handdator

Visa fullständig version : Hur länge håller kranvatten i kylskåpet


Fredrik_S
2009-09-18, 20:34
Jag tycker det går rätt fort innan vattnet ger konstig bismak eller direkt smakar äckligt när det hälls upp från en tillbringare i kylen.

Ungefär hur länge kan man tänka sig att kranvatten borde hålla innan det blir bakterier och sånt i den, i ett hyfsat rent kylskåp vid 4 grader.

stafh
2009-09-18, 20:43
Om vattnet är rent borde det inte finnas någon nämnvärd näring för bakterierna, och tillväxten bör vara minimal, speciellt med tanke på den låga temperaturen.

Pepz
2009-09-18, 20:46
tillbringare utan lock?

efter ett par timmar har vattnet ju tagit smak av allt i kylen, bakterier tror jag inte men det är ju inte gott

Fredrik_S
2009-09-18, 21:22
Om vattnet är rent borde det inte finnas någon nämnvärd näring för bakterierna, och tillväxten bör vara minimal, speciellt med tanke på den låga temperaturen.

Ingen aning hur rent kranvatten är...

tillbringare utan lock?

efter ett par timmar har vattnet ju tagit smak av allt i kylen, bakterier tror jag inte men det är ju inte gott

Ja utan lock.

Fast det finns väl inte så mycket i kylskåp som avger smak tror jag. Är väl bara burkar och kartonger och liknande man har i kylen. Menar du att öppnade mjölkpaket och sånt ger smak.

nmanradnävna
2009-09-18, 21:50
Ingen aning hur rent kranvatten är...



Ja utan lock.

Fast det finns väl inte så mycket i kylskåp som avger smak tror jag. Är väl bara burkar och kartonger och liknande man har i kylen. Menar du att öppnade mjölkpaket och sånt ger smak.

Om det är något med en speciell lukt i kylen ett tag kan fan t.om mjölken smaka svinäckligt.

myggan
2009-09-18, 22:23
Blir kranvattnet dåligt i rumstemperatur (i flaska)? Jag dricker flera dagar gammalt vatten ibland som legat i väskan eller i skåpet :)

Sverker
2009-09-19, 06:07
Om vattnet är rent borde det inte finnas någon nämnvärd näring för bakterierna, och tillväxten bör vara minimal, speciellt med tanke på den låga temperaturen.

Blir kranvattnet dåligt i rumstemperatur (i flaska)? Jag dricker flera dagar gammalt vatten ibland som legat i väskan eller i skåpet :)

Bakterier växer till i antal många gånger lättare än vad man kan tro. De finns näring för bakterier i det renaste vattnet:(

Kan man förvara vatten vid 4 grader så är det mycket bra.
Med största sannolikhet så kommer 99 % av bakterierna från karaffen / flaska / dunken och inte från vattnet.



Tyvärr är alla på Kollo supermän och drabbas aldrig av förgiftningar. Jag tänker tvärtom och minimera riskerna. Jag har inte lust eller tid att må dåligt i två eller tre dagar i onödan. Kyl ned vattent i kylskåpet under några timmar och häll ut det som inte dricks.

Fredrik_S
2009-09-19, 08:25
Bakterier växer till i antal många gånger lättare än vad man kan tro. De finns näring för bakterier i det renaste vattnet:(

Kan man förvara vatten vid 4 grader så är det mycket bra.
Med största sannolikhet så kommer 99 % av bakterierna från karaffen / flaska / dunken och inte från vattnet.



Tyvärr är alla på Kollo supermän och drabbas aldrig av förgiftningar. Jag tänker tvärtom och minimera riskerna. Jag har inte lust eller tid att må dåligt i två eller tre dagar i onödan. Kyl ned vattent i kylskåpet under några timmar och häll ut det som inte dricks.

Så byta ut karaffvattnet varje morgon tex är bäst?

Tolkia
2009-09-19, 10:26
Är det dricksvatten man vill ha, borde det duga att byta en gång om dagen (det blir ju i praktiken kortare tid, eftersom man sover på natten). Glöm inte att diska ur karaffen/tillbringaren vid "vattenbyte". Bismak behöver inte betyda att vattnet är hälsovådligt, men det verkar onödigt att dricka äckligt vatten.

Att dricka vatten ur en vattenflaska som legat i väskan ett par dagar verkar rätt korkat. Vattenflaskor i plast som man går runt och suger på, samt ofta diskar ganska sällan, är förmodligen rena växthusen. Särskilt de som har "sugkork".

OneManArmy
2009-09-19, 19:26
Är det dricksvatten man vill ha, borde det duga att byta en gång om dagen (det blir ju i praktiken kortare tid, eftersom man sover på natten). Glöm inte att diska ur karaffen/tillbringaren vid "vattenbyte". Bismak behöver inte betyda att vattnet är hälsovådligt, men det verkar onödigt att dricka äckligt vatten.

Att dricka vatten ur en vattenflaska som legat i väskan ett par dagar verkar rätt korkat. Vattenflaskor i plast som man går runt och suger på, samt ofta diskar ganska sällan, är förmodligen rena växthusen. Särskilt de som har "sugkork".

hmm kommer att tänka på min vattenflaska jag har dagarna in o ut i bilen på jobbet.. dricker väl 1 liter vatten ur den om dan typ, aldrig diskat..

Kanske är dags? :P

Har iofs inte blivit sjuk heller, lite skit rensar tarmen eller vad är det dom säger.

Trapper Buzz
2009-09-19, 19:29
Dricka flera dagar gammal vatten kan vara dödande,
har hänt att folk dött av det. Särskilt ni som hade liggande i bilarna borde passa er.
Jag är stor vattenälskare; men här i stan går kranvattnet knappt att dricka så här års.
Ytvattentäkt.

Sverker
2009-09-20, 18:45
Har du kommunalt vatten har du bra vatten i kranen. Även om det är ytvatten så ska det vara bra vatten.

CrazyJoeDavola
2009-09-21, 12:54
Hur är det med flaskvatten?

Fredrik_S
2009-09-21, 13:32
Hur är det med flaskvatten?

Beror på om du fyllt flaskan själv, har du det så finns svaret i tråden redan.

Pojo
2009-09-21, 19:55
Jag kan ha fel. Men vanligt kranvatten innehåller en liten del klor, när man förvarar vattnet i kylen stiger kloret upp till ytan och ger en dålig smak.

Fredrik_S
2009-09-22, 01:50
Jag kan ha fel. Men vanligt kranvatten innehåller en liten del klor, när man förvarar vattnet i kylen stiger kloret upp till ytan och ger en dålig smak.

Om det ens är så så borde det ju blandas igen när jag häller upp det i ett glas.

Sverker
2009-09-22, 06:15
Häller du upp vatten från kranen och ställer det i kylskåpet så får du andra effekter;)

Skulle det finnas med klor i vattnet så kommer kloret att stiga till ytan och lämna vattnet. Det sker något så enkelt som en dekantering. Rimligen borde smaken förbättras.

MEGA_MAN
2009-09-22, 10:30
Som ovan talare har sagt så spelar det stor roll om man har lock på karaffen.
Utan lock så smakar vattnet dåligt inom några timmar medan det fortfarande smakar friskt ett dygn senare om man använder lock.

Det spelar dock viss roll hur stor vattenyta karaffen blottar.

Själv använder jag en vinkaraff med en pingisboll i toppen:D

nickluz
2009-09-22, 19:41
Blanda i citron, då smakar det inte dåligt:p haha! Har iaf inga dåliga erfarenheter av att dricka vatten som är lite gammalt...Men som sagt, dåligt att göra när det finns så mkt fräscht vatten direkt i kranen som dessutom är kallt från början!! Men typ mjölk, juice och sånt klarar sig ju en tid öppnat i kylen(konserveringmedel?)

// Nicklas