handdator

Visa fullständig version : Ersätta kvarg


Torsk_ole
2009-09-21, 18:43
Har insett att kvarg är ganska så dyrt, skulle vilja bytta ut det mot något billigare men med ungefär samma egenskaper dvs:

Gott
Långsamt protein
Inte överdrivet mycket kalorier.

Förslag?

Peter Hansen
2009-09-21, 18:45
Kanske nåt proteinpulver som double pro. Går att göra en ncie pudding av det. Men det visste du troligen redan :P

Jure
2009-09-21, 18:46
Hur menar du ganska dyrt? Köper du det från Lidl? I så fall vet jag inte vad du anser som dyrt.

"fulkyckling" är "billigt"
Ägg är billigt.

944RS
2009-09-21, 18:47
Det är nog inte så dyrt med tanke på vad du får för pengarna.

500g för 12:- på Lidl

Torsk_ole
2009-09-21, 18:51
Lidl finns inte här, inte heller netto, willys, ica maxi eller annan billig butik. De blir till att köra då.

Är det långsamt protein i ägg? Stoppar redan i mig 3-4 per dag, så jag vill helst inte käka så mycket mer sånt.

Torsk_ole
2009-09-21, 18:52
250 g kostar 12-13 kr där jag bor. Så det är inte superbilligt.

otherside
2009-09-21, 18:55
västan ost är billigare, lika enkelt och godare enligt mig, nästan exakt samma näringsvärden.

Torsk_ole
2009-09-21, 19:02
västan ost är billigare, lika enkelt och godare enligt mig, nästan exakt samma näringsvärden.

Taget! Ska kolla upp nästa gång. Fast brukar inte ost vara rätt dyrt?

vicarious
2009-09-21, 19:08
Är det långsamt protein i ägg? Stoppar redan i mig 3-4 per dag, så jag vill helst inte käka så mycket mer sånt.

Ja, det är långsamt protein. Letar efter en bild som Grub har postat om upptagshastigheten för olika proteiner, hittar inte igen den dock.

Ta bort gulan om du vill ha mindre kalorier (fett). Men vill du inte äta mer ägg så blir det ju svårt.

lukashynam
2009-09-21, 19:10
jag har hittat någon slags cottage cheese som är ungefär som keso fast godare och innehåller mer proteiner.
Den innehåller 105kcal och 13g protein.

Eddie Vedder
2009-09-21, 19:20
Taget! Ska kolla upp nästa gång. Fast brukar inte ost vara rätt dyrt?

Jo och Västan 5% är definitivt inget bra val om det nu är den ekonomiska aspekten som får dig att vilja byta bort kvargen.

Billig tonfisk i vatten är väl det bästa jag kan komma på. Om du kan tänka dig den billigaste tonfisken av alla så är det sjukt billigt. Jag tycker själv Euroshoppers smakar klart godkänt, det brukar medfölja lite fiskfjäll men de kan jag leva med.;)

ThisIsTheOne
2009-09-21, 20:42
Lidl finns inte här, inte heller netto, willys, ica maxi eller annan billig butik. De blir till att köra då.

Det är 7-8 km till närmaste Lidl om du bor i Lund. Kan det inte vara värt att ta sig den ganska korta sträckan nån gång då och då?

johanhej
2009-09-21, 21:14
jag har hittat någon slags cottage cheese som är ungefär som keso fast godare och innehåller mer proteiner.
Den innehåller 105kcal och 13g protein.

haha lilla du, keso är cottage cheese. 105 kcal/100g med 13g protein är ganska normalt för vanlig keso, om inte något högre kcal än medel.

OT: Ägg är nog det enda jag kan tänka mig i livsmedelsväg. Annars får du väl gå på proteinpulver.

Kvarg har relativt lång hållbarhet och går kanske tom att frysa ner. Borde räcka med att åka till Lidl varannan eller var tredje vecka.

tp_88
2009-09-21, 21:16
Jo och Västan 5% är definitivt inget bra val om det nu är den ekonomiska aspekten som får dig att vilja byta bort kvargen.
Lite billigare blir det väl iofs, han ger 50kr/kg för kvargen som innehåller 12% protein. Osten innehåller väl drygt 2,5x så mycket protein/viktenhet men kilopriset är nog bara knappt det dubbla.

Degpekka
2009-09-21, 21:46
Vad jag vet finns det iaf en stor willys och 3 Netto i lund... sen finns väl lidl i Lomma också om du har vägarna förbi.

Scratch89
2009-09-21, 21:48
Random mager ost. Du kan få hushållsost för runt 50 kr kilot. 30 gram protein, 17 gram fett per hundra gram. Mer opti kan det inte bli.

Morty
2009-09-21, 22:50
Ersätta kvarg?????

Anton Fräs
2009-09-22, 08:00
Var lite försiktig om du väljer hårdost vägen då många upplever problem med magen när de äter mycket av den varan. Mitt tips är väl att helt enkelt storköpa kvarg på ett lidl, går utmärkt att frysa in. (om du nu har utrymme i frysen.)

944RS
2009-09-22, 08:37
Var lite försiktig om du väljer hårdost vägen då många upplever problem med magen när de äter mycket av den varan. Mitt tips är väl att helt enkelt storköpa kvarg på ett lidl, går utmärkt att frysa in. (om du nu har utrymme i frysen.)

+1

Det är ju lång hållbarhet samt att det går ju att frysa in.

I Göteborg finns det inte heller så många Lidl, men jag åker gärna de 2 milen och köper på mig ett flak kvarg och några förp kycklingfile.
Även grönsakerna kan vara lite billigare än på Ica så det är helt klart värt resan tycker jag.

Bailah
2009-09-22, 11:24
Bor i lund här, och jag åker till Lomma (Lidl) Köper två flak el så. Fryser in ett flak och ett har jag som jag käkar upp under månaden. Den frysna när man tinar den blir den lite klumpig, inget direkt som förstör smaken. Men jag föredrar och ha den i just smoothies, där är den perfekt.

z_bumbi
2009-09-22, 11:40
Ska du sänka kostnaden skulle jag börja med att kolla på hela intaget under en dag. Eftersom jag hoppas att du inte lever på kvarg så finns det troligen andra punkter som är minst lika lätta att ändra på och som då kanske t o m innebär att du kan fortsätta äta kvarg.
Om jag skulle äta kvarg (hemska tanke) så skulle jag också fundera på mängderna vid varje tillfälle och kanske kombinera med något annat än bröd/pasta/grönsaker för att få upp proteinhalten till tidigare nivå (om man nu verkligen behöver mängden protein).

otherside
2009-09-22, 12:30
Jo och Västan 5% är definitivt inget bra val om det nu är den ekonomiska aspekten som får dig att vilja byta bort kvargen.

Billig tonfisk i vatten är väl det bästa jag kan komma på. Om du kan tänka dig den billigaste tonfisken av alla så är det sjukt billigt. Jag tycker själv Euroshoppers smakar klart godkänt, det brukar medfölja lite fiskfjäll men de kan jag leva med.;)

det är billigare än kvarg, kostar 85kr/kg där jag handlar och 100g räcker för att få i sig mer protein än en burk Arla kvarg som kostar 12,90, alltså ganska mycket billigare