handdator

Visa fullständig version : Personlig tränare. Ett sista rop på hjälp


berggren129
2009-09-16, 18:02
Nu har jag tränat i flera år utan att ha sett några stora resultat, jag har tappat motivationen många gåner om och börjar kanske tro/inse att min kropp inte kan växa förutom runt midjan. Har kört mestadels 3-split enligt "programförlag till nybörjare". Växlat mellan hög o låg-reps, och ibland under korta perioder kört helkropp.
Som en sista och helhjärtat försök så tänkte jag försöka boka tid hos en personlig tränare som kan lägga upp ett program och måltider som är designat just för mig.
Nån som har några erfarenheter av sådanna sessioner
Jag bor i Uppsala, vet nån var man kan vända sig?

tack för svar.

mattilainen
2009-09-16, 18:11
De brukar väl ha på de flesta gymmen en egen/flera egna personliga tränare?

Killen som hjälpte mig ibörjan är grymt duktig och vi har bra kontakt nu också. Var ca 1.5 år sedan han la upp första schemat. Nu kör jag på mina egna scheman men tycker garanterat det är bra att börja hos en personlig tränare :)

berggren129
2009-09-16, 18:19
Tänkte att jag skulle vara så seriös så att jag gick och gjorde en Kroppssammansättningsanalys. Är dock lite pengar involverat i det hela, vill inte då gå till några som inte vet vad dom pratar om. Jag har varit på friskis och svettis och fått en timme med "personlig tränare", men det är ju mest på ett allmänt stadium där dom går igenom hur man drar i dom olika maskinerna... Det behöver jag ingen hjälp med nu känner jag.

Johan_S
2009-09-16, 18:22
Har du varit medveten och ev intresserad av din kost under tiden?

Agoge
2009-09-16, 18:25
läs näringslära, muskelfysiologi etc, kan hända att du har nån sjukdom om inget hänt på flera år?

berggren129
2009-09-16, 18:50
Jag är medveten om vad jag äter för mat och relativt nogrann att jag får i mig tillräckligt av protein, kolhydrater o fett. Ökar i vikt men det lägger sig runt midjan. Det jag hoppas på är (eller vad man ska säga) är att jag har nån sorts sjukdom eller brist på nått som gör det svårare att bygga muskler. Då får jag åtmistone svar på vad som sker. Förhoppningsvis så går det ju också att lösa.

kid24
2009-09-16, 19:18
http://www.personligtranare.net/
Här är adressen till en kille från gymmet.

Pjotor
2009-09-16, 20:00
Du har inte skrivit hur gammal du är. Om du har passerat 30 är det svårare att se ut som Arnold, även om det inte alls är omöjligt.

Bor du i Uppsala så erbjuder Fyrishov ett 12-veckors s.k. coachingpaket för 495 kr, se http://www.fyrishov.se/fyrishov/templates/StandardPage____4212.aspx. Upplägget med en coach som kollar träningsnärvaro och utveckling verkar väldigt bra, och har du råd med en 500-lapp så tycker jag att du ska ge det ett försök.

Skulle det vara så att du har svårt att bygga muskler så ska du kanske fundera på om det finns andra motionsformer som du trivs med.

Jag hoppas att du hittar en bra och varaktig lösning på dina problem.

berggren129
2009-09-16, 21:28
Jag är 26 år nu och mitt mål är absolut inte att se ut som arnold eller ens komma i närheten av det, skulle vara nöjd med att "bara" bygga på mig några cm på armar och ben. Se vältränad ut

ceejay
2009-09-16, 21:34
Tar du i på gymmet?

Här har du en hemsida till en personlig tränare som är väldigt kunnig.

www.kh-performancetraining.com
Hans personliga gym ligger i librobäck.

Jag har kört med honom och tränar longdriving med honom :)

berggren129
2009-09-19, 22:37
Jag oroar mig inte för att jag tränar på "fel" sätt. Jag känner att jag får bra kontakt i muskler och att jag hinner köra slut på dom innan passets slut. Finns det någon sjukdom som är rätt vanlig och som man kan gå o kolla värderna för. Känns ganska oseriöst och naivt att ringa sin husläkare och säga att man är sjuk och vill köra en koll för att man inte blir biff på gymmet. Han kommer bara att skaka på huvudet och säga att jag borde börja ta i och äta mera.

Salus
2009-09-19, 22:51
Troligtvis beror det på dina gener.

tyvärr

Corpobal
2009-09-19, 23:37
Jag oroar mig inte för att jag tränar på "fel" sätt. Jag känner att jag får bra kontakt i muskler och att jag hinner köra slut på dom innan passets slut.

Problem nr 1, om du vill värdera och mäta din träning så använd riktiga faktorer som antalet kg du lyfter och tid. Därefter kan du veta om du gör framsteg eller inte. Enklaste sättet att bli större är att bli starkare.

Pjotor
2009-09-20, 01:22
enklaste sättet att bli större är att bli starkare.

+1

Trapper Buzz
2009-09-20, 03:46
berggren, tränar du någonsin med någon?

BobaFett
2009-09-20, 10:18
Jag känner att jag får bra kontakt i muskler och att jag hinner köra slut på dom innan passets slut.

Du tänker fel, skit i kontakt. Tänk stora tunga vikter och ändra din attityd när du tränar. Skippa fjolleriet och börja träna som ett vilddjur.

kolla här:

AgDdHo8XTKk

Visserligen beter han sig som en idiot på det klippet men den mannen har rätt inställning när han tränar.

För att jämföra så har vi ett klipp hur du inte ska bete dig:

0BjWLaGqEAg





















:D

rapzidi
2009-09-20, 10:43
Levrone ser väl inte direkt ut att träna som ett vilddjur i den videon?

Commando1980
2009-09-20, 14:11
Jag oroar mig inte för att jag tränar på "fel" sätt. Jag känner att jag får bra kontakt i muskler och att jag hinner köra slut på dom innan passets slut. Finns det någon sjukdom som är rätt vanlig och som man kan gå o kolla värderna för. Känns ganska oseriöst och naivt att ringa sin husläkare och säga att man är sjuk och vill köra en koll för att man inte blir biff på gymmet. Han kommer bara att skaka på huvudet och säga att jag borde börja ta i och äta mera.

mao vill du inte ha några träningstips utan endast medlidande?

nu kan inte jag sitta här och säga att det inte beror på ngn sjukdom men mycket sannolikare är att du har ingen aning om vad du sysslar med i gymmet. när jag läser dina inlägg så är det ganska tydligt. du kan ju inte ens det mest grundläggande av allt. styrkeökningar är det som driver dina massaökningar. alltså fokusera på att bli starkare. dvs det primära är INTE att köra slut på musklerna.

BobaFett
2009-09-20, 19:00
Levrone ser väl inte direkt ut att träna som ett vilddjur i den videon?
Du missar poängen, han tränar inte som ett vilddjur. Vi snackar inställning när han tränar. Kolla på skillnaden mellan klippen.

BobaFett
2009-09-20, 19:02
mao vill du inte ha några träningstips utan endast medlidande?

nu kan inte jag sitta här och säga att det inte beror på ngn sjukdom men mycket sannolikare är att du har ingen aning om vad du sysslar med i gymmet. när jag läser dina inlägg så är det ganska tydligt. du kan ju inte ens det mest grundläggande av allt. styrkeökningar är det som driver dina massaökningar. alltså fokusera på att bli starkare. dvs det primära är INTE att köra slut på musklerna.

Håller med helt fullständigt. Vill du köra slut på musklerna kan du lika gärna köra pump, och pump bygger inga muskler.

50cent
2009-09-20, 19:13
köp heavy duty filmen/boken och följ programmet till 100% så får du garanterat resultat. många av er kommer att skriva att det finns mycket bättre sätt att träna på och de har delvis rätt men det viktigaste just nu är att du följer ett program som ger märkbara resultat så att du får motivation och kunskap om vad som krävs för att du ska öka.

way
2009-09-20, 19:26
köra pump
Risk för att låta efterbliven här, vad exakt är "pump" och om det inte bygger muskler, vad gör det då istället?

Scratch89
2009-09-21, 07:56
Du tänker fel, skit i kontakt. Tänk stora tunga vikter och ändra din attityd när du tränar. Skippa fjolleriet och börja träna som ett vilddjur.

kolla här:

AgDdHo8XTKk

Visserligen beter han sig som en idiot på det klippet men den mannen har rätt inställning när han tränar.


Satan vad han ser ut att tycka om sig själv. Nästan så att han börjar smeka sig själv mellan seten. Var/är alla byggare sådär? Nu är det väl iofs glada 90-talet, men ändå.

Mourten
2009-09-21, 08:00
Satan vad han ser ut att tycka om sig själv. Nästan så att han börjar smeka sig själv mellan seten. Var/är alla byggare sådär? Nu är det väl iofs glada 90-talet, men ändå.

:naughty:

Sniggel
2009-09-21, 08:28
Risk för att låta efterbliven här, vad exakt är "pump" och om det inte bygger muskler, vad gör det då istället?

Fyller musklerna med blod. Bidrar till att de blir större (medans blodet är där) och ger en spänning i musklerna som vissa tycker är coolt/skönt.
Används ibland av killar för att de ska kunna gå i linnen på discot på fredagkväll för att visa upp sina stora armar. De tränar då för att få pump innan de går ut. Antagligen mest psykologiskt då pump inte varar särskilt länge :D

BobaFett
2009-09-21, 13:20
Risk för att låta efterbliven här, vad exakt är "pump" och om det inte bygger muskler, vad gör det då istället?

Fyller musklerna med blod. Bidrar till att de blir större (medans blodet är där) och ger en spänning i musklerna som vissa tycker är coolt/skönt.
Används ibland av killar för att de ska kunna gå i linnen på discot på fredagkväll för att visa upp sina stora armar. De tränar då för att få pump innan de går ut. Antagligen mest psykologiskt då pump inte varar särskilt länge :D

Med "pump" så menar jag passet man kan gå på. Ni vet när man kör högreps till musik med en instruktör som skriker på en.

Martin Löwgren
2009-09-21, 13:47
Jag oroar mig inte för att jag tränar på "fel" sätt. Jag känner att jag får bra kontakt i muskler och att jag hinner köra slut på dom innan passets slut. Du tränar helt korrekt men då kanske nåt annat fattas med din träning?

Hur ser kosten ut?

berggren129
2009-09-21, 16:02
Trapper Buzz: Ja brukar träna med polare ca hälften av gångerna jag kör.

Martin:
7.00 Proteindrink
9.00 Ett gäng mackor, inte nåt protein här.
12.00 Lunch med mycket protein, vanligtvis kyckling.
15.00 proteindrink före träning
17.00 middag efter träning med mkt protein.
21.00 nåt slags nattmål, vanligtvis en halv burk keso eller tonfisk.

Ligger lite på kaloriöverskott, går upp runt 1-2 hg i veckan. Vill inte trycka i mig mer eftersom jag upplever att det sätter sig runt midjan på mig.

Average
2009-09-21, 16:24
Känns som att du fokuserar mest på att få i dig protein? Det byggs inga muskler utan fett och kolhydrater.

berggren129
2009-09-21, 16:30
Får i mig mycket kolhydrater också, fett vet jag inte riktigt hur det är med, Jag har smör på mackan, sås till köttet, stecker i olja. Käkar pizza och annan snabbmat ibland så det är inget jag väljer bort medvetet. Borde nog få i mig tillräckligt, eller...?

Librish
2009-09-21, 19:55
du kanske bara är hemmablind? har du före- och efterfoton?

BobaFett
2009-09-21, 20:29
Trapper Buzz: Ja brukar träna med polare ca hälften av gångerna jag kör.

Martin:
7.00 Proteindrink
9.00 Ett gäng mackor, inte nåt protein här.
12.00 Lunch med mycket protein, vanligtvis kyckling.
15.00 proteindrink före träning
17.00 middag efter träning med mkt protein.
21.00 nåt slags nattmål, vanligtvis en halv burk keso eller tonfisk.

Ligger lite på kaloriöverskott, går upp runt 1-2 hg i veckan. Vill inte trycka i mig mer eftersom jag upplever att det sätter sig runt midjan på mig.

Kör du inte med aminosyror (EAA eller BCAA) på fastande mage direkt innan
och direkt efter träning så ska du omedelbart börja med det.

Fordon
2009-09-21, 21:26
Känns som att du fokuserar mest på att få i dig protein? Det byggs inga muskler utan fett.

Fixed.

rapzidi
2009-09-22, 11:32
Du missar poängen, han tränar inte som ett vilddjur. Vi snackar inställning när han tränar. Kolla på skillnaden mellan klippen.

Hehe, jo det är klart. Kändes dock som att det borde finnas bättre exempel, han spenderade lite mycket tid åt att beundra sig själv kanske :P

Jones
2009-09-22, 11:57
Kör du inte med aminosyror (EAA eller BCAA) på fastande mage direkt innan
och direkt efter träning så ska du omedelbart börja med det.

Lär inte vara den felande länken, folk har lyckats med styrketräning utan att ta aminosyror på fastande mage innan och direkt efter träning;)

Martin Löwgren
2009-09-22, 12:02
Lär inte vara den felande länken, folk har lyckats med styrketräning utan att ta aminosyror på fastande mage innan och direkt efter träning;)+1

Precis det jag tänkte skriva igår men valde att inte trycka på "skicka svar".

Tack för att du gjorde de :thumbup:

berggren129
2009-09-22, 15:30
Har under en liten tid (2-3 månader)tagit aminosyror. Slutade med det eftersom smaken var hemsk, Får väl börja med det igen.

Före o efter-bilder har jag, kan inte själv säga om det är någon skillnad

burtan
2009-09-22, 15:56
Skriv ner hur mycket du tog i div övningar när du började träna och hur mycket du tar nu. Lämpliga övningar kan vara: knäböj, bänkpress, marklyft, rodd, osv osv.

Om du har blivit starkare så har du blivit större, är iofs individuellt hur mycket större man blir med en given ökning i styrka men principen funkar.

Mvh Andreas.