handdator

Visa fullständig version : Huvudvärk efter undervattenrugby


UEIS
2009-09-20, 21:05
Hej!

Jag har nyligen börjat spela undervattenrugby. Vi tränar på tre meters djup. Sedan första har jag fått huvudverk efter avslutad träning. Nu är det värre än tidigare. Det är min tredje avslutade träning och nu bankar det på ordentligt. Vad kan det bero på? Min teori är att det har någonting med trycket att göra med tanke på att jag är nere mycket mer nu än vad jag var tidigare.


mvh

UEIS

ceejay
2009-09-20, 21:22
Lite ot så får jag iaf galet ont i huvet om jag dyker djupare än 2m ;) Så det kan mycket väl vara så att du är ovan vid trycket.

UEIS
2009-09-21, 07:50
Lite ot så får jag iaf galet ont i huvet om jag dyker djupare än 2m ;) Så det kan mycket väl vara så att du är ovan vid trycket.

Är det någonting som man vänjer sig vid? <håller tummarna>

Whistler
2009-09-21, 08:04
Tryckutjämnar du ordentligt innan varje nedvinkling?
Du ska ALDRIG försöka pressa dig att klara av trycket! Känns det inte bra, vänd och simma upp!

Alone_in_the_dark
2009-09-21, 08:04
Nu var det länge sen jag fridök, men jag hade också problem ibörjan oftast vid djup på 4-5 m. Sen började det om när jag gjorde 2 dyk på 10 m*rolleyes*. Visserligen gick det över sen MEN jag personligen skulle nog kolla det med tränaren om han har några tips eller liknande

delta_mats
2009-09-21, 11:49
Har med syrebrist att göra.

Whistler
2009-09-21, 12:03
UEIS: Hur många andetag tar du före varje nedvinkling? Det är farligt att hyperventilera, man brukar säga max 3 tre normala andetag innan man går ner.

När jag spelade hade man alltid den rytmen, tre andetag uppe och samma tid nere så man hela tiden hade en fräsch spelare på botten. Vi spelade dessutom i 5m-bassäng.

UEIS
2009-09-21, 12:53
Antal andetag
Jag tar inte bara tre andetag, eftersom jag känner att jag behöver mer luft. Det skulle inte vara konstigt om jag hyberventilerade en gnutta i sådant fall.

Tryckutjämning
Jag tryckutjämnar aldrig. Nödvändigt?

delta_mats
2009-09-21, 14:37
En del är ganska okänsliga och behöver inte direkt tryckutjämna på några meters djup medan andra verkligen måste göra det, kanske flera gånger.
Men alla måste dock göra det när man dyker djupare, annars pangar man öronlocken. Är man förkyld brukar man vara extra känslig, då kan även bihålorna göra ont.