handdator

Visa fullständig version : Smärta vid vadträning!


crillepersson
2009-09-22, 09:56
Hej!

För ca två år sedan åkte jag på en rejäl vurpa när jag träna inför vasaloppet, jag kände inget när jag ramla utan fortsatte skidåkningen.
När passet var slut tog jag av mig skidskorna och då vek sig min vänsterfot och det gjorde riktigt ont. Jag tog ett pass dagen efter och det var inga problem sålänge jag hade skorna hårt åtdragna annars var foten ostabil.

Jag besökte en sjukgymnast veckan efter och han sa att jag tänjt ut ett ledband i foten när jag ramla, jag fick några övningar jag skulle göra,bla stå på en balansplatta. Det kändes mindre och mindre och jag kunde genomföra resterande grenar i klassikern.

Nuförtiden tränar jag mestadels på gymmet och där har jag nu ett problem som jag skulle vilja ha hjälp med...
Det gör jävligt ont i foten när jag kör vader(precis där det gjorde ont när foten kändes ostabil)
Sen jag börja köra vader lite mer seriöst så värker foten på nätterna och är så stel att jag ibland har svårt att gå ner för en trappa på morgonen.
Stelheten brukar försvinna när jag gått runt lite men det värker ett bra tag efter.

Nu har jag inte som mål att bli stor men vaderna är pinsamt små och jag vill piska dem rejält men det är väldigt jobbigt för tillfället.
Tränar jag inte vaderna alls tror jag problemet försvinner men det är inte aktuellt.

Jag har pratat med sjukgymnasten igen och han tyckte jag skulle sluta träna vader eftersom det var då jag fick ont, kanske dumt av mig men det är som sagt inget alternativ att sluta.

Tacksam för hjälp