handdator

Visa fullständig version : maximal protein


lukashynam
2009-09-19, 08:37
Hej!


Jag undrar hur mycket protein jag max kan äta?
För har läst att det kan orsaka höga hälso problem av att äta för mycket proteiner. Jag är i en bulk period och är 170cm lång och väger 63kg och äter 3243kcal och 252g protein om dagen + EAA innan och efter träning är det för mycket för min kroppsvikt tycker ni? Eller ska jag kanske äta mer proteiner än vad jag gör?

King Grub
2009-09-19, 08:38
En teoretisk toxisk gräns för proteinintag är nämnd vid 3.5 gram protein per kilo kroppsvikt och dygn.

Eddie Vedder
2009-09-19, 08:42
Det är väldigt högt. Farligt eller ej är ju såklart svårt att säga men oavsett vilket så kan du med gott samvete dra ner ordentligt på proteinet utan att för den delen oroa dig över försämrade träningsresultat.

Du bulkar ju dessutom och då är det ju dessutom lite mindre krav på högt proteinintag än vid deff. Och även vid deff är det där väldigt väldigt högt.

lukashynam
2009-09-19, 08:44
okej tack så mycket för dem snabba svaren.

lukashynam
2009-09-19, 08:52
låter 2396,5kcal, 174g protein rimligt tycker ni då?

Eddie Vedder
2009-09-19, 08:53
låter 2396,5kcal, 174g protein rimligt tycker ni då?

Varför så drastisk minskning av energiintaget totalt sett? Den ändringen fattar inte jag. Blev det plötsligt en deff eller vaddå?

lukashynam
2009-09-19, 08:56
Varför så drastisk minskning av energiintaget totalt sett? Den ändringen fattar inte jag. Blev det plötsligt en deff eller vaddå? haha nej men jag tänkte mest på protein intaget lät rimligt, energiintaget kommer fixas betydligt högre.

King Grub
2009-09-19, 08:59
Det är fortfarande "ju mer protein, desto mer muskler" som gäller. Det finns ingen anledning för den som vill öka i muskelmassa att begränsa sitt proteinintag av andra anledningar än den du nämner i förstainlägget.

Torsk_ole
2009-09-19, 09:04
Det är fortfarande "ju mer protein, desto mer muskler" som gäller. Det finns ingen anledning för den som vill öka i muskelmassa att begränsa sitt proteinintag av andra anledningar än den du nämner i förstainlägget.

Har jag missat nåt här? Har det inte varit uppe att en person som styrketränar inte behöver mer än 1,6-2,2 g protein/kg?

Folk i största allmänhet brukar ju reagera när någon skriver att de äter över 2,5 g protein/kg och säga att det verkligen inte behövs mer osv.

Vad stämmer? Eller snarare vad är det senaste som stämmer:D

King Grub
2009-09-19, 09:09
Inget nytt alls. Alla observationer säger, att om man ökar proteinintaget med alla andra faktorer konstanta, ökar muskelmassan.

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=3839993&postcount=22

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=3840400&postcount=29

Anders The Peak
2009-09-19, 09:34
En intressant artikel som har några år på nacken men som förklarar på ett bra sätt frågan som egentligen ställs...
http://musclemedia.com/training/abcde/v61_abc4.asp#next

Symphony Flex
2009-09-19, 10:40
En teoretisk toxisk gräns för proteinintag är nämnd vid 3.5 gram protein per kilo kroppsvikt och dygn.

den toxiska gräns du pratar om. vad är det som skall vara dåligt?
är det njuröverbelastning eller nåt annat? hur är det med korrelationen för proteinintag/testoproduktion? har hört att testoprod kan påverkas av ett för högt proteinintag. detta skulle ju in förlängningen innebära att ju mer protein ju mer muskler bara gäller till en viss gräns.

King Grub
2009-09-19, 10:55
Är det dåligt med lägre testosteronkoncentrationer i blodet, om det beror på större upptag i muskulatur och anabola receptorer?

Symphony Flex
2009-09-19, 11:00
En intressant artikel som har några år på nacken men som förklarar på ett bra sätt frågan som egentligen ställs...
http://musclemedia.com/training/abcde/v61_abc4.asp#next

här var ju spännande läsning. vad tycker King Grub om detta? Artikeln talar emot tesen mer protein = mer muskler eftersom att kroppen ändå vänjer sig.
kan dessa tankar bli applicerbara på så korta "fasteperioder" som det blir frågan om vid ett IF-upplägg typ leangains?

as we speak about if. de hormonella fördelar för muskeltillväxt som ges vid ett fåtal stora måltider om dagen gentemot många små. vilka är egentligen dessa?

nu är jag nyfiken :)

Symphony Flex
2009-09-19, 11:02
Är det dåligt med lägre testosteronkoncentrationer i blodet, om det beror på större upptag i muskulatur och anabola receptorer?

tror inte jag hänger med nu. jag trodde att den kroppsegna produktionen testo hämmades vid för stora intag av protein. är det alltså inte så?

du menar att ju mer protein man äter ju mer testo används i muskler / anabolar receptorer?

Anders The Peak
2009-09-19, 13:35
tror inte jag hänger med nu. jag trodde att den kroppsegna produktionen testo hämmades vid för stora intag av protein. är det alltså inte så?

du menar att ju mer protein man äter ju mer testo används i muskler / anabolar receptorer?
Om jag inte missminner mig så postade Grub ett abstract häromdagen som handlade om SHBG(Sex hormone-binding globulin is a glycoprotein that binds to sex hormones, specifically testosterone and estradiol)som indirekt antyder att så är fallet.

smeander
2009-09-19, 18:42
En teoretisk toxisk gräns för proteinintag är nämnd vid 3.5 gram protein per kilo kroppsvikt och dygn.

Man kan inte sätta en teoretisk gräns och varför just 3.5g? Vad baserar du det på? Har du någon pålitlig källa som har något annat att redovisa än simpla spekulationer?

Beroende på vilken artikel du läser kan det maximala proteinintaget variera mellan 3-12g/kg kroppsvikt.

Det finns inget svar på hur mycket protein som är skadligt för kroppen, än så länge så finns det enbart spekulationer, och den som säger något annat ska ha en bra källa att hänvisa till där en seriös och övervakad studie har gjorts under en längre tid.

Själv får jag för tillfället i mig 521g Protein om dagen, det vill säga 5,7g/kg kroppsvikt. :eating:

King Grub
2009-09-19, 18:44
Man kan inte sätta en teoretisk gräns och varför just 3.5g? Vad baserar du det på? Har du någon pålitlig källa som har något annat att redovisa än simpla spekulationer?

Jo, det kan man. "Teoretisk" betyder det här fallet att man teoriserar en gräns baserat på dom data som finns. Varför skulle man inte kunna det? Siffran lades fram i International Journal of Sport Nutrition and Exercise Metabolism, 2006, 16, 129-152.

Själv får jag för tillfället i mig 521g Protein om dagen, det vill säga 5,7g/kg kroppsvikt.

Jo, men du har ju svalt AST:s reklam med hull och hår, minst lika okrititskt som du kallar siffran jag lade fram för "simpla spekulationer".

smeander
2009-09-19, 18:49
För er som vill läsa den kompletta studien:

http://www.nutritionandmetabolism.com/content/2/1/25

Mer Protein Mer Muskler :hbang:

Gosti123
2009-09-19, 18:53
Hur många gram protein tror ni att jag får i mig om jag får i mig:

3 skopor whey 80.

12 köttbullar.

smeander
2009-09-19, 18:53
Jo, det kan man. "Teoretisk" betyder det här fallet att man teoriserar en gräns baserat på dom data som finns. Varför skulle man inte kunna det? Siffran lades fram i International Journal of Sport Nutrition and Exercise Metabolism, 2006, 16, 129-152.



Jo, men du har ju svalt AST:s reklam med hull och hår, minst lika okrititskt som du kallar siffran jag lade fram för "simpla spekulationer".

Men det finns ju ingen data som visar att protein skulle skada njurarna? Hur kan man då sätta en gräns?

Om jag hade varit okritisk skulle jag ha hela deras sortiment av kostillskott hemma, dock så fungerar Max-ot riktigt jävla bra och det är därför jag kör det stenhårt, även utan att använda just deras kosttillskott.

King Grub
2009-09-19, 18:54
Hur många gram protein tror ni att jag får i mig om jag får i mig:

3 skopor whey 80.

12 köttbullar.

Det kan väl omöjligt vara allt proteingivande du får i dig på en dag? I sådana fall är det dags att lägga om kosten, oavsett hur många gram protein det rör sig om. Kom ihåg att allt protein räknas med i det totala dagsintaget.