handdator

Visa fullständig version : 20g protein var tredje timme.


Bendermannen
2009-09-22, 17:45
Hejsan,

Kommer inte i håg var jag läst det så jag kan länka till det, men någonstans läste jag att kroppen behöver påfyllnad av ca 20g protein var tredje timme. Men hur är det egentligen, räcker det med att man äter rätt antal protein över ett dygn, eller måste intaget ske med rätt intervall?

Tack!

Trapper Buzz
2009-09-22, 17:46
Det måste ske intravenöst.

Sniggel
2009-09-22, 17:58
Om du äter 2 fläskkotletter med potatis och beasås samt grönsaker där proteininnehållet blir cirka 70g kommer dessa 70g att finnas tillgängliga för kroppen i många fler timmar än 3 så nej man behöver inte tillföra små mängder protein med jämna mellanrum.

Fredrik_S
2009-09-22, 22:50
Måltidsfrekvensen verkar inte spela någon större roll om ens någon. Allt mellan 2-8 ger troligen samma resultat.
Så det blir till att se vilket man själv trivs och mår bäst av. Man behöver alltså absolut inte ha dåligt samvete och tro att alla muskler förintas efter 3 timmar utan mat. Och som sniggel sa, en stor måltid finns kvar i tarmarna och ger protein under bra mycket mer tid än 3 timmar, jag menar man behöver ju inte gå och göra tvåan var tredje timme bara för man ätit eller hur?

stevebc
2009-09-22, 23:25
Jag har sett en graf som visar att 30 gram kasein (vilket iofs är ett långsamt, anti-katabolt protein) förser musklerna med AA i upp till 10 timmar. Så 3 timmar är bull, såvida vi inte snackar EAA eller vassle (?) på tom mage.

smeander
2009-09-23, 19:27
Jag har sett en graf som visar att 30 gram kasein (vilket iofs är ett långsamt, anti-katabolt protein) förser musklerna med AA i upp till 10 timmar. Så 3 timmar är bull, såvida vi inte snackar EAA eller vassle (?) på tom mage.

En graf säger inte mycket, detta beror bla på vad man har ätit innan.
Att hela tiden förse kroppen med protein varannan timma är ett säkert sätt att hela tiden hålla sig i ett anabolt läge. Sen är det mycket enklare att få i sig alla kalorier om man delar upp det i flera måltider, jag som tränar seriöst och har ett väldigt aktivt jobb som gör att jag håller vikten på 4300kcal/dag tycker att det är både enklare och smidigare att göra måltiderna fler och mindre för att hålla mig mätt hela dagen, vara säker på att hålla mig i ett anabolt läge och inte minst orka äta mina måltider.

Får rysliga tankar av blotta tanken att mina måltider skulle vara dubbla storleken av vad dom är nu :)

KniveN
2009-09-23, 23:40
En graf säger inte mycket, detta beror bla på vad man har ätit innan.
Att hela tiden förse kroppen med protein varannan timma är ett säkert sätt att hela tiden hålla sig i ett anabolt läge. Sen är det mycket enklare att få i sig alla kalorier om man delar upp det i flera måltider, jag som tränar seriöst och har ett väldigt aktivt jobb som gör att jag håller vikten på 4300kcal/dag tycker att det är både enklare och smidigare att göra måltiderna fler och mindre för att hålla mig mätt hela dagen, vara säker på att hålla mig i ett anabolt läge och inte minst orka äta mina måltider.

Får rysliga tankar av blotta tanken att mina måltider skulle vara dubbla storleken av vad dom är nu :)

Om du äter 2 fläskkotletter med potatis och beasås samt grönsaker där proteininnehållet blir cirka 70g kommer dessa 70g att finnas tillgängliga för kroppen i många fler timmar än 3 så nej man behöver inte tillföra små mängder protein med jämna mellanrum.

..

Bendermannen
2009-09-25, 07:08
Tack så mycket för svaren!

Ser ut som om kroppen kan lagra upp energi och portionera ut det under dagen. Antar att enda anledningen till frekventa måltider skulle vara att hålla uppe metabolismen då. :)

King Grub
2009-09-25, 09:16
Nej, en högre måltidsfrekvensens ger inte högre ämnesomsättning.

Eddie Vedder
2009-09-25, 14:34
Antar att enda anledningen till frekventa måltider skulle vara att hålla uppe metabolismen då. :)

Att äta jämt och ständigt är inget krav för att leva. och det enda som stoppar metabolismen är döden.

Om man dessutom är petig så fortsätter ju kroppens nedbrytning då med och det kanske kan ses som en form av metabolism även det.:D

Yeahvlen
2009-09-25, 19:38
Parasitmetabolism, eller vad ska vi kalla den ^^

Bendermannen
2009-09-26, 09:14
Tack så mycket för svaren!

Ser ut som om kroppen kan lagra upp energi och portionera ut det under dagen. Antar att enda anledningen till frekventa måltider skulle vara att hålla uppe metabolismen då. :)

Oj, menade givetvis att kroppen kan lagra protein, inte energi, och portionera ut det under dagen.

Bendermannen
2009-09-26, 09:17
Nej, en högre måltidsfrekvensens ger inte högre ämnesomsättning.

Tycker var och varannan artikel man läser om viktnedgång och fettförbränning påstår att ämnesomsättningen ökar av att man äter oftare. Känns också rimligt att ämnesomsättningen skulle gå ner om man åt sällan eftersom kroppen då borde förbereda sej på mindre näring. Eller är jag ute och cyklar här också? :(

King Grub
2009-09-26, 09:29
Det är fel, helt enkelt.

Studies using whole-body calorimetry and doubly-labelled water to assess total 24 h energy expenditure find no difference between nibbling and gorging.

Br J Nutr. 1997 Apr;77 Suppl 1:S57-70.

Energy balance was affected by neither meal frequency (6vs2; P=0.88, 6+vs2+; P=0.50) nor a morning fast (P=0.18).

Int J Obes Relat Metab Disord. 2001 Apr;25(4):519-28.

Tvärtom ökar metabolismen dom första 48 timmarna man inte äter.

Fredrik_S
2009-09-26, 15:50
Tycker var och varannan artikel man läser om viktnedgång och fettförbränning påstår att ämnesomsättningen ökar av att man äter oftare. Känns också rimligt att ämnesomsättningen skulle gå ner om man åt sällan eftersom kroppen då borde förbereda sej på mindre näring. Eller är jag ute och cyklar här också? :(

Och var och varannan artikel innehåller budskap och information plockade ur kontext eller direkta faktafel.
Måltidsfrekvensens påverkan på ämnesomsättningen är en mycket seglivad myt.

Ett tips, använd inte enkla logiska slutsatser som något som "så måste det vara" om något så extremt komplicerat som den mänskliga kroppen. Det går att lägga upp argument för hur mycket saker som helst som kan låta logiskt men ändå vara precis tvärtom.

RememberTheName
2009-09-26, 20:55
Nej, en högre måltidsfrekvensens ger inte högre ämnesomsättning.

men ju kortare tid efter träning man äter, desto högre ämnesomsättning? Varför rekommenderar du att man äter så tidigt som möjligt, efter passen?

King Grub
2009-09-26, 20:59
Nej, det har inte med ämnesomsättningen att göra.

Man äter protein efter träning då man vill stimulera proteinsyntesen och vända katabolism till anabolism. Innan man tillför protein efter styrketräning är proteinbalansen negativ, dvs man förlorar muskler istället för att öka.

Man äter kolhydrat efter träning eftersom känsligheten är som störst då och kolhydraterna lagras snabbast in som glykogen i musklerna, bränsle för kommande träning, vid det tillfället.

Bendermannen
2009-09-26, 23:06
En annan anledning till att äta ofta rekommenderas kanske är för att förhindra kortisolökningen som sker när blodsockret sjunkter?

Degpekka
2009-09-26, 23:24
Fastar du så sjunker ju inte blodsockret?

jwzrd
2009-09-26, 23:39
En annan anledning till att äta ofta rekommenderas kanske är för att förhindra kortisolökningen som sker när blodsockret sjunkter?

Har du diabetes?

Bendermannen
2009-09-27, 00:19
Har du diabetes?

Måste man ha det för att blodsockernivån ska gå ner? :)

Degpekka
2009-09-27, 01:49
Men det är nog inget du behöver oroa dig för om du äter vanlig mat.

Fredrik_S
2009-09-27, 02:52
Måste man ha det för att blodsockernivån ska gå ner? :)

Blodsockernivån ska gå upp och ner och det är helt naturligt. Blodsockret åker inte kraftig bergochdalbana på en frisk individ och kroppen reglerar blodsockret på ett perfekt sätt.

mikaelj
2009-09-27, 06:35
Har du diabetes?

En diabetiker au natural har i och för sig aldrig problem med att blodsockret är för lågt. :-)

En annan anledning till att äta ofta rekommenderas kanske är för att förhindra kortisolökningen som sker när blodsockret sjunkter?

Ja, du bör äta åtminstone en gång varannan dag.

Men allt utöver det har inga magiska effekter på ämnesomsättningen. Sök efter "intermittent fasting" / "periodisk fasta" om du vill veta mer.

Eddie Vedder
2009-09-27, 07:02
Måste man ha det för att blodsockernivån ska gå ner? :)

Måste och måste, rejäla svängningar i blodsockernivåer är i alla fall inte friskt. Det är en sak att man mellan måltider upplever koncentrationssvårigheter, hunger, man kanske blir irriterad och trött o.s.v.

I såna lägen brukar man ofta slänga med lågt blodsocker" hit och dit men faktum är att de symptomen inte för den delen behöver betyda särskilt varierande blodsockerhalt. Den lilla lilla förändringen som sker kan dock upplevas olika starkt mellan individer.

Om blodglukosnivåerna verkligen skiljer sig väldigt efter enså extremt obetydlig tid som tre ynka timmar utan mat bör det inte stå helt rätt till med glukostolerans och insulinkänslighet.