handdator

Visa fullständig version : Hjälp mig med kosttillskott


3layn
2009-09-22, 11:30
Tjena grabbar och töser !

Jag kör ett tre split schema á

Mån – Rygg/Biceps/Mage
Ons – Axlar/Ben/Vader
Fre – Triceps/Bröst/Mage

Jag tar för närvarande Protein (http://www.*************.com/1/sv/artiklar/protein/vassleprotein/whey-class), Kreatin (http://www.*************.com/1/sv/artiklar/prestationshojare/kreatin/kreatin-monohydrat-2) samt Ragex2 (http://www.*************.com/1/sv/artiklar/rage-x2-750-g)

Jag tar proteinet och kreatinet 3 ggr dagligen samt Rage innan träning.
Tar också en dalblads gainer pro efter träning.

Är det något annat som kan tillsättas för att öka muskel uppbyggnaden?

MVH Johan

Pirko
2009-09-22, 12:33
Nej, jag tycker du tar tillräckligt som det är nu. Protein, Kreatin och någon sorts PWO är ungefär det som de flesta tar i kosttillskotsvägar.

3layn
2009-09-22, 14:38
ytterligare en fråga är ju om man ska trycka i sig proteinet tre gånger dagligen ? eller om det räcker med en gång ? - bara vid dagar man tränar eller vad föreslår ni ?

-- det jag förstått dock är att kroppen behöver regelbundet ett överskott av protein för att växa i muskelmassa. således bör man ju även ösa in protein tillskott alla dagar.

King Grub
2009-09-22, 14:40
Om du inte anser att du får tillräckligt med protein från kosten kan du använda proteinpulver för att komplettera upp mängden.

3layn
2009-09-22, 14:49
Ligger antagligen på gränsen i min kost:

Frukost: 1 dl gröt & juice
Mellanmål: 250g keso.
Lunch: 250g kyckling filé, 0,5 dl ris – valfri sallad som tillbehör och mjölk, Valfri sås och stekta champinjoner.
Mellanmål: 250g keso.
Middag: 250g kyckling filé, 0,5 dl ris – valfri sallad som tillbehör och mjölk, Valfri sås och stekta champinjoner.
Gärna någon frukt under dagen.

Eddie Vedder
2009-09-22, 15:03
Ligger antagligen på gränsen i min kost:

Frukost: 1 dl gröt & juice
Mellanmål: 250g keso.
Lunch: 250g kyckling filé, 0,5 dl ris – valfri sallad som tillbehör och mjölk, Valfri sås och stekta champinjoner.
Mellanmål: 250g keso.
Middag: 250g kyckling filé, 0,5 dl ris – valfri sallad som tillbehör och mjölk, Valfri sås och stekta champinjoner.
Gärna någon frukt under dagen.

Vad väger du egentligen? Det får vara en sjujäkla muskulös kropp för att den kosten inte skall vara tillräckligt proteinrik. Enda måltiden som inte är proppfull med protein är ju frukosten. Jag skulle skippa juicen och käka ett kokt ägg istället.:)

Frillan
2009-09-22, 15:11
Kan du hålla den kosten + 3 proteindrinkar om dagen behöver du inte oroa dig för proteinbrist. ;)

Räcker gott och väl.

3layn
2009-09-22, 15:30
Kan du hålla den kosten + 3 proteindrinkar om dagen behöver du inte oroa dig för proteinbrist. ;)

Räcker gott och väl.

Kanon då kör jag vidare på protein drinkarna 3 ggr per dag.
Tack för svar grabbar.

johanar
2009-09-22, 17:06
Är det något annat som kan tillsättas för att öka muskel uppbyggnaden?


Mer mat kanske?

Räknade lite på din gröt, keso, kyckling och ris och det blir bara ca 1400 kcal, förutsett att jag inte gjort ngt grovt slarvfel. Blir förstås en anings mer av mjölken och såsen men resten är ganska energifattigt.

Sen får du i dig nästan 200g protein vilket kanske är lite för mycket. Beror självklart på kroppsvikt men jag tycker de flesta verkar anse att mer än 1,5g/kg kroppsvikt är rent slöseri och dessutom har jag för mig att överskottet belastar njurarna.

Kanske vore vettigt om du bantade/deffade och försökte behålla muskelmassa men om du vill ha muskeluppbyggnad finns det nog bättre upplägg.

Kostråd baserade på ett genomsnitt av folks tips och rekommendationer: :)
Ät riktig och näringsrik mat så du kommer upp i energibalans.
Vill du gå upp i vikt ät ca 4-500kcal/dag extra.
20g vassle eller 10g EAA före samt direkt efter träningspass.
Sikta på totalt ca 1 - 1,5g protein/kg kroppsvikt/dag
Ta bara proteintillskott / gainers etc i nödfall dvs de dagar du inte har möjlighet att äta tillräckligt.

3layn
2009-09-22, 17:31
du glömde tillskotten... i din kalkyl på 1400 kcal

sweaberg
2009-09-22, 17:41
EAA är ruggigt bra.=)

Pirko
2009-09-22, 18:29
Är det här under deff som diet ser ut såhär?

3layn
2009-09-22, 18:30
Är det här under deff som diet ser ut såhär?

Nej, under bulk - märk väl kostillskotten gör att jag ligger högt över medelvärdena

johanar
2009-09-22, 19:32
du glömde tillskotten... i din kalkyl på 1400 kcal

Aa, fast det var lite det som var min poäng, att maten utgjorde en för liten del av ditt energiintag.

Du kommer inte bli fet av att äta mer "normal" mat med fett och kolhydrater. Eller jo, när du går upp i vikt kommer det bli både muskler och lite fett, men av vad jag har läst (själv är jag alltså också rätt ny här, men jag har läst en hel del vad gamlingarna är på kolo har att säga :)) så är det mycket lättare att banta bort det lilla fettet sen än att försöka bygga muskler utan att få ngt fett alls. När du väl har stora muskler kan du börja deffa och då plocka fram keso/kycklingfilé-dieten :P

Pirko
2009-09-22, 20:15
Hur mycket kcal tar du in varje dag från tillskott då? Har du din kreatinkur i uppladdningsfasen eller varför tar du det 3ggr/dag?