallet hur går man bäst till väga?

Har haft mest troligen en klämd nerv senaste 3-4 veckorna där stora delar hela min höger arm domnat bort och hela biceps blev bortdomnad. Innan det har jag haft problem säkert 1år att bänkpressa då jag drar bak skuldrorna så domnar hela höger armen bort etc.

Scratch89
2015-03-06, 21:49
Gå till en sjukgymnast.

Salami
2015-03-06, 21:51
Gå till en sjukgymnast.

Så inte bättre att gå genom normala sjukvården? Men ska ringa han jag gick till förra året han var bra.

Tack för svaret.

Scratch89
2015-03-07, 08:24
Så inte bättre att gå genom normala sjukvården? Men ska ringa han jag gick till förra året han var bra.

Tack för svaret.

Sånt här brukar gå att lirka rätt på rätt så snabbt. Om det domnar när du extenderar skulderblad och nacke kan det mycket väl vara nervpåverkan från nacken.

Var bor du?