handdator

Visa fullständig version : Soldatbänk


von huff
2009-09-16, 15:03
Har tränat i snart 4 år men aldrig haft några direkta mål, men har märkt att varken styrkelyft eller bodybuilding är inte min grejj så har funderat ut nån annan "styrkegren"att satsa på.Läste en artikel om soldatbänk och det verkade ganska intressant.Soldatbänk (sotilaspenkki) går att man bänkpressar sin egen kroppsvikt så många ggr man kan med fötterna i luften.Man kan ochså tävla i samma gren men så att det gäller att lyfta maxvikter men det intresserar ej.

har ni erfarenhet av sådanhär träning?Det gäller att ha ganska bra uthållighet, kollade lite resultat och i min viktklass så gör man ofta runt 25-40rep.Jag antar att man bör träna upp sin mjöksyrenivå genom att träna med ganska låga vikter och höga reps men även varva med tung träning?

Har ni några tips

krellik
2009-09-16, 15:07
En stor del av det där är nog att se till att kroppsvikt i bänk är en ganska låg procent av maxstyrkan kombinerat med specialträning på grenen.

Du kan ju kolla hur amerikanska fotbollspelare på högre nivå tränar för sin "draft", ett av momenten de testar är maxrep på 100kg.

Lajne
2009-09-16, 15:21
Kolla in de olika program som finns för att öka antalet chins man gör, och kör något av dem i bänken istället, och varva sedan det med 1RM-träning så blir det alldeles säkert väldigt bra. Att sedan ligga på ganska låg fettprocent vid själva tävlingen inser du nog även själv är en mycket stor fördel :)

von huff
2009-09-16, 15:21
En stor del av det där är nog att se till att kroppsvikt i bänk är en ganska låg procent av maxstyrkan kombinerat med specialträning på grenen.

Du kan ju kolla hur amerikanska fotbollspelare på högre nivå tränar för sin "draft", ett av momenten de testar är maxrep på 100kg.

Jo jag tror att det istället för att höjja vikter som man gör i styrkelyft så höjjer man antalet reps t.ex 80*10 nästa vecka 80*11 osv.

jag tror endå att fotbollsspelarna har så mycket att göra med det här, fast man kan ju alltid kolla upp det

krellik
2009-09-16, 15:38
jag tror endå att fotbollsspelarna har så mycket att göra med det här, fast man kan ju alltid kolla upp det

Jag är inte redigt säker på vad du säger här ifall du menar att det inte har så mycket att göra med det här eller ifall det har det, men tänk på att många fotbollspelare lär ligga med en kroppsvikt runt 100kg och att det lär finnas grymt mycket mer material om hur man tränar för det testet på nätet, än det lär finnas om den här mycket lilla sporten som du har blivit intresserad av.

För alla horder av amerikanska ungdomar som drömmer om att bli storstjärnor i amerikansk fotboll är de formella draft testerna där det värvas spelare och där testar bland annat hur snabba de är på 40 yards och hur många reps de sätter på 100kg i bänk big business. Du lär helt enkelt hitta en jävla massa material om detta ifall du söker på det och det kan ju vara hjälpsamt, momentet är nära nog det du vill tävla i.

130kg finsk sisu
2009-09-16, 16:43
Har ju tävlat en del i sotilaspenkki. Tror att min träning med 8-15 reps på tunga vikter betalar sig bra även i sotilaspenkki. Samtidigt behöver du en stor maxstyrka så kroppsvikten känns lättare i händerna.
på voimaharjoittelu.fi finns det flera journaler om de som tränar för sotilaspenkki.

von huff
2009-09-16, 17:11
Har ju tävlat en del i sotilaspenkki. Tror att min träning med 8-15 reps på tunga vikter betalar sig bra även i sotilaspenkki. Samtidigt behöver du en stor maxstyrka så kroppsvikten känns lättare i händerna.
på voimaharjoittelu.fi finns det flera journaler om de som tränar för sotilaspenkki.

Jo högreps är bra förståss.Jo ju högre max man har dessto mer reps orkar man ochså på mindre vikter.Själv skulle nog min idealvikt vara runt 83-84kg tror jag

von huff
2009-09-16, 17:16
Kolla in de olika program som finns för att öka antalet chins man gör, och kör något av dem i bänken istället, och varva sedan det med 1RM-träning så blir det alldeles säkert väldigt bra. Att sedan ligga på ganska låg fettprocent vid själva tävlingen inser du nog även själv är en mycket stor fördel :)

Kanske det är en ide

Jag är inte redigt säker på vad du säger här ifall du menar att det inte har så mycket att göra med det här eller ifall det har det, men tänk på att många fotbollspelare lär ligga med en kroppsvikt runt 100kg och att det lär finnas grymt mycket mer material om hur man tränar för det testet på nätet, än det lär finnas om den här mycket lilla sporten som du har blivit intresserad av.

För alla horder av amerikanska ungdomar som drömmer om att bli storstjärnor i amerikansk fotboll är de formella draft testerna där det värvas spelare och där testar bland annat hur snabba de är på 40 yards och hur många reps de sätter på 100kg i bänk big business. Du lär helt enkelt hitta en jävla massa material om detta ifall du söker på det och det kan ju vara hjälpsamt, momentet är nära nog det du vill tävla i.


jo okej då har du nog rätt:)Ganska saftigt att reppa på 100kg

Torsk_ole
2009-09-16, 18:50
jo okej då har du nog rätt:)Ganska saftigt att reppa på 100kg

Om du är elitidrottsman och även spelar amerikansk fotboll?? Nej att kunna "reppa" på 100 kg är inte extremt i de sammanhangen.

Pjotor
2009-09-16, 20:03
Om du är elitidrottsman och även spelar amerikansk fotboll?? Nej att kunna "reppa" på 100 kg är inte extremt i de sammanhangen.

På mitt gym (Workoutcenter i Uppsala) sitter det en bild av en proffsspelare som enligt uppgift bänkar 470 pounds, alltså 213 kg. Och han spelar tight end (försvar).

Jag gissar att de där 150-kilosbjässarna i mitten av anfallslinjen hivar upp betydligt mer än så.

rampegg
2009-09-17, 10:00
På mitt gym (Workoutcenter i Uppsala) sitter det en bild av en proffsspelare som enligt uppgift bänkar 470 pounds, alltså 213 kg. Och han spelar tight end (försvar).

Jag gissar att de där 150-kilosbjässarna i mitten av anfallslinjen hivar upp betydligt mer än så.

(Besserwisservarning)
Tight end är "hybrid-receivern" som ibland står på linjen och ibland ute med de andra receiversarna. Sen finns det defensive end som är på försvarets linje.

z_bumbi
2009-09-17, 10:21
Träningen har att göra med hur läget ser ut idag dvs hur många reps på kroppsvikt någon gör. Maxstyrkan har alltid betydelse men efter ett visst antal reps i rad så minskar betydelsen och mjölksyratåligheten tar över allt mer.
10 reps. Se till att bli rejält stark
20 reps. Se till att bli starkare men kör också en del uthållighet
30 reps. Styrka är inte fel men mjölksyraträning är betydligt viktigare.

Hur man sen tränar i praktiken är krångligare men att inleda med lågreps och sen gå över till att nöta reps är ganska så praktiskt, i alla fall på ett av veckans pass. Sen får man anpassa resten efter hur man ligger till.

Pjotor: På UTK nöjer de sig inte med bilder då det finns en fd spelare som bänkar 200. :D