handdator

Visa fullständig version : 2 träningspass per vecka (basövningar)


Ventor
2009-09-20, 20:05
Hej,

Vad tror ni om följande upplägg, tanken är att träna två pass per vecka och därefter börja om på nytt.

Onsdag:
Knäböj 3x6
Latsdrag 3x8
Dips 3x6
Militärpress 3x8
Baksida axlar 3x10

Lördag:
Marklyft 3x6
Bänkpress 3x8
Bicepscurl 3x8
Tricepsextension 3x8
Magövning 3x15


Är oerhört tacksam för vettiga åsikter och kommentarer.

Ventor

hillbilly90210
2009-09-20, 20:15
Jag hade absolut lagt till en roddövning och troligen en ren baksida lår också.

Turbo Rico
2009-09-20, 20:21
Jag körde 2 dagar i veckan under en kort period förra sommaren, inget jag skulle vilja göra nån längre tid men ok. Jag körde på på mitt gamla 3-split (böj, bänk, mark).
Dag 1; böj, frontböj, mage och lätt mark
Dag 2; bänkpress, snedbänk, axlar, lätt böj
Dag 3; marklyft, lats, ryggövning, lätt/explosiv bänk och triceps.
Skulle jag dela upp det på 2 pass luktar det helkropp eller 2 split. Kör du 2-split kan det vara idé att lägga in böj på lördag och mark på onsdagar så du alltid kör basövningarna 2 gånger i veckan, kanske inte alltid tungt. Aktiv vila, typ.

Ventor
2009-09-20, 20:32
Jag körde 2 dagar i veckan under en kort period förra sommaren, inget jag skulle vilja göra nån längre tid men ok. Jag körde på på mitt gamla 3-split (böj, bänk, mark).

Det är ju svårt att utvärdera ett träningsschema under en period som sträcker sig över sommaren.

Jag hade absolut lagt till en roddövning och troligen en ren baksida lår också.

Det är nog ingen dum idé, det har jag missat totalt.

Tunga marklyft tar rejält på baksida lår anser jag.

Turbo Rico
2009-09-20, 22:17
Det är ju svårt att utvärdera ett träningsschema under en period som sträcker sig över sommaren.



Det är nog ingen dum idé, det har jag missat totalt.

Tunga marklyft tar rejält på baksida lår anser jag.


Nej, precis och jag skulle inte satsa på att bara köra 2 pass i veckan nån längre tid, det var lite det jag menade. Ska man bara köra 2 pass måste man nog få med en hel del träning varje pass och då börjar det lukta helkropp. Det går ju att variera hur tungt man kör även om man tränar hela kroppen varje gång, det har väl lite med ålder, kost, sömn osv att göra.