handdator

Visa fullständig version : Omega 3 ägg


DrP
2003-08-31, 20:59
Läste att det finns omega-3 berikade ägg ute nu. Ska finnas iaf. Nån som sett de i affären?

"– Jämförelser har visat att våra omega-3 ägg innehåller betydligt mer av fettsyran DHA än vad hälsokostbutikens ”Omega-3 kapslar” gör. Men i rättvisans namn bör nämnas att halten EPA var något högre i kapslarna.

– Livsmedelsverkets uppgifter visar också att halten av Alfa-linolensyra är tre gånger så stor i omega-3 ägg jämfört med standard ägg. Även halten DHA är högre, knappt tre gånger så hög i Omega-äggen, säger Bengt Eriksson. "

http://www.svenskaagg.se/artikelarkiv/naringhalsa/omegaberi0403.htm

pTr
2003-08-31, 21:16
ägg som inehåller omega 3 har väll alltid funnits... de hönor som äter fett från fisk får i sig omega3 och därmed berikas äggulan med det också:eating:

DrP
2003-08-31, 21:30
de hönor som äter fett från fisk får i sig omega3 och därmed berikas äggulan med det också

Ja precis. Det är så dessa ägg får en högre halt av omega-3 än vanligt. Grejen är väl att det inte är vanligt att hönor käkar fett från fisk, som dessa gör.

-GP-
2003-08-31, 21:35
Originally posted by DrP
Läste att det finns omega-3 berikade ägg ute nu. Ska finnas iaf. Nån som sett de i affären?

Japp, har sett dom på ica.

EiseltUK
2003-08-31, 23:36
Ett ägg = en omega-3 kapsel eller??

Det är EPA som är den viktigaste, då DHA kan bildas i kroppen från EPA.

Sverker
2003-09-01, 05:52
Höns äter nog allt som de kan få ned i krävan:D

Matar man höns med linfrön så stiger halterna av DHA och EPA i äggulan. Det går alldeles utmärkt att mata hönsen med fiskrens också.

Iden är gammal och stupar ofta på att ägget smakar fisk.
Här har äggleverantören tydligen hittat mat och mängder till hönsen som fungerar bra.

Det är ju bara att prova och se vad du tycker ?

z_bumbi
2003-09-01, 10:44
Ägg från riktigt frigående hönor har också bättre andel omega-3. Inte om de där som går i trånga utrymmen som hackar ihjäl varandra där det står frigående på förpackningen utan de där hönsen som sprang omkring på lagårdsbacken förr i tiden.

Samma sak gäller ju för nötkött att om man låter dem gå ute och beta så blir kötter nyttigare.

En gissning är att samma sak gäller för svin men det har jag aldrig sett något om.

Berry
2003-09-01, 11:16
Köpte sådana ägg på ICA Maxi och de hönsen hade fått linfrön i sitt foder, stod det.

Sverker
2003-09-01, 11:45
Svinkött innehåller mer fleromättat fett än nötkött. Det är det som är problemet ! svinkött härsknar lättare.

Givetvis kan man ge grisen linfrön men köttet blir mjukare/sladdrigare och härsknar lättare.

Magert svinkött håller ca 2 - 3 % fett så ät magert och välj andra fettkällor.

Big_Vik
2003-09-01, 13:03
är de mkt dyrare än vanliga ägg?

z_bumbi
2003-09-01, 13:24
Sverker: Jag har inte tänkt på sambandet mellan fleromättat fett i kött och hur fort det blir dåligt förut, så idag har jag i alla fall lärt mig något:thumbup: