handdator

Visa fullständig version : Viktigt med frukost?


Phillelicious
2009-09-18, 10:49
Om jag håller på och bulkar och inte vill äta så mycket kolhydrater till frukost,

kan jag ta en kasein proteinshake , omega 3 och en vitamintablett till frukost? eller behöver man kolhydraterna.

Jag tränar på kvällen och äter en stabil lunch.

SiSenior
2009-09-18, 10:51
Kolhydrater är inte alls ett måste på morgon, nej.

Sniggel
2009-09-18, 10:56
Du kan ju ha grädde i shakern om du behöver mer kalorier men av någon anledning inte vill ha så mycket kolhydrater.

Yeahvlen
2009-09-18, 12:28
Nej, kolhydrater är inget måste. Men det ger en bättre balans. Jag tycker om att ha en liten andel kolhydrater till frukost. Någon deciliter mjölk i shaken, ifall det tillåts, och du har några extra gram kolhydrater.

King Grub
2009-09-18, 12:52
Om du äter kolhydrat, är morgonen och förmiddagen det bästa tillfället att lägga en majoritet av dessa (förutom i samband med träning). Glukostoleransen är som bäst på morgonen för att försämras allteftersom dagen går.

-Englund
2009-09-18, 13:01
morgon = den tid man har vaknat efter sin dagliga långa sömn, oavsett när man väljer att sova...

hoppas jag?

mikaelj
2009-09-18, 13:04
Fastan är vad som förbättrar insulinkänsligheten.

nmanradnävna
2009-09-18, 15:08
morgon = den tid man har vaknat efter sin dagliga långa sömn, oavsett när man väljer att sova...

hoppas jag?

Det undrar jag också..

Gick för övrigt upp idag, kände mig illamående och spänd mage som vanligt. (kan detta bero på att jag äter för mkt kvällen/natten innan?)
Sket 4-6 ggr före förmiddagsgymmet (detta gör jag på typ max 1 timma och utan att ha ätit något)

Idag skulle jag dessutom testa eaa för första gången , luktade inget vidare.. blanda ner de iaf å drog till gymmet. Brukar alltid känna mig lite illamående och blir spyfärdig om jag äter något vid den tiden men det var lite extra idag. Kanske lite nervositet av att för första gången smaka eaa blandat med vanliga illamåendet.. hursomhelst när det var dags att dricka blev jag snabbt på annat humör, blev skitnödig och spyfärdig på samma gång, inte direkt pga lukten men den tillförde nog lite. Hursomhelst jag sket och nästa minut så stod spydde jag i gymtoan. Hade dock i princip ingenting att spy upp men det var inte så soft.

Började gymma sen utan att ha druckit någon eaa alls så var ju rätt tom mage kan man säga. Fick pump väldigt tidigt i passet men den försvann och blev i slutet av passet väldigt seg och är ganska seg fortfarande nu.
Skulle verkligen vilja slippa det här illamåendet. Antar att jag antingen får gå upp mycket tidigare och bara ligga och dra mig tills jag känner mig redo för mat, sluta äta tidigare eller lägga träningar på eftermiddagar :/

Kanske inte det mest optimala alltså!

saab900
2009-09-18, 21:19
Det undrar jag också..

Gick för övrigt upp idag, kände mig illamående och spänd mage som vanligt. (kan detta bero på att jag äter för mkt kvällen/natten innan?)
Sket 4-6 ggr före förmiddagsgymmet (detta gör jag på typ max 1 timma och utan att ha ätit något)

Idag skulle jag dessutom testa eaa för första gången , luktade inget vidare.. blanda ner de iaf å drog till gymmet. Brukar alltid känna mig lite illamående och blir spyfärdig om jag äter något vid den tiden men det var lite extra idag. Kanske lite nervositet av att för första gången smaka eaa blandat med vanliga illamåendet.. hursomhelst när det var dags att dricka blev jag snabbt på annat humör, blev skitnödig och spyfärdig på samma gång, inte direkt pga lukten men den tillförde nog lite. Hursomhelst jag sket och nästa minut så stod spydde jag i gymtoan. Hade dock i princip ingenting att spy upp men det var inte så soft.

Började gymma sen utan att ha druckit någon eaa alls så var ju rätt tom mage kan man säga. Fick pump väldigt tidigt i passet men den försvann och blev i slutet av passet väldigt seg och är ganska seg fortfarande nu.
Skulle verkligen vilja slippa det här illamåendet. Antar att jag antingen får gå upp mycket tidigare och bara ligga och dra mig tills jag känner mig redo för mat, sluta äta tidigare eller lägga träningar på eftermiddagar :/

Kanske inte det mest optimala alltså!

Händer detta med att du måste skita så ofta innan du ska iväg ofta? Jag tänker direkt på IBS, svullen mage på morgonen är inte heller ovanligt. Men händer det inte annars, och med kräkningar dessutom, tror jag på influensa eller matförgiftning.

ajsen
2009-09-19, 10:45
Räcker 5DL mjölk på morgonen för att tillgodose ens proteinbehov för att slippa katabolt tillstånd, eller behövs det mer protein? Äter såklart annat också men proteinet kommer från mjölken.

Player
2009-09-19, 11:12
Räcker 5DL mjölk på morgonen för att tillgodose ens proteinbehov för att slippa katabolt tillstånd, eller behövs det mer protein? Äter såklart annat också men proteinet kommer från mjölken.

Ett katabolt tillstånd handlar mer om energibalansen totalt än just om protein.

Eddie Vedder
2009-09-19, 12:01
Ett katabolt tillstånd handlar mer om energibalansen totalt än just om protein.

Beror på vilka tidsintervall mann pratar om. I det akuta skedet är tillgägligheten av proteiner viktigare.

ajsen
2009-09-19, 13:09
Brukar äta jordnötter med kesella på kvällen fast är osäker på om det räcker till morgonen därpå, vill egentligen inte inhandla något proteinpulver bara för att jag inte kan få i mig så mycket protein från maten på morgonen.

Så, räcker 5DL mjölk som proteinkälla på morgonen? Det blir ca 18g protein.

Mvh

mikaelj
2009-09-19, 13:15
Räcker till vad? Om du ska styrketräna direkt efter frukost så räcker det fint. Om du hade tänkt att bli mätt så räcker det inte.

Se till ditt energi- och proteinintag över 24h

ajsen
2009-09-19, 13:24
Nej jag ska inte träna direkt efter frukost.

Sett över 24h så är kosten nästintill perfekt. Men min frukost består bara av 5DL mjölk och 100g Corn Flakes, därav undrar jag om denna mängd (17g) protein räcker för att ta mig ur det katabola tillstånd som natten medför.

Mvh

mikaelj
2009-09-19, 13:26
Sett över 24h så är kosten nästintill perfekt. Men min frukost består bara av 5DL mjölk och 100g Corn Flakes, därav undrar jag om denna mängd (17g) protein räcker för att ta mig ur det katabola tillstånd som natten medför.

"katabol" innebär även "fettförbrännande".

Ja, det kommer att upphäva nattens katabola* tillstånd. Du oroar dig på tok för mycket. Man kan fasta i 24 timmar och utöver det utan att dina biceps förtvinar...

* sanning med modifikation: nattsömnen är uppbyggande också.

Sniggel
2009-09-19, 16:11
Precis, om man inte blivit katabol titt som tätt så hade man förr eller senare varit tjockare än nuvarande stormästaren i sumobrottning.
Katabolism är bra och nyttigt för kroppen och inget man ska undvika som pesten.

nmanradnävna
2009-09-19, 16:41
Händer detta med att du måste skita så ofta innan du ska iväg ofta? Jag tänker direkt på IBS, svullen mage på morgonen är inte heller ovanligt. Men händer det inte annars, och med kräkningar dessutom, tror jag på influensa eller matförgiftning.

Senaste veckan (typ) har jag behövt skita runt 3-6 ggr varje gång innan jag ska iväg. Hände också igår kväll när jag försökte sova så började magen kännas ostabil och konstig, typ som när man är väldigt nervös inför något lite så, fast ändå inte riktigt. Så jag var tvungen att stiga upp ur sängen och först skita och sedan spy.

När jag vaknade idag så var magen fortfarande konstig och jag var fortfarande lite illamående. Det är väldigt svårt att beskriva hur det känns för det känns likadant just nu och ändå kan jag inte riktigt förklara. Magen känns nog lite utspänd fortf (idag har jag ätit sammanlagt ett glas mjölk, 2 fiskbullar och 1/5 av en potatis)

Just nu är det inte så jobbigt, jag menar kan ju sitta vid datorn osv utan någar som helst problem, kan göra allt som jag brukar bara det att det känns inte soft alls i kistan och har hela tiden ett svagt illamående. Tror jag skiter rätt ofta, det är typ såhär nu.. Jag kan skita när jag vill bara jag trycker på lite extra typ.

Jag har börjat fundera på att gå till läkare men kommer ändå inte kunna få en tid på några dagar så hade varit trevligt om någon vet vad man kan göra. Eller vad det kan vara.

Det jag hela tiden funderar på är om det kan vara ångest/stress/nervositet som orsakar detta eftersom känslan är såpass lik fast ändå inte liksom.

Men samtidigt så började jag bulka (och träna) för just 2 veckor sedan och har käkat på bra mycket mer än vanligt.
Jag brukar alltid vara lite illamående på morgonen och ha svårt att trycka i mig mat men senaste veckan har varit ännu jobbigare, illamåendet håller i sig längre och det känns som stor risk för vometering om jag ska börja äta en stabil frukost osv

Direkt efter att jag hade vaknat i morse så gick jag och lade mig igen för att sova för jag ville inte vara uppe. Sov i ett par timmar framtills eftermiddag idag och när jag vaknade så kändes det helt normalt i magen, jätteskönt tänkte jag. Men efter jag hade varit vaken i typ 5-10 minuter började jag få tillbaka känslan igen

nmanradnävna
2009-09-20, 20:48
Mår skit fortfarande, från att jag vaknar till att jag somnar... känns typ som att jag är jätenervös, har knappt ätit något på två dagar nu
funderar på att dra till sjukan imorgon och kolla whats up, ja funderar fortfarande på om det är rent och skärt magproblem eller om det är psykiskt

haa
2009-09-21, 16:04
Mår skit fortfarande, från att jag vaknar till att jag somnar... känns typ som att jag är jätenervös, har knappt ätit något på två dagar nu
funderar på att dra till sjukan imorgon och kolla whats up, ja funderar fortfarande på om det är rent och skärt magproblem eller om det är psykiskt

Du använder inte någon Preworkout produkt eller annat kosttillskott? Eftersom vissa PWO produkter brukar göra så man får ont i magen och måste använda toan mer.

-Englund
2009-09-21, 16:53
Nej jag ska inte träna direkt efter frukost.

Sett över 24h så är kosten nästintill perfekt. Men min frukost består bara av 5DL mjölk och 100g Corn Flakes, därav undrar jag om denna mängd (17g) protein räcker för att ta mig ur det katabola tillstånd som natten medför.

Mvh

Jag brukar 1dl mjölk för att försöka upphäva nattens katabolik... Kanske inte såå lyckat. Gör det för att jag ska ta 10g EAA 30-60 minuter efter, då jag skall löpa. Får ju inte bli för fullt i magen:)

Luddha
2009-09-21, 16:59
nmanradnäva: hört talas om allergier och intolerans? Du borde, som du nu säger att du ska, kolla upp det hos läkare. Det med ont i magen osv är väldigt likt hur min kompis hade det innan han fick reda på att han var laktosintolerant.