handdator

Visa fullständig version : Svårt att "starta" benpress


OskarD
2009-09-16, 17:22
Jag har ett litet "bekymmer". När jag kör t.ex benpress i maskin (http://www.technogym.com/se/viewdoc.asp?co_id=380&target=commercial) är det omöjligt för mig att få igång rörelsen när jag börjar komma upp i vikt. Att sen hålla igång rörelsen går bra, men då är det några cm kvar till bottenläget.

Jag skulle såklart kunna ställa in maskinen så att benen är mer utsträckta, då kan jag köra med mer vikt, men min begränsade kunskap i ämnet får mig att tro att det är bättre att börja "så långt ned" som möjligt. Maskinen är vad jag har att tillgå för tung benträning.

Vinkeln vad-lår är ca 90 grader och jag sitter "framåtlutad" i maskinen i utgångsläget. Axlar ca 25 cm från knäna. Just nu kör jag 110 kg, men får köra många reps för att bli rejält uttröttad i benen. Idag blev det 4x10 och jag borde nog ha kört fler. Men 120 kg får jag helt enkelt inte igång.

Tänker jag rätt när det gäller att gå så långt ned som möjligt? Jag blir ju samtidigt lite fundersam på slitage i leder vid den belastning som blir vid rörelsens start. Sitter jag längre bak, med mer utsträckta ben kan jag köra tyngre vikt. Skall jag kanske prova med kortare rörelse och tyngre vikt?

Det är funderingar som jag fick efter benövningrna, så jag hade inte riktigt ork att prova så mycket idag

Rockhard
2009-09-16, 17:47
Såna benpressar där man startar i bottenläget är svåra. Jag brukar köra ett ben i taget om jag använder en sån. Då är det ju inga problem i starten.

EkarN
2009-09-16, 19:22
Du kan ju börja högst upp, du kommer ju ändå ner sedan. Ställ in den så att du börjar i toppen du!

Matsa
2009-09-16, 19:32
Som jag förstår det så går det inte att ställa in den så att man börjar från toppen. Du kanske kan försöka med att sätta händerna på knäna och på så vis hjälpa till att trycka upp första repetitionen?

OskarD
2009-09-16, 20:27
Man måste börja "längst ned" med den maskinen. Börjar jag högre upp så börjar jag med rakare ben men kan inte böja benen mer än i utgångsläget.

Att ta hjälp av händer/armar kanske kan hjälpa. Det är lätt att missa det uppenbara. Skall prova ett ben i taget också.

creperiet
2009-09-16, 20:38
Du kanske kan försöka med att sätta händerna på knäna och på så vis hjälpa till att trycka upp första repetitionen?

Kör på det.

SeTi
2009-09-16, 20:44
Jag brukade klättra upp och sätta mig på toppen av ryggstödet och med endast lite böjda ben få fram den några centimeter, sen "hoppade" eller pumpade jag mig ner i sätet tills jag satt med sträckta ben och redo att trycka.
Speciellt graciöst är det inte men det funkade för mig i alla fall.

Lajne
2009-09-16, 21:05
Den långsiktiga lösningen är att behandla det som ett marklyft, dvs låt vikten gå tillbaka och starta den död vid varje repetition istället för bara den första. På det sättet får du öva starten mer än var 10e repetition, och den kommer därmed tränas till att bli en betydligt lättare del av lyftet.

jebu
2009-09-16, 22:14
Är du inte helt ensam i lokalen går det be någon hjälpa dig igång på första repet..

Cäm
2009-09-17, 05:57
Du kanske kan försöka med att sätta händerna på knäna och på så vis hjälpa till att trycka upp första repetitionen?

Funkar fint!

mattilainen
2009-09-17, 06:20
Du har inte chans att köra knäböj istället? Om du inte får ut max av den du kör nu så.

z_bumbi
2009-09-17, 07:36
Den långsiktiga lösningen är att behandla det som ett marklyft, dvs låt vikten gå tillbaka och starta den död vid varje repetition istället för bara den första. På det sättet får du öva starten mer än var 10e repetition, och den kommer därmed tränas till att bli en betydligt lättare del av lyftet.

Bra tips. :thumbup:

Orkar man inte rubba 10 kg mer än vad man gör 10:or på så skulle jag gissa att det är ganska mycket fart i bottenlägget på nio av repsen. Även om fart i botten inte är fel så verkar det vara lite stor skillnad mellan en tia och att inte kunna rubba vikten.

OskarD
2009-09-17, 16:32
Jag skall testa att köra separata lyft som Lajne föreslog och se om det blir bättre. Lika bra att träna mer på det man är dålig på. Jag kör inte speciellt snabba rörelser.
Tack för idéerna.

Martin Löwgren
2009-09-17, 16:37
Jag har ett litet "bekymmer". När jag kör t.ex benpress i maskin (http://www.technogym.com/se/viewdoc.asp?co_id=380&target=commercial) är det omöjligt för mig att få igång rörelsen när jag börjar komma upp i vikt. Att sen hålla igång rörelsen går bra, men då är det några cm kvar till bottenläget.
Det är ett problem som uppstår mer eller mindre i stort sett alla övningar om man ska träna tungt men ändå skadesäkert (värst är just benpress men även hantelpress för axlar enligt mig) och löses lättast genom att en kamrat som hjälper till att få upp 1a repetionen.

Då minskar skaderisken och man startar övningen i "rätt läge"

Mvh Axon

z_bumbi
2009-09-17, 17:49
Du har väl iofs en vanlig benpress? Då är det ju inga problem om man inte kör alldeles för tungt för vad man klarar av.

Sniggel
2009-09-17, 21:31
Jag har nåt liknande problem även om det gått framåt på den fronten. Dock har jag upptäckt att jag genom att höja vinkeln på sitsen, blir jag mer jämnstark i hela rörelsen (pga lite kortare ROM mestadels) och kan stanna i bottenläget (vilket då blir när låren lätt nuddar magen/revbenen).
Och innan någon förklarar för mig att man ska köra full ROM så kan jag säga att jag köra ATG-knäböj. Resonerar som så att om jag har minst en övning för alla muskler där jag kör stort ROM, så tillåter jag mig själv att förkorta ROM i annan övning om jag skulle känna ett behov av detta.
I benpressens fall så gör jag det för att jag kan lägga på mer vikt och känna att belastningen är jämn under hela rörelsen (mer TUT) och det inte bara är jobbigt precis i startläget.