handdator

Visa fullständig version : Gainer eller protein till unga


Ronson
2003-09-01, 09:54
Har fått reda på att det ej är skadligt på något sätt med kosttillskott till ungre.

Jag har en son under 10 år som idrottar mycket men är lite si o så med maten så vad bör han äta för tillskott?
Jag gör allt jag kan för att laga rätt mat men det känns ändå som han behöver komplettera.
Så tacksam för råd på vilka produkter.

R

King Grub
2003-09-01, 10:01
En gainer passar bara efter ett träningspass eller annan form av hård fysisk aktivitet, eftersom kolhydraterna i dem består sockerarter som höjer blodsockret väldigt snabbt.

I mina ögon är rent proteinpulver bättre, så kan han äta något kolhydratrikt som han tycker om, beroende på när det skall ätas: snask eller vitt bröd eller sockerflingor t ex om det är efter hård aktivitet, grovt flerkornsbröd, All-Bran flingor eller pasta t ex, om det är som mellanmål.

Men riktiga mål mat är bäst!

EiseltUK
2003-09-01, 10:16
Maxgain passar även bra som mellanmål, men innehåller inga vitaminer och mineraler så det bör han komplettera med.

http://www.eiselt.se/produkter/Maxgain.htm

I övrigt innehåller gainers, som Gruben skriver, sockerarter som höjer blodsockret snabbt som inte är är lämpat som substitut för mat, utan bara efter träning.


/ Henrik

Ronson
2003-09-01, 11:13
Tack Henrik o Gruben
Så tex bör han äta maxgain + vitaminer.

Ingen protein drink?

R

z_bumbi
2003-09-01, 11:29
Han är ju tio år ? Lär honom äta bra mat till att börja med sen kan man peta med tillskott.

Jag hoppas att han inte tränar så hårt att han måste maximera sin återhämtning redan, att ta en gainer efter träningen kan iofs vara bra men det går ju lika bra med fil och flingor eller mjölk och flingor.

Sverker
2003-09-01, 11:42
Han är ett barn och står under en vuxens ansvar. I det ansvaret ligger givetvis en god kosthållning. Vad som är god kosthållning varierar naturligtvis från person till person.

Att sätta maten åt sidan tycker jag som förälder är fel, för att istället välja kosttillskott.
Kosttillskott skall barnet själv ta ansvar för när han / hon blir 16-17-19 är.

Jag rör mig ju bland orienterare och de mer hårdsattsande orienterarna sveper lätt juice, bananer, fruktyouhurt etc.

Fruktyoughurt är inte på någotsett bättre än en gainer men den är mer mat. Youghurt finns från 3 - 5 % fett för högkaloriförbrukare ned till 0.1 % fett som smalmat :D
Här finns sedan en koppling att när man rör sig är det tillåtet att dricka standardmjölk och äta fet youghurt men när man blir äldre och rör sig mindre sänker kaloriintaget med lättare produkter.

Ronson
2003-09-01, 12:00
Jag vet att riktig mat är bäst och jag strävar efter det men som ni vet så med dagens jobb så har man lite tid till sina barn o jag försöker i största mån att laga riktig mat men i skolan har jag ej kontroll o min son är en sådan som äter 5 rätter av 100 tyvär.
så jag vill inte använda kosttillskot i stället för mat utan att dryga ut hans intag.

Om han åt som sin lille syrra skulle jag ej ora mig men som det är nu så vill jag vara säker på att han får i sig all näring han behöver så att hans kropp orkar med sin träning och fritid o skola för den delen.

Mvh
R

King Grub
2003-09-01, 12:03
Så länge man strävar efter att tillgodose barnets näringsbehov genom bra sammansatta måltider ser jag inget fel att ta till mat i pulverform (kosttillskott) de gånger tiden eller möjligheterna att laga mat tryter. :) Tio gånger bättre än att hoppa över ett mål i alla fall.

psyko_bob
2003-09-01, 12:38
Tvinga i ungen ett par liter mjölk extra om dagen, finns smaksatt sådan ifall vanlig inte duger.

Ronson
2003-09-01, 12:49
Originally posted by psyko_bob
Tvinga i ungen ett par liter mjölk extra om dagen, finns smaksatt sådan ifall vanlig inte duger.

Som tur är så gillar han mjölk så det är inget problem att få i han en hel del mjölk.

R

psyko_bob
2003-09-01, 13:04
Perfekt, då var "problemet" löst:thumbup:

Tomten
2003-09-02, 19:15
Om din son har problem med "vanlig" mat, så tror jag inte han kommer tycka om proteindrinkar eller gainers. Han skulle nog kräkas om han drack en proteindrink, för dom är inte alls speciellt välsmakande. Det tar lite tid innan man "vänjer" sig vid dom. Gainers är nog lite bättre, för ungar brukar ju tycka om allt som är sött, och ta en gainer är ju som att käka riktigt söt oboy.

Ronson
2003-09-03, 08:00
Har provat lite med twinlabs gainer och det får han i sig utan större problem.
Ville se här om det var det ultimata för honom.

R

EiseltUK
2003-09-03, 17:43
Varför inte spetsa upp mjölken med lite gainer. Det är ju ganska enkelt.

/ Henrik

Ronson
2003-09-15, 11:16
Han har prövat Twinlabs gainer ett tag och fått i sig den utan större problem.
Nu har vi köpt Eiselts gainer vanilj men den tycker han är äcklig.

Vi blandar den med mjölk + oboy.

Någon som vet hur vi bör blanda den så den blir så god som möjligt?

R

EiseltUK
2003-09-15, 11:22
När smakerna utvecklas använder vi alltid vatten. Testa med det istället! Låt den stå i 5-10 minuter så blir den mjukare i konsistensen. Den kräver även lite mer vätska än vanliga Gainers.

/ Henrik