handdator

Visa fullständig version : *Får i oss alla näringsämnen*


Frillan
2009-09-22, 15:21
Nå, är det just det skyddar en från sjukdommar, etc?

Har hört ett fleral gånger då LCHF fanatiker har yttrat sig på det viset

*Vi blir aldrig sjuka, vi får i oss alla näringsämnen*

Spelar vitaminer, mineraler, antioxidanter etc så stor roll? :confused:

stafh
2009-09-22, 15:33
Jag har mest hört att de påstår att de får i sig mindre omega 6 och mer omega 3, vilket skulle ge en antiinflammatorisk effekt och därmed skydd mot infektionssjukdomar. För mig låter detta ganska motsägelsefullt, men men.

Pking
2009-09-22, 15:58
Nå, är det just det skyddar en från sjukdommar, etc?

Har hört ett fleral gånger då LCHF fanatiker har yttrat sig på det viset

*Vi blir aldrig sjuka, vi får i oss alla näringsämnen*

Spelar vitaminer, mineraler, antioxidanter etc så stor roll? :confused:

Kroppen kräver vitaminer, mineraler, etc. för att fungera. Har du brist på något näringsämne eller har en obalans av näringsämnen så kommer det påverka kroppens funktioner, t.ex. ge försvagat immunförsvar, hormoninbalans, sömnsvårigheter, trötthet, etc. Fungerar din kropp korrekt så är du bättre skyddad mot att bli sjuk.

Eddie Vedder
2009-09-22, 18:13
Spelar vitaminer, mineraler, antioxidanter etc så stor roll? :confused:

Om essentiella näringsämnen inte tillgodoses blir det hälsokonsekvenser ja. Extrema brister leder ju så småningom till död men det skall inte kunna ske om man inte svälter.

Ur LCHF-perspektiv skulle jag tro att just D-vitamin och kanske vissa mineraler blir extra fördelaktigt. Och D-vitamin är något som troligtvis majoriteten av nordeuropéer får i sig för lite av.

Men det förekommer MYCKET överdrifter där.

Tolkia
2009-09-22, 22:08
Ingen kost, hur optimal den än är, skyddar mot alla sjukdomar. Däremot ökar mottagligheten om man äter så dåligt att man har något bristtillstånd, men det är ganska stor skillnad på de två.