handdator

Visa fullständig version : Stor individuell glykemisk respons på födointag


King Grub
2009-09-19, 14:12
BACKGROUND: Many studies on the health effects of the glycemic index (GI) are confounded by differences in the intakes of other macronutrients and fibre. Little data exist about the within- and between-subject variability of the GI.

OBJECTIVE: Our objectives were therefore (i) to calculate the GI of eight commonly used food products with similar macronutrient and fibre composition, but with different sources of carbohydrates, (ii) to examine the inter- and intra-individual variability of the incremental area under the curve (iAUC) after consuming the reference solution, and (iii) to compare the effect of three different methods on 2-h postprandial blood glucose responses.

DESIGN: Four groups of 10 healthy subjects consumed in random order the increased (iGI) and decreased GI (dGI) variants and twice a glucose solution. All products consisted of 25g available carbohydrates (CHO). For the fruit drink, glucose values were simultaneously analyzed using venous and capillary blood samples, and by using a continuous glucose monitoring system (CGMS).

RESULTS: The GIs for increased and decreased variants were (mean+/-standard error of the mean (SEM)) 69+/-15 and 40+/-4 for bread, 86+/-14 and 48+/-8 for a fruit drink, 51+/-12 and 20+/-4 for cake, and 63+/-17 and 37+/-10 for a cookie. The inter- and intra-individual coefficient of variation (CV) of the iAUCs of the reference solution was large and varied respectively between 13 and 38%, and between 33 and 80%.

CONCLUSIONS: These data suggest that the GI is difficult to use at the individual level.

Contemp Clin Trials. 2009 Sep 6. Variability of the glycemic response to single food products in healthy subjects.

SeTi
2009-09-20, 17:51
Sedan jag drog ner på kolhydrater har jag gått ner kraftigt i vikt. Är det möjligt att jag är mer "känslig" för kolhydrater och därför vid normalt intag, ca 50% av maten, har svårt att få igång fettoxidationen trots kaloriunderskott? Har läst att vissa människor nästan måste dra ner på kolisar för att inte skicka massa insulin som stoppar fettminskningen?
Tack för att du postade

mikaelj
2009-09-20, 18:06
Det är vad jag tror på, men som benhårt argumenteras mot häromkring....

Ungefär:

Dålig insulinkänslighet + högkolhydrat + kaloriunderskott = stor NEAT/kroppstemp.-minskning, liten viktminskning
Dålig insulinkänslighet + lågkolhydrat + kaloriunderskott = liten NEAT/kroppstemp.-minskning, stor viktminskning.

A.Steinbach
2009-09-20, 18:18
Det är vad jag tror på, men som benhårt argumenteras mot häromkring....

Ungefär:

Dålig insulinkänslighet + högkolhydrat + kaloriunderskott = stor NEAT/kroppstemp.-minskning, liten viktminskning
Dålig insulinkänslighet + lågkolhydrat + kaloriunderskott = liten NEAT/kroppstemp.-minskning, stor viktminskning.

Borde inte stor NEAT ger stor viktminskning i så fall...

mikaelj
2009-09-20, 18:22
Borde inte stor NEAT ger stor viktminskning i så fall...

Stor NEAT/kroppstemp.-minskning.

A.Steinbach
2009-09-20, 18:26
Stor NEAT/kroppstemp.-minskning.

Ok

Men det har ju ändå ingenting med högre insulinnivåer och minskad fettoxidation som nämndes i inlägget. Utan handlar i så fall om låga blodglukosnivåer orskat av för höga insulinnivåer vilket gör att man blir hängig/trött och rör på sig mindre, alltså låg NEAT.

mikaelj
2009-09-20, 18:30
Jag syftade på vad SeTi skrev i inlägg #2.

Naturligtvis var det bara mindre kalorier han fick i sig?

A.Steinbach
2009-09-20, 18:51
Jag syftade på vad SeTi skrev i inlägg #2.

Naturligtvis var det bara mindre kalorier han fick i sig?

Jag syftade också på det inlägget och där talas det om insulin och minskad fettoxidation.

mikaelj
2009-09-20, 18:54
Ah! Då är vi överens om vad jag skrev i inlägg #3?

Tillägg: dålig insulinkänslighet + högkolhydrat + kaloriunderskott => minskad NEAT/kroppstemp motsvarande kaloriunderskottet!

(för normala kaloriunderskott, säg -500-1000/dag kcal som är standard)

Bozar
2009-09-20, 18:56
Även om det är stor variation i nivåerna så får man genrellt mer näringsrika och bättre alternativ när det gäller kolhydratskällor om man följer GI med några undantag som fruktos osv. Tycker GI funkar bra tillsammans med sunt förnuft liksom de flesta bättre livsstilar/dieter.

SeTi
2009-09-20, 19:12
Dålig insulinkänslighet + högkolhydrat + kaloriunderskott = stor NEAT/kroppstemp.-minskning, liten viktminskning
Dålig insulinkänslighet + lågkolhydrat + kaloriunderskott = liten NEAT/kroppstemp.-minskning, stor viktminskning.

Intressant är också att jag verkar klara av viss kolhydrat på morgonen men i övrigt står jag mig bra på 0 kolhydrat. Visst är insulinkänsligheten bättre på morgontimmarna efter fasta?

Min bror kan t ex äta 50% kolisar och ligger på lågt kroppsfettprocent trots intag av en hel del "snabba" kolhydrater.
Dock så har han antagligen ett sötsug som i längden kommer leda till övervikt, och detta upplever jag att jag slipper då jag håller mig till gröt och kanske lite pasta/ris nån gång ibland.

Föresten, jag upplever att jag svettas och dricker mindre när jag skär ner på kolhydrater. Kan nån förklara detta?

mikaelj
2009-09-20, 19:17
Intressant är också att jag verkar klara av viss kolhydrat på morgonen men i övrigt står jag mig bra på 0 kolhydrat. Visst är insulinkänsligheten bättre på morgontimmarna efter fasta?

Japp.

Min bror kan t ex äta 50% kolisar och ligger på lågt kroppsfettprocent trots intag av en hel del "snabba" kolhydrater.
Dock så har han antagligen ett sötsug som i längden kommer leda till övervikt, och detta upplever jag att jag slipper då jag håller mig till gröt och kanske lite pasta/ris nån gång ibland.

"Jag fattar inte, jag har kunnat äta hur mycket godis som helst när jag var yngre. Sen pang, när jag fyllde 30 började jag få gubbmage trots att jag åt och tränade precis som innan?"

Insulinokänsligheten smyger sig långsamt på som en tjuv i mörkret...

Föresten, jag upplever att jag svettas och dricker mindre när jag skär ner på kolhydrater. Kan nån förklara detta?

Kolhydrater binder vätska, så omsättningen blir lägre utan.

SeTi
2009-09-20, 19:24
Snabbt svar! Tack!

Börjar nu förstå varför det finns dom som svär vid lchf, och andra som undrar vad grejen är och tuggar kolisar medans rutorna ploppar fram*giggle*

Mental
2009-09-20, 23:50
Japp.
Insulinokänsligheten smyger sig långsamt på som en tjuv i mörkret...


Själv tror jag snarare att aktivitetsnivån på längre sikt minskas på grund av ändrad livsstil, även om man kanske själv inte märker det + att metabolismen minskar naturligt med stigande ålder.

Bozar
2009-09-21, 07:58
Själv tror jag snarare att aktivitetsnivån på längre sikt minskas på grund av ändrad livsstil, även om man kanske själv inte märker det + att metabolismen minskar naturligt med stigande ålder.

Finns gott om hårda personer över 40 och 50 så minskad aktivitetsnivå tror jag mer på även om man har sänkta nivåer av hormoner pga den fysiologiska anpassningen.

z_bumbi
2009-09-21, 08:08
Sedan jag drog ner på kolhydrater har jag gått ner kraftigt i vikt. Är det möjligt att jag är mer "känslig" för kolhydrater och därför vid normalt intag, ca 50% av maten, har svårt att få igång fettoxidationen trots kaloriunderskott? Har läst att vissa människor nästan måste dra ner på kolisar för att inte skicka massa insulin som stoppar fettminskningen?
Tack för att du postade

Har du minskat kalorierna mer genom att inte äta kolhydrater?

A.Steinbach
2009-09-21, 10:14
Ah! Då är vi överens om vad jag skrev i inlägg #3?

Tillägg: dålig insulinkänslighet + högkolhydrat + kaloriunderskott => minskad NEAT/kroppstemp motsvarande kaloriunderskottet!

(för normala kaloriunderskott, säg -500-1000/dag kcal som är standard)

Inte rikitigt.

Tror inte NEAT har den största effekten. Utan det är en kombination av minskad rörelse, större hungerskänslor bl a pga det låga blodsockret vilket då gör att man faktiskt äter mer och viss säkning av BMR.

Men det är saker som ej enbart hänger ihop med dålig insulinkänslighet. Varför har kvinnor svårare för att gå ned i vikt, handlar ju inte om sämre insulinkänslighet iaf.

SeTi
2009-09-21, 11:33
Har du minskat kalorierna mer genom att inte äta kolhydrater?

Eftersom jag inte räknade kalorier innan jag började "deffa" så vet jag inte hur min kaloribalans har påverkats sen jag drog ner på kolhydrater. Men det *känns* som jag nu äter mer och oftare än förut och ändå lyckas gå ner i vikt.
Kan också nämna att jag äter kvarg, ägg och gröt i stora mängder *flex*

A.Steinbach
2009-09-21, 11:41
Eftersom jag inte räknade kalorier innan jag började "deffa" så vet jag inte hur min kaloribalans har påverkats sen jag drog ner på kolhydrater. Men det *känns* som jag nu äter mer och oftare än förut och ändå lyckas gå ner i vikt.
Kan också nämna att jag äter kvarg, ägg och gröt i stora mängder *flex*

Det är väldigt vanligt att folk när dom skär ner på kolhydrater och äter mer fett upplever att dom äter mer vilket dom oftast inte gör.