handdator

Visa fullständig version : Kalkon med Kesella


Arwen
2003-09-01, 10:06
Var på en våt&lyckad kräftskiva i lördags, här kommer en höjdare som förgyllde en bakfull söndag när pizza-suget satte in:

En rejäl skiva kalkonfilé fick en omgång grillkrydda och stektes sakta i olivolja.

Under tiden rörde jag samman en pressad vitlöksklyfta, hackad persilja, en skvätt pressad citron, en nypa örtsalt och lite ceyennepeppar i lätt-kesella.

Wokade brocolli, färsk svamp & paprika + lite strimlad röd chili.

Servera köttbiten med woken och en rejäl kladd kesella - kanongott & man slipper ångesten som en pizza eller kebabtallrik skulle resulterat i!

Värt att notera är att de flesta välsorterade matbutiker har djupfryst färdigskivad kalkonfilé - billigt & bekvämt!:eating:

King Grub
2003-09-01, 10:09
Det låter kanongott! Men jag tror jag petar bort kesellakladdet. :D En rejäl portion pommes frites till det där, och kvällen är räddad.

Arwen
2003-09-01, 10:22
Måste tyvärr avstå pommes....snabba kolisar & massor av fett, behöver inte mycket av den kombinationen förrän jag åter ser ut som Nalle Puh i profil...

King Grub
2003-09-01, 11:49
Originally posted by Arwen
Måste tyvärr avstå pommes....snabba kolisar & massor av fett, behöver inte mycket av den kombinationen förrän jag åter ser ut som Nalle Puh i profil...

Snabba kolisar måhända, om det nu är hela världen, men inte massor av fett. Inte den man köper fryst och tillagar hemma i ugnen. 3.5 gram fett per 100 gram pommes. :eating: