handdator

Visa fullständig version : Mat före morgonträning


nmanradnävna
2009-09-16, 00:06
Sökte kring ämnet och fick till svar att bra mat före träning är t.ex pannbiffar med mos eller liknande. Och det skulle ätas 2-3 timmar före träning men om man tränar på morgonen hur ska man äta då? Jag vaknar en timma eller absolut max 2 timmar före jag ska träna. Finns det något smart sätt att lägga upp det på? Jag läste också att det är mat som man käkade för lääängesen som används när man väl tränar så kan jag med andra ord käka något sent på kvällen innan jag lägger mig/nu som är väldigt passande för min morgonträning som är runt 11-12 tiden?

Men om det är så att det inte spelar någon roll vad man äter direkt innan passet utan att maten bara kommer skvalpa runt i magen finns det någon mening alls då med att äta innan passet? Eller måste man helt enkelt gå upp 3 timmar tidigare och göra iordning en riktig måltid? Det skulle jag aldrig klara av så vad är då alternativet?

Det känns liksom som att det jag äter på morgonen 1-2 timmar innan jag börjar träna är meningslöst. Är den enda skillnaden den maten ger att man får lite mer energi under träningen? Det känns ju som att man måste missa något viktigt om man sover hela natten, vaknar och bara käkar nån macka innan man drar och gymmar? Men samtidigt så är väl det egentligen kosten efteråt som är viktigast men jag vill ju fortfarande ha så bra förutsättningar som möjligt vad gäller mat inför träningen. Så att jag blir så stor som möjligt, så stark som möjligt osv.

Jag antar att det absolut bästa är att äta normalt på kvällen, gå å lägga sig och gå upp mycket tidigare och äta ordentligt MEN finns det något alternativ?

Förstår ni något av svamlet?

Fredrik_S
2009-09-16, 01:05
Det är inte så att det alltid är exakt den maten som används vid gårdagens middag tex. Det du äter innan träningen idag kanske kommer användas som bränsle på träningen i övermorgon. Det är alltid bra att äta om man vill växa långsiktigt.

Jag kan äta ganska mycket mer innan träning samt närmare träning än vad som förespråkas, utan att träningen blir lidande.
Det är nog värre för konditionsidrott och långa tunga benpass med mycket mat i magen, än att köra överkroppsövningar.

Det är inte roligt att träna hungrig, och jag tycker att jag får bättre värme och pump i kroppen om jag ätit innan träning även om det bara är nån timme innan.

Testa dig fram är bäst, omöjligt att svara på vad som är optimalt för just dig.
Det är hursomhelst o-optimalt att träna helt fastande för alla.

nmanradnävna
2009-09-16, 01:42
Okej så det spelar egentligen inte så stor roll vad man slänger i sig före träningen då den maten ej kommer till användning i muskelbyggande(?) syfte under träningen men man slänger ändå i sig ett par mackor för att slippa gå hungrig?
Men att träna på fastande mage om det är o-optimalt för alla, hur kommer det sig? För om maten man äter ändå inte kommer till användning mer än att man kanske blir piggare och får mer energi så borde det väl inte vara någon skillnad om kroppen använder gamla middagar som bränsle då?

Eller menar du att man alltid borde käka innan träning för att man ska äta vid den tidpunkten varje gång innan och sedan så kommer det bränslet att användas vid träningen i framtiden...? Nu vet jag inte vad jag snackade om jag trodde jag hade någon vettigare poäng men det blev visst inte så

Edit: Det är kolhydraterna man får pump av i kosten va? Så att käka bananer när man vaknar tillsammans med några mackor kanske är rätt ok?

WorkOutBuddy
2009-09-16, 08:24
Den enda anledning som jag kan komma på varför man inte ska äta så nära sina pass är för att det kan förstöra lite av protein drinkens (EAA/Vassle) effekt.
Om man trivs med att äta någon timme innan träningen så är det ju klart att det ska funka. Testa dig fram och se om det funkar för dig annars kanske du ska flytta fram passet lite. Lite kolhydrater på morgonen funkar bra.

King Grub
2009-09-16, 09:25
Okej så det spelar egentligen inte så stor roll vad man slänger i sig före träningen då den maten ej kommer till användning i muskelbyggande(?) syfte under träningen men man slänger ändå i sig ett par mackor för att slippa gå hungrig?

Jo, det är det den har. Man bör aldrig träna styrketräning fastande, då det innebär flera timmar i kraftigt katabolt tillstånd. Protein eller aminosyror före träningspasset är av stor betydelse för muskeluppbyggnaden. Mackor har inte den effekten (pålägget, möjligen).

WorkOutBuddy
2009-09-16, 10:53
Till TS: Du tar väl och dricker någon protein drink innan träning?

Till Grubben: Om man nu inte käkar frukost och tränar direkt på morgonen men dricker EAA innan träningen, det funkar ju?

spoonchest
2009-09-16, 11:18
Till Grubben: Om man nu inte käkar frukost och tränar direkt på morgonen men dricker EAA innan träningen, det funkar ju?

Var det inte det han skrev?

WorkOutBuddy
2009-09-16, 11:25
Det är helt jävla otroligt hur man kan missa vissa saker fast man vet att man har läst igenom det 100 gånger *innocent*

Har en liten annan fråga då angående morgon träning. Tror att jag läste att risken för skador vart högre ju tidigare man tränade? Försökte leta men kunde inte hitta något :)

King Grub
2009-09-16, 11:41
Risken att skada ryggraden är större.

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=3697617&postcount=16

WorkOutBuddy
2009-09-16, 11:58
Tackar.

nmanradnävna
2009-09-16, 16:03
Risken att skada ryggraden är större.

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=3697617&postcount=16

Sjukt!

Ska börja med EAA innan passen nu så då räcker det alltså med att käka så jag känner mig nöjd nån timme innan eftersom jag ändå får i mig tillräckligt av EAA't? Om vi säger såhär..

Om jag går upp 1-2 timmar före träning och äter en tallrik gröt, 1-2 mackor och lite yoghurt och sedan före träning intar EAA, det är alltså alla gånger mycket bättre än att..

Vakna 1-2 timmar före träning och dricka lite mjölk eller yoghurt, ett glas eller två och sedan inta EAA före träning.

Det låter ju ganska mycket bättre när man skriver det sådär men :P

Trapper Buzz
2009-09-16, 16:24
Ägg,gröt, fil/yoghurt, juice, mackor, kaffe... "Frukost".
Jag brukar förstärka med 2-3 extra ägg på väg in.
Känns ibland som det är stor skillnad att träna halvtolv motför tio.

WorkOutBuddy
2009-09-16, 19:27
Jag drar till gymmet 45 minuter efter jag har vaknat. Dricker min protein drink som består av: EAA + Malto + Kreatin. Funkar perfekt för mig att göra så, utan någon frukost. Du får helt enkelt testa dig fram och köra på det som passar just dig, men kom ihåg att för bästa effekt så ska magen vara tom när du dricker ditt EAA.

BengtZz
2009-09-16, 19:36
Du behöver endast äta aminosyror/protein innan din träning.

Jag klarar mig rätt bra på att äta en gång om dagen, den måltiden intar jag efter träning.

Agoge
2009-09-16, 19:41
fyller alla depåer innan träning, har alltid ätit protein/kolhydrats rik kost 1-2 timmar innan ett stenhårt pass. Käkar även massor efteråt.

Skiter i vetenskapliga studier om de säger annat :)

maRRtin
2009-09-16, 19:56
fyller alla depåer innan träning...
Intressant, vilka depåer skulle det vara förutom magsäcken?

BengtZz
2009-09-16, 20:19
fyller alla depåer innan träning, har alltid ätit protein/kolhydrats rik kost 1-2 timmar innan ett stenhårt pass. Käkar även massor efteråt.
^_^

Skiter i vetenskapliga studier om de säger annat :)
Hej Felon!

@ ditt statement. big loltime.

nmanradnävna
2009-09-16, 20:32
Käkar du en jättemåltid på 3-4000 kalorier efter träningen då eller? Låter mäktigt, vad är det för käk isåfall? :)

WorkOutBuddy
2009-09-16, 20:41
Jag klarar mig rätt bra på att äta en gång om dagen, den måltiden intar jag efter träning.

Äter du verkligen en gång om dagen eller överdrev du lite för mycket?

MrBurner
2009-09-16, 20:42
Käkar du en jättemåltid på 3-4000 kalorier efter träningen då eller? Låter mäktigt, vad är det för käk isåfall? :)

Det är vanligare än man kan tro.

In med det viktigaste innan man drar iväg och tränar.
Kommer hem från träningen och äter megamåltiden.
Många delar upp den megamåltiden på kanske två mål som är tätt inpå varandra i stället för att äta allt i en sittning.

BengtZz
2009-09-16, 21:20
Äter du verkligen en gång om dagen eller överdrev du lite för mycket?
Just nu skiter jag i vilket då måltidsfrekvens inte spelar någon speciell roll. Brukar bli koncentrerat kring träning dock, periodisk fasta är vinsten!!!!

Men ja, jag har ätit en gång om dagen, strikt i över 3 veckors tid i rad.

Då menar jag exakt en gång om dagen, räknar inte P/AA innan/efter träning såklart.

95% av kcal i en måltid om man nu kan omdefiniera sig.

nmanradnävna
2009-09-16, 21:24
Just nu skiter jag i vilket då måltidsfrekvens inte spelar någon speciell roll. Brukar bli koncentrerat kring träning dock, periodisk fasta är vinsten!!!!

Men ja, jag har ätit en gång om dagen, strikt i över 3 veckors tid i rad.

Då menar jag exakt en gång om dagen, räknar inte P/AA innan/efter träning såklart.

95% av kcal i en måltid om man nu kan omdefiniera sig.

Hur lång tid tar det? Hur länge sitter du och käkar liksom och vad gör du för mat?

WorkOutBuddy
2009-09-16, 21:31
Just nu skiter jag i vilket då måltidsfrekvens inte spelar någon speciell roll. Brukar bli koncentrerat kring träning dock, periodisk fasta är vinsten!!!!

Men ja, jag har ätit en gång om dagen, strikt i över 3 veckors tid i rad.

Då menar jag exakt en gång om dagen, räknar inte P/AA innan/efter träning såklart.

95% av kcal i en måltid om man nu kan omdefiniera sig.

Okej, fy fan. Du måste bli jävligt mätt efter den måltiden! Funkar det bra så funkar det bra :thumbup:

johanhej
2009-09-16, 21:52
Ser att många hypar om mat innan träningen. Själv äter jag ett ordentligt mål 4 timmar innan träning, sen direkt efter givetvis. Känner mig inte hungrig eller så på gymmet, men vore det bättre för mig att äta strax innan också?

nmanradnävna
2009-09-17, 00:46
Styrketräningen kräver ju aminosyror och mycket kolhydrater, right?

Så aminosyror är ju lätt att inta direkt före då vet man att man har det men kolhydrater?
Man vill ju inte ha för lite kolhydrater som kroppen kan använda men hur ska man vara på säkra sidan för det? Ska man den timmen före träningen käka några bananer och hoppas på det bästa? För att inta EAA+maltodextrin direkt före träning skulle inte vara någon fördel har jag för mig att jag läst

BengtZz
2009-09-17, 01:26
Hur lång tid tar det? Hur länge sitter du och käkar liksom och vad gör du för mat?
Kring Träning:
20g vassle innan och 20g vassle efter träning.

En vanlig måltid som var efter träning såg ut såhär:
500g kyckling+200g ris+100g smör (cirka 2300kcal)
8 ägg (cirka 750kcal)
500g kvarg(390kcal)
Mjölk 200kcal

20g vassle innan och 20g vassle efter träning.

320g protein totalt och 3800kcal.

Kyckling+ris+smör gjorde mig mätt. Äggen gjorde mig ordentligt mätt, var jobbigt att äta äggen efter detta.

Kvarget fick ta sin tid, tog ibland en timme med bara kvarget. Problemet med detta är att man blir totalt utslagen när man äter, obehaglig mättnad men samtidigt så jävla nice.

Finn för och nackdelar med det. Jag föredrar dock vanlig periodisk fasta. Fasta i typ 18 timmar är betyligt mycket lättare än att fasta i 24 till 30 timmar. Även om det går att träna på det också. Efter 40 timmar börja styrketräningen bli negativt påverkad de gångerna jag provade. Hungern var dock enorm, inget jag rekommenderar att ens prova.

Man orkar mer än vad man tror dock, även om man inte äter på ett bra tag.

Eddie Vedder
2009-09-17, 05:08
men vore det bättre för mig att äta strax innan också?

Nej det är precis som maRRtin säger mestadels något som fyller magen. JAg tycker i regel att det är tvärtom mot vad du upplever från den här tråden, d.v.s. att de flesta klarar sig bra på att äta större måltider och sedan träna typ 4-5 timar därefter utan att äta mellan.

Agoge
2009-09-17, 12:05
^_^


Hej Felon!

@ ditt statement. big loltime.

jag ville bli ägd :whipped:

ne men det är omöjligt för mig att käka 1 gång om dagen, småäter hellre hela tiden :)

Agoge
2009-09-17, 12:06
Intressant, vilka depåer skulle det vara förutom magsäcken?

det vet inte mänskligheten ännu

bara han -> :MrT:

nmanradnävna
2009-09-17, 17:32
Efter träningen har jag alltid trott man behöver kolhydrater, och det behöver man väl antagligen också eftersom man dricker det direkt efter. Men det jag har läst är att vid första målet efter träningen mest ska vara protein i och att fett i maten saktar ned.. något ja jag förstod inte så mycket, verkade dock inte vara så jätteväsentligt..hursomhelst

Det kan väl inte vara dåligt/negativt att äta 100-150g pasta med köttbullar eller 100-150g havregryn med ägg efter träningen?

Eller ska man istället bara käka köttbullar utan pasta och bara käka ägg utan havregryn efteråt för att inte kolhydraterna ska förstöra? Och sedan 2 timmar efter den måltiden äta pasta och "vanlig" mat?
Känns dock som att jag försöker finjustera på tok för mkt men vafan, det stod ju något om att kolhydrater ej var nödvändigt efteråt(försa mig antagligen nu) så man måste ju fundera lite såklart

WHITEFOLKS
2009-09-17, 17:41
Ej nödvändigt är inte samma sak som dåligt.

nmanradnävna
2009-09-17, 17:45
Ej nödvändigt är inte samma sak som dåligt.

Okej tack! Jag uppfattade det jag läste, någonstans här på kolo, som att det skulle sakta ned något eller göra NÅGOT iallafall men det var nog fettet kanske och det verkar ju ganska onödigt att inte steka saker i mycket margarin pga det, kanske om man dietar såklart

bygden
2009-09-18, 20:46
Har kikat runt lite i diverse olika trådar angående morgonträning och som jag nu har förstått det är det alltså viktigt att fylla på glykogendepåerna (rätt uttryckt?) kvällen innan träning? Är en stor portion gröt då ett bra alternativ på kvällen, och sen en enklare frukost bestående av 2-3 ägg + en macka med pålägg cirka en timma innan träning? Eller är det bättre att bara skippa frukosten helt och ta EAA + maltodextrin innan träning, och sedan äta en rejäl frukost/lunch efter träningen?

Eddie Vedder
2009-09-19, 05:45
Eller är det bättre att bara skippa frukosten helt och ta EAA + maltodextrin innan träning, och sedan äta en rejäl frukost/lunch efter träningen?

Har du ork att träna ändå så tror jag personligen att det där är en väldigt bra lösning. EAA + malto och sedan sto frukost efter passet.

En till doss EAA direkt efter passet är nog inte helt fel det heller. Såhär har jag skrivit om näringsintaget för träning före frukost:

http://traningslara.se/blogg/naringsintag-vid-styrketraning-fore-frukost/

Ch4rles
2009-09-19, 06:59
Angående att även ta EAA efter passet, skulle ni säga det är onödigt om man kan ta sig hem och äta på säg 20 minuter? Räcker det då med bara innan passet?

Eddie Vedder
2009-09-19, 07:49
Angående att även ta EAA efter passet, skulle ni säga det är onödigt om man kan ta sig hem och äta på säg 20 minuter? Räcker det då med bara innan passet?

Det gör ju ingen "skada" såklart men visst kan det kännas lite onödigt kanske. Det är ju en fråga om vad som känns prisvärt skulle jag säga. Själv skulle jag nog skippa det om det bara rörde sig om 20 minuter och jag dessutom hade tagit en dos innan.

Ch4rles
2009-09-19, 09:11
Det gör ju ingen "skada" såklart men visst kan det kännas lite onödigt kanske. Det är ju en fråga om vad som känns prisvärt skulle jag säga. Själv skulle jag nog skippa det om det bara rörde sig om 20 minuter och jag dessutom hade tagit en dos innan.

Vad bra, det är är så jag gjort tidigare och det känns bra. Ibland har jag dock noll aptit efter träningen så då tar jag EAA istället när jag kommit hem och äter någon timma efter det. Hur länge skulle du säga att man kan vänta med mat om man tagit aminosyror efter passet?

King Grub
2009-09-19, 09:14
Ju snabbare desto bättre, men en timme är ingen fara.