handdator

Visa fullständig version : Operation deff


Stockholmare
2009-09-16, 07:20
30-årig fetknopp här. Började träna för ungefär fyra år sedan, då visade vågen på cirkus 115 kilo fläsk i helt otränat skick. Väger idag runt 95 kilo, i semi-tränat skick.

Det första året körde jag på ett Nautilus-gym enligt deras metod, dvs. helkropp 3 gånger i veckan, 1 set på varje övning. tyckte det funkade riktigt bra som nybörjare, inte minst därför att det var lätt att skriva ner resultaten, vilket både gjorde att man såg hur ofta man tränade, och att man ökade fint på diverse maskiner.

Därefter bytte jag till ett annat gym och har kört ett 3-splits program sedan dess. Sista året har jag även lagt till en del gruppträning, försöker köra 2 pass spinning i veckan för konditionen, samt något annat pass för rörligheten.

Det jag sett i backspegeln borde ha tagit tag i mycket tidigare, är givetvis kosten. Jag har egentligen kört på dom vanligt, med en hel del ute-mat, snacks och annat onyttigt, och framför allt stora portioner. Nu har jag kommit till en punkt då jag tycker att träningen borde synas mer på kroppen, och tänkte därför sätta igång en deff.

Jag kommer börja med matvägning i 2 veckor, mest för att lära mig och få en känsla för hur mycket jag faktiskt borde äta. Har räknat ut energibehov osv enligt deff-guiden, införskaffat noteringsblock i lämpligt format och hushållsvåg.

Ska försöka ordna med en ordentlig kropps-mätning i nästa vecka, samt få upp lite bilder på startläget.

Wish me luck!