handdator

Visa fullständig version : stärks muskler vid interna skador ?


RagingBull
2009-09-16, 16:48
Skelettet hårdnar vid stress enligt wolfs law men stärks musklerna av interna skador, är det anabolt eller katabolt i slutänden ? Tänker bla på dom som går i kampsport.

För ett tag sedan så såg jag ett program där dom tog in tito ortiz, bazz rutten osv, och där nämnde de att slag mot kroppen gjorde musklerna hårdare. Fight science har jag för mig att de hette.

Trapper Buzz
2009-09-16, 16:51
Intressant onekligen.
Somliga av kickboxarna och de japanska kampsportarna är otäckt starka.

kidneyinlodz
2009-09-16, 16:55
interna skador ger väl mer ärrvävnad, detta är inte bra direkt.

mattilainen
2009-09-16, 16:56
Det är inte så att man bara klarar av mer smärta? Lite för enkelt kanske..

RagingBull
2009-09-16, 17:00
interna skador ger väl mer ärrvävnad, detta är inte bra direkt.

Styrketräning skadar väll oxå musklerna? Ärr vävnad har jag svårt att inbilda mig.

mattilainen
2009-09-16, 17:05
Styrketräning skadar väll oxå musklerna? Ärr vävnad har jag svårt att inbilda mig.

Menar du när de bryts ner och byggs upp?

Pjotor
2009-09-16, 19:51
Ärrvävnad uppstår vid trauman som inte får läka ifred. Med trauman avses slag, stötar, klämskador och dylika påfrestningar. Muskelnedbrytning vid träning (eller för all del svält) är inte trauman och ger normalt inte upphov till ärrvävnad.

Fullkontaktsportare blir väldigt bra på att ta emot kroppsslag så att de känns mindre, utan att för den skull musklerna måste bli hårdare av ärrvävnad. Framför allt sker det genom att andas ut när slaget kommer och spänna/slappna av i musklerna i rätt tid. Det är tekniskt lite svårare när det gäller slag mot ben och armar, men det är en övningssak.

Tränar man tillräckligt länge och hårt spelar det antagligen ingen roll hurdan teknik man har, ärrvävnad bildas nästan alltid i högre eller mindre grad beroende på hur man sköter om en skada.

Kör man fullkontakt så lär man sig hur kroppen och hjärnan reagerar på smärtan vid hårda slag. För otränade är överraskningseffekten väldigt stark, men med idog träning minskar det gradvis.

WorkOutBuddy
2009-09-16, 20:08
J6Z-ekyyK8o

Chrasher
2009-09-19, 01:36
tack för inlägget Pjotor, välldigt intressant läsning, googlade lite och hittade detta :

http://books.google.com/books?id=L6MNXIC7x0AC&pg=RA1-PA70&lpg=RA1-PA70&dq=muscle+scarring+from+blunt-trauma&source=bl&ots=9lFrTk7HxY&sig=hRHvQqfo_maiaWLjqOJq71bd6R4&hl=en&ei=nSS0SviILdKg4Qb3_YV9&sa=X&oi=book_result&ct=result&resnum=1#v=onepage&q=muscle%20scarring%20from%20blunt-trauma&f=false

"The usual result of a type 3 muscle injury is healing by scar formation with scattered myoblasts atempting to form myofibers."

"Mild blunt trauma to skeletal muscle, damages myofibers without disrubption of extracellular matrix, nervers, or vessels -- a type 1 muscle tissue injury.
A slightly more severe injury ruptures blood vessels as well as myofibers, causing hemorrhage and inflammation. healing of these injuries generally results in retoration of normal function."

Beroende på vad ett slag orsakar för grad av skada kan resultatet variera. så låt säg att upprepade slag på samma ställe orsakar en "type 1 muscle injury", blir detta katabolt eller anabolt ? givetvis med rätt tids återhämtning.

hendrong
2009-09-19, 05:19
J6Z-ekyyK8o

Fascinerande. Men vad har det med saken att göra?