handdator

Visa fullständig version : skillnaden mellan snabba och långsammakolhydrater?


paulos
2009-09-19, 14:04
Hej
läser mycket att man ska äta långsamma kolhydrater under diet men varför? det är ju kalorier som räknas spelar det någon roll om ja äter vitt bröd istället för grovt?

Agoge
2009-09-19, 14:07
mest pga blodsockret antar jag :) man blir ju rätt slapp efter några dygn med enbart socker

King Grub
2009-09-19, 14:08
Snabba kolhydrater ger generellt större blodsockersvängningar, större insulinfrisättning och större fettinlagring / mindre fettförbränning.

Vid energiunderskott verkar det inte göra någon speciell praktisk skillnad, då energiunderskottet i sig skyddar mot sådana negativa effekter, men att överäta snabba kolhydrater vid energiöverskott skulle jag inte tro är bra för hälsan i längden.

Plus att långsamma kolhydratkällor (också generellt, undantag finns) innehåller mer näringsämnen än snabba.

Fredrik_S
2009-09-19, 16:07
mest pga blodsockret antar jag :) man blir ju rätt slapp efter några dygn med enbart socker

Vad har socker med snabba eller långsamma kolhydrater att göra? Det är ju varken särskillt snabbt eller långsamt. Dock helt fritt från näring vilket gör det till ett uselt val som kolhydratskälla.

Eddie Vedder
2009-09-19, 17:19
Hej
läser mycket att man ska äta långsamma kolhydrater under diet men varför? det är ju kalorier som räknas spelar det någon roll om ja äter vitt bröd istället för grovt?

Största anledningen är att de varianter av amma livsmedel som råkar ha lägre GI i regel är mer näringsrika. Sedan har ju mättnad och blodsockerpåverkan etc. betydelse men lyckas man utan problem behålla samma energibalans oavsett vitt eller grovt så är ligger alltså skillnaden i kostens näringstäthet.