handdator

Visa fullständig version : Träningsbalans


Alone_in_the_dark
2009-09-21, 13:26
Har en liten fundering och testat söka på detta forum o Goolge men hittar inget svar....


Om jag kör enligt detta schema (bänkpress)

sets reps vikt
1 8 47,5
1 7 52,5
1 6 57,5
1 5 62,5
1 4 67,5
2 3 72,5
2 2 75,0
2 1 80,0
2 2 75,0
1 3 72,5
1 4 67,5
1 6 62,5
1 8 57,5
1 10 52,5
1 12 47,5

Totalt 5287,5 kg

Det jag är ute efter att bli lika stark i pecs som i lats, dvs få en bra balans i styrkan och jag skiter i ev symmetri osv, i det programmet som jag kör nu är det ohemult jäkla mycket bp men ingen rygg och det tänkte jag ändra på och någonstans läste jag om ett förhållande mellan fram och bak om att "tränade du si skulle du träna ryggen så"

Så finns det (förhållande) och hur mycket mer ryggträning blir det för att få balans?

Har lagt in stångrodd 5*10 på 60 kg men känner att det behövs mycket mer för att få balans

Finns det redan tråd så hänvisa gärna för jag hittar absolut inget.

Jontez
2009-09-21, 13:32
19 set bänkpress.. tycker inte du att det är lite mycket på ett pass?

Alone_in_the_dark
2009-09-21, 13:34
19 set bänkpress.. tycker inte du att det är lite mycket på ett pass?

:D

Inte om man kör Boris Sheiko - då är det "normalt"

Jontez
2009-09-21, 13:36
:D

Inte om man kör Boris Sheiko - då är det "normalt"

Haha okej, aja om det nu är ett program så fungerar det säkert bra ;)

Är du mycket svagare i tuttarna än latsen? För jag tolkar det så av ditt inlägg. Men lägga in någon till rodd förutom stångrodd kan vara bra för att dra tillbaka kroppen lite

Alone_in_the_dark
2009-09-21, 13:39
Haha okej, aja om det nu är ett program så fungerar det säkert bra ;)

Är du mycket svagare i tuttarna än latsen? För jag tolkar det så av ditt inlägg. Men lägga in någon till rodd förutom stångrodd kan vara bra för att dra tillbaka kroppen lite

Tvärtom jag är svag i axlar/rygg där behöver jag mer styrka, och jag ser nu att jag skrivit fel i inlägget:smash: ja ja får skylla på min dyslexi då:)

Damien Thorne
2009-09-21, 14:46
Det jag har hört/läst är att man ska sikta på att köra lika mycket baksida (rodd) som framsida (bänkpress).

När jag körde Bulgaren som var 8set, körde jag exakt samma reps och set i stångrodd. Körde det på samma dag som bänkpressen. Tror ej att det är så noga att köra exakt samma reps, men setten är nog viktigare.

Men eftersom du kör 19set bänkpress, så blir det nog för jobbigt att köra 19 set rodd också. Men det kanske går att köra dagen efter.

Hur ser hela splitten ut?

Kör man bänk 2ggr/vecka? Hur många set sammalagt blir bänkpressen?
Tänkte om man kanske bara gör 5 set på dag 2, då blir det 24set.

Sikta på att göra lika många set sammanlagt på veckan i rodd också. Kör isåfall färre set rodd på den dagen då du gör fler set i bänkpressen, och fler set rodd på den dagen då du gör färre set i bänkpressen. Dvs så att passets sammanlagda set blir ungefär lika antal.

Alone_in_the_dark
2009-09-21, 14:50
Det jag har hört/läst är att man ska sikta på att köra lika mycket baksida (rodd) som framsida (bänkpress).
När jag körde Bulgaren som var 8set, körde jag exakt samma reps och set i stångrodd. Körde det på samma dag som bänkpressen. Tror ej att det är så noga att köra exakt samma reps, men setten är nog viktigare.

Men eftersom du kör 19set bänkpress, så blir det nog för jobbigt att köra 19 set rodd också. Men det kanske går att köra dagen efter.

Hur ser hela splitten ut?

Kör man bänk 2ggr/vecka? Hur många set sammalagt blir bänkpressen?
Tänkte om man kanske bara gör 5 set på dag 2, då blir det 24set.

Sikta på att göra lika många set sammanlagt på veckan i rodd också. Kör isåfall färre set rodd på den dagen då du gör fler set i bänkpressen, och fler set rodd på den dagen då du gör färre set i bänkpressen. Dvs så att passets sammanlagda set blir ungefär lika antal.


Exakt vad jag har hört också men nu kan jag inte hitta det.

Istället för att dra hela programmet här DT så kör jag nu vecka 3 på BS#31.
Så det är BP idag, onsdag och på fredag, så totalt denna vecka blir det 53 set BP*spy*

19 set stångrodd - nu snackar vi styrka:D

Damien Thorne
2009-09-21, 14:56
Exakt vad jag har hört också men nu kan jag inte hitta det.

Istället för att dra hela programmet här DT så kör jag nu vecka 3 på BS#31.
Så det är BP idag, onsdag och på fredag, så totalt denna vecka blir det 53 set BP*spy*

19 set stångrodd - nu snackar vi styrka:D

Ojoj... Endast 53set bänkpress på vecka 3 :naughty:

z_bumbi
2009-09-21, 14:56
Det finns kanske ingen anledning att matcha det set för set men om du slår ihop alla ryggövningar inklusive tryndrag/facepulls, "baksidaaxel"-övningar mm så bör nog inte skillnaden bli allt för stor. Rodd är en viktig faktor men det är som tur är (i det här fallet) inte den enda typen av ryggövning.

Alone_in_the_dark
2009-09-21, 15:00
Ojoj... Endast 53set bänkpress på vecka 3 :naughty:

Du vill spy på bp efteråt:D

Men man känner sig lite stolt över att ha överlevt veckan;)

Det finns kanske ingen anledning att matcha det set för set men om du slår ihop alla ryggövningar inklusive tryndrag/facepulls, "baksidaaxel"-övningar mm så bör nog inte skillnaden bli allt för stor. Rodd är en viktig faktor men det är som tur är (i det här fallet) inte den enda typen av ryggövning.

Ok, bra då hänger jag med då lägger jag in lite mer så det blir en bra balans.