handdator

Visa fullständig version : Funderingar kring nytt träningsschema


brema
2003-08-31, 11:29
Tänkte lägga om träningsschemat nu under hösten. Har tidigare kört 4 pass / vecka enligt följande:

ben + mage
bröst + biceps (+cardio)
rygg +mage (+cardio)
axlar + triceps (+cardio)

Tycker framförallt att ben, rygg men också axlar utvecklats riktigt bra, medan övriga muskelgrupper inte svarat lika bra. Så nu är det dags att prioritera om...

Funderar starkt på att köra armar separat, men tvekar om det är särkilt effektivt. Borde man i så fall köra alla tricepsövningar först och sedan biceps eller ska man köra varannan triceps- och bicepsövning?

Nytt schemaförslag (kom gärna med synpunkter och/eller ett annat 4-dagars-schema):

ben + mage (stryk vader från benträningen)
triceps + biceps (+cardio)
bröst + vader (+cardio)
rygg + axlar (+cardio)

Vad tror ni? Är något helgalet eller ska jag köra på detta..?

Tompi
2003-08-31, 11:37
Armar kan man absolut köra på en separat dag. Hurvida du ska börja med tri eller biceps måste du känna efter själv. Är det nån av dom som släpar lite så börja med den.
Hur ska du lägga in vilodagarna?

Officer
2003-08-31, 11:38
Ser väl ganska okej ut förutom att du kör ben efter ryggdagen... Men om du orkar köra en stoor muskelgrupp efter en stoor muskelgrupp så visst kör på det, men ha minst en vilodag mellan rygg och bendagen, men det har du nog redan.
Sen så kör du ju axlar efter bröstdagen, vilket kan bli lidande för pressövningarna..

brema
2003-08-31, 11:49
Glömde ange vilodagar. Grundregeln är att jag aldrig kör mer än två dagar i rad.
Oftast brukar det bli:
Dag1 Pass1
Dag2 Pass2
Dag3 Vila
Dag4 Pass3
Dag5 Vila
Dag6 Pass4
Dag7 Vila

Ska tänka på att alltid försöka vila mellan framförallt pass 4 och 1 men helst också mellan 3 och 4.

Borde jag kanske t.o.m. byta plats på pass 3 och 4??

Kallingen
2003-08-31, 13:06
Kan väl kanske rekommendera att köra 2-1-2-1

Alltså

träna
träna
vila
träna
träna
vila


och sedan börja om igen. Dorian Yates kör efter den principen och jag kan inte göra något annat än instämma, den fungerar fint, på mig iallafall. Värt att testa!

Jag har lagt upp mitt enligt följande (det sista alternativet kör jag på nu)


1. (2-1-2-1-1-1)

bröst
biceps traps

vila

ben
axlar triceps

vila

rygg

vila


2. (2-1-2-1)

bröst biceps
ben

vila

rygg traps
axlar triceps

vila




Som sagt, sista alternativet är att rekommendera då du tränar musklerna var 6:e dag. Fungerar.

Tompi
2003-08-31, 16:04
Originally posted by brema
Glömde ange vilodagar. Grundregeln är att jag aldrig kör mer än två dagar i rad.
Oftast brukar det bli:
Dag1 Pass1
Dag2 Pass2
Dag3 Vila
Dag4 Pass3
Dag5 Vila
Dag6 Pass4
Dag7 Vila

Ska tänka på att alltid försöka vila mellan framförallt pass 4 och 1 men helst också mellan 3 och 4.

Borde jag kanske t.o.m. byta plats på pass 3 och 4??

Ser rätt bra ut. Tror inte du ska behöva byta plats mellan pass 3 och 4 så länge du får in en dags vila. Testa detta några veckor och utvärdera det sen.

Ervin
2003-08-31, 22:04
Mitt schema ser ut på det här sättet...

Bröst o Biceps
Framsida Ben och Vader, Mage
Rygg och Hamstring, Underarmar
Axlar Triceps
Vila

sen så en extra vilodag direkt efter den första utifall jag känner för det....

Åsikter?

Kallingen
2003-08-31, 23:21
Skulle nog rekommendera att du lägger in en vilodag emellan, inte köra längre än 2 dagar utan vila. :nono:


Jag kör nästan som dig, du kanske såg hur jag skrev tidigare?

träna
träna
vila
träna
träna
vila

sen börja om igen.


Annars Ok.

Incubus
2003-09-01, 12:43
Jag börjar från och med idag att köra:

Måndag: Bröst, Triceps, Axlar, Delta (Cardio)
Tisdag: Främre lår, Bakre lår, Vader
Torsdag: Rygg, Biceps, Delta (Cardio)
Fredag: Bröst, Axlar (Cardio)

Vette fan hur det ska sluta :D

Ervin
2003-09-01, 12:52
Incubus --> du får ta o vila lite också!
så att du inte blir övertränad och låter dessutom musklerna återhämta sig så att det inte blir att du bryter muskelfibrer på dom brytna muskelfibrerna då blir det inge bra :( :nono:

z_bumbi
2003-09-01, 13:30
Originally posted by Incubus
Jag börjar från och med idag att köra:

Måndag: Bröst, Triceps, Axlar, Delta (Cardio)
Tisdag: Främre lår, Bakre lår, Vader
Torsdag: Rygg, Biceps, Delta (Cardio)
Fredag: Bröst, Axlar (Cardio)

Vette fan hur det ska sluta :D

Delta = axlar ? Eller menar du trapsen ?
Byt plats på triceps och axlar på måndagen. Svårt för att inte säga omöjligt att köra någon som helst pressövning för axlarna om triceps är slut.
Du är nog medveten om att det är mycket träning redan så det får du själv se hur det funkar med.

Incubus
2003-09-01, 16:00
hmm, vettiga åsikter. Tyckte att axlarna gick lite trögt idag, blir nog att byta plats på triceps och axlarna.

Förresten är det någon som vet ifall en högre incline (lutning) på löpbandet kan öka fettförbränningen ? Brukar gå rask promenad i 20 minuter som cardioträning för att bränna det lilla fettet man har kring magen. Man svettas oerhört mycket mer i alla fall.

z_bumbi
2003-09-01, 17:21
Originally posted by Incubus
Förresten är det någon som vet ifall en högre incline (lutning) på löpbandet kan öka fettförbränningen ? Brukar gå rask promenad i 20 minuter som cardioträning för att bränna det lilla fettet man har kring magen. Man svettas oerhört mycket mer i alla fall.

Du får ju jobba hårdare och då bränner du mer kalorier plus att: bättre kondition => högre andel fet som används som bränsle vid konditionsträningen