handdator

Visa fullständig version : Snabba eller långsamma kolhydrater innan träning


Larson
2009-09-22, 12:08
Utgå från följande scenario: Jag ska äta middag kl 17.00 och styrketräna ca 18.30. Bör jag äta en middag med snabba eller långsamma kolhydrater?

Bozar
2009-09-22, 12:46
Långsamma

Fredrik_S
2009-09-22, 12:48
Utgå från följande scenario: Jag ska äta middag kl 17.00 och styrketräna ca 18.30. Bör jag äta en middag med snabba eller långsamma kolhydrater?

Vad är snabbt och vad är långsamt, vad blir skillnaden i en sammansatt måltid med fett och protein också?
Du bör äta en vanligt middag och storleken på middagen får du variera utefter hur du mår på passet. Vissa kan ha svårt att träna med mycket mat i magen, medans andra inte har så stora problem med det.
Du kan välja vilken kolhydratkälla som helst som är nyttig(inte rent socker mao). Potatis ris pasta bröd gryn mjöl osv...

Eddie Vedder
2009-09-22, 12:48
Äter du så himla nära inpå skulle jag välja ett lättsmält alternativ och ingen stor portion. En stor middag ligger ju bara i magen under passet och kroppen kommer lägga energi på matsmältningen och inte bara musklerna.

Finns ingen möjlighet att lägga middagen efter passet?

z_bumbi
2009-09-22, 13:03
Långsamma/medelsnabba/ev snabba i den ordningen dvs det spelar ingen roll om det är något superlångsamt men att basera hela måltiden på maltoxetrin är ingen höjdare med tanke på tidsintervallet. Ev inverkan från en måltid är indivberoende så ät den när du har tänkt och då särskilt om du är van vid det och tycker det funkar.

Larson
2009-09-23, 09:28
Tack för svaren!

Jag föredrar att träna med ett mellanmål i magen för att sedan äta en ordentlig middag efter träning. Ibland måste jag naturligtvis anpassa mina mat- och träningstider efter andra personer, t.ex. att jag måste äta middag först och träna efter det. Det går ju påverka måltidens kolhydratskaraktär genom val av pasta, ris och bröd, både hemmavid och på de flesta restauranger finns det fullkornsalternativ.

Jag har för övrigt märkt att jag kan styrketräna utan några som helst problem tätt inpå en middag. Lättare löpning går också bra. Skulle jag däremot springa en mil tätt inpå en middag skulle magen få revolutionära tendenser.

Frillan
2009-09-23, 09:49
Ät en dunderportion med gröt 3 timmar innnan, det ligger kvar ;)

Fredrik_S
2009-09-23, 13:05
Tack för svaren!

Jag föredrar att träna med ett mellanmål i magen för att sedan äta en ordentlig middag efter träning. Ibland måste jag naturligtvis anpassa mina mat- och träningstider efter andra personer, t.ex. att jag måste äta middag först och träna efter det. Det går ju påverka måltidens kolhydratskaraktär genom val av pasta, ris och bröd, både hemmavid och på de flesta restauranger finns det fullkornsalternativ.

Jag har för övrigt märkt att jag kan styrketräna utan några som helst problem tätt inpå en middag. Lättare löpning går också bra. Skulle jag däremot springa en mil tätt inpå en middag skulle magen få revolutionära tendenser.

Men det blir betydelselös skillnad i praktiken vad gäller snabbheten av kolhydraterna. Mår din mage bättre av fullkornsvarianter kan du välja det, men jag själv mår sämre av sådana produkter pga för högt fiberinnehåll.

Håller med om att det går bra att styrketräna tätt inpå en måltid, hällre det än att gå hungrig och tänka på att man bara vill gå ifrån gymet för att få äta.

Torkelll
2010-03-01, 20:36
Om man ska träna hårt/tävla, och man intar sin måltid 3 timmar innan start. Är det bättre med snabbare kolhydrater då, eller ska det va medel, eller långsamma? Mest för prestationens skull då i fråga.

Scratch89
2010-03-01, 20:57
Om man ska träna hårt/tävla, och man intar sin måltid 3 timmar innan start. Är det bättre med snabbare kolhydrater då, eller ska det va medel, eller långsamma? Mest för prestationens skull då i fråga.

Väldigt individbaserat. Vissa gillar att inte ha någon mat i magen alls, eller i alla fall ätit inte mindre än 4-5 timmar innan, medan vissa vill ha magen full av komplexa kolhydrater i form av potatis, grovt bröd och fullkornsris.

Om man nu ska tävla och prestera under lång tid, över en timma i alla fall, så kan flytande glukoslösningar under passet vara att föredra framför mat tätt innan.

z_bumbi
2010-03-01, 20:58
Om man ska träna hårt/tävla, och man intar sin måltid 3 timmar innan start. Är det bättre med snabbare kolhydrater då, eller ska det va medel, eller långsamma? Mest för prestationens skull då i fråga.

Träna eller tävla i vad?
Bantning innan?

Torkelll
2010-03-01, 21:01
Okej. Jag tänkte ifall en måltid bestående av snabba kolhydrater innan tävlingen skulle kunna tänkas ge lågt blodsocker under tävlingen, men så kanske det inte är. I mitt fall handlar det om 40 min, ta ut mig fullständigt tävling

Torkelll
2010-03-01, 21:02
Träna eller tävla i vad?
Bantning innan?

längdskidåkning. Nej, ingen bantning inte

King Grub
2010-03-01, 22:04
Okej. Jag tänkte ifall en måltid bestående av snabba kolhydrater innan tävlingen skulle kunna tänkas ge lågt blodsocker under tävlingen, men så kanske det inte är. I mitt fall handlar det om 40 min, ta ut mig fullständigt tävling

För vissa är det så. Prova, men gör det innan ett träningspass, inte första gången när det gäller.

Dom flesta tjänar antagligen, prestationsmässigt, på långsamma och/eller medellångsamma vid den tidpunkten.

Torkelll
2010-03-10, 07:20
passar på att ställa en till fråga. OM man nu då intar snabba kolhydrater (har inte testat det än) 4 timmar innan tävling, och det skulle kunna tänkas ge lågt blodsocker under loppet. Men om intar ett lättare mellanmål 1.5 timme innan start med långsammt upptag, skulle det kunna stabilisera upp blodsockret och minska risken för lågt blodsocker under tävlingen?

Torkelll
2010-06-26, 14:50
Jag undrar om någon skulle kunna tänkas ha ett svar på min ovanstående fråga?