handdator

Visa fullständig version : EAA istället för vassleprotein?


Vilar
2009-09-20, 13:57
Hej

Först o främst - det finns alltid ett forum som har svar på ens frågor. Tex Guddis tråd om kreatin: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=105194

Lysande, tack till Guddi som genom sin tråd gav mig ett svar på vilket kreatin jag ska köpa. :cheers:

....men som med alla forum finns risken att man får en del nya frågor och istället för att läsa igenom massvis med sidor(där man oftast får 2% relevant information och resterande 98% ointressant elr för mig helt irrelevant info) så ska jag ställa min fråga och förhoppningsvis få svar på den.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=127561

Även detta en bra tråd med svar på och om aminosyror, men den lämnar mig med en fråga.

EAA är bättre än vassleprotein läser jag ngnstans. Jaha, okej? Läser vidare och får nästan uppfattningen att man kan ta EAA istället för vassle. Jag trodde aminosyrorna förhindrade att muskelprotein bryts ner så snabbt och att vassleprotein va ngt jag tog efter träningen för att få i mig protein så kroppen får nya byggstenar. Stämmer detta elr ska jag ersätta mitt protein efter träningen med EAA?

Ursäktar om jag skrivit rörigt elr dåligt men hoppas att jag fått ner mina tankar om det jag läst och hur jag uppfattat det.

mvh Vilar

Kauppi
2009-09-20, 14:12
mm, jag vill veta detsamma.. vet inte om jag ska äta vassle eller eaa efter träning.
tacksam även jag för svar :)

Sniggel
2009-09-20, 14:22
Du kan ta EAA istället för vassle om det är det du undrar.

EAA är inte en helt annan typ av produkt eftersom beståndsdelarna är delvis samma.

Om du inte vet det redan så består protein av aminosyror som är sammansatta i långa kedjor.
Om du tänker dig en vassleproteinmolekyl så består den av väldigt många olika aminosyror (ihopsatta). Av dessa aminosyror är några essentiella (har för mig det är runt 40-55%), dvs livsnödvändiga. Man har även sett att det är enbart dessa aminosyror som behövs för att stimulera proteinsyntesen, resten av aminosyrorna i vassleprotein är mer eller mindre "överflödiga" i det avseendet.

Dessutom är skillnaden också att i EAA-produkter är aminosyrorna fria, de är alltså inte sammankopplade och detta innebär att upptaget blir mycket snabbare samt att den snabba höjning av aminosyror i blodet stimulerar proteinsyntesen mer än vad vassle kan göra (kroppen måste klippa itu proteinet på egen hand vilket tar lite längre tid och därför höjs inte aminosyrekoncentrationen i blodet lika snabbt med vassle).

Både hos vassle och EAA får man den bästa "effekten" på tom mage, annars blir upptaget långsamt (vilket inte behöver betyda att det är dåligt, det är fortfarande protein som kan användas i proteinsyntesen, man går bara miste om uppregleringen från pulvret i sig)

Om jag ska sammanfatta fördelar med EAA och vassleprotein så skulle det nog se ut så här:

EAA:s fördelar:
* Högre proteinsyntes-stimulans
* Lägre kcal-mängd per dosering (bra om man deffar)

Vassles fördelar:
* Lättare att få att smaka gott
* Innehåller mineraler och andra nyttiga mikronutrienter (speciellt om vasslet inte genomgått för avancerade reningsprocesser, den billiga sortens vassle (koncentrat) är den bästa här, enbart mekanisk filtrering)
* Högre kcal-mängd (bra om man behöver gå upp i vikt)

King Grub
2009-09-20, 14:26
Jag trodde aminosyrorna förhindrade att muskelprotein bryts ner så snabbt och att vassleprotein va ngt jag tog efter träningen för att få i mig protein så kroppen får nya byggstenar.

Nej, varken vassle eller EAA minskar muskelnedbrytning. Både vassle och EAA ökar muskeluppbyggnad. Båda fungerar på samma sätt, bara att EAA har större effekt.

Vilar
2009-09-20, 17:47
EAA blir det då istället för protein och än en gång ett mycket bra svar, dessutom på mindre än 1 timme oxå, då kan jag beställa redan ikväll. Fint som snus :)

Det gick bra o blanda kreatin med protein enligt vad jag läste innan, men går det lika bra med EAA? O sista frågan bör jag komplettera EAA:n med ngt annat?

Nej, varken vassle eller EAA minskar muskelnedbrytning. Både vassle och EAA ökar muskeluppbyggnad. Båda fungerar på samma sätt, bara att EAA har större effekt.

Ok, jag har väl blandat ihop de men ngt annat, de inte lätt o hålla reda på allt. :)

mvh Vilar

Anders The Peak
2009-09-20, 18:08
Intressant studie kring det här med eea(l-leucine) och muskelnedbrytning mm.
Mitchell JC, Evenson AR, Tawa NE: Leucine inhibits proteolysis by the mTOR kinase signaling pathway in skeletal muscle. J Surg Res 2004, 121:311.
http://www.nutritionandmetabolism.com/content/pdf/1743-7075-5-20.pdf

Anders The Peak
2009-09-20, 18:14
Intressant studie kring det här med EAA(l-leucine) och muskelnedbrytning mm.

http://www.nutritionandmetabolism.com/content/pdf/1743-7075-5-20.pdf

Rättade till en mycket viktig detalj

King Grub
2009-09-20, 18:17
Muscle protein breakdown did not change in response to the drink.

http://jap.physiology.org/cgi/content/full/88/2/386

These results suggest that branched-chain amino acid ingestion suppresses whole-body proteolysis in tissues other than skeletal muscle in normal men.

J Parenter Enteral Nutr. 1995 Jan-Feb;19(1):47-54.

Anders The Peak
2009-09-20, 18:22
Rättade till en mycket viktig detalj


Published: 17 July 2008

Mr.Sarkastisk
2009-09-20, 18:30
Nej, varken vassle eller EAA minskar muskelnedbrytning. Både vassle och EAA ökar muskeluppbyggnad. Båda fungerar på samma sätt, bara att EAA har större effekt.

Men om man ligger på ett kaloriunderskott dvs. när man deffar så är det ju bra att använda sig utav bl.a. EAA och kreatin? Det trodde jag var för att minska muskelnedbrytningen? Man bygger ju i princip inte muskler under en deff så man kan ju egentligen inte säga att man använder det för att öka muskeluppbyggnaden då...?

944RS
2009-09-20, 18:41
Men om man ligger på ett kaloriunderskott dvs. när man deffar så är det ju bra att använda sig utav bl.a. EAA och kreatin? Det trodde jag var för att minska muskelnedbrytningen? Man bygger ju i princip inte muskler under en deff så man kan ju egentligen inte säga att man använder det för att öka muskeluppbyggnaden då...?

Du bygger väl fortfarande muskler när du styrketränar även om du deffar. Men muskelnedbrytningen övrig tid på dygnet kan motverka viktuppgång.

Mr.Sarkastisk
2009-09-20, 19:13
Du bygger väl fortfarande muskler när du styrketränar även om du deffar. Men muskelnedbrytningen övrig tid på dygnet kan motverka viktuppgång.

Ja, visst kan man bygga muskler när man deffar, men om vi säger att man tappar muskelmassa under en deff så blir egentligen svaret: teorestiskt ja, praktiskt nej.

King Grub
2009-09-20, 19:35
Man bygger ju i princip inte muskler under en deff så man kan ju egentligen inte säga att man använder det för att öka muskeluppbyggnaden då...?

Jo, det gör du. Uppbyggnad minus nedbrytning = proteinbalans. En positiv proteinbalans = ökad mängd muskelmassa. En negativ proteinbalans = minskad mängd muskelmassa.

EAA ökar muskeluppbyggnaden vid energiunderskott, precis som vid energiöverskott. Styrketräning bygger muskler vid energiunderskott, precis som vid energiöverskott. Dessa faktorer ökar muskeluppbyggnaden, men minskar inte muskelnedbrytningen. Oavsett om man befinner sig i energiunderskott eller energiöverskott.

Det handlar inte om teori eller praktik. Det är bara du som inte verkar ha begreppen riktigt klara för dig.

Man bygger muskler vid energiöverskott, flera hundra gram per dag. "Problemet" är att nedbrytningen ofta är (minst) lika stor.

Mr.Sarkastisk
2009-09-20, 19:49
Jo, det gör du. Uppbyggnad minus nedbrytning = proteinbalans. En positiv proteinbalans = ökad mängd muskelmassa. En negativ proteinbalans = minskad mängd muskelmassa.

Du har helt rätt i det du säger, dock så misstolkar du mig en aning.
Jag försöker inte motbevisa att man inte bygger muskler under en deff, utan vara tydlig med att 1-2 = -1

King Grub
2009-09-20, 19:53
Nej, jag misstolkade dig inte. Du skriver att muskeluppbyggnad = positiv proteinbalans, men så är det inte nödvändigtvis. Man bygger muskler även om man förlorar muskler. Då är nedbrytningen större än uppbyggnaden.

Det är det det handlar om i den här diskussionen. Inte "bygga muskler" som i att öka eller minska i muskelmassa, utan att stimulera muskeluppbyggnaden, proteinsyntesen. EAA stimulerar muskeluppbyggnaden, men minskar inte muskelnedbrytningen. Det gäller både vid energiöverskott och energiunderskott, både vid muskeltillväxt och muskelförlust.

Mr.Sarkastisk
2009-09-20, 20:26
Nej, jag misstolkade dig inte. Du skriver att muskeluppbyggnad = positiv proteinbalans, men så är det inte nödvändigtvis. Man bygger muskler även om man förlorar muskler. Då är nedbrytningen större än uppbyggnaden.

Det var det jag menade med det teoretiska

Det är det det handlar om i den här diskussionen. Inte "bygga muskler" som i att öka eller minska i muskelmassa, utan att stimulera muskeluppbyggnaden, proteinsyntesen. EAA stimulerar muskeluppbyggnaden, men minskar inte muskelnedbrytningen. Det gäller både vid energiöverskott och energiunderskott, både vid muskeltillväxt och muskelförlust.

& det med det praktiska...

King Grub
2009-09-20, 20:27
Det är inget "teoretiskt" med det. Det är vad som händer, i praktiken.

Det handlar inte om det.. Det handlar om egenskapen hos EAA och vassle att stimulera proteinsyntesen eller reducera proteinnedbrytningen. Inte om att öka eller förlora muskelmassa totalt. Du förtydligar inget, utan introducerar bara aspekter som inte hör till ämnet.

Cerberus
2009-09-21, 00:48
Kroppen är väl aldrig antingen katabol eller anabol, det är två samtida processer som sker i olika förhållanden till varandra beroende på omständigheter(styrketräning, svält osv)? Am I right or am I wrong?

Eddie Vedder
2009-09-21, 05:35
Kroppen är väl aldrig antingen katabol eller anabol, det är två samtida processer som sker i olika förhållanden till varandra beroende på omständigheter(styrketräning, svält osv)? Am I right or am I wrong?

Du har fullständigt rätt.

Sniggel
2009-09-21, 08:47
Du har fullständigt rätt.

Ok, jag har sett "Anabol" som ett tillstånd där kroppen överlag har större syntes av kroppsvävnad än nedbrytning av sådan.
Tex direkt efter ett mål.

Eddie Vedder
2009-09-21, 09:09
Ok, jag har sett "Anabol" som ett tillstånd där kroppen överlag har större syntes av kroppsvävnad än nedbrytning av sådan.
Tex direkt efter ett mål.

Ja så kan man också se det helt klart. Men då vet du ju trots allt hur det ligger till i praktiken även om man använder olika begrepp.

De som missförstår begreppen tror jag har den uppfattningen som Cerberus nämner, d.v.s. att det är antingen eller.

Anders The Peak
2009-09-21, 20:29
De här sakerna går att reglera med rätt mängder av BCAA/L-Leucine bäst går det om man är diabetiker för då kan man lägga in en lite högre dos insulin för att få kraftigast reglering syntes och hämning av nedbrytningen. Fast lite snabba kolhydrater fungerar rätt bra också typ Vitargo/Maltodextrin som ökar på insöndringen av insulin.

Vilar
2009-09-26, 15:21
Nu har jag tagit EAA för första gången och jag måste säga att det smakade inte jättegott :) Jag håller med dom som säger att smaken är inte viktig utan de e resultaten, men detta var väldigt nära min gräns för vad jag drar i mig för att få bättre resultat.

Jag har ett litet problem med doseringen. Det står i "tråden om EAA" att en dos på 10g gav den bästa effekten, och detta verkar rimligt o vetenskapligt uppbackat. Kollar man sen på min burk står det att man ska ta en halv skopa, vilket då ska va ca.7g. Problemet är bara att om jag kollar mot min köksvåg så är en hel skopa 8g. Mäter dom verkar så illa elr packar/trycker dom kanske ihop pulvret i skopan, elr sista men mindre troliga, min köksvåg är superdålig?

Ni som tar EAA, hur mycket tar ni? Själv funderar jag på o ta 10g.

mvh Vilar

Humbucker
2009-09-26, 17:21
Jag brukar äta en stor portion mat ca 3 timmar innan träning, och en dos EAA direkt innan träning.
Magsäcken är ju inte fullständigt tom då, men frågan är om EAA fortfarande är dubbelt så stimulerande än vassle, trots magsäck som ej är helt tom (4-5 timmar efter stor måltid)?
Av praktiska, arbetsmässiga skäl, kan jag inte ändra på tiden efter den måltiden oftast, och därför undrar jag om det ens är värt att jag kör på EAA strax innan träning istället för vassle, om båda blir "likvärdiga" om jag nu fortfarande har lite mat kvar i magen.

King Grub
2009-09-26, 17:30
Vassle fungerar efter precis samma mekanismer och det där med "tom mage" gäller vassle också.

Fatcan
2009-09-26, 17:59
Har EAA samma fettförbrännande effekt som vassle?

Gosti123
2009-09-26, 18:11
Vassle fungerar efter precis samma mekanismer och det där med "tom mage" gäller vassle också.




Jag har hört att vassleprotein som tex whey 80 är bättre att inta med maten.

King Grub
2009-09-26, 18:37
Nej, då blir det som vilken proteinkälla som helst. Inget fel med det, om du bara vill använda pulvret till att utöka dagens proteinintag, men vill du att det skall stimulera muskeluppbyggnaden så mycket som möjligt, skall du inte ta det i samband med en måltid, utan för sig.

Humbucker
2009-09-27, 11:15
Vassle fungerar efter precis samma mekanismer och det där med "tom mage" gäller vassle också.

Ja men vad betyder detta? Att EAA och vassle blir "lika muskelbyggande" om man inte tar dem på fastande mage? Som sagt - jag kan inte alltid tajma passen så att de blir på tom mage, och då undrar jag om det ens är värt att jag kör på EAA om effekten minskas drastiskt då jag intar det på halvtom mage, jämfört med om jag skulle ta vassle istället.

King Grub
2009-09-27, 11:16
Att precis samma saker gäller. Effekten av EAA minskar om magen är full, men det gör vassleproteinets också.

Humbucker
2009-09-27, 11:51
Att precis samma saker gäller. Effekten av EAA minskar om magen är full, men det gör vassleproteinets också.

Betyder det att EAA fortfarande är dubbelt så effektivt som vassle eller påverkas den ration också?

x_776
2009-09-30, 18:51
läste i EAA tråden nyss, och som jag uppfattade det hela så kan man väl ersätta Protein pulvret med EAA istället eller har jag fel.

King Grub
2009-09-30, 19:26
Ja, men kalorimängden blir lägre, så det får du kompensera någon annanstans, om du vill få lika mycket energi.

x_776
2009-10-01, 11:03
med en gainer kanske?

King Grub
2009-10-01, 11:12
Eller mat.

Slartibartfast
2009-10-01, 11:16
Eller mat.

:D Va?? MAT??

Grahn
2009-10-01, 11:18
:D Va?? MAT??

....inte ens......Meal Replacements?! *screwy*