handdator

Visa fullständig version : Bodybuilding vs fitness


Malke
2009-09-17, 08:00
Hej alle,

Jeg er lidt nysgerrig på hvordan I ser forskellen på bodybuilding og fitness?

Jeg tænker på konkurrence kategorierne bodybuilding og athletic fitness :)

Hvordan vil I mene at struktureringen for træning og kost udskiller sig fra hinanden?

Jeg var til Danmark Mesterskaberne i Bodybuilding og Athletic Fitness for 2 uger siden, og jeg må indrømme at bodybuilding ikke er mit ideal! - jeg er dog fascineret af bodybuildernes fysik, men jeg ønsker ikke selv at blive så stor *flex*

Lad mig høre fra jer :)

If you dont' understand my danish, pls feel free to let me know and I'll translate to english ;)

Mvh
MaLke! :devil:

Morty
2009-09-17, 08:06
Hej allihopa,

Jag är lite nyfiken på hur man ser skillnaden mellan bodybuilding och fitness?

Jag tänker på tävlingskategorier bodybuilding och athletic fitness

Hur skulle jag tro att man genom träning och kost lösgör sig från varandra?

Jag var i Danmark Cup Bodybuilding och Athletic Fitness för 2 veckor sedan och jag måste erkänna att bodybuilding är inte mitt ideal! - Jag är ändå fascinerad av kroppen bygga fysiken, men jag vill inte vara så stor

Låt mig höra från dig

Lättare för oss nu kanske ^^,

Malke
2009-09-17, 08:21
Haha google-translate :laugh:

Jag vet at mit svenska inte är så bra, men jag kan dog se/läsa at det ser roligt ut når google-translate translater mit danska :em:

Malke
2009-09-17, 08:31
http://pannerup.com/bb/2009dm%20(65).JPG
Nr. 3 fra højre blev vinderen af AF 2009

http://pannerup.com/bb/2009dm%20(64).JPG
Ham i midten, AF 2009!

http://pannerup.com/bb/2009dm%20(68).JPG
Nr. 3 fra højre igen :wink:

z_bumbi
2009-09-17, 08:35
Byggningen har ett mål, att få en kropp som är stor och symetrisk (enligt byggarbedömning)

AF måste också träna på de fysiska momenten och de momenten utgör också ett hinder för att de ska kunna vara hur stora som helst. Att väga mycket är inte en fördel i dips, chins och hinderbanan.

I övrigt så har den träning jag har sett inte skilt sig så mycket åt. Det finns ett antal journaler i tävlingsdelen där både AF och byggare beskriver sin träning.

Med de relativt korta hinderbanorna som är idag så kan tävlande med högre kroppsvikt i alla fall hävda sig men en period var det i alla fall i åtanke att man skulle förlänga tiden för att gynna lättare tävlande. I förlängningen skulle tävlande inte tjäna på att dopa upp sig lika mycket/det skulle bli en tävlingsform som krävde en helt annan förberedelse med mer ren konditionsträning.

Kostmässigt så ska inte AF-tävlande vara riktigt lika hårda och de måste också ha energi för att orka med det fysiska så de kan inte riktigt i lika stor utsträckning utesluta kolhydrater som vissa byggare gör.

major Pectoralis
2009-09-17, 11:07
Det är mycket liten skillnad mellan Body-building och Athletic Fitness. Båda sporterna bygger på stor hängivenhet för "kosmetisk" gymträning.

Man kan säga att body-building är grenen för personer som (av olika anledningar) har lättare för att lägga på sig muskelmassa medan Athletic Fitness är grenen för "hard-gainers", som har svårare att lägga på sig muskelmassa - alternativt inte hunnit träna lika länge.

För att vara bra på Athletic Fitness krävs det även någon form av atletisk begåvning; man måste ha snabbhet, uthållighet och motorik nog för att bemästra hinderbana, chins och dips.

Malke
2009-09-18, 06:51
Okay, tak for svarene :)

Jeg må indrømme at jeg tror at RIGTIGE mange der stillede op i DM 2009 i BodyBuilding har taget roids!

Men mit ideal er Athletic Fitness, that's for sure!

L-Sami
2009-09-18, 07:09
Finns inga dopingtester i de grenarna (vet inte hur det är i Danmark). Så man bör inte vara helt blåögd och tro att ingen dopar sig.

Pepz
2009-09-18, 07:14
Finns inga dopingtester i de grenarna (vet inte hur det är i Danmark). Så man bör inte vara helt blåögd och tro att ingen dopar sig.


men man kan iaf vinna SM guld i AF helt ren

L-Sami
2009-09-18, 07:20
men man kan iaf vinna SM guld i AF helt ren

Det är bara positivt för AF om han har alltid varit ren.

Sniggel
2009-09-18, 21:00
Det är mycket liten skillnad mellan Body-building och Athletic Fitness. Båda sporterna bygger på stor hängivenhet för "kosmetisk" gymträning.

Man kan säga att body-building är grenen för personer som (av olika anledningar) har lättare för att lägga på sig muskelmassa medan Athletic Fitness är grenen för "hard-gainers", som har svårare att lägga på sig muskelmassa - alternativt inte hunnit träna lika länge.

För att vara bra på Athletic Fitness krävs det även någon form av atletisk begåvning; man måste ha snabbhet, uthållighet och motorik nog för att bemästra hinderbana, chins och dips.

Eller inte riktigt har generna för uthållighet muskulärt och kardiovaskulärt :D
(mer eller mindre seriöst)

Oavsett så är båda "grenarna" för de som har lättare att lägga på sig muskelmassa om man tittar på hur det sett ut de senaste tävlingarna tycker jag (men så är det iofs i alla tävlingar oavsett sort), eller för de som är beredda att ta hjälp av otillåtna medel i varierande utsträckning. Därmed inte sagt att man inte kan vinna som ren. Men det blir svårare i främst Bodybuilding ju tyngre viktklass man försöker sig på av förklarliga skäl.

Däremot känns det lite fel att kalla Athl. fitness-killar för "hardgainers" om man kollar på storleken på många. Fast du satte det ju inom citat-tecken av en anledning antar jag.

major Pectoralis
2009-09-19, 11:00
Med "hard-gainer" menade jag att en stor AF-kille är mindre än en stor BB-kille. Sedan är självklart "toppen" i AF stora, symmetriska och hårda. Skillnaden mellan Fitness och kroppsbyggningen har väl också blivit mindre och mindre, om jag förstått det rätt. "Dagens" AF-topp motsvarar väl ungefär "gårdagens" BB-topp, åtminstone av bilder att döma.

Detta är väl ungefär vad som krävs för att vinna en fysikrond i AF idag

http://elhijodelabohemia.wordpress.com/files/2008/08/sreeves3.jpeg

Svårt att säga iofs om man inte ser de aktuella personerna stå bredvid varandra på scenen.

Morrris
2009-09-19, 14:55
Generellt sett, utifrån mina egna iakttagelser på tävlingar, så verkar AF tävlande ha en betydligt mindre underkropp jämfört med överkropp. Inga påkar att släppa på i dips och chins kanske? Eller är det ett svar på andra bedömningskriterier?

L-Sami
2009-09-19, 15:01
Generellt sett, utifrån mina egna iakttagelser på tävlingar, så verkar AF tävlande ha en betydligt mindre underkropp jämfört med överkropp. Inga påkar att släppa på i dips och chins kanske? Eller är det ett svar på andra bedömningskriterier?

Benmassan kan kanske bero på att en AF:are kör mer uthållighetsträning än en bb:are. Benen har fler uthålliga mindre muskelfibrer då. Eller så är de mer disko rent generellt.