handdator

Visa fullständig version : Feber efter träning


peratalo
2009-09-21, 22:16
Tjabba!

Jag ska fatta mig kort

Jag är 18 bast nu och har tränat på bra på gymmet tycker jag själv. Men sen sommarlovet var så har jag slappat och i stort sett inte tränas alls mkt.

Precis när jag skulle börja så fick jag en förkylning som höll i sig cirka 1 vecka.
Idag skulle jag börja och jag körde ett rätt så hårt bröstpass. Jag mådde prima. Till en början men i slutet så slog min kassa kondis till och jag blev trött och grymt andfådd i i princip ingenting..

När jag kom hem och ställde mig i duschen så kände jag mig super varm och lite yr. Jag mätte feber och woops,, 39 grader.. Jag hade mått prima hela dagen och direkt efter träning fick jag värsta feber och lite yrsel.

Vet någon vad som kan orsaka det eller ngn som upplevt samma sak?

Blev inte så kort som jag trodde hehe, hoppas jag postat i rätt avdelning.
Mvh Aron :)

vicarious
2009-09-21, 23:32
Du var inte helt frisk innan du började träna igen.

Vanish
2009-09-21, 23:36
Och av egen erfarenhet så brukar väl det inte vara optimalt att gå ut och köra ett "rätt så hårt bröstpass" direkt efter sjukdom (erfarenhet syftar jag då på fotboll).

Pjotor
2009-09-22, 10:27
Har du ont i halsen eller feber ska du inte träna. Inte heller om du känner dig sjuk. Det kan vara direkt skadligt. Har du nyss haft en infektion i kroppen ska du räkna med att ta det lugnt med träningen de närmaste två dygnen, ungefär, sedan du senast hade tydliga symptom. Det tror jag inte att du gjorde denna gång.

Det betyder inte att du inte ska träna alls, men undvik höga belastningar och att träna så att du blir andfådd.

dream_theater_
2009-09-22, 10:49
Hallå Aron!

Vet att jag kommer låta som en mamma, men what the hell. Om du känner dig det minsta sjuk så är det verkligen bättre att vila en eller ett par träningar tills du känner dig 100. Att missa tre, fyra träningar spelar verkligen inte någon roll i det långa loppet. Har man otur och blir borta länge, för att man börjat för tidigt innan man är frisk, så kan du få massa skit. Krya på dig:)

peratalo
2009-09-22, 14:51
Hallå Aron!

Vet att jag kommer låta som en mamma, men what the hell. Om du känner dig det minsta sjuk så är det verkligen bättre att vila en eller ett par träningar tills du känner dig 100. Att missa tre, fyra träningar spelar verkligen inte någon roll i det långa loppet. Har man otur och blir borta länge, för att man börjat för tidigt innan man är frisk, så kan du få massa skit. Krya på dig:)


Hehe, jo fast grejen är den att jag hade varit frisk i ett par dagar innan jag började träna.
Så tänkte det var dax och börja. Aldrig varit med om detta tidigare. När jag tränat efter sjukdom tidigare så har de ibland hänt att jag fått tbx lite av förkylningen. Men aldrig att jag fått skyhög feber direkt efter *cry*

Men antar att jag ska försöka vara ännu lugnare. Ska vila ett par dar xtra och köra lugnt! Tack för alla svar! :)