handdator

Visa fullständig version : Konstig ilande smärta från armbågen ner i underarmen


Fredrik_S
2009-09-20, 07:54
Om högerarmen hänger längs sidan så illar det konstigt i armbågen och neråt översidan på underarmen.

Samma om jag håller armen med 90 grader vinkel i armbågen och vrider underarmen medsols(så handflatan vänds mot taket)

Smärtan kommer utan att jag spänner någon muskel hårt och är väldigt obehaglig.
Det har varit så i två dagar.

Jag vet inte vad som hänt, jag har inte gjort något speceillt.

Fredrik_S
2009-09-22, 02:23
Nu har det flyttats upp mer till biceps och det är mer en molande smärta i hela biceps.

Är det nån överansträngning eller nån lite bristning eller liknande? Vad ska jag göra?

eskiil
2009-09-22, 16:58
Jag fick en liknande känsla idag, precis över armbågen efter att jag hade kört smal bänk.

BobaFett
2009-09-23, 09:40
Jag fick en liknande känsla igår, fast min är i vecket där biceps börjar (mittemot armbågen alltså). Det gör ont och knäpper till om jag böjer armen mer än 90 grader och vrider medsols (så att handflatan hamnar upp mot taket). Jag har känt av det väldigt lite senaste 2 veckorna men det kom upp ordentligt igår när jag körde rygg och biceps.

Jag tror att det är för att jag har börjat att köra lutande hantelflyes när jag kört bröst, känner att jag belastar bicepssenan när jag gör övningen så den ska jag ta bort från mitt program.

Kan man köra bröst fast man har ont i biceps? Jag tänkte man kan ju vila på rygg och bicepsdagen tills det går över men fortsätta med andra övningar. Eller ska man vila helt?

BobaFett
2009-09-23, 09:48
Jag fick en liknande känsla igår, fast min är i vecket där biceps börjar (mittemot armbågen alltså). Det gör ont och knäpper till om jag böjer armen mer än 90 grader och vrider medsols (så att handflatan hamnar upp mot taket). Jag har känt av det väldigt lite senaste 2 veckorna men det kom upp ordentligt igår när jag körde rygg och biceps.

Jag tror att det är för att jag har börjat att köra lutande hantelflyes när jag kört bröst, känner att jag belastar bicepssenan när jag gör övningen så den ska jag ta bort från mitt program.

Kan man köra bröst fast man har ont i biceps? Jag tänkte man kan ju vila på rygg och bicepsdagen tills det går över men fortsätta med andra övningar. Eller ska man vila helt?

Jag menade när man vrider handen motsols så att handflatan åker ner mot marken förståss.

SeTi
2009-09-29, 11:18
bump, har samma problem som ts

mulliy
2009-10-05, 17:13
Bumpar denna, då jag har samma problem. Fick det efter jag körde armbrytning mot en såndär maskin som mäter hur stark du är, om det kan va till någon hjälp.

harryss0n
2009-11-01, 00:23
Garanterat efter armbrytning, har varit med om denna smärta flertal gånger men lär mig ändå inte att ge fan i armbrytandet.

Jezter
2009-11-04, 15:09
Kan det inte vara en muskilinflammation ni alla beskriver? Sk. tennisarmbåge? Har haft samma känningar som Fredrik_S hade och det var enligt läkaren en muselinflammation.
Det gick över av sig själv efter ca 2 veckor då jag ansträngde den inflammerade muskeln så lite som möjligt.

- Kreh
2009-11-04, 16:11
Det blir så alltid för mig under tunga träningsperioder. Går över efter några dagars/veckors (beroende på hur hårt och länge man tränat) vila.

Anders The Peak
2009-11-04, 16:30
Oftast kommer problemen pga slag tryck mot underarmen som påverkar ulnar nerven.
http://www.akademiska.se/templates/page____33740.aspx

Vid längre problem är det oftast ett kompartmentsyndrom i botten kan bero på för mycket muskler eller broskbildning efter skador längs ulnar nerven.

Det är viktigt att man sover med rak arm och för att inte förvärra skadan och inte med krökta armar. Man kan använda stödskena som lägger armen i rätt läge.

Vid längre besvär ta kontakt med sjukgymnast.

Anders The Peak
2009-11-04, 16:34
Oftast kommer problemen pga slag tryck mot armbåge/underarm som påverkar ulnarisnerven.
http://www.akademiska.se/templates/page____33740.aspx

Vid längre problem är det oftast ett kompartmentsyndrom i botten kan bero på för mycket muskler eller broskbildning efter skador längs ulnarisnerven.

Det är viktigt att man sover med rak arm och för att inte förvärra skadan och inte med krökta armar. Man kan använda stödskena som lägger armen i rätt läge.

Vid längre besvär ta kontakt med sjukgymnast.
Rättade till lite dyslexi

Martin Löwgren
2009-11-04, 17:45
Kan det inte vara en muskilinflammation ni alla beskriver? Sk. tennisarmbåge? Har haft samma känningar som Fredrik_S hade och det var enligt läkaren en muselinflammation.
Det gick över av sig själv efter ca 2 veckor då jag ansträngde den inflammerade muskeln så lite som möjligt.

Nej någon inflamation är det inte, men en klassisk överansträngning som lägger sig vid vila av den värkande muskeln.