handdator

Visa fullständig version : 500kcal om dagen


85kg
2009-09-18, 14:38
Hej jag vägde 130kg och är 195cm lång, jag betstämde mig för banta. Jag började med att inte få i mig mer än 500kcal om dagen. jag har gått ner 4 kg på 4 dagar sedan har jag totalt gått ner 7kg på 14 dagar. det verkar inte som jag går ner. jag drickel cola zero och äter grönsaker och nutrelett ibland hur länge ska jag forsätta denna diet tills jag når 85kg?

mikaelj
2009-09-18, 14:41
Ändra bums! Du blir av med massvis med muskler såhär.

Om du måste svälta dig snabbt, ät 200g protein/dygn, fiskolja och vitamineraltablett. Glöm inte att styrketräna, något helkropspass i veckan. Annars har du muskelförlusten igen. Se http://www.bodyrecomposition.com/the-rapid-fat-loss-handbook för ett detaljerat schema.

Men först borde du ta en paus i 2-3 veckor och äta i ungefärlig energibalans.

Morty
2009-09-18, 14:55
Låter som en dålig diet att hålla så länge. Eftersom du har tappat så mycket som jag gjort genom en deff någonsin (över 2 månader typ) på 2 veckor så är det klart att du går ner.

Kör denna skitdiet tills du är på typ 110, så att du iaf ser skillnad. Sen tycker jag att du ska köra en vanlig diet.

85kg
2009-09-18, 14:56
Ändra bums! Du blir av med massvis med muskler såhär.

Om du måste svälta dig snabbt, ät 200g protein/dygn, fiskolja och vitamineraltablett. Glöm inte att styrketräna, något helkropspass i veckan. Annars har du muskelförlusten igen. Se http://www.bodyrecomposition.com/the-rapid-fat-loss-handbook för ett detaljerat schema.

Men först borde du ta en paus i 2-3 veckor och äta i ungefärlig energibalans.

jag tränar inget men jag har tyngt arbete, men förlorar jag inget fett oxo?

944RS
2009-09-18, 15:03
Jodå, du förlorar fett oxå. Men du kanske skulle ta och inse att det kommer ta längre tid än du hoppats på.
500kcal/dag är för lite. Ät mer protein än nuvarande kost så har du stor chans att fortsätta gå ner i vikt men behålla lite muskler samtidigt.

mikaelj
2009-09-18, 15:03
jag tränar inget men jag har tyngt arbete, men förlorar jag inget fett oxo?

Jo, men du vill inte bli av med muskler i onödan, hur mycket du än säger att du kan avvara dem.

Dessutom måste det vara helt vansinnigt svårt att hålla sig mätt på de där påsarna? Hälften socker, ungefär. Gör dig själv och din kropp en jättetjänst, och dieta på broccoli, vit fisk, tonfisk & kyckling nästa gång.

Morty
2009-09-18, 15:08
Jo, men du vill inte bli av med muskler i onödan, hur mycket du än säger att du kan avvara dem.

Dessutom måste det vara helt vansinnigt svårt att hålla sig mätt på de där påsarna? Hälften socker, ungefär. Gör dig själv och din kropp en jättetjänst, och dieta på broccoli, vit fisk, tonfisk & kyckling nästa gång.

Och varför inte lax???

mikaelj
2009-09-18, 15:10
Och varför inte lax???

Tja, sure. Då kan man skippa fiskoljan, om man väljer en bra lax. Poängen var väl att täcka kroppens behov av sånt den måste ha i sig, till så lite energi som möjligt. Lax har mer fett än bara det absolut mest nödvändiga.

(sedan är det förstås ingen mening att svälta sig som överviktig när man kan prova på en lågkolhydratkost....)

85kg
2009-09-18, 15:15
jag har slutat känna av hunger men när jag gör det dricker jag cola. jag tänkte hålla på så i 1 år max men jag vill se resultat på vågen. nutrelett påsarna är väl protien i dom oxo eller?

mikaelj
2009-09-18, 15:16
jag har slutat känna av hunger men när jag gör det dricker jag cola. jag tänkte hålla på så i 1 år max men jag vill se resultat på vågen. nutrelett påsarna är väl protien i dom oxo eller?

Ja, men alldeles för lite.

85kg
2009-09-18, 15:20
Ja, men alldeles för lite.

ok, men tror du jag kommer gå ner i vikt till 85kg? om jag fortätter på min diet och i såfall hur lång tid tar det? jag vill ner*cry* tror du kroppens dagliga energibehov kommer anpassa sig till 500kcal om dan så jag inte går ner?

Morty
2009-09-18, 15:22
ok, men tror du jag kommer gå ner i vikt till 85kg? om jag fortätter på min diet och i såfall hur lång tid tar det? jag vill ner*cry* tror du kroppens dagliga energibehov kommer anpassa sig till 500kcal om dan så jag inte går ner?

Läs mig 10 gånger om dagen (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881)

944RS
2009-09-18, 15:24
jag har slutat känna av hunger men när jag gör det dricker jag cola. jag tänkte hålla på så i 1 år max men jag vill se resultat på vågen. nutrelett påsarna är väl protien i dom oxo eller?

Du kommer se resultat på vågen om du byter ut påsarna mot näringsriktig mat istället oxå.

Jag har aldrig hört om någon som gått på sådan diet i ett år så jag vet inte hur deras kroppar mår. Men med ett fysiskt tungt jobb så kommer du behöva de muskler du har kvar så börja att lägga till några olika proteinkällor.

Om du äter proteinet så kanske du håller dig mättare oxå och slipper dricka cola.

mikaelj
2009-09-18, 15:24
ok, men tror du jag kommer gå ner i vikt till 85kg? om jag fortätter på min diet och i såfall hur lång tid tar det? jag vill ner*cry* tror du kroppens dagliga energibehov kommer anpassa sig till 500kcal om dan så jag inte går ner?

Släng vågen! Totalt ointressant i din situation. Hämta måttbandet istället. Börja styrketräna. Ät mer!

Se hur midjemåttet minskar och minskar, och hur du orkar mer och mer i gymmet.

Läs t.ex. http://www.kostdoktorn.se/viktnedgang/svart-ga-ner-i-vikt

Rickard
2009-09-18, 15:25
ok, men tror du jag kommer gå ner i vikt till 85kg? om jag fortätter på min diet och i såfall hur lång tid tar det? jag vill ner*cry* tror du kroppens dagliga energibehov kommer anpassa sig till 500kcal om dan så jag inte går ner?
Jag tror inte att du kommer nå 85kg på den dieten, jag tror att den blir ohållbar i längden.

Men om du istället lägger om din livsstil och dina kostvanor är jag säker på att du kan nå 85kg inom ett år. Och detta utan någon vansinnig och till och med skadlig diet.

944RS
2009-09-18, 15:26
ok, men tror du jag kommer gå ner i vikt till 85kg? om jag fortätter på min diet och i såfall hur lång tid tar det? jag vill ner*cry* tror du kroppens dagliga energibehov kommer anpassa sig till 500kcal om dan så jag inte går ner?

Visst kan du nå 85kg! Det är bra att ha et mål att försöka nå. MEN det är långt från där du är nu så jag gissar på 1,5år

85kg
2009-09-18, 15:30
tack för tipsen allihop jag ska äta mer protien. men jag har viljan för att fortsätta min skadliga diet, för övervikt är mer farlig än min diet jag kan hålla på så länge vågen visar att jag går ner.

944RS
2009-09-18, 15:40
Men skrev du inte i ditt första inlägg att viktminskningen stannat av? Kanske är det ett tecken på att du fått en bra start och nu kan börja försöka lära dig att lyssna på kroppen.

85kg
2009-09-18, 15:45
Men skrev du inte i ditt första inlägg att viktminskningen stannat av? Kanske är det ett tecken på att du fått en bra start och nu kan börja försöka lära dig att lyssna på kroppen.

jo den har stannat av på 500kcal de e sjukt.

Rickard
2009-09-18, 15:50
jo den har stannat av på 500kcal de e sjukt.
Antingen så äter du mer än du tror eller så har din kropp börjat binda vatten som besatt på grund av kortisolnivåerna skjutit i höjden.

kidneyinlodz
2009-09-18, 15:52
Varför är det inte accepterat att det tar tid att gå ner? Helt säkert gick du inte upp 4kg/veckan när du la på dig.

Lychgate
2009-09-18, 15:53
Kroppen ställer väl in sig på svältläge med Apati(bland annat) som följd? Därav att du inte känner hungerkänslor för att vissa nervsystem slås ut.

500 kcal om dagen kommer inte funka i längden, själv låg jag på 1100 om dagen en period och var apatisk i ett par månader. Börjar inte kroppens organ att stänga av sig under runt 1250?

Skynda sakta. ;)

85kg
2009-09-18, 15:54
Antingen så äter du mer än du tror eller så har din kropp börjat binda vatten som besatt på grund av kortisolnivåerna skjutit i höjden.

kan du förklara mer? jag är i en keton fas för min andedräkt stinker, jag vet att jag inte ligger över 500kcal om dagen jag väger allt och sånt men din terori låter spånnande kan du vara snäll och förklara

Rickard
2009-09-18, 16:00
kan du förklara mer? jag är i en keton fas för min andedräkt stinker, jag vet att jag inte ligger över 500kcal om dagen jag väger allt och sånt men din terori låter spånnande kan du vara snäll och förklara

Under rubriken "Extreme dieting" http://leangains.blogspot.com/2009/08/questions-answers.html

Sniggel
2009-09-18, 19:58
Det som är intressant att veta är hur länge du har stått still. för på 500 kcal kommer du fortsätta tappa vikt, även om det temporärt just nu står still av någon anledning.

F.ö håller jag med de flesta andra råden i tråden. Ju mer muskler du tillåter dig att förlora, ju svårare kommer det vara att bibehålla (eller öht nå) vikten senare, dessutom kommer du att se (läs:vara) tjockare ut på 85 kg (större midja t ex) om du tillåter dig själv att förlora muskler, än om du gör vad du kan för att behålla muskler. *

Ät mer protein (gärna 200g som mikealj föreslog), styrketräna helst minst 1 gång i veckan, det spelar stor roll. Höj kaloriintaget (1000-1500 åtminstone), få dina kalorier från mättande mat (inga flytande kalorier, möjligtvis undantag proteinpulver men helst inte).
Fokusera på grova grönsaker och kött/fisk/fågel (eventuellt ägg och fettsnål ost om du har utrymme i din kaloribudget). Se till att få i dig essentiella fetter (t ex fiskolja eller ät fet fisk). Utöver det kan du fylla på de kalorier du har till godo med nästan vad som helst, men förslagsvis något som mättar något så när bra.

* Detta beror på att ju mer av vikten du tappar är muskelmassa, desto mindre är fett (logiskt eller hur?). Man kan inte bli av med fett hur snabbt som helst och det är därför när man skyndar, så hittar kroppen andra energikällor att plocka av, t ex muskelmassa i stor utsträckning. Så håll en sansad takt som kroppen klarar av att plocka bort mestadels fett utan att ta bort andra kroppskilon i onödan.

z_bumbi
2009-09-18, 20:24
VLCD utan läkarkontroll bör bara utföras under en begränsad tid och även om du inte är upp i någon farligt tidsperiod så kan det vara en idé att äta mer i alla fall. Däremot måste du inte sluta med påsarna men lägg till lite grönsaker och ev något proteinrikt till någon måltid varje dag. Ett sådant förfarande kan dessutom hindra att hungerkänslorna som försvunnit pga lågt kaloriintag inte återvänder i full kraft. När du sen har kört så i två/tre veckor kan det vara läge att gå över till diet som är mer hållbar på lång sikt och det kommer troligen att innebära att få ökar kalorierna en del. Däremot kan påsarna fortfarande ingå som ett bekvämt sätt att kaloribegränsa en måltid.
Det är ingen dum idé att börja träna för att underlätta att du behåller muskler men för själva viktminskningen är det viktigare att begränsar kalorierna. Däremot finns det andra hälsofördelar av att röra på sig så att hitta någon aktivitet att börja med t ex att gå etc är smart.

Däremot kan du strunta i allt som skrivs om att undvika kolhydrater i tråden då det inte oväntat inte är de bästa tipsen och då särskilt inte vid en VLCD.

85kg
2009-09-19, 12:13
Det som är intressant att veta är hur länge du har stått still. för på 500 kcal kommer du fortsätta tappa vikt, även om det temporärt just nu står still av någon anledning.

F.ö håller jag med de flesta andra råden i tråden. Ju mer muskler du tillåter dig att förlora, ju svårare kommer det vara att bibehålla (eller öht nå) vikten senare, dessutom kommer du att se (läs:vara) tjockare ut på 85 kg (större midja t ex) om du tillåter dig själv att förlora muskler, än om du gör vad du kan för att behålla muskler. *

Ät mer protein (gärna 200g som mikealj föreslog), styrketräna helst minst 1 gång i veckan, det spelar stor roll. Höj kaloriintaget (1000-1500 åtminstone), få dina kalorier från mättande mat (inga flytande kalorier, möjligtvis undantag proteinpulver men helst inte).
Fokusera på grova grönsaker och kött/fisk/fågel (eventuellt ägg och fettsnål ost om du har utrymme i din kaloribudget). Se till att få i dig essentiella fetter (t ex fiskolja eller ät fet fisk). Utöver det kan du fylla på de kalorier du har till godo med nästan vad som helst, men förslagsvis något som mättar något så när bra.

* Detta beror på att ju mer av vikten du tappar är muskelmassa, desto mindre är fett (logiskt eller hur?). Man kan inte bli av med fett hur snabbt som helst och det är därför när man skyndar, så hittar kroppen andra energikällor att plocka av, t ex muskelmassa i stor utsträckning. Så håll en sansad takt som kroppen klarar av att plocka bort mestadels fett utan att ta bort andra kroppskilon i onödan.

jag stog still i 2 dagar men idag har jag börjat gå ner igen inte lika snabbt men ca 300 gram lättare för varje dygn

Mental
2009-09-19, 13:03
för övervikt är mer farlig än min diet jag kan hålla på så länge vågen visar att jag går ner.

Vad baserar du det på? Vad har du för utbildning, eller källa till ditt påstående, eller är det bara som det känns?

Jag är inte alls övertygad om att panikbantning medelst svält skulle vara sundare än att gå ned i ett långsammare tempo. Du kommer vara överviktig/fet lite längre, men det kommer ge dig bättre chanser att hålla vikten sedan (och det är det svåra) samtidigt som det skadar dig betydligt mindre på vägen ned.

mikaelj
2009-09-19, 13:11
Jag är inte alls övertygad om att panikbantning medelst svält skulle vara sundare än att gå ned i ett långsammare tempo.

Jag tror att TS missade det här stycket:

dessutom kommer du att se (läs:vara) tjockare ut på 85 kg (större midja t ex) om du tillåter dig själv att förlora muskler, än om du gör vad du kan för att behålla muskler

Läs det igen. Och igen.

85kg
2009-09-20, 20:39
Vad baserar du det på? Vad har du för utbildning, eller källa till ditt påstående, eller är det bara som det känns?

Jag är inte alls övertygad om att panikbantning medelst svält skulle vara sundare än att gå ned i ett långsammare tempo. Du kommer vara överviktig/fet lite längre, men det kommer ge dig bättre chanser att hålla vikten sedan (och det är det svåra) samtidigt som det skadar dig betydligt mindre på vägen ned.

från media i allmänhet. Jag har ändrat dieten och åt 500g kykling bröst det var gott som fan 100kcal/100g. Vad tror ni om äta kykling bröst"? nästan bara protien.

mikaelj
2009-09-20, 20:43
Bra början. Dubbla det, lägg på fiskolja, vitaminer och mineraler, så har du något som är åtminstone någorlunda vettigt.

85kg
2009-09-20, 20:55
Bra början. Dubbla det, lägg på fiskolja, vitaminer och mineraler, så har du något som är åtminstone någorlunda vettigt.

jag ska göra så som du säger. för jag mår bra har ingen yrsel längre:D

944RS
2009-09-21, 07:06
Om du håller dig kvar här på forumet och fortsätter läsa så kommer du hitta massor med kcal-snåla maträtter med massor av protein.

Sedan så har ju Mikael och nämnt fett. Det måste du oxå få i dig även om det innehåller mer kcal/gram.
Jag gillar både ägg och makrill som är rika på just protein och fett! Kyckling äter nog de flesta här inne ganska mycket av för att det är så proteinrikt och gott =)

Sniggel
2009-09-21, 11:11
jag stog still i 2 dagar men idag har jag börjat gå ner igen inte lika snabbt men ca 300 gram lättare för varje dygn

Ok, ja 2 dagar är ingen tid alls.

För övrigt undrar jag hur din diet ser ut nu, förutom att du lagt till 500 kcal kycklingbröst, eller är det det enda du gjort?
Nåja, mycket bättre än innan (du märkte tydligen av att du mår lite bättre nu när du inte är lika aggressiv med dieten) men jag hade nog fortfarande velat lägga till lite andra aspekter av livsmedel (jag har redan nämnt vad jag tycker).

Om du äter grönsaker, nutrilett och 500g kycklingbröst just nu så är det viktigaste tillskottet lite essentiella fetter, och fetter öht (finns väl antagligen lite sådant i nutrilettpåsarna iofs, men jag är emot pulver eftersom det inte mättar bra).

Fiskolja och några ägg (och eller ost om du kan tänka dig ytterligare kalorier utöver det) kan vara ett förslag att lägga till.
Att jag har föreslagit ost är eftersom det är rikt på kalcium och innehåller cla samt fullvärdigt protein. Både kalcium och cla från mjölkprodukter har visat sig underlätta när det gäller att bli av med fett under en diet.
Och så är det gott...

85kg
2009-09-26, 18:22
Ok, ja 2 dagar är ingen tid alls.

För övrigt undrar jag hur din diet ser ut nu, förutom att du lagt till 500 kcal kycklingbröst, eller är det det enda du gjort?
Nåja, mycket bättre än innan (du märkte tydligen av att du mår lite bättre nu när du inte är lika aggressiv med dieten) men jag hade nog fortfarande velat lägga till lite andra aspekter av livsmedel (jag har redan nämnt vad jag tycker).

Om du äter grönsaker, nutrilett och 500g kycklingbröst just nu så är det viktigaste tillskottet lite essentiella fetter, och fetter öht (finns väl antagligen lite sådant i nutrilettpåsarna iofs, men jag är emot pulver eftersom det inte mättar bra).

Fiskolja och några ägg (och eller ost om du kan tänka dig ytterligare kalorier utöver det) kan vara ett förslag att lägga till.
Att jag har föreslagit ost är eftersom det är rikt på kalcium och innehåller cla samt fullvärdigt protein. Både kalcium och cla från mjölkprodukter har visat sig underlätta när det gäller att bli av med fett under en diet.
Och så är det gott...

hej jag hade mycket att göra, så jag har inte varit inloggad. Jag har nu ätit så mycket kykling fisk, och även äggvita som jag vispar till en gräddliknande struktur och pressar vitlök så det blir som en sås. jag har gått ner 10 kg på 21 dagar och mår bra men fryser som f*n om händerna. är det bra takt?

powderdog
2009-09-29, 00:59
hej jag hade mycket att göra, så jag har inte varit inloggad. Jag har nu ätit så mycket kykling fisk, och även äggvita som jag vispar till en gräddliknande struktur och pressar vitlök så det blir som en sås. jag har gått ner 10 kg på 21 dagar och mår bra men fryser som f*n om händerna. är det bra takt?

Det är som alla har påpekat tidigare i tråden, för snabbt. 10 kg på 21 dagar är ca 0,5kg per dag= ca -3750kcal/per dag rekomenderat är -500kcal/dag.

Finns det inte en viss risk att Ts skapar "hyggliga" förutsättningar för att börja tokäta och sluta tjockare än han började när han svälter sig såhär?

Salus
2009-09-29, 01:43
Ser bra ut tycker jag. Du tränar inte och har inte några enorma mängder muskler att ta hänsyn till.

Att vara överviktig är inte heller nyttigt, försök under tiden att lära dig äta på ett sätt att du trivs med det. Du måste undvika att trilla tillbaka till det beteendet som en gång tog dig till 130kg, kämpa på mannen, du kommer klara ditt mål på 85kg!!

Sniggel
2009-09-29, 12:44
hej jag hade mycket att göra, så jag har inte varit inloggad. Jag har nu ätit så mycket kykling fisk, och även äggvita som jag vispar till en gräddliknande struktur och pressar vitlök så det blir som en sås. jag har gått ner 10 kg på 21 dagar och mår bra men fryser som f*n om händerna. är det bra takt?

Jag tycker du är otydlig på att förklara.
Är detta något du lagt till i din kost eller äter du enbart detta?
10 kg på 21 dagar, varav 4 kg de första 4 dagarna blir 6 kg på på 17 dagar. Så viktnedgången har minskat något.

Jag skulle vilja veta exakt vad du äter under en hel dag. Räkna upp allt, för ditt senaste inlägg blir jag inte klok på om det bara är en del av din kost och hur mycket av din tidigare kost du behållit. Ge oss en uppdatering helt enkelt.

85kg
2009-09-29, 15:18
Jag tycker du är otydlig på att förklara.
Är detta något du lagt till i din kost eller äter du enbart detta?
10 kg på 21 dagar, varav 4 kg de första 4 dagarna blir 6 kg på på 17 dagar. Så viktnedgången har minskat något.

Jag skulle vilja veta exakt vad du äter under en hel dag. Räkna upp allt, för ditt senaste inlägg blir jag inte klok på om det bara är en del av din kost och hur mycket av din tidigare kost du behållit. Ge oss en uppdatering helt enkelt.
ok jag ska förklara bättre. jag äter kl 12:00 antingen makril i tomatsås eller nutrelett påse. sedan äter jag kl 20:00 en nutrelett påse på jobbet. så det blir ca 500 kcal om dan eller mindre. jag har gått nu ner -12 kg på 24 dagar.
jag är piggare och känner liksom att jag har druckit redbull. jag har alldrig haft sådan adrenalin kick som jag har det nu. jag äter inte för jag är hungrig, utan bara för att jag måste. innan åt jag frukt mellan målen men har slutat med det. att tillägga dricker ca 8 burkar cola zero om dan (8kcal). jag vet att det är för lite men jag mår illa psykiskt om jag ska äta mer. jag jobbar natt så därför gick jag upp så mycket i vikt. effter dieten ska jag hålla en bra kost. jag ska uppdatera tills jag når 85 kg
Ser bra ut tycker jag. Du tränar inte och har inte några enorma mängder muskler att ta hänsyn till.

Att vara överviktig är inte heller nyttigt, försök under tiden att lära dig äta på ett sätt att du trivs med det. Du måste undvika att trilla tillbaka till det beteendet som en gång tog dig till 130kg, kämpa på mannen, du kommer klara ditt mål på 85kg!!
tack :)

mikaelj
2009-09-29, 15:26
Det känns lite fruktlöst att påpeka det när du så totalt struntar i din kropp....

Men ÄT MER PROTEIN och SLÄNG nutrilettpåsarna!

4 st 150g-burkar tonfisk ger 150g protein och 600 kcal. Mättar betydligt mer och minskar risken något för att du skall gå sönder.

(utöver att du får i dig omega-3, omega-6 och vitaminer förstås)

85kg
2009-09-29, 15:31
Det känns lite fruktlöst att påpeka det när du så totalt struntar i din kropp....

Men ÄT MER PROTEIN och SLÄNG nutrilettpåsarna!

4 st 150g-burkar tonfisk ger 150g protein och 600 kcal. Mättar betydligt mer och minskar risken något för att du skall gå sönder.

(utöver att du får i dig omega-3, omega-6 och vitaminer förstås)

jo men jag äter fisk o kykling bröst men inte 4 st burkar utan en dag kan det bli kykling bröst 200g eller makril 125g samt nutrlett påsar för att få i mig vitaminer. har oxo vispat ägg vita och ätit det som sås

mikaelj
2009-09-29, 15:46
jo men jag äter fisk o kykling bröst men inte 4 st burkar utan en dag kan det bli kykling bröst 200g eller makril 125g

Jaha, och? Från 200g kycklingbröst får du i dig 40g protein, vilket är ungefär 100g protein för lite! 40g protein är minimum för att behålla muskelmassa om du väger 40-50 kg.

Från 600g tonfisk får du i dig 150g protein. Det är en mycket bättre siffra.

samt nutrlett påsar för att få i mig vitaminer. har oxo vispat ägg vita och ätit det som sås

Du kan i stort sett bortse från vitaminerna i kycklingbröstfilé, nutrilettpåsar och äggvita. Multivitamineraltablett och tillskott av omega-3 (det är essentiellt av en anledning -- vi måste få i oss det. hjärnan består till en ganska stor del av det).

Igen. Om du tvunget måste äta minimalt med mat kommer få ett mycket resultat om du äter något i stil med:

4 burkar tonfisk, några hundra gram broccoli/blomkål/liknande grönsak, omega-3, multivitamineraltablett. Varje dag.

z_bumbi
2009-09-29, 15:54
85kg: Om du kör en vlcd så strunta i att försöka ändra på kosten. Påsarna är sammansatta för att man inte ska få brister och varje ändring du gör med samma kalorintag riskerar alltså att skapa en brist. Ska du göra några ändringar så måste du öka på kalorierna eller ha järnkoll på hur det du äter ser ut näringsmässigt.
En vlcd utan läkarkontroll är däremot inget du ska köra någon längre tid och det du bör göra för att bryta den typen av diet är att lägga till någon "vanlig måltid" t ex en proteinkälla och grönsaker, antingen som komplement till en påse eller som en extra måltid. När du ersatt/kompletterat en måltid så går du på nästa och så vidare tills du äter vanlig mat merparten av målen. Om det är lättare att hålla nere kalorierna så kan du däremot även i fortsättningen ersätta ett mål per dag med påsar om du i övrigt äter något så när näringstätt dvs mat med högt näringsinnehåll.
Målet med en VLCD är alltså att du ska gå över till att äta vanlig mat med större kaloriinnehåll efter att en kort tid levat på påsarna.

mikaelj: Det känns tröstlöst att säga det här men hur vore det om du slutade att försöka göra dietändringar som du inte klarar av?

King Grub
2009-09-29, 15:57
Det känns lite fruktlöst att påpeka det när du så totalt struntar i din kropp....

Men ÄT MER PROTEIN och SLÄNG nutrilettpåsarna!

4 st 150g-burkar tonfisk ger 150g protein och 600 kcal. Mättar betydligt mer och minskar risken något för att du skall gå sönder.

(utöver att du får i dig omega-3, omega-6 och vitaminer förstås)

Skall man äta så lite energi per dygn, skall man också använda färdiga näringspåsar. Att försöka strula ihop något egenkomponerat med samma energimängd (4 tonfiskburkar, t ex), slutar ofta med katastrof. Nutrilett ger en komplett sammansättning av näringsämnen som man kan leva på, det är svårt att åstadkomma med samma energimängd egna hopkok.

944RS
2009-09-29, 16:39
Nu skrev Mikael visserligen att han skulle slänga påsarna, men det han och flera andra har försökt få fram tidigare är väl ändå att 500kcal är lite för lite och att han bör komplettera med någon/några proteinkällor.

Sedan tycker jag att 8 burkar cola om dagen låter onödigt mycket.

Sniggel
2009-09-29, 18:09
ok jag ska förklara bättre. jag äter kl 12:00 antingen makril i tomatsås eller nutrelett påse. sedan äter jag kl 20:00 en nutrelett påse på jobbet. så det blir ca 500 kcal om dan eller mindre. jag har gått nu ner -12 kg på 24 dagar.
jag är piggare och känner liksom att jag har druckit redbull. jag har alldrig haft sådan adrenalin kick som jag har det nu. jag äter inte för jag är hungrig, utan bara för att jag måste. innan åt jag frukt mellan målen men har slutat med det. att tillägga dricker ca 8 burkar cola zero om dan (8kcal). jag vet att det är för lite men jag mår illa psykiskt om jag ska äta mer. jag jobbar natt så därför gick jag upp så mycket i vikt. effter dieten ska jag hålla en bra kost. jag ska uppdatera tills jag når 85 kg

tack :)

Trots att du äter för att du måste, så äter du fortfarande inte hälsosamt. Du har ingen välkomponerad kost just nu. Kan du inte få ihop det så kanske det är bäst att använda de här 3 påsarna som andra påpekat och ge upp planerna på att bibehålla så muskelmassa som möjligt, det är viktigare att du inte får några hälsokomplikationer än att behålla så mycket muskelmassa som möjligt.
För övrigt låter du farligt nära en ätstörning i de inlägg du gjort.

85kg
2009-10-02, 02:14
Trots att du äter för att du måste, så äter du fortfarande inte hälsosamt. Du har ingen välkomponerad kost just nu. Kan du inte få ihop det så kanske det är bäst att använda de här 3 påsarna som andra påpekat och ge upp planerna på att bibehålla så muskelmassa som möjligt, det är viktigare att du inte får några hälsokomplikationer än att behålla så mycket muskelmassa som möjligt.
För övrigt låter du farligt nära en ätstörning i de inlägg du gjort.

hej igen, du har rätt, jag hade en ätstörning när jag var yngre, gich ner från 116 till 69 kg på 4 månader(ingen kände igen mig då). men sen har jag varit stabil i 6 år på 85 kg. men effter att jag jobbar på nätterna så har jag gått upp till 130 kg och det skedde under ca 6 år. jag forsätter o minska i vikt (väger idag 115kg). min glukos i urinen är 0 och mina keton koncentration är hög. Detta är så svårt jag fattar inte hur jag kunde bort se i från o väga mig, innan jag började gå upp. men ner ska jag till 85. jag kör mina påsar som är vidriga i smaken samt äter kyckling som är lika torr som sand i halsen. hellre det än o må illa i själen.
jag kommer inte skriva något mer. Den enda persionen som kan svara på min fråga är mig själv när jag når min målvikt.

Sniggel
2009-10-02, 14:53
Om du nu äter dina 3 påsar nutrilett, samt utöver det äter kycklingfilé så är det ju en hyfsad kompromiss mellan snabb viktnedgång, liten muskelförlust och undvikandet av näringsbrist.
Det är väl lite synd bara att du inte orkar anstränga dig lite mer på kostbiten, då hade du sluppit genomlida en så pass tråkig diet.
I vilket fall som helst så hoppas jag att du hittar bra matvanor i framtiden när du nått din målvikt (så att vikten inte skenar iväg igen), samt att du inte återutvecklar din gamla ätstörning.
Lycka till!

chrilledude
2009-10-11, 21:54
Usch nej! Du förlorar sjukt mycket muskler om du ligger i ett sånt grovt underskott.

Påväg
2009-10-12, 08:55
Grattis! Kul att du tagit tag i din vikt!

Se till att äta hela Nutrilettdosen, alltså 6 påsar eller vad det är. Om du börjar bli lite less på Nutrilett kan du Köpa Naturdiet på till exempel Konsum, de har bra pris. Personligen tycker jag den bästa pulverdieten är Naturdiet choklad och den är billig. Du tjänar inte så mycket på att bara äta 500 kcal iställer för låt säga 800 kcal, du måste bara hålla ut nån vecka extra.

Ett ägg (helt) eller två som start på dagen är mycket nyttigt och värt alla kcal!

Fortsatt lycka!

/Påväg

populous
2009-10-12, 13:46
När jag tränade kampsport gjorde vi ett "mentalt" träningspass en gång. Vi beslöt oss för att bara leva på en kopp ris om dagen i tio dagar men fortsätta all träning (inte många kcal per dag det).

Den enda som hände var att magen svullnade upp, man blev trött och grinig. När perioden var slut gick jag upp 3 kilo mer än originalvikten.

Det som funkar på mig är att äta mer och öka träningen. Det går inte så snabbt (0.5 - 1.0 kg / vecka) men vikten håller i sig även om jag vilar en vecka och bara äter skräpmat.

Gabbus
2009-11-04, 08:24
Lägg om din livsstill istället,för att göra nåt sånt idiotiskt,du kommer bara tröttna i längden,sen är 500 kalorier per dag alldeles för lite om man tränar.
Hade gärna get dig ett bättre svar,men mitt huvud går på lågvarv just nu(trött)

Lellan
2009-11-04, 16:10
Inte läst alla inlägg, tänkte bara babbla utifrån min erfarenhet.

Kul att du gör ngt hälsosamt för dig själv, att du kommit igång! Har gjort din resa, gick ner från 133 till 77 (men ok, nu väger jag 80,5 kg.. ) - fast på 3 år. Tycker 85 kg kanske är i underkant som målvikt, du är ju så lång? Men det där känner du säkert bra själv, låter bara lite väl smalt! 3 år kan jag förstå låter länge och jag tror mkt väl att det är möjligt att gå ner fortare, min nedgång var inte så fokuserad och när jag vägde 130 trodde jag inte det var möjligt. Och vet man att det är möjligt går det ju lättare. Du har alla förutsättningar!

I vintras kändes det segt, då körde jag naturdiet 900 kcal (som nutrilett fast billigare tror jag, choklad gott) men checkade av med läkare efter några veckor (två mån tror jag?). Tycker du ska äta alla påsar, samt lägga till kcal om du inte har tokbråttom.. kanske ligga på det dubbla - fyll på med fett + protein. Ägg mättar bäst av allt jag testat iaf.

För mig kändes det som en stor bit att ta tag i, kosten, därför vad det väldigt skönt att vila från mat och börja om på nytt. När jag sedan började äta blev det mkt fett, protein och inte så mkt kolhydrater - de jag åt var det kvalité på men choklad älskar jag så åt en chokladbit om dagen (typ 5 gram). Så att helt förkasta måltidsersättning är kanske lätt när man inte varit så tung, jag tyckte som sagt det var skönt att vila från mat och sedan njuta av den. Iaf, efter ett par månader m bara måltidsersättning kollade jag mina värden hos läkare och hade ingen brist el så, men visst kan jag ha bränt en del muskler.

Det svåra är ju svackorna, att komma på rätt spår igen. Svackor kommer du ha, tänk ut lite strategier för hur du gör då.. Och höjer du upp kcal och rör dig lite mer kommer du nog må bättre, promenader är skönt, billigt och låg skaderisk!

Varmt lycka till!

gibb
2009-11-04, 20:40
Att vara överviktig är ett allvarligt problem men ätstörningar är också allvarliga. Försök att gå ned på ett sunt sätt även om det känns svårt och tankarna är jobbiga!
Jag kan starkt rekommendera att boka en tid hos psykiatrin, både läkare/skötare och terapeuter (i alla fall i mitt län) är extremt kompetenta och det kan vara väldigt bra att få lite hjälp på vägen.

I många fall av ätstörning så går vikten upp och ned under livet ända tills man handskas med de underliggande beteendena.

Jag har inte träffat dig och kan inte uttala mig om du har en ätstörning eller inte, men att träffa psykiatrin kan ge god hjälp oavsett på vilket sätt ens vikt/kost utgör ett problem. Det kan handla om att efter ett kort samtal träffa en dietist eller att man faktiskt konstaterar en ätstörning och får hjälp att hantera det beteendet.

Kort sagt, att behandla symtom (din vikt) är bra men om det är ett återkommande problem som du skriver så bör du även jobba med beteendet.

Mvh en f.d. ätstörd.