handdator

Visa fullständig version : Superset och dropset


sneagel
2009-09-21, 14:06
Vad är det för något egentligen? Har sökt i forumet men hittar inget tillfredsställande svar. Undrar även lite om vad orden "bulk", "deff" och "diet" innebär i träningssammanhang. Vad går det ut på? Vad vinner man på det?

Tack :) finns det någon bra tråd får ni gärna länka mig dit, hittade iallafall inget när jag sökte själv.

jwzrd
2009-09-21, 14:09
Superset: Att träna två övningar för muskelgrupper som är varandras antagonister omväxlande och utan vila.

Dropset: Att inleda settet på en vikt för att sedan under settets gång sänka den i ett eller flera steg.

Bulk: Äta mer än man gör av med i syfte att öka förmågan att träna hårt / återhämta mycket träning / bygga muskler snabbare.

Deff: Det man gör efter att man blivit fet av att bulka (för länge).

Diet: Det man håller under både deff och bulk - dvs din (planerade) matsedel. Även som synonym till deff.

sneagel
2009-09-21, 14:13
Jag har precis börjat med Axon 3.0 där det står

"7. Skivstångscurls (superset med 8)"


Hur menar han då? Kan inte riktigt koppla ihop det med ditt svar...

Medusa
2009-09-21, 14:14
Med övning 8 kanske?

King Grub
2009-09-21, 14:14
Då menas att du, när du är klar med ett set av övning 7, direkt kör ett set av övning 8, utan vila mellan. Dom två setten tillsammans är ett superset.

sneagel
2009-09-21, 14:15
Jaha! Då klarnade det, nästa övning var skullcrusher så det låter ju logiskt :) tack.

Krampus
2009-09-21, 14:16
Jag har precis börjat med Axon 3.0 där det står

"7. Skivstångscurls (superset med 8)"


Hur menar han då? Kan inte riktigt koppla ihop det med ditt svar...

Övning 7+8 i utförande som jwzrd beskriver i sin första mening, skulle jag tippa på.


*To slow...

Martin Löwgren
2009-09-21, 14:39
Jaha! Då klarnade det, nästa övning var skullcrusher så det låter ju logiskt :) tack.

:thumbup:

sneagel
2009-09-21, 14:49
:thumbup:


Där är du ju :) Du skriver att under högrepspassen ska man köra 12-15 reps a 4 set. Ska man fortfarande köra slut på sig? Alltså, ska man ha lika stora "problem" att klara 12 under de lätta passen som man ska ha att klara 6 under de tunga passen? Eller ska man under de lätta passen klara 12 st och fortfarande ha mer att ge?

Morrris
2009-09-21, 15:03
:thumbup:

Tror inte du menade skullcrusher, utan tricepsext. runt huvudet, eller?

Martin Löwgren
2009-09-21, 15:03
Där är du ju :) Du skriver att under högrepspassen ska man köra 12-15 reps a 4 set. Ska man fortfarande köra slut på sig? Alltså, ska man ha lika stora "problem" att klara 12 under de lätta passen som man ska ha att klara 6 under de tunga passen? Eller ska man under de lätta passen klara 12 st och fortfarande ha mer att ge?

Du ska nästan aldrig träna till failure (alltså vara helt slut vid den sista repetionen).

Failure träning kan du lägga in då och då (det är suveränt) men ska inte genomsyra din träning.

Mvh

pragmatist
2009-09-21, 15:07
Superset: Att träna två övningar för muskelgrupper som är varandras antagonister omväxlande och utan vila.

Jag skulle nog kalla två övningar för samma muskelgrupp direkt efter varandra utan vila för superset också (t.ex. knäböj direkt följt av benpress eller bänkpress direkt följt av hantelflyes).

jwzrd
2009-09-21, 15:08
Jag skulle nog kalla två övningar för samma muskelgrupp direkt efter varandra utan vila för superset också (t.ex. knäböj direkt följt av benpress eller bänkpress direkt följt av hantelflyes).

Jag återgav den klassiska definitionen bara. Personligen använder jag ordet även inom två varianter av samma övning.

King Grub
2009-09-21, 15:15
Jag skulle nog kalla två övningar för samma muskelgrupp direkt efter varandra utan vila för superset också (t.ex. knäböj direkt följt av benpress eller bänkpress direkt följt av hantelflyes).

Det är väl egentligen ett compound set?

pragmatist
2009-09-21, 15:21
Det är väl egentligen ett compound set?

Jo så kanske det är. Eller så kanske man kan se compund set som ett specialfall av superset.

z_bumbi
2009-09-21, 15:21
Jag skulle nog kalla två övningar för samma muskelgrupp direkt efter varandra utan vila för superset också (t.ex. knäböj direkt följt av benpress eller bänkpress direkt följt av hantelflyes).

Jag skulle säga två set i följd utan vila oavsett om det är samma muskler eller inte.

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=42583

Commando1980
2009-09-21, 16:14
Det är väl egentligen ett compound set?

yup men det blir rörigt då compound set också åsyftar att man kör övning A , vilar, kör övning B (ofta en annan muskelgrupp), kör övning A igen osv..

ex: bänkpress, vila, chins, vila, bänkpress etc..

pazzion
2009-09-21, 16:36
yup men det blir rörigt då compound set också åsyftar att man kör övning A , vilar, kör övning B (ofta en annan muskelgrupp), kör övning A igen osv..

ex: bänkpress, vila, chins, vila, bänkpress etc..

med andra ord så är man den som alla hatar på gymmet för att man ockuperar flertalet maskiner/ställningar/whatever samtidigt! :p

Onigiri
2009-09-21, 17:04
Vänta nu..

Kör jag compound set när jag knäböjer + frontböjer utan vila. Eller kör jag ett compound set när jag kör knäböj + tex dips utan vila? Eller med vila?

BB1942
2009-09-21, 17:33
Onigiri: ifall du kör det andra alternativet så kallas det väl set in between set

snej
2009-09-21, 18:29
Haha vafan, skit samma :) för mycket uttryck :)

Torsk_ole
2009-09-21, 18:41
Sluta tänk, börja träna:D