handdator

Visa fullständig version : Proteindryck efter träning?


Jueeel
2009-09-19, 10:58
Hejsan. Jag har nyss börjat gymma för ett par veckor sedan. Jag är 15 år och ser redan skillnad. Behöver lite info om någon bra dryck och ett schema när jag ska ta det! Jag kör ett helkropps program och vill fokusera på en perfekt kropp.

Eddie Vedder
2009-09-19, 12:21
Titta runt lite i trådar. Din fråga finns ju i varannan tråd. Köp ett billigt vanligt pulver från en svensk tillvekare och ta 2-3 skopor efter passet t.ex.

Krångligare än så är det inte. Och tillskott är inget måste.

johanhej
2009-09-19, 12:25
Mjölk fungerar mycket bra. En liter minimjölk efter ett träningspass har jag kört på ett tag nu.

Frillan
2009-09-19, 12:30
En perfekt kropp vill jag också ha :D

EAA är bäst före och efter om du vill uppreglera proteinsyntes.

Vassle funkar också bra...

Kasein har väl ingen större påverkan när det kommer till att uppreglera proteinsyntes?

Giljotinen
2009-09-19, 12:37
Kasein har väl ingen större påverkan när det kommer till att uppreglera proteinsyntes?

Ingen alls har jag för mig. Däremot motverka proteinnedbrytning.

Eddie Vedder
2009-09-19, 12:52
Kasein har väl ingen större påverkan när det kommer till att uppreglera proteinsyntes?

Ingen alls har jag för mig. Däremot motverka proteinnedbrytning.

Jo muskelproteinsyntesen stimuleras av kasein efter träning. I en studie från 2004 av Tipton et al. var vassle och kasein likvärdigt vid jämförelse men en senare jämförelse från i år visade högre muskelproteinsyntes från vassle och soja än kasein.

Har skrivit om det en del här:

Skillnader mellan populära proteinkällor för tränande – del 1 (http://traningslara.se/blogg/skillnader-mellan-populara-proteinkallor-for-tranande-del-1/)

Mer konkret om den nyare studien:

Skillnader mellan populära proteinkällor för tränande del 2 – Ny jämförande studie (http://traningslara.se/blogg/skillnader-mellan-populara-proteinkallor-for-tranande-del-2-%e2%80%93-ny-jamforande-studie/)

Yeahvlen
2009-09-19, 13:56
Hur står det sig i aminosyreutsöndringstid om man jämför 20 gram vassle kontra 20 gram kasein direkt efter träningstillfället? Skulle inte kasein kunna vara mer gynnsamt, efter träning givetvis, i och med att det usöndrar aminosyror under en längre tid än vassle, och därmed förhöjer muskelproteinsyntesen längre? Eller gäller inte det efter träning, att kasein utsöndrar aminosyror längre?

En tankebana och fundering. Kan vara helt om bakfoten.

King Grub
2009-09-19, 14:00
Skall man inte äta något mer efter proteindrinken direkt efter passet kan det säkert vara en fördel med kasein med i det intaget.

Men det är ett dåligt upplägg i vilket fall som helst, och går man hem och äter man fyller man på med aminosyror från långsammare källor där.

Vassle är bättre än kasein efter träning.

http://jap.physiology.org/cgi/content/abstract/00076.2009v1

WHITEFOLKS
2009-09-19, 15:04
Är långsamt protein/kasein endast fördelaktigt i de situationer där det är långt till nästa intag?

Om man vet med att man ska/kan äta igen inom 2h eller så fyller då kasein någon positiv funktion eller skulle det teoretiskt alltid vara bättre med snabbt protein så länge man "fyller på" igen?

Frillan
2009-09-19, 15:16
För att fylla ut ditt proteinbehov kan du använda kasein eller vanligt protein som finns i föda.

Vid tillfällen du vill uppreglera proteinsyntesen bör du välja vassle med vatten, eller EAA...Jag äter alltid eaa när min mage är tom, vilket brukar bli 09.00 och 15.00 om jag äter frukost 06.00 och lunch 12.00 tex. Detta är utöver träningen då..

King Grub
2009-09-19, 15:17
Handlar det om proteinintag mellan målen och syftet med intaget är att stimulera muskeluppbyggnad, är antagligen vassle eller EAA det bäst valet. Långsamt protein har man redan tillgång till från målen omkring, om det inte går väldigt lång tid mellan måltiderna.

WHITEFOLKS
2009-09-19, 16:48
Kan eaa/vassle-intag mellan målen fylla samma/bra funktion mellan måltiderna även om det ligger lite kasein och "småputtrar" från 2-3h sedan?

Då får man ju lite av det bästa av 2 världar.

King Grub
2009-09-19, 17:09
Ja.

http://ajpendo.physiology.org/cgi/content/full/288/4/E761

Gabriel174
2009-09-21, 17:41
Är också femton år gammal och undrar hur ofta jag ska ta mitt tillskott.

Köpte 4kg Gainer Pro nyss, och undrar om jag ska ta den två eller tre gånger per dag?

Jag väger 60-62 kg~ om det spelar någon roll.

mvh

King Grub
2009-09-21, 18:04
I samband med fysisk aktivitet, träning. Direkt före, direkt efter går bra. Antagligen bästa upplägget, att "rama in" passet mellan två aminosyre/proteinintag.

Gabriel174
2009-09-21, 18:06
Dessutom; skall gainern tas på vilodagar, eller bara dagarna man gymmar?

Gabriel174
2009-09-21, 18:07
Okej, tack, King Grub. Så om jag ska gymma vid 4-tiden så tar jag en vid 15:30~? och en direkt efter passet?


En instruktör på gymmet sa att man kunde blanda in detta:
2-3 DL mjölk
1 banan
1 ägg
2dl havregryn
1DL pulver

(kan ha vart till frukost, då jag berättade till honom att jag inte käkar det eftersom att jag inte har någon matlust på morgonen)

Sniggel
2009-09-21, 18:26
Den där drinken är bra efter träning, men kan vara lite tung direkt före träning. Funkar även bra som mellanmål, eller till frukost, eller när som helst annars egentligen.
Enda jag vill kritisera är att ett rått ägg är inte det smartaste att förtära pga att proteinet blir svårtillgängligt samt att risken att smittas för salmonella ökar.

Gabriel174
2009-09-21, 18:29
Okej, tack för snabbt svar:)

Om jag förstått det rätt, så räcker det med att jag tar 1.5-2DL pulver och 4~ DL vatten/mjölk och skaka det? Två gånger per dag; ena kan man ta lite när man vill, och en efter träningen.

På vilodagar så tar man alltså ingen gainer?

Och nu är det så att jag brukar äta ganska uselt; vore det bättre om jag då drack 3st?

King Grub
2009-09-21, 19:34
Det är bättre om du styr upp kosten. En gainer är inte mycket nyttigare än en påse lösgodis. Vill du ha ett proteintillskott till andra tillfällen passar ett rent proteinpulver bättre. Kolhydraterna i en gainer är näringsmässigt värdelösa och påverkar blodsocker och insulin mycket kraftigt, och det är inte säkert att det är hälsosamt i längden, vid andra tillfällen än vid fysisk ansträngning.

Eddie Vedder
2009-09-21, 19:39
Är också femton år gammal och undrar hur ofta jag ska ta mitt tillskott.

Köpte 4kg Gainer Pro nyss, och undrar om jag ska ta den två eller tre gånger per dag?

Jag väger 60-62 kg~ om det spelar någon roll.

mvh

Jag skulle aldrig rekommendera gainer vid annat tillfälle än i direkt samband med träningen. Har du svårt att fylla ditt kaloribehov finns bättre sätt än supersnabba och näringsbefriade kolhydrater.

Den bör enbart se som fördelaktig ur prestations- och återhämtningssynpunkt, "nyttighetsmässigt" är gainer jämförbart med godis i stort sett.

http://traningslara.se/blogg/konkreta-tips-for-dig-som-vill-upp-i-vikt/

Gabriel174
2009-09-21, 20:02
Nu blev jag lite förvirrad. Verkar som om alla säger olika till mig, hehe :S Inte lätt att vara nybörjare...

Så Gainern jag införskaffade var helt onödig? Och jag borde alltså bara ta en per dag - efter träningen?

King Grub
2009-09-21, 20:05
Den är inte onödigt i syftet att ge extra energi och protein, i samband med träning. Direkt före, direkt efter är bra. Att använda gainer som måltidsersättning vid andra tillfällen än kring träning skulle jag inte rekommendera av ovan nämnda anledningar; det är som sagt ungefär som att äta en påse lösgodis med extra protein. Vill du ha ett pulver som du kan använda som proteinkälla lite närsomhelst är det bättre att du köper ett rent proteinpulver, utan en massa supersnabba kolhydrater färdigblandade i.

Gabriel174
2009-09-21, 20:08
Tror jag förstod lite bättre nu. Gainern är alltså inte till för att ersätta mat - detta har man rent proteinpulver till (?).

Jag ska använda den två gånger per dag (då jag tränar), en gång innan träningen och en direkt efter.

Tackar för svar ISF.

Eddie Vedder
2009-09-21, 20:09
Nu blev jag lite förvirrad. Verkar som om alla säger olika till mig, hehe :S

Nej det jag och King Grub skrev var ju i stort sett ordagrant samma sak. Måhända att försäljaren av din produkt skrivit något annat men vad är det att tro på?

mikaelj
2009-09-21, 20:10
Tror jag förstod lite bättre nu. Gainern är alltså inte till för att ersätta mat - detta har man rent proteinpulver till (?).

Varken gainer eller proteinpulver är magiskt.

Proteinpulver (vassleprotein) är i stort sett kolhydrat- och fettreducerad torrmjölk. Gainer är ovanstånde plus en snabb kolhydratkälla, typ druvsocker.

Det är ingen som helst magi, och du skulle lika gärna kunna dricka en liter mjölk för att få i dig 35g protein och 50g kolhydrater, och då dessutom få i dig mer nyttigheter från mjölken (A- och D-vitamin, framförallt).

Pulvrena är lättare hantera, men inte mer än så.

Kika även på t.ex. http://traningslara.se/blogg/idrottarens-proteinbehov-del-2-proteintillskott/ för mer info om varför man äter proteintillskott överhuvudtaget.

Gabriel174
2009-09-21, 20:11
Var väl snarare han på ************* som sa att jag borde ta en gainer 2-3 gånger per dag om jag vill gå upp i vikt, hehe. Jadu, verkar som om han lurades (?) :D

King Grub
2009-09-21, 20:13
Var väl snarare han på ************* som sa att jag borde ta en gainer 2-3 gånger per dag om jag vill gå upp i vikt, hehe. Jadu, verkar som om han lurades (?) :D

Det hjälper säkert till att gå upp i vikt, så på det sättet lurades han inte. Men det är bättre för dig och din kropp att göra det genom att äta motsvarande mängd vettig mat i stället.

Plus att en försäljare gärna rekommenderar många intag för att pulvret skall ta slut så fort som möjligt, så att kunden "måste" köpa nytt.

Men det är inget speciellt med en gainer - proteinet kommer från mjölk och kolhydraterna från potatis och socker. Det är bara att det är näringslöst och tas upp så snabbt att det kan påverka saker som blodsocker och hormonfrisättning, om det tas vid andra tillfällen än träning, att det kanske inte är så bra för kroppen.

en stor stark
2009-09-21, 20:13
Var väl snarare han på ************* som sa att jag borde ta en gainer 2-3 gånger per dag om jag vill gå upp i vikt, hehe. Jadu, verkar som om han lurades (?) :D

Yup, ju snabbare den tar slut, ju snabbare måste du köpa nytt. ;)
Du skulle kunna gå ner i vikt när du använder den 2-3ggr/dag, och gå upp i vikt utan gainer helt och hållet.

King Grub
2009-09-21, 20:18
Det är inget dumt eller dåligt du har köpt, kan tilläggas, bara du håller intagen kring träning. Då fyller produkten sitt syfte, för den som vill ha lättillgängliga kalorier, öka i vikt och återhämta sig bra från träning.

Gabriel174
2009-09-21, 20:19
Konstigt att den jäkla instruktören på gymmet sa i stort sett samma sak som honom.

Men okej, tackar :) ska alltså använda den två gånger på dagarna jag tränar.

Men till nästa gång - är det bättre att köpa rent proteintillskott om jag använder det för att öka i vikt?


Edit: Måste tydligen sköta kosten på ett mycket bättre sätt också. Antagligen den viktigaste läxan :)

mikaelj
2009-09-21, 20:24
Tänk på att viktökningen är långt ifrån enbart muskelmassa. Att försöka gå upp i vikt snabbt leder mest till att du lägger på dig onödigt mycket fett. De flesta behöver nog inte det.

Eddie Vedder
2009-09-21, 20:26
Konstigt att den jäkla instruktören på gymmet sa i stort sett samma sak som honom.

nej inte konstigt alls, att vara gyminstruktör innebär ingen större chans för att ha koll på kosten än vad chanserna är att en brevbärare har det. Vissa personer har ett specialintresse och blir duktiga helt enkelt, både brevbäraren och gyminstruktören kan skaffa sig kunskapen på egen hand men inget i vederbörandes yrke är en garanti för det.

Men till nästa gång - är det bättre att köpa rent proteintillskott om jag använder det för att öka i vikt?

Bättre och bättre, orkar du äta som du borde tycker jag det är en fördel rent hälsomäsigt i alla fall. Och att enbart köpa proteinpulver och dessutom köpa eget maltodextrin ger dig ju fortfarande möjligheten att ta en gainer om du vill.

Skillnaden är den att det blir billigare per portion och att du kan dosera själv.

Edit: Måste tydligen sköta kosten på ett mycket bättre sätt också. Antagligen den viktigaste läxan :)

Japp!:thumbup: Ta en titt i min länk om viktuppgångstips.

Gabriel174
2009-09-21, 20:31
Tackar för alla kloka svar! :)

Massa nyttig information man fått lära sig här :p borde alltså inte lyssna på gyminstruktörerna bara för att de har en t-shirt där det står instruktör på.



Jag tar risken att bli dumförklarad, men för att summa summarum;
1.Gainers och proteintillskott är onödiga så länge man sköter kosten korrekt.
2.Gainers skall tas två gånger per dag då man tränar, ena gången innan och en efter träningen.
3. Jag måste läsa på mer.

Ta en titt i min länk om viktuppgångstips.
Skall göras imorgon!

Tackar :D

Eddie Vedder
2009-09-21, 20:41
1.Gainers och proteintillskott är onödiga så länge man sköter kosten korrekt.

Nej de fyller fortfarande en funktion, bara man är medveten om att det inte är något magiskt och inte tror att det är ett måste.

2.Gainers skall tas två gånger per dag då man tränar, ena gången innan och en efter träningen.

Nej det var bara ett förslag. Du behöver inte ta två doser, räcker med en före om du vill det eller en efter om du vill det eller ingen alls om du vill det.

3. Jag måste läsa på mer.


Ja eller läsa på mindre kanske. Så blir du intge så förvirrad över petitesser.;)

Gabriel174
2009-09-21, 20:43
Haha, tackar! :D