handdator

Visa fullständig version : Övningar för MMA?


Tjoho86
2009-09-22, 13:36
Hejsan,

Är intresserad av gymövningar som är anpassade för MMA.
Ser att dom kör mycket cirkelträning, ryck m.m.

Men kan någon ge ett specifikt program? Kommer att köra MMA 2 ggr per vecka och styrketräningen 2 ggr + löpning.

Så hjälp mig gärna med att lägga upp 2 pass.

Honken
2009-09-22, 14:00
Allt kondition och grenspecifik träning får du under MMA-passen, skulle nog kört ett renodlat styrkeprogram med de tre stora och liknande.

regus
2009-09-22, 14:03
Vad är din begränsande faktor när du tränar/tävlar i mma?

Tjoho86
2009-09-22, 14:19
Att jag bara kör 2 gånger i veckan är väl rätt begränsande. Kan inte köra oftare heller pågrund av att jag jobbar skumma tider.

Jag har inget ambition att bli nåt proffs men att va bättre än min kompis på träningarna :D

grakka
2009-09-22, 15:21
Från "Strength & Power" FAQ'en i Sherdogs forum. Hoppas att det är okej att jag postar.

Three day Pull/Press/Squat split:

Day one: Deadlifts
Deadlifts 5X5
One or two deadlift assistance exercises
Upper body pull exercise (eg. BORs or pullups)

Day Two: Bench
Bench Press 5X5
One or two bench press assistance lifts

Day Three: Squats
Squats 5X5
Front Squats 3-4X6
Whatever ham/lowback/quad assistance you’d like, but keep it limited

Two day split:

Day one:
Deadlift
Overhead press
Weighted pullup/chinup

Day two:
Squat
Benchpress
Bent over row

Pjotor
2009-09-22, 15:59
Böj, bänk, chins och mark, därutöver greppträning. Ett bra grepp är viktigt inom all grappling, även om det i MMA inte ger lika stora fördelar som i BJJ och judo där man använder dräkt.

johanar
2009-09-22, 17:11
spana in crossfit ifall du inte redan gjort det. man kan ju alltid justera deras program så att man kan utföra dem med den utrustningen man har tillgänglig

själv tyckte jag det var viktigt att vara stark i ryggen när jag tränade mma, men det var nog mycket för att jag var mer för grappling än standup

Black Star Abyss
2009-09-22, 17:16
För att bli bra på MMA tränar man grenspecifikt (dvs MMA). För bästa resultat bör du kombinera med övningar som Marklyft, Knäböj och Chins.

regus
2009-09-22, 19:00
Att jag bara kör 2 gånger i veckan är väl rätt begränsande. Kan inte köra oftare heller pågrund av att jag jobbar skumma tider.

Jag har inget ambition att bli nåt proffs men att va bättre än min kompis på träningarna :D

Nu var det inte riktigt så jag menade. Utan mer vad som begränsar dig rent fysiskt i träningarna. Typ du är stark som ett djur men mjölksyran kör slut på dig eller vice versa.

Tjoho86
2009-09-23, 13:29
Jaha då förstår jag Regus. Jag har inte kört så länge, så vi har bara brottats på marken än så länge.

Jag är nog hyfsat stark för mina 70 kilo då min kompis väger 84 och det är jämna matcher.

Men nacken, den får ordentligt med stryk eftersom man trycker ner den hela tiden. Och även rygg m.m. Men jag vill ju givetvis vara vältränad överallt.

Då tror jag inte ett typiskt bodybuilder program är lösningen. Utan jag får kolla mer på crossfit.

Tips på nackövningar?

Morty
2009-09-23, 13:44
Man kan träna nacken i lårcurlen. Man ställer sig på alla fyra, drar in huvudet under armen och lyfter huvudet. Kanske lite svårt att förstå min förklaring?

kidneyinlodz
2009-09-23, 13:51
bryggor funkar alltid. kan man göra utan en massa skum utrustning också.

macsacre
2009-09-23, 17:40
grappling circuit?
Eller se UFC all access...